Hormonikorvaushoito, pms ja menkat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pia

Vieras
Olen 29v. nainen ja kuitenkin olen käyttänyt hormonikorvaushoitoa jo 15-vuotiaasta gynen määräyksestä. Menkat on säännölliset näillä lääkkeillä eikä mitään välivuotoja ole ja kaikki sikäli ok. Ainoa mikä mietityttää niin minulla on joka kuukausi pahat pms oireet. Joskus ne alkavat jo viikkoa ennen menkkoja ja vain pahenevat koko ajan. Sitten minulla todettiin anemia ja raudanpuute. Olen aina pitänyt, että kuukautiseni ovat ihan normaalit, mutta nyt kun mietin asiaa niin joka kuukausi kaksi päivää vuotaa niin paljon, että mitkään siteet ei meinaa riittää.

Normaalistihan menkat kai rauhoittuu iän myötä, mutta itselläni ei kierto toimi ilman tätä lääkitystä, mutta lääkityksellä tulee yllättävän runsaat kuukautiset. Ja sitten tämä pms asia, jolle en tiedä onko sille mitään tehtävissä. Toisaalta olen käyttänyt tätä jo monta vuotta ja sopinut ihan ok noin muuten, että en tiedä onko järkeä alkaa testaamaan jotain toista. Help, onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Oletteko vaihtaneet lääkitystä ja toimiko se? vai pitääkö vain kärsiä kunnes syön lääkettä oikeasti vaihdevuosiin? :/

Olen 29v. nainen ja kuitenkin olen käyttänyt hormonikorvaushoitoa jo 15-vuotiaasta gynen määräyksestä.
Onko gyne kertonut, miksi sinun ikäisesi täytyy käyttää hormonikorvaushoitoa????
Siis 15-vuotiaasta asti, vähän outoa
Menkat on säännölliset näillä lääkkeillä eikä mitään välivuotoja ole ja kaikki sikäli ok. Ainoa mikä mietityttää niin minulla on joka kuukausi pahat pms oireet. Joskus ne alkavat jo viikkoa ennen menkkoja ja vain pahenevat koko ajan.
Todennäkoiseti progestroni, keltarauhashormoni aiheuttaa PMS:aa
Minulla kyseinen vaiva loppui kuin seinään, kun lopetin keltarauhashormonin käytön suun kautta. Laitettiin Mirena-kierukka, ja vuodotkin loppuivat kuin seinään.

Että mieti, haluatko aina joka kuukausi samaa PMS-oiretta. Vaihtoehtoja kyllä löytyy, kun kyselet ja ajantasaistat gyneä oireistasi.

Viimeksi muokattu:
Onko gyne kertonut, miksi sinun ikäisesi täytyy käyttää hormonikorvaushoitoa????
Siis 15-vuotiaasta asti, vähän outoa

Tämä ei tosiaan ole ihan tavallinen tilanne. Tiedän kuitenkin syyn miksi näin on. Kehoni ei kehitä niitä hormoneja normaalisti, jotka käynnistävät ja ylläpitävät kiertoa. Tästä korvaushoito.

Todennäkoiseti progestroni, keltarauhashormoni aiheuttaa PMS:aa
Minulla kyseinen vaiva loppui kuin seinään, kun lopetin keltarauhashormonin käytön suun kautta. Laitettiin Mirena-kierukka, ja vuodotkin loppuivat kuin seinään.

Että mieti, haluatko aina joka kuukausi samaa PMS-oiretta. Vaihtoehtoja kyllä löytyy, kun kyselet ja ajantasaistat gyneä oireistasi.

Hormonikorvaushoito tehdään usein nykyään yhdistelmähoitona. Siis siinä on estrogeenia ja progestiinia ainakin osan aikaa kierrosta, koska tämä taas vähentää huomattavasti endometrioosin ym. riskejä siihen verrattuna, että käytettäisiin pelkkää estrogeenia. Harmillista, jos tuo keltarauhashormoni aiheuttaa tämän kovan PMS-oireilun. Kiitos vinkistä, pitää keskustella gynen kanssa olisiko mahdollista kokeilla jotain toista valmistetta.

Viimeksi muokattu:
Niin, on vähän hassua - kun on kerran hoidossa gynekologilla - kysellä vastausta tällaisella höpöhöpöpalstalla. Aikuisen ihmisen luulisi osaavan avata suunsa siellä, missä hän asioi koko syndroomansa takia. Tokko täältä parempaa asiantuntijuutta löytyy?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei experttejä;11293493:
Niin, on vähän hassua - kun on kerran hoidossa gynekologilla - kysellä vastausta tällaisella höpöhöpöpalstalla. Aikuisen ihmisen luulisi osaavan avata suunsa siellä, missä hän asioi koko syndroomansa takia. Tokko täältä parempaa asiantuntijuutta löytyy?

Tokkopa parempaa asiantuntijuutta, mutta omia kokemuksia - ja niitähän aloittaja kaipaili.
Täytyy myös muistaa, etteivät gynekologit ole kaikkitietäviä olentoja, jotka osaisivat vastata jok'ikiseen kysymykseen. Jokainen taas on oman itsensä asiantuntija.

Tokkopa parempaa asiantuntijuutta, mutta omia kokemuksia - ja niitähän aloittaja kaipaili.
Täytyy myös muistaa, etteivät gynekologit ole kaikkitietäviä olentoja, jotka osaisivat vastata jok'ikiseen kysymykseen. Jokainen taas on oman itsensä asiantuntija.

Kiitos nimimerkki vertaistuki kommentistasi. Juuri niitä vertaiskokemuksia kaipailin.

Nimimerkille ei experttejä, joo olen käynyt samalla gynellä nuoresta asti ja toki osaan avata suuni sielläkin. Mutta en todellakaan soittele gyneni kanssa joka päivä, joten minusta on aika hölmöä alkaa siitä vetää herneenpalkoa nenään, jos joku täällä kyselee mahdollisten kohtalotoverien kokemuksia.

Viimeksi muokattu:
Tämä ei tosiaan ole ihan tavallinen tilanne. Tiedän kuitenkin syyn miksi näin on. Kehoni ei kehitä niitä hormoneja normaalisti, jotka käynnistävät ja ylläpitävät kiertoa. Tästä korvaushoito.

Hormonikorvaushoito tehdään usein nykyään yhdistelmähoitona. Siis siinä on estrogeenia ja progestiinia ainakin osan aikaa kierrosta, koska tämä taas vähentää huomattavasti endometrioosin ym. riskejä siihen verrattuna, että käytettäisiin pelkkää estrogeenia. Harmillista, jos tuo keltarauhashormoni aiheuttaa tämän kovan PMS-oireilun. Kiitos vinkistä, pitää keskustella gynen kanssa olisiko mahdollista kokeilla jotain toista valmistetta.

Ahaa, siis näin. Minulla esmierkiksi oma hormonituotanto alkoi tuossa 30 kieppeissä hiipua, josta seurasi jatkuva VTI-, hiivakierre. Lääkärit eivät mitenkään olleet vastassa, että hormonituotanto olisi saatu kohilleen. "Kärsin" 7 vuotta, tuosta edellämainitusta vaivasta, kunnes menin yksityiselle, joka totesi vain nähtyään tilanteeni. "tämä-voidaan-hoitaa." Ja määräs Trisekvens-hormonikorvaushoitoa. Yhdestä estrogeenipilleristä, jo huomasin, että jopa olo helpottui, mutta kun kuvaan tuli tuo progestroni, silloin alkoi PMS....
Kärsin hullukisitekevistä mielialanvaihteluista, joita ei todellakaan tuo progestroni helpottanut, mitä gyne määräsi. Gyne määräsi tuota progestronia jota yhdestä tabletissa oli 10 mg, kun Trisekvens-hormoneissa vain 1 mg/tabletti.
Viime vuonna sitten repesin kokonaan ja hyvä arvauskeskuslääkäri määräsi Mirena-hormonikierukan, koska vaikutus on vain paikallinen ja vain vähäisiä määriä joutuu verenkiertoon. Eikä minulla ole ollut mitään ongelmia tämän Mirenan kanssa. PMS-oireet ovat mennyttä historiaa. Että josset lapsia halua vähään aikaan, suosittelisin tuota kierukkaa, koska vaikutus on paikallinen ja vuodotkin pienenevät ajan oloon ja loppuvat jossain vaiheessa kokonaan. Nyt ikää alkaa olla liki viisikymppiä, mutta tällä kierukalla hoidetaan juuri näitä vaikeita hormonijuttuja.
Tosin Mirena on melko tyyris, että siksi kannattaa miettiä, haluaako sen vai ei.

Mutta osaltaan omalta kohdaltani luulen, että hormonituotantoni on muutoinkin muuttunut, olenhan syönyt mielialalääkkeitä jo parisenkymmentä vuotta ja kyllä se vaikuttaa kaikkeen ihmisessä.
Mutta tää mielialalääkitys on oma lukunsa, eikä kuulu naistentauteihin, joten se siitä.

Viimeksi muokattu:
Kiitos One for you kun jaoit kokemuksesi!

Minulla ollut käytössä tuo samainen Trisekvens, tehokas lääke, mutta nyt otin tosissaan gyneni kanssa puheeksi tämän mielialavaihtelun ja hän sanoi, että kokeillaan toista. Vähemmän keltarauhashormonia sisältävää ja katsotaan miten vaikuttaa. Siis oliko sinulla Trisekvenssin lisäksi vielä jokin toinen lääke?

En pysty näiden hormonaalisten syiden takia tulemaan raskaaksi, joten varsinaista ehkäisyä en tarvitse. Mutta kun PMS on noin paha kuin minulla niin se vaikuttaa jo ihmissuhteisiin. Toivon, että tämä uusi lääke lieventäisi näitä mielialan heilahteluja. Olen muuten myös yhdessä vaiheessa syönyt mielialalääkkeitä reilu vuoden. Tiedä johtuiko noista hormoneista vai mistä, mutta ei minusta ainakaan zombia tullut niiden lääkkeidenkään kanssa, vaikka pysyin kyllä jotenkin paremmin kasassa. Tosin lopetin ne kun aloin saamaan aivan kamalia kolme päivää kestäviä migreenikohtauksia.

Mutta nämä mielialalääkkeet on tosiaan jo melkein oma aiheensa.

Kiitos One for you kun jaoit kokemuksesi!

Minulla ollut käytössä tuo samainen Trisekvens, tehokas lääke, mutta nyt otin tosissaan gyneni kanssa puheeksi tämän mielialavaihtelun ja hän sanoi, että kokeillaan toista. Vähemmän keltarauhashormonia sisältävää ja katsotaan miten vaikuttaa. Siis oliko sinulla Trisekvenssin lisäksi vielä jokin toinen lääke?

Ei ollut, mutta Trisekvens vaihdettiin hormonilaastareihin (yhtä tyhjän kanssa), ja johonkin progerstorivalmisteeseen, en enää muista mikä. Tuon pitoisuus oli 10 mg/tabletti. Tuo valmiste teki minusta sekopäisen.....

Eihän tuossa Trisekvensissä ole progestronia kuin 1 mg/tabletti, mutta lopulta sekään ei enää käynyt.
Koska kohtu on tallella ja sitä pitää suojata, siksi tuo Mirena.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä