HUHHUH. Kyllä ihmetyttää jotkut vanhemmat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ejk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en nyt tietenkään tunne "mattia" ja kyseistä koulumatkaa, mutta itse aikoinani vaatimalla vaadin saada kävellä yksin kouluun. olisikohan matkaa ollut noin 1.5km, ja varrella oli autoteitä. lisäksi kävin ekaluokkalaisena ihan itsekseni bussilla harrastuksissa kaupungissa ja mummolassa (sinne oli vieläpä bussinvaihto). koskaan en tuntenut pelkoa tai hylätyksi tulemisen tunnetta. olin ennemminkin ylpeä omatoimisuudestani. eri asia tietty, jos lapsi ei uskalla yksin mennä, mutta en koe mitenkään ihmeellisenä, jos jotkut kulkevat itsekseen tuollaisia matkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ei todellakaan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 000001:
Olisiko tuosta mahdollista puhua esim. pojan opettajan kanssa? He voisivat ottaa yhteyttä vanhempiin ja keskustella koulumatkan turvallisuudesta. Eikös koulu kuitenkin ole osaltaan myös vastuussa oppilaan koulumatkasta (en ole varma).

Ei ole!
Aivan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010080812158768_uu.shtml

Onhan! Jos lapselle sattuu koulumatkalla onnettomuus, se on koulun vakuutus, joka korvaa. Sen tähden kouluilla on omina sääntöinä esim. ettei ekaluokkalaiset saa vielä pyöräillä yksin kouluun. Mutta eipä taida voida pakottaa vanhempia saattamaan lasta kouluun ja takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Alkuperäinen kirjoittaja ejk:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja ejk:
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mitä jos on töissä eikä pääse lasta vastaan?ite oon kyllä kulkenu ekalla matkani kaverin kans ilman äitiä tai isää,eikä mulle siitä traumoja jääny.ennen vanhaan kulkaa hiihdettiin pitkiä matkoja kouluun yksin.ei lasta voi pumpulissa kasvattaa.

Olen toisaalta ihan samaa mieltä, mutta "Matin" huoltajien olisi kyllä pitänyt kysyä ap:ltä jos aikovat lapsensa jättää hänen saateltavakseen. Oma ekaluokkalaiseni kulkee yksin koulumatkansa mummolaan, mutta ei tarvitse ketään saattajakseen.

"Matti" on saattanut ihan itsekin keksiä tuon "äiti sanoi" -jutun, jos häntä on jännittänyt. Äitihän oli soitellut useasti hänelle eli huolehti kyllä.

Voi olla joo. Mutta mun päähän ei sitten uppoa, että tuota puhelinta käytetään vähän kuin vanhemmuden jatkeena ja korvikkeena. Että kyllä se lapsi pärjää onhan sillä puhelin - mutta eihän se niin ole.
Ja kuten jo pari kertaa sanonut, niin yksin liikenteessä kulkemista opettaleva lapsi ja puhelin eivät ole se paras ja turvallisin yhdistelmä missään mielessä.

Niin juu valitettavasti kaikilla ei ole mahdollista hoitaa lapsia kotona 24/7,vaan elääkseen on käytävä töissä jotta saa perheelleen elantoa.

Voi että miten kierosti haluat lukea,ihmettelen.
Ja tässä tapauksessa josta minä nyt puhun, niin todellakin se äiti on siellä kotona 24/7.

tässä kyseisessä tapauksessa ihmettelen itsekin ettei äiti ollut vastassa koska on kotona.kirjoitit kuitenkin aiemmin että lapsi ei ole valmis kulkemaan yksin koulumatkojaan.kaikilla ei ole mahdollisuutta olla lastansa vastassa vaikka haluaisi!!tätä tarkoitin.on paljon yksinhuoltajia jne joiden on tehtävä työtä.ajattele siis asiaa vähän avarakatseisemmin ennenkuin annat tuomioita muista vanhemmista.

Niin, kirjoitin nimenomaan tästä lapsesta, että ei ole valmis kulkemaan yksin.
Enkä tunne ketään lasta joka olisi oman onnensa nojaan jätetty tässä asiassa ,koska "olen yh, tai ei ole tukiverkkoa tai ei vaan päästä saatille vaikka ois tarpeen". Kyllä mun tietoon kaikki vanhemmat joita asia on epäillyttänyt, että lapsi ei pärjäis koulmatkaa, ovat saaneet jo hyvissä ajoin asiat järkättyä niin että ei ole tarvinnut laittaa lasta vaan matkaa ja toivoa että "Kyllä se pärjää".
Ikäväähän se on sitten jos on marginaaliryhmä, joka joutuu noin tekemään :/

No kyllä minä kävelin kotiini yksin ekasta koulupäivästä asti eikä siinä mitään ihmeellistä ollut, ja ei ole "ennenvanhaa" koska olen vasta 21v. ;) Joten eipä tuosta niin järkyttävän kauaa edes ole.

[QUOTE="hmmm";24082736]No kyllä minä kävelin kotiini yksin ekasta koulupäivästä asti eikä siinä mitään ihmeellistä ollut, ja ei ole "ennenvanhaa" koska olen vasta 21v. ;) Joten eipä tuosta niin järkyttävän kauaa edes ole.[/QUOTE]
...eikä sillä meidän koulutiellä ole vieläkään erillistä pyörätietä, vaan siellä mennään mutkaista tietä autojen, rekkojen ja traktoreiden seassa...Mutta samallalailla oli kyllä kaikilla muillakin siihen aikaan, olisi ollut päinvastoin melko ihmeellistä jos joku vanhempi olisi vastaan joutanut.

[QUOTE="vieras";24082712]ja taas on uudet ekaluokkalaiset liikenteessä![/QUOTE]

Nyt on vielä kesäkuu. Koulujen lomat oo vielä ees puolivälissä. Hyvähän sitä tietty on pikkukoululaisten valmistautua koulumatkaan hyvissä ajoin, mutta toi lause olis ajankohtainen ehkä elokuussa.

Yhteistyössä