Hormonikierukka ja hiustenlähtö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalju kohta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kalju kohta

Vieras
Mulla on ollut hormonikierukka reilut 2 kk ja nyt lähtee hiuksia aivan älyttömästi! Synnytyksestä aikaa 6 kk.
Onko muilla lähtenyt kierukan laiton jälkeen paljon hiuksia? onko hiustenlähtö joskus loppunutkin?
Pitääkö tässä lähteä poistattamaan kierukkaa, jotta hiukset pysyy päässä :(

No jaa... kun on synnytyskin takana, niin en lähtis kierukkaa pelkästään syyttämään. Sullahan on siinä jo kaksi hormonimullistusta, hiukset on ottaneet itseensä ja lopettaneet kasvusyklinsä. Valitettavasti joudut odottelemaan kauan, että tuuhenee ja kasvaa takaisin, niinhän se aina on...

Ja hei, tarkista rautatilanteesi. Itse olin tuossa vaiheessa kuolemanväsynyt, ja myöhemmin huomattiin anemia jota neuvolan kuppanen hematokriittitesti ei paljastanut. Hemoglobiini, e-mcv ja tarvittaessa ferritiini kertovat onko tarpeeksi rautaa vai onko vauva imenyt kaikki.

Hyvää vointia!

Joo, ainakin pariin kertaan on itselläni vuosien varrella ollut todalla valtava sulkasato. Kaikki kokeet otettiin, rauta-arvot unohtui myöhemmällä kerralla ottaa, hemoglobiini oli tosin hyvä. Mutta parin kuukauden extra-rautakuuri auttoi molemmilla kerroilla. Nyt tiedän vastaisen varalle jo ilman kokeita: veren seerumirauta tuppaa minulla häviämään jostakin syystä aina joskus ja siitä seuraa väsymys ja hiustenlähtö. Hormonikierrukka ei aiheuttanut mitään ongelmia.