Onko kellään kokemuksia kyseisestä liinasta? Meidän pieni syntyy helmikuussa,joten ei ehkä ihan ulkoiluvälineeksi heti sovi kuitenkaan. Onko oikeasti helppo sitoa ja tukeva?
Mulla on hirveesti ennakkoluuloja liinoja kohtaan ja pelkään etten osaa sitä sitoa ja vauva putoaa tai on pahasti. Onko vauva helppo laittaa liinaan?
Venyykö kyseinen liina kuinka helposti,siis jos välillä kantaa painavampaa lasta (13kg) vai pitääkö pysytellä sitten vaan vauvassa?
kiitos jos viitsitte vastailla. Olen yrittänyt lukea eri sivuilta tuosta,mutta lisää kokemuksia kaipaan. Aika hintava on kuitenkin,joten haluaisin olla varma haluanko sen vai en
Olen kantanut kahden vauvan kanssa. Esikoinen viihtyi hyvin ekat 3 kk, jonka jälkeen halusi katsella eteen päin, jolloin siirryimme rengasliinaan, jolla lapsen saa lonkalle, josta näkee eteen päin. Trikooliinalla (joka myös tuo hug a bub on) on vain yksi mahdollinen sidonta eikä lasta suositella laitettavan kasvot menosuuntaan, jotta voi kääntyä pois viriketulvalta. Kuopus taas viihtyy edelleen (6 kk) trikooliinassa. Trikooliinasta yleensä sanotaan, että sillä on hyvä kantaa 7-9 kilogrammaan asti, mutta kuopus on yli tuon 9 kg ja vielä on hyvä kantaa. Kuopus ei nukahda liinaan. Ihan pikkuvauvana kyllä nukkui, mutta parin kuukauden iässä alkoi häiriintyä ympäristötekijöistä niin paljon, ettei enää liinaan nukahda.
Sidonnan oppi aika nopeasti. Muutamat kerrat piti harjoitella videon kanssa. Tosin mulla on aina ollut vaikeuksia saada pikkuvauvan niska tuettua hyvin trikooliinaan. En tajunnut laittaa harsoa tai villasukkaa sinne väliin täytteeksi. Tuon vinkin kuulin vasta, kun kuopus osasi jo kannatella päätään. Vauva ei voi tuosta pudota, vaikkei liina olisi täydellisesti kiristeltykään, sillä liina menee jalkojen välistä. Tosin vauvan hengittämisen varmistamiseksi liina täytyy olla kireällä, ettei pää lysähdä ja hengitystiet sulkeudu. Kantoliinakuolemat ovat kuitenkin erittäin harvinaisia. Itse vauva on helppo laittaa liinaan, kun sidonnan on tehnyt. Ja lapsen saa helposti pois ja takaisin, joten ei voi aamulla laittaa liinan päälle ja kannella pitkin päivää vaikka 5 min kerrallaan, jos on tarvis.
Liinalla voi ulkoilla kylmilläkin. Jos vauvan on koko ulkoilun ajan tarkoitus olla liinassa, vauvan voi laittaa ison takin alle. Myynnissä on ihan kantotakkeja, mutta mikä tahansa iso takki käy. Tällöin vauvalle puetaan kunnon pipot ja töppöset ja sitten joku ohkasempi puku, esim. villa- tai kollegepuku. Riippuen tietysti lämpötiloista, mutta tolla periaatteella menee +5... -5 asteeseen. Jos vauva on välillä ulkona liinasta, liinan ja vauvan voi laittaa ulkotakin päälle, jolloin vauvalle puetaan kunnolla päälle.
Käytettynä kannattaa ostaa. Rahat säästyy ja luontokin kiittää. Meillä oli esikoisen aikaan toinenkin trikooliina (ei lukenut merkkiä) ja ihan yhtä hyvä oli muuten, paitsi ettei ollut taskua. Se toinen oli myös lyhyempi, mutta riitti hyvin minulle (nainen). Puolisolle (mies) se toinen sen sijaan oli liian lyhyt. Trikooliina on erittäin hyvä kokemattomalle kantajalle, jos sen hetken jaksaa sen yhden sidonnan opetella.