Huh, nyt sitten tunnen minäkin lessuperheen(lestadiolaiset)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huh

Vieras
muuttivat lähelle jokin aika sitten. Mukulat tekee mitä tykkää, likaisia, reikäisissä vaatteissa, tukka takussa..kun niitä komentaa niin sanovat että ei me tehty mitään ja menevät karkuun. 3-vuotias ulkoilee yksin pari vuotta vanhemman kanssa. Millaisia ovat teidän tuntemat lessuperheet?

Mun tuntemassa lestadiolaisperheessä on viisi lasta, kuudes tulossa. Äiti ja isä töissä, lapset päiväkodissa sillä aikaa, ihan normaalit vaatteet (jopa näitä ns. kalliimpia eli Meandi ja tanskalaismerkit) ja muutenkin ihan normaali elämä. No, telkkua ne ei katso eivätkä ryyppää.

tunnen. Oikein mukavia ihmisiä, lapset puhtaita ja kohteliaita. Ei mitään pahaa sanottavaa k.o. perheestä. Eiköhän perheitä löydy laidasta laitaan uskonnosta ja rodusta riippumatta. Mikä noista on mielestäsi asia, joka johtuu siitä, että he ovat lestadiolaisia?

Mun tuntemat lestadiolaisperheet (useampia) ovat tyystin toisenlaisia. Lapset osaavat käyttäytyä, aina puhtaissa vaatteissa. Vaatteet yleensä ehjiä eikä mitään virttyneitä, uusinta uutta joillakin. Ottavat toiset ihmiset huomioon. Kyllä tiedän myös muutamia, jotka pitävät itseään toisia parempina, mutta yleiskuva minulla on heistä hyvä.
Minulla ei ole heistä pahaa sanottavaa, vaikken heihin kuulukkaan.

tunnen monenlaisia perheitä, niin lestadiolaisissa kuin ei-lestadiolaisissa. tunnen myös ei-lestadiolaisissa myös kuvaamasi kaltaisia perheitä, mutta en koe mitään tarvetta tulla tänne sitä kauhistelemaan ja kertomaan kuinka naapuriperheen ainokaisella räkä valuu, housuista polvet puhki, äiti huutaa ja tyttö ei usko ketään. se on erilaisuutta ja sen hyväksymistä se!!!!!

En tunne itse henk.koht. mitään lestadiolaisperhettä. Sukulaiseni ja hänen työkaverinsa ovat olleet työnsä vuoksi tekemisissä kahden eri lestadiolaisperheen kanssa, ja nämä perheet ovat olleet hyvin holtittomia lastenhoidossa.

Eräs vanha rouva kertoi naapurustonsa lestadiolaisperheestä, jonka hän tunsi 1990-luvulla. Siellä lapsilla ei myöskään ollut kunnolla esim. lämpimiä vaatteita tai edes kenkiä talvella jne.

Ehkä olen sattunut kuulemaan juuri niistä kolmesta suomalaisesta lestadiolaisperheestä, jossa asiat ovat kehnosti ja kaikilla muilla asiat ovat ihan toisin. =)

Kuullostaa siltä, että tuo perhe olisi avun tarpeessa. Sitä voisi saada esim kotipalvelusta, lastensuojelusta, riippuen kunnasta. Jos 5-vuotias joutuu kaitsemaan 3-vuotiasta, ei tilanne kuullosta kovin auvoiselta, puhumattakaan ihan perushoidon puutteesta. Kuullostaa jo laiminlyönniltä minun mielestäni. Mikähän on vanhempien jaksaminen? Ei liene kovin hyvä... Voi olla esim. vakavaa masennusta. En mee arvaamaan tai diagnosoimaan, mutta avun piiriin pitäisi perhe saada. Siitä olen varma. Tuskin saavat mitään apua nyt, jos ovat vasta juuri muuttaneet.

Lastensuojeluilmoituksen tekisin itse tässä tilanteessa. Näin perhe voisi päästä avun piiriin.

Kannattaneeko tuota parhaimmissa kamppeissa ulkona rymytäkään... :)

Ne mitä minä tiedän, ni asianmukaisesti puettuina ovat ja muutenki siistejä, enempi saavat mennä omia menojaan kuin ei-lestadiolaisten lapset mutta kuitenki ihan sillai tottelevaisia ovat, toki vaihtelua löytyy, ei kaikki niin kilttejä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Ehkä olen sattunut kuulemaan juuri niistä kolmesta suomalaisesta lestadiolaisperheestä, jossa asiat ovat kehnosti ja kaikilla muilla asiat ovat ihan toisin. =)

kukaan lestadiolainen tuskin kieltää että tällaisia perheitä on, mutta miksi se on vaikea ymmärtää että myös meistä ei-lestadiolaisista löytyy saman sorttisia ja holtittomia lasten hoitajia ihan samalla tavalla!!!!

Itse ''lessuna'' sanon et kyllä meistäkin löytyy vaikka minkälaista perhettä.
Tunnen itsekkin ap.n tapaisen mut perheellä on paljon muutakin ongelmaa. Mut tunnen myös ihan siisstejäkin perheitä.
Et ihan samallaisia me ollaan ku te muutkin.
Tevetuloa tutustumaan vaan.

Mä tunnen neljä lestadiolaisperhettä, tai oikeastaan perheiden isät parhaiten.

Kovin ovat mukavia, kilttejä, fiksuja ja hauskoja. Jokainen rakastaa vaimoaan ja omaa perhettään. Materian määrä vaihtelee. Mitä isompi perhe, sitä enemmän kierrätetään esim. vaatteita lapsilta toisille. Yksi isistä kuitenkin kiteytti asian hyvin: hän kertoi että hänen lapsuutensa oli erittäin onnellinen vaikka hänellä ei ollut koskaan ainuttakaan uutta vaatetta tai polkupyörää jne. Aina oli rakkautta, turvaa, seuraa ja ruokaa. Kaikkea mitä ihminen tarvitsee.

Nämä neljä isää perheineen ovat saaneet mun varauksettoman arvostukseni. Niin hienosti he ovat onnistuneet asiansa järjestämään ja niin onnellisia heidän liittonsa ovat. Jopa sen, jolla on 8 lasta joista vanhimmat jo lähes täysi-ikäisiä. Pitkä liitto vaimon kanssa takana ja edelleen rakkaus kukoistaa.

Lestadiolaisten ei tarvi tuhrata aikaansa nettailuun, telkkariin, alkoholiin tai muuhun mikä vie väistämättä aikaa perheen kanssa olemisesta. Ehkä juuri siksi heidän liitot on usein onnellisia.

Tiedän yhden jossa alle kouluikäiset lapset juoksentelee ja pyöräilee pitkin yleisiä teitä miten sattuu ja ovat vaarassa jäädä auton alle. Kun äidille oli tästä huomautettu, niin totesi että Jumala antaa ja Jumala ottaa :o

Tästä on toki jo pitkä aika, toivottavsti heillä on asiat nykyisin paremmalla mallilla :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:

kukaan lestadiolainen tuskin kieltää että tällaisia perheitä on, mutta miksi se on vaikea ymmärtää että myös meistä ei-lestadiolaisista löytyy saman sorttisia ja holtittomia lasten hoitajia ihan samalla tavalla!!!!

se eri uskonto luulen..en siis itse ole ko. uskontoon kuuluva.mut en kyllä itse pysty raakkaamaan et millä uskontokunnalla on nyt sitten parhaimmin puetut,opetetut, ja kasvatetut lapset tms..

peesaan näitä jotaka myöskin sanoo niitä olevan jokaisessa..

lesuille muiden omaisuus on yhteistä ja niiden oma VAIN NIIDEN!! omat lelut yms. omat tavarat kerätään äkkiää pihasta pois ettei kukaan vaan leikiä niillä!! RASKASTA ASUA SAMASSA PIHAPIIRISSÄ!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lesuille muiden omaisuus on yhteistä ja niiden oma VAIN NIIDEN!! omat lelut yms. omat tavarat kerätään äkkiää pihasta pois ettei kukaan vaan leikiä niillä!! RASKASTA ASUA SAMASSA PIHAPIIRISSÄ!!!

En minäkään pidä siitä etä MEIDÄN LASTEN leluilla muut leikkivät. Olen lapsiani kieltänyt muiden lainaamasta heidän pyöriä, potkulautoja jne.
Jos se menee rkki, naapurin lapsen käytössä, niin niiden vanemmat ei kuitenkaan niitä maksa.
Siksi myöskään omani eivät leiki toisten leluilla.