HOX! Ketään kestoilijaa paikalla??? Olen niiiiin turhautunut näiden kysymysteni kanssa, auttakaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pää sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pää sekaisin

Vieras
Olen kolunnut Kestovaippainfoa koko päivän, enkä saa vastauksia kaikkiin asioihin, jotka vaivaavat ja mietityttävät ja ovat ennenkaikkea esteenä kestoilun aloittamiselle!!!!! Pää on ihan sekaisin kaikesta koluamisesta ja infoähky uhkaa.............huh. Vuosi sitten oli hilkulla että aloitan kestoilun, mutta se kaatui tähän infoähkyyn, kun piti kaivaa tietoa asioista ja sitä sitten samalla sai aivan liikaakin, eikä välttämättä sittenkään omat ongelmat selvinneet! Kestoiluinto hiipui siihen.
Nyt olen uusin voimin taas alkamassa tähän hommaan ja vaippojakin minulla jo on kiva kasa! MUTTA: olen pihalla muutamasta, ehkä yksinkertaisestakin asiasta, joihin toivon SELKEÄÄ vastausta!!

a) onko kuivaliina ja boosteri sama asia?
b) omistan kasapäin vanhoja froteepyyhkeitä, ohutta flanellia, fleeceä...voinko tehdä niistä mitään? Ompelutaito löytyy. Jos voin, mitä?? Vastaukseksi en hyväksy "vähän mitäkin". Tarkkoja neuvoja kiitos!
c) laitetaanko villahousujen päälle vielä tavalliset housut?
d) haluaisin valmistaa itse lisäimuja, mikä malli on paras? Helpoin kai perus neliö (40x40), jonka sitten taittelen, mutta onko siinä huono istuvuus, joka sitten voi aiheuttaa valskaamisia?! Voiko vanhat pyyhkeet käyttää tähän tarkoitukseen? Eikös siitä tule herkästi superpaksu paketti?
e) en ikinä varmaan pääse kärryille, mikä on ns. normaali paksuinen paketti, mikä liian ohut mikä paksu...jos saan antaa esimerkin...voisko tämmenen olla esim. hyvä yhdistelmä päiväkäyttöön Iguleen sisävaippa "lärpäkkeellä", jonka alle joku lisäimu (riittääkö yks?) ja päälle villahousut?!
Yöksi sitten ehkä yksi imu lisää? Näinkö se menee?

Aina sanotaan että kokeilemalla vain oppii tietämään, mikä kellekin sopii, mutta se on jotenkin turhauttava fraasi...:/ Tahtoisin tietää jotain suuntaa, vaikka tapoja lienee yhtä monta kuin käyttäjää!!

Nostan tätä vaikka hamaan hautaan, periksi en enää anna...!!

Lisäkysymys: mihin perustuu se, että fleeceä käytetään sekä imuna että kuorena? Kuoreksi se minusta paremmin sopii, mutta että imunakin? En oikein jaksa uskoa sen toimivuuteen.

a) ei hajuakaan. Onko sillä jotain väliä, onko ne sama asia? Ei siis hajuakaan siitä boosterista.
b)mainitsemistasi tarvikkeista ompelisin itse pelkkiä imuja. Riippuu tietysti myös siitä, mitä laatua fleece on. Jos sinulla on mikrofleeceä, voi sitä hyvin käyttää vaipan kuivaliina kankaana. Eli kankaana, joka vaipassa tulee ihoa vasten. Ulkopuoleen voisin ehkäpä tuota flanellia käyttää.
c)Villahousujen päälle voi laittaa tavalliset housut. Tai olla laittamatta.
d)En ymmärrä kysymystä... Ellet sitten aio pelkkää imua käyttää kuoressa? Onnistuu ihan hyvin, jos varsinkin, jos vauva syö jo kiinteitä, eikä kakka siis ole ihan löysää.
e) en osaa vastata, ikinä en ole Iguleen vaippoja käyttänyt. Enkä varmaan käytä.
Terveisin Kerttu-Kyllikki ja kestopeppu 9 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
a) ei hajuakaan. Onko sillä jotain väliä, onko ne sama asia? Ei siis hajuakaan siitä boosterista.
b)mainitsemistasi tarvikkeista ompelisin itse pelkkiä imuja. Riippuu tietysti myös siitä, mitä laatua fleece on. Jos sinulla on mikrofleeceä, voi sitä hyvin käyttää vaipan kuivaliina kankaana. Eli kankaana, joka vaipassa tulee ihoa vasten. Ulkopuoleen voisin ehkäpä tuota flanellia käyttää.
d)En ymmärrä kysymystä... Ellet sitten aio pelkkää imua käyttää kuoressa? Onnistuu ihan hyvin, jos varsinkin, jos vauva syö jo kiinteitä, eikä kakka siis ole ihan löysää.
e) en osaa vastata, ikinä en ole Iguleen vaippoja käyttänyt. Enkä varmaan käytä.

No mikä on sitten se kuivaliina? Ok, tulee ihoa vasten, mut kuulemma voidaan fleeceä siihen käyttää...eikös fleece enemmänkin hylji nestettä kuin ime?? Eikös kuivaliinan tarkoitus ole siirtää kosteus nopeasti seuraavaan kerrokseen ja tuntua yhtä suht kuivalta?

Tuo d)....niin että onko parempi tehdä neliön muotoisia lisäimuja ja taitella se sitten vaippaan vai oisko parempi tehdä muotoonommeltuja sellaisia ja mahdollisesti ehkä useammasta eri materiaalista?? Ja ihan vaan sen lärpäkkeen alle käyttäisin.

Eli
A)kuivaliina ja boosteri ei MUN käsittääkseini oo sama asia.

B) vanhoista pyyhkeistä voit tehdä niitä imuja joko just taitto versioita eli se 40*40cm tai vaikka 15*40cm mitä tietenkin tarvii udeemman päällekkäin. flanelli+frotee yhdistelmä on hyvä imuissa. Jos on trikoota vaikka viel lisäks ni noista saat ommeltua sisävaippoja, eli pintaan pyllyä vasten fleese, imuiksi sitä froteeta+flanellia, ulkopinnaksi trikoota..
C)tavalliset housut? siis toki tavan vaatteet päälle..

D) katso B

E) meillä yövaipassa(taskuvaippa, itsetehty) on imuina n.12-16kerrota froteeta tai froteeta ja flanellia, päivällä n.6-8kerrosta froteeta..
iguleesta ei oo koekmusta niin en osaa tuohon vastata..

ja fleesestä tehdyt imut jos niissä on kaksikerrosta päällekkäin fleeseä ei tietenkään toimi (kuulemma ) ja en tiä miten ne voi toimia kuorena sitä oon itekki miettiny.. Mutta kuivaliinana se toimii loistavasti!

No mikrofleece käy kuivaliinaksi hyvin, koska läpäisee kosteuden nopeasti. Polarfleece taas hylkii kosteutta, joten sitä ei kannata ihoa vasten laittaa.
Joidenkin kestoilijoiden olen kuullut polarfleecestä valmistavan kuoria ompelemalla fleeceä kaksi kerrosta päällekkäin, mut ite en oo koskaan kokeillu. Tuntuu, että tulis liian paksu paketti.

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Onkohan igussa samantyylinen läpykkä kun kooshiessa? Ite tein hooshiesin vaippaan lisäimuja muotoonommellen sillee et oli 3kerrosta froteeta ja pari flanellia..

Eikös tuollanen imu kuivu tosi tosi hitaasti?

Eli
A)kuivaliina ja boosteri ei MUN käsittääkseini oo sama asia.

B) vanhoista pyyhkeistä voit tehdä niitä imuja joko just taitto versioita eli se 40*40cm tai vaikka 15*40cm mitä tietenkin tarvii udeemman päällekkäin. flanelli+frotee yhdistelmä on hyvä imuissa. Jos on trikoota vaikka viel lisäks ni noista saat ommeltua sisävaippoja, eli pintaan pyllyä vasten fleese, imuiksi sitä froteeta+flanellia, ulkopinnaksi trikoota..
C)tavalliset housut? siis toki tavan vaatteet päälle..

D) katso B

E) meillä yövaipassa(taskuvaippa, itsetehty) on imuina n.12-16kerrota froteeta tai froteeta ja flanellia, päivällä n.6-8kerrosta froteeta..
iguleesta ei oo koekmusta niin en osaa tuohon vastata..

ja fleesestä tehdyt imut jos niissä on kaksikerrosta päällekkäin fleeseä ei tietenkään toimi (kuulemma ) ja en tiä miten ne voi toimia kuorena sitä oon itekki miettiny.. Mutta kuivaliinana se toimii loistavasti!

12-16kerrosta????? Eikös se ole aivan mieletön turbopaketti?? Siis niinku vaikka pyyhkeestä 16 kerrosta, ajatuksena aikamoinen...:D

Moikka...
mä olen käsittänyt että buusteri on yhtäkuin lisäimu. Kuivaliina siis ei (välttämättä) itsessään ime, vaan siirtää kosteuden vaippaan. On myös kuivaliinapintaisia lisäimuja, en ole kyl käyttänyt.

Noista sun mainitsemista tarvikkeista tekisin minäkin lisäimuja, just neliöitä.

Me ollaan yleensä kotioloissa pelkillä villiksillä ja paidalla, ei siis ole pakko laittaa housuja, mutta kyllä sit kun ulos mennään niin laitetaan. Vauva myös nukkuu villiksillä ja paidalla.

Tosta normaalipaksuudesta en oikein osaa sanoa, aluksi paketit tuntui aina tosi paksuilta ja vauva olikin tosi pieni, nyt kun on isompi niin ei häiritse enää.

Toivottavasti sun into ei lopahda:)
Älä yritä haalia liikaa tietoa kerralla, kolua nettisivuja ja muita ajan kanssa, niin ei tule ähkyä.

Alkuperäinen kirjoittaja pää sekaisin:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:

No mikä on sitten se kuivaliina? Ok, tulee ihoa vasten, mut kuulemma voidaan fleeceä siihen käyttää...eikös fleece enemmänkin hylji nestettä kuin ime?? Eikös kuivaliinan tarkoitus ole siirtää kosteus nopeasti seuraavaan kerrokseen ja tuntua yhtä suht kuivalta?

Sen fleecekerroksen alle laitetaan jokin nopeasti imevä laji(flnellí,frotee,harso tms) ja se fleece pitää ihon kuivempana kuin ilman sitä. Ei siis toimi imuna,mutta kuivaliinana toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja pää sekaisin:
Onkohan igussa samantyylinen läpykkä kun kooshiessa? Ite tein hooshiesin vaippaan lisäimuja muotoonommellen sillee et oli 3kerrosta froteeta ja pari flanellia..

Eikös tuollanen imu kuivu tosi tosi hitaasti?

Eilen illalla kuivamaan ripustetut imut (2kerrosa froteeta,2trikoota ja toisissa useampi flanellia) oli iltapäivällä kuivia,ja sadekeli hidastaa vielä kuivamista. Vuorokaudessa on yleensä kaikki kuivaneet,vaikka olisi kosteampi kelikin.

Tunnetko henk. koht. ketään kestoilijaa, jolle voisit mennä oppiin?
Mua helpotti tosi paljon kun kävin kaverini opastuksessa, kaikki näytti tosi yksinkertaiselta kun hänellä oli tietenkin käytössä vain ne systeemit, mitkä oli hyväksi havainnut. Itse ajattelin aloittaa samoilla ja sitten kun homma tulee tutuksi niin osaa itsekin paremmin käyttää luovuuttaan vaippojen kanssa... Kestovauva meille siis vasta tulossa...

Ymmärrän tavallaan tuon kaaoksen tunteen, mikä tulee noita vaippahommia ajatellessa. Lähinnä ajattelen niin, että kannattaa valita joku linja, mitä lähtee käyttämään. Vähän kaikenlaisia ei kuulosta minusta järkevältä. Kerron, mitä meillä tehtiin:

1. Ensimmäiset kaksi kuukautta käytimme vauvalla pelkkää harsoa ja Bumpyn kuorivaippaa. Meillä oli myös parit Ruskovillan villahousut, mutta itse tykkäsin kyllä Bumpy-kuorista niiden pitävyyden vuoksi. Harsot tein itse harsokankaasta ja niitä taisi olla 25 kpl.

2. Kolmannesta kuukaudesta eteenpäin meillä oli froteesta tehtyjä vaipanmallisia, tarrakiinnitteisiä ...vaippoja. Niiden ja ihon väliin laitettiin sitten vielä tarvittava määrä lisäimuja, ei siis mihinkään taskuun vaan ihan päälle vaan. Lisäimut olin tehnyt vanhoista froteepyyhkeistä ja ne olivat noin kokoa 9x25 eli suoraan vaipalle sopivia. Vällyissä, kuten meillä niitä kutsuttiin, oli toisena puolena frotee ja toisena fleece, paksuus vaihteli ohuemmasta aika paksuun, joten lisäimua säädeltiin meillä vällyjen lukumäärällä. Joskus yksi, joskus neljä. Nämä olivat käteviä lappuja myös seuraavassa vaiheessa.

3. Loppujen lopuksi meillä siirryttiin Fuzzy Bunziin (taskuvaippa), johon sitten kävivät nämä itsetehdyt vällyt väliin, eikä mitään ostettuja käytetty. Ja nyt tuo puolitoistavuotias onkin jo kuiva =)

Kuivaliinoja meillä oli sellaiset mikrokuitujotkut, ohuet ja kuivantuntuiset. Riisipaperi oli aivan kauheaa, oikea kiitorata kakalle. Yleensä ottaen emme käyttäneet mitään kikkailuja, vaan vaihdoimme vaipan, kun sinne oli tullut pissa, myös yöllä.

Noita paksuuksia ym oppii kyllä säätelemään noin kahdessa viikossa. Ainahan voi sitten tehdä lisää sitä, minkä on hyväksi havainnut. Paikoillaan makoilevalle vauvalle paksu vaippa on eri asia kuin kääntymään ja liikkumaan opettelevalle. Ja kyllä lapsi meillä ainakin kävelemään oppi, vaikka kestovaippoja käyttikin.

En tiiä oliko näistä mitään apuja, mutta ei kannata hermoilla. Me ei tunnettu ketään, joka olisi kestoillut, ja ihan hyvin opimme pärjäämään sekä esikoisen että ko. vaippojen kanssa. Käytäntö opettaa parhaiten!

Yhteistyössä