Hormonikierukka vai kuparinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nelli

Jäsen
29.03.2004
160
0
16
Olen tässä pähkäillyt kumpi olisi parempi. Hinnaltaan kuparinen olisi edullisempi, mutta enpä tiedä sopisiko se muuten. Mulla ehkä hieman tavallista runsaammat kuukautiset, mutta lisääntyykö vuoto aina kuparikierukasta? Entä jos hormonikierukan ottaisin, niin miten haiitavaikutukset? Pillerit aiheuttivat vuotohäiriöitä, mielialan vaihteluja ja huonoa oloa. Päänsärky myös oli joskus aivan kauheaa. Siksi siis pelottaa, että jos hormonikierukastakin tulee vastaavia oireita, niin on aika kallis kokeilu. Mutta toisaalta, jos kuparikierukkakin aiheuttaa jatkuvaa vuotoa... Kokeilemallahan sen tietää, mutta mielipiteitä ja kokemuksia olisi kiva kuulla. Cerazette oli viimeksi käytössä, muuten ok, mutta vuotohäiriöitä ja huonoa oloa aiheuttivat, joten jätin pois. Välillä oli monta kuukautta ettei vuotanut ja sitten kuukausi tolkulla vuosin yhteen kyytiin...Onkohan kierukassa siis samaa hormoonia kuin minipillereissä??

Kun käyt siihen kierukkaan hakemassa reseptiä niin jos otat sen hormoonikierukan niin kannattaa valittaa runsaita kuukautisia sekä kipuja niin lääkäri laittaa sellaisen reseptin,et saat sen melkein samaan hintaan kuin kuparisen. Minulle terveydenhoitaja sanoi asiasta ja käski sanoa lääkärille kuukautisista. Ja sitten lääkäri kirjoitti,et se kierukka tulee niin sanotusti hoitoon...
Mutta siltin otin kuparikierukan ku se on ensimmäinen ilmaiseksi Vantaalla eli en olisi hävinnyt mitään... Mutta hyvin on minulle viel toistaiseksi sopinut.

Hormonikierukassa on yhdistelmää, eli jos yhdistelmäpillerit sopivat, saattaa h-kierukkakin sopia. Itse olisin hormonittoman kannalla, mutta kumpikaan ei sovi, jatkuvat tulehdukset päällä, jos kierukkaa käyttää.

En halunnut hormooneja monen pillerivuoden jälkeen joten lasten jälkeen valitsin kuparikierukan. Kuukautiset venyivät jopa 2 viikon pituisiksi ja vaikka käytin sekä siteitä että tamppooneja mikään ei riittänyt. Pinnistelin kuitenkin melkein vuoden kunnes totesin että nyt meni vaihtoon. Lääkärin mukaan hormoonikierukka vaikuttaa vain paikallisesti eli todella pienet hormoonimäärät jotka vaikuttavat vain kohdussa. Olisi hyvä kuulla jos muilla on muita kokemuksia sillä en ole hirveän innostunut esim. mielialavaihteluista jne kun niitä on jo muutenkin ihan tarpeeksi. Hormoonikierukka odottaa hyllyssä joten eiköhän siihen mennä jos ei muuta keksitä. Kun kupari tuli ulos niin runsaat kuukautiset loppuivat melkein heti. Sain myös hormoonikierukan runsaiden kuukautisten hoitoon eli halvemmalla.

Juu kaikille se kupari ei sovi,mut eipä kaikille sovi hormooni...
Minulle kuparikierukka on sopinut aika hyvin. Aluksi oli mekat vko juuja ei sit seuraa vko. yhtä vuotoa,mut nyt on tasaantunut ja kestää enää 5-7 pv:n ja ihan siteet riittää.

Hormonikierukka ollut vasta pari kuukautta ja jo nyt huomaan samoja oireita kuin pillereitten kanssa,ilmeisesti hormonit ei sitten yksinkertaisesti sovi! Terkkari kehoitti kyllä vielä jatkamaan koska hormonikierukka on yleensä hyvin siedetty mutta katsellaan nyt.. Enpä sitten tiedä mitä tilalle keksisi! Neuvoja?

Yhteistyössä