Hormonit ihan sekaisin imetyksen jäljiltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muita?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muita?

Vieras
Mulla on lapsi jo yli vuoden ja imetyksestä aikaa. Vauva-aika on ollut vaativa, olen aika väsyksissä vieläkin. Kuukautisia ei ole kuulunut kertaakaan, vaikka yleensähän ne alkavat viimeistään pari kuukautta imetyksen lopettamisesta. Neuvolalääkäri sanoi, että odottelehan rauhassa vaikka syksyyn. Mutta nyt tuntuu, että mulla on hormonit aivan sekaisin ja olo kurja... välillä polttelee alavatsaa, mielialat heittelee (aggressiivinen, itkuisa, väsynyt, milloin mitäkin). Tuntuu, että jotain pitäisi varmasti tehdä.. Onko muilla kokemuksia tällaisesta, ja mistähän kyse? Raskaana en ole, se on todettu useammalla testillä ja johan tässä alkaisi vatsakin kasvaa mikäli siitä olisi kyse..;)

Itse etsin vastausta kuumeisesti samanlaisiin oireisiin. Tosin lasta ei ole, mutta e-pillerit lopetin vajaa ½v sitten. Nyt otin yhden jälkiehkäisyn jonka myötä järkyttävät PMS-oireet ja menkkojen päälle oirehdintaan. Itkemistä, alakuloa, ahdistuneisuutta. Nämä kaikki iskivät päälle aikoinaan kun käytin e-pillereitä. Samanlainen hormoonien nousu ja lasku tapahtuu käsittääkseni e-pillerien ja imetyksen/raskauden myötä. Aivot reagoivat hormoonien paljouteen/vähyyteen väärällä tapaa. Koita mielenkiinnosta kysyä hormonitasapainon mittausta verikokein ja googlaa estradioli-arvoista. Sen lasku kun kuulemma aiheuttaa näitä psyykkisiä oireita.

Minulla on ihan samankaltaisia oireita. Tosin imetän vielä muutaman kerran päivässä (tyttö on 8 kk). Olo on aivan samanlainen, kun alkuraskaudesta eli on pahoinvointia, väsyttää aivan kamalasti, paleltaa, mielialat heittelee. Raskaustestejäkin olen jo tehnyt pari mutta negaa on näyttänyt! Onko kenelläkään tietoa onko tämä yleinen oire imetystä lopetellessa ja jos on niin kestääkö kauan ja onko apua saatavissa? Ei nimittäin ole mukava viettää aikaa pienen lapsen kanssa, kun olo on aivan kamala! Kertokaa kiltit kokemuksia!

Usein kaikki tuntuu aika raskaalta, painostavalta. Hoidan lapsen ja muun erittäin hyvin, mutta oma olo jotenkin iloton. Ja mies saa kärsiä nahoissaan, herkästi otan itseeni sanomiset ja itken jotain juttua, toisaalta raivon pienestä aivan älyttömästi ja säikähdän itsekin miten aggressiivinen olo nousee. Usein mietin päivällä, että montako tuntia vielä kun pääsee nukkumaan...

Minulla taas mielialat vaihtelevat todella nopeasti. Voin olla hetken onneni kukkuloilla, mutta taas tunnin päästä jokin naurettavan pieni asia saa minut raivoamaan. Tajuan kyllä itsekin aina jälkikäteen, että olen raivonnut jostain aivan mitättömästä asiasta. Mutta pelottavalta se tuntuu kun ei pysty hillitsemään itseään :(
Minua kuitenkin vaivaa se miksi olo on fyysisesti huono, pahoinvointi, väsymys, palelu yms. ???

raskauden jälkeinen masennus. Saapi siihen lääkettä. Meikällä oli piilomasennus. En tiennyt, että se masennusta väsymys, ilottomuus ja unihäiriöt. meni ohi kolmessa vuodessa. oisin kyllä lääkityksen heti ottanu, mut en tunnistanut masennukseksi.

kun kaikki aina laitetaan masennuksen piikkiin nykyään! ei se todellakaan ole aina masennusta, vaikka siihen on nykyään niin helppo vedota, jopa neuvolassa ym. Ihan yhtä hyvin ko. "oireet" voivat johtua väsymyksestä, suuresta elämän muutoksesta (äidiksi tulo), Hormonitoiminnan heilahtelusta, tai vaikkapa kilpirauhasen toiminta häiriöstä! Raskaus ja imetyshän saattaa laukaista vaikkapa mitä. Voihan se toki olla raskauden jälkeinen masennuskin, mutta kukaan ei voi sanoa että se on ILMISELVÄSTI se!!!!!

Yhteistyössä