Hormonikierukasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Adea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Adea

Aktiivinen jäsen
20.02.2005
1 389
0
36
Tästä aiheesta on keskusteltu, mutta teen silti aloituksen hormonikierukasta. Onko ollut millaista vaikutusta runsaaseen vuotoon? Entä te joilla ollut kuparikierukka sekä hormonikierukka kumpaa suosittelette? Pähkäilen tässä kun ei pillerit sovi migreenin takia.

Hormonikierukka ihan ehdoton!!!
Mulla ollut molemmat ja kuparikierukka oli ihan kamala.Kivut lisääntyi,mulla oli melko kivuttomat ennen ja vuotomäärä!!! Huh...Lisäksi tulin raskaaksi ja sain keskenmenon...Tä kuparikierukalla.

Hormonikierukka on nyt toista kertaa ja toimii mulla.Koitin välissä minipillereitä ja rengasta,ei sopineet kumpikaan.

Nyt ollut 1,5 kk tä kierukka ja toimii.Vuotomäärä väheni heti ja kivut samaten.

Mulla taipumusta päänsärkyyn myös,ei migreeniä mutta pitkään kestävää särkyä.Ei ole pahentunut tilanne päässä,mutta helpottanut kun ehkäisy on kunnossa!!

heissan! onko kenellekkään tullut hormoonikierukasta aknea. Minipillerit laukaisivat minulle hirveän kanen ja nyt niitä jälkiä sitten yritetään rauhoitella. Eikös hormoonikirukassakin ole vain keltarauhashormonia ja sopii sen takia paremmin migreenipotilaille. Itse nyt kyllästynyt kokonaan hormonaaliseen ehkäisyyn ja kaippa sitä sitten täytyy kortsua ruveta käyttämää. Sain puolisonikin jotenkin suostumaan asiaan...

nuu... meitillä hormoonikierrukka vaikutti hyvältä pari kuukautta kunnes pamahdin paksuksi. Mutta tämä on kuulemma todella harvinaista...

Lähinnä hyviä kokemuksia olen muuten kuullut.

Mulle ei sopinut kumpikaan kierukka, kuparikierukka oli ihan kauhea, vuosi koko ajan ja kivut kamalat. Hormonikierukka vähän lievempi, mut vuotoo riittii siinäkin vielä vuoden käytön jälkeen. Nyt käytössä minipillerit ja ainakin vielä sopineet.

Mulla aivan järkyttävät vuodot, ja gynegologi ehdotti hormoonikierukkaa..Mutta en vielä ole tehnyt päätöstä, otanko sitä vai en.kun pelottaa jos vaikuttaa samalla tavalla kuin KAIKKI kokeilemani e-pillerit:äkäisyyttä, kiukkuisuutta, ja nopeita mielialan vaihteluita.

Pitääkö tuo kierukan laitto ajoittaa kuukautisvuodon loppuun(synnyttäneellä), vai voikohan sen laittaa missä kierron vaiheessa vaan?!!

Onko teillä kenelläkään hormonikierukka aiheuttanut hiustenlähtöä?

Minulla on h.kierukka ollut nyt 3 kk ja aknen lisäksi vaivana valtava hiustenlähtö - tosin en tiedä johtuuko se edelleen raskaudesta/synnytyksestä, sain kuopukseni 6 kk sitten (edellistenkin raskauksien jälkeen hiuksia lähti, mutta ei muistaakseni kestänyt näin pitkään), kylmää vain jos johtuukin tuosta kierukasta eikä lopu.... Ja onko kenelläkään tuo akne helpottanut vai jatkuuko sekin forever (alkaa jo 40 lähestyvänä tympäistä)?

Muutoin kierukka ollut ok, laitettiin hana-kuukautisten takia ja auttoi kyllä aivan heti; mielialaankin vaikuttaa ehkä vähän (siis huonontavasti =)), mutta mistäpä sitä aina tietää, mikä johtuu mistäkin... ja ne vaihtoehdot, kun ei sitä täydellistä tunnu olevan - harkitsin jo takaisin pillereihin/renkaaseen siirtymistä, mutta taitais mennä ojasta allikkoon..? Aikanaan söin pillereitä (Diane Nova) monta vuotta ja harmituksina niissäkin akne ja mieliala; ehkäisyrenkaassa ei selvästikään niin paljon haittavaikutusta, tosin sen kanssa tulleiden käyttöongelmien vuoksi (unohtelin laittaa tai ottaa pois ja vaikka muistinkin käyttää säännöllisesti, alkoi tiputella) käväisin juuri laittamassa tutia suuhun :whistle: ....

Hyviä kokemuksia kierukasta!! Mulle lääkäri kans suositteli runsaiden vuotojen vuoksi ja migreenin takia, joka oli viikottainen vaiva. Vuotojen määrä oli huomattavasti pienenpi ja menkkojen kesto myös väheni 3 päivään. Samoin migreeni helpotti ja poistu lähes kokonaan kuvioista. Aknea, tai muutenkaan näppyjä ei juuri ollut, hormoonikierukka oli käytössä n. 3 vuotta.
Joten oikestaan vain positiivisia kokemuksia täällä.. =)

Yhteistyössä