Hormonikierukka pahentanut ihoa, onko yleistä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "blääh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

"blääh"

Vieras
Minulla on ollut 10kk nyt hormonikierukka, ja reilun puolen vuoden kierukan laiton jälkeen iho alkoi mennä tosi huonoon kuntoon ja on edelleen. Voiko tämä siis johtua kierukasta ja miksi tätä ei tapahtunut siis jo aiemmin?? Hormoninäppyä on leukaperissä ja etenkin suun ympärillä ja leuassa ja nenän pielissä on iho ihan hirveässä kunnossa. Eilen kävin kosmetologilla ihon puhdistuksessa mutta tietenkään vielä en tiedä kuinka pitkäaikainen ilo siitä tuli.

Minulla ei muutenkaan ole kierukasta juurikaan mitään hyvää sanottavaa. Menkat tulee, ja tulee miten sattuu, yhtään ei voi ennustaa. Plus muuta vuotoa. Ainut hyvä asia on että menkat ei ole niin runsaat kuin ennen, mutta esim. kestokaan ei ole lyhyntynyt yhtään päinvastoin. Kai se on pakko uskoa ettei kierukka vaan sovi meikäläiselle. Yllätys. Se kun olis muuten niin helppo jos sopisi.
 
Voi se aiheuttas ja mulle se aiheuttikin aknen. Kierukan sisältämä keltarauhashormoni on androgeeninen ja se voi siksi aiheuttaa aknea joillekin.
Itse en kestä mitään pelkkää keltarauhashormonia sisältävää ehkäisyä(minipillerit, kapseli, hormonikierukka) koska ne laskee estrogeeni tasojani niin matalalle josta seuraa kaikkea ikävää vaivaa...
 
Mulla alkoi finneja pukkaamaan kuukausi kierukan laiton jälkeen. Kärvistelin 1, 5 vuotta ja sitten oli pakko otattaa härveli pois, kun tuli isoja kipeitä finnejä. Gynekologi sanoi, että jos murrosiässä on ollut finniongelmaa niin yleensä myös hormonikierukka finnejä aiheuttaa.
 
Mulle on nyt ruvennut tulemaan finnejä lähinnä otsaan. Ja kierukka on ollut reilu vuoden eli vasta vuoden päästä alkoi iho huononemaan. Mutta kyllä mä yhdistän nämä finnit kierukkaan. Täytyy katsoa paheneeko tämä finni ongelma, vielä ei paha. Muuten kierukka sopii mulle, ei kuukautiskipuja ja pikku menkat kerran kuussa n. 3 päivää ja riittää pelkkä pieni pikkuhousunsuoja.
 

Yhteistyössä