Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Johnuja alessia: Talvitakki todella tarpeen meinaan ei noihin ns entisiin enää mahdu:)..eli masu on pomppinut esiin kyllä..se onkin aika kaunis minusta..ihanahan se on ja aion sitä ylpeänä kantaa:)). Niin suloinen ja hellyyttävä. Nyt siis todellakin sen talvitakin hommaaminen edessä..talvi edessä ison masun kanssa joten koko tulee kai olemaan 46:))apua sentään:))! Ja ne mammahousut..niitä hankkimaan, koska omat tuntuu kaikki kireältä..ei ole kivat olla niissä kireissä.
Isokokoisen toppaliivin ostin..oikeen hempeen pastellisävyisen..nyt muhkea neule vielä siihen alle..silläkin pääsee alkuunsa.. :)
Oletteko hei ostelleet jo mammavaatteita kuinka..? Itse en puseroita aio..koska kaapista löytyy löysiäkin pusakoita..nuo housut nyt tuntuu olevan se isoin ja se takki:).

Kaipa rohkenen sinne hiusten värjäykseen, sillä varsinkin kun ensimmäinen raskauskolmannes on ohi niin sanoovat että nyt ois"turvallisempaa". Juu meen sinne..kuhan saisin ajan vielä varattua johonkin:). Mikähän väri ois kiva..meinaan kuulkaa että nyt on muutosten aika kun muutenkin tämä elämä tässä kulkee tätä muutoslinjaansa:). Aika kivaa:)! Paino lähti nousuunsa..niin se tekee nyt..alkaa pieni kasvaa ja kertyä tuota "vararavintoakin"..

Minulla neuvolassa aina sydänäänet kuunneltu ja nyt noilla lääkärikäynneillä joita itselläni on syystä että nyt ollut ihan liikaa. Mutta onhan se hyvä kuulla ne.
Tiiättekö nukuin jopa pari tuntia viime yönä--onkohan valoa tunnelin päässä tulossansa:)?!

Huvitutti: Harmi että aika ei riitä tänne palstailuun..mutta kiitos kannustavista sanoista. Myöskin sinne kaikkea hyvää odotukseen ja vauva-aikaan. Kiva jos joskus laitat kuulumisia ja varsinkin sitten jaettas kaikki vielä vauvan syntymän ilot täällä jokainen vuorollaan:)..ja voisihan tämä palsta ja porukka jatkaa omaa keskusteluaan sitten taas vauvan syntymän jälkeen..koska tässähän se kaikki vasta alkaa..vertaistuki on aina tarpeen..:)!
Koitan täällä pärjäillä..rankasta odotusajasta ja epävarmuudesta huolimatta. Jotenkin ei tuo ihmismieli jaksa uskoa että asiat menisi aivan pieleen..kaikki järjestyy aina tavalla tai toisella. Noh positiivisuudella voi ehkä vaikuttaa vauvankin taistelutahtoon..toivotaan niin:)!!!
Halihali kaikille..ottakaa rennosti, lepoa riittävästi, hyviä herkkuja välillä eikös,ja pitäkää huolta itsestänne.

Ps. itse syön omega3 jossa foolihappolisä joka päivä kun muistan + monivitamiineja. Lääkäri tai neuvolaterkka ei asiaan ole mitään puuttunut. Tietävät asian.Lieneekö haitallista???

tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
TNL 4.4.2010 esikoinen
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Iita* 17.4.2010 esikoinen
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Leeloo 26.4.2010 esikoinen
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen

Tässä nyt vielä tuo oikea lista. Edellinen ei ollut ihan paikkansa pitävä.

Noista vitamiineista: Itse olen syönyt Multitabsin raskausajan vitamiineja 2 kpl päivässä ja ainakin apteekissa sanoivat, että sen pitäisi riittää. Lisäksi olen nyt alkanut syödä jogurttia päivittäin tai yritän juoda lasin maitoa, jos ei jogurttia ole. Eihän se nyt ole vieläkään ihan oikea määrä, mutta ainakin hyvä alku ja verrattuna siihen, mitä ennen söin maitotuotteita, hurja kasvu :) Toki kahvissa on aina reilusti maitoa, että vähän sitä kalsiumia saa sitten sitäkin kautta.

Itse en ole vieläkään ostanut vauvalle, itselleni enkä kotiin mitään lapsiin liittyvää. Vaatteet menee toistaiseksi hyvin päälle ja oma tyylini onkin suosinut aina löysiä paitoja ja mekkoja yleensä, joita sitten vaikka vyöllä piristetään, niin ei ole tarvinnut sellaisia ostaa. Talvitakitkin ovat pääsääntöisesti ylhäältä istuvia ja leveällä helmalla, joten, tuskin tarvitsee uutta raskauden takia ostaa :) Vaikka ehkä mieli tekisikin, koska olen aikamoinen himoshoppaaja. Vanhat farkut menee edelleen jalkaan (ihme ja kumma) ja olen ehdoton legginssien puolesta liputtaja, joten niillä ja saappailla pärjää tosi pitkälle.

Tuo unijuttu on aika jännä. Itse olen aina ollut hyvä uninen ja nukahdan useimmiten samantien, kun laitan silmät sängyssä (tai sohvalla tai autossa tai lentokoneessa) kiinni. Nyt huomaan itseni melko väsyneeksi välillä, sillä joudun heräämään joka yö kerran pari juostakseni vessaan. Eihän se tietenkään ole sama ongelma, kuin se, ettei nukahda lainkaan, mutta kyllä tuo raskaus vaikuttaa unen laatuun hyväunisellakin. Tämän vuoksi tällainen entinen yökukkuja menee jo ennen kymmentä nykyään nukkumaan :) Ei vaan pysy silmät auki. Ja näkemistäni unista on tullut todella villejä näin raskauden aikana. On kuin elokuviin lähtisi. Välillä sitten herää hymy huulilla tai kauheaan ahdistukseen.

Zarja: hiuksia voi värjätä nykyisillä väreillä ihan huoletta. Eihän kukaan kampaaja voisi olla raskausaikana töissä lainkaan, jos ne aineet olisivat jotenkin erityisen haitallisia. Ja terveitä lapsia ovat kaikki kampaajatuttuni saaneet. Joten piristystä syksyyn ja uutta väriä tukkaan!! :)

Heippa!

Talvitakin ostin, tosin ihan tavallista kokoani (onneksi löytyi). Takin leikkauksella saa jo paljon aikaan, eikä kokoa siis tarvitse välttämättä lisätä. :)

Noista hiusten värjäyksistä... ite oon jotenkin miettinyt, etten raskausaikana värjäisi. Eihän siitä kait mitään suoranaista haittaa ole lapselle, mutta jos joku mahdollisuus sekundaariseen haittaan (esim. herkkyys allergioille kasvaa), en halua ottaa tätä riskiä.

Mulla ei ole vielä masu pompannut esiin. Onko muilla?

Sienna rv 15+6

Enpä muista koska olen viimeksi ilmoittautunut... Aika ei oikein tahdo riittää kirjoittelemiseen, taustailen teidän kuulumisianne kyllä usein.

Mutta täällä siis kaikki hyvin. Viikko sitten oli neuvolalääkärikin ja siellä pääsin taas kuulemaan pikkuisen sydänäänet (meillähän kuunneltiin jo ekalla neuvolakäynnillä vkolla 9+). Maha on kyllä jo aika selvästi pullollaan. Esikoisesta maha ei tässä vaiheessa vielä näkynyt, mutta kyllä se vaan toisella kertaa nopeammin esiin tulee. Toki vaikuttaa sekin, että mulla oli nyt lähtöpainoa kilo-kaksi enemmän ja nyt oli tullut jo kilo kuukaudessa lisää... Taitaa siis kertyä tällä ketaa aika paljon enemmän kuin esikoisesta aikanaan.

Hiukseni olen jo kerran tämän raskauden aikana värjännyt ja värjään luultavasti vielä ainakin kerran. Kieltämättä hieman huolestuttaa eri kemikaalien mahdolliset vaikutukset, mutta jotenkin tuo tukan värjääminen on vaan niin tärkeää mun henkiselle hyvinvoinnilleni. Tosi pinnallista, tunnnustan!

Mun pitäisi mennä apteekkiin kyselemään noista vitamiineista. Söin alkuraskauden tuota Multitabsin raskaus versiota, mutta nyt olen pitänyt taukoa. Hemogloniinini oli nimittäin jo niin hyvä, että tuntuu ihan hullulta popsia valmistetta, joka sisälttää rautaa. Mutta nyt sitten epäilyttää saankohan kaikkia vitamiineja riittävästi...? D-vitamiiniahan nyt ainakin pitäisi ottaa...

Jaahas, taas mentävä! Oikein hyvää viikonloppua kaikkille!

Ilona-79: Mä syön ihan niitä tavallisia Multivita-vitamiinitabletteja. Ei sisällä A-vitamiinia, ja tarvii ottaa vaan yksi/päivä. Paljon halvemmaksi tulee kuin nuo "raskaus"-vitamiinivalmisteet :). D-vitamiinia tulee 7,5 mikrogrammaa (suositus vissiin 10 mikrogrammaa), mutta olen ajatellut että maidosta ym. tulee jonkun verran siihen lisäksi...

...Täällä taitaa olla vielä vähän sellainen "välitila" ensimmäisen ja toisen raskauskolmanneksen välissä, kun välillä aina vielä turvottaa ja heikottaa, välillä on tosi energinen ja hyvä olo. Tänään ainakin olen taas ollut tosi väsynyt. Tänään olen myös huomannut ensimmäistä kertaa, että mua alkaa huimata nopeasti noustessa ym.... No odottelen sitä, että pian olo helpottaa, ja että tunnen sikiön liikkeet ensimmäistä kertaa. :) Odotan myös, että kohdun kasvaessa mahani "kiinteytyy", kun läskit ei enää "yllä" pursuta niin paljon (vaan jakaantuu isommalle alueelle...) ;D. Nyt tuntuu, että ne vaan tursuu tossa edessä, eikä "vauvamaha" erotu sieltä seasta oikeesti vielä aikoihin... Onneksi nää päivät kuitenkin kuluu suht nopeesti, kun ei liikaa mieti ajan kulumista :).

Hyvää viikonloppua kaikille!

-Mamu82, rv 12+4

Kävin tänään neuvolassa. Sydänäänten etsiminen kesti TOOOOSI kauan, ja suoraan sanottuna ehdin jo huolestua, mutta lopulta ne löytyivät, syke 160. Terkkari myös lohdutti, että näillä viikoilla ne on usein vaikea löytää (kait kun istukan sijaintia ei vielä oikein tiedetä). Mulla oli myös verenpaine tosi alhaalla, alapaine 58. Mulle se on siis aivan käsittämätön luku, koska tavallisesti alapaine on yli 80. Ei siis ole ollut ainakaan haittaa liiallisesta salmiakin popsimisesta :D

Unohdin kysyä labran tuloksista eikä se mitään niistä sanonut. Kun tuo hemoglobiini on yleensä niin huono. Ehkä siinä ei nyt ollut mitään huomautettavaa. Syön niitä raskausajan multitabseja (tai jotain) yhden päivässä jos muistan. Niistäkään ei terkkari sanonut mitään, enkä muistanut kysyä.

Meillä neuvolassa juteltiin melkein heti alkuun noista vitamiineista, syön niitä raskausajan multitabseja minäkin ja lisäksi kalaöljykapseleita joita söin ennen raskauttakin, kun meillä ei syödä kalaa käytännössä ollenkaan. Neuvolatäti oli sitä mieltä että niitä on ihan hyvä syödäkin, kehotti vain tarkistamaan että ovat pelkkää sitä kalaöljyä, joihinkinhan on lisätty A-vitamiinia. D-vitamiinilisää kuulemma pitää joka tapauksessa alkaa syömään nyt tässä pimeän aikaan, vaikka syönkin noita multitabseja. En vaan yhtään muista pitikö se aloitaa tässä kuussa vai ensi kuussa, mutta ei kai se niin tarkkaa ole. Hankin sitten samalla kun käyn lähiaikoina ostamassa uuden purkin multitabsia.

Hiuksia en ole värjännyt vielä koskaan, joten ehkä en tässä raskauden aikana nyt sitten aloitakaan. :D Sen sijaan itse olen miettinyt kynsien lakkailua, jota ennen tein paljon. En kyllä aio senkään kanssa hysteeriseksi ruveta, vaikka uskonkin että jotain niistä lakoista kynnen läpi väkisinkin joutuu elimistöön. Vähentää aion silti, tähän mennessä ei ole kyllä jostain syystä tehnyt yhtään mielikään lakata. Johtuu ehkä siitäkin että kynnet ovat nyt tosi kestävät ja hyväkuntoiset, joten viilailu ja kiillotus riittää ihan hyvin.

Miten teillä muilla painonnousu? Täällä tuntuu paino nousseen ihan kamalasti, hermoilin jo että neuvolassakin kommentoitaisiin jotain.. Tietysti siellä ne luvut näyttävät vielä suuremmilta kun on ollut joka kerta farkutkin päällä. Eikä tuo painonlisäys kyllä kauheasti näykään missään, lähinnä rinnat ovat kasvaneet aika reilusti, kuten pelkäsinkin. Pieni masukin on kyllä ilmestynyt, miehen kanssa huomataan se ihan selvästi, mutta ei siihen vielä kukaan muu ole onneksi kiinnittänyt huomiota.

Niin ja Leeloon mainitsemista unista tuli mieleen, mulla on unien näkeminen lisääntynyt tosi paljon. Näkemäni unet ovat myös tosi vauhdikkaita ja tapahtumarikkaita, tosiaan herätessä tuntuu kuin olisi elokuvissa käynyt. Mulla tosin todella harvoin mitään mukavia unia, yleensä erittäin väkivaltaisia ja verisiä. Loistavia toimintaleffojen käsikirjoituksia niistä kuitenkin saisi, jos vain vielä aamulla muistaisi mitä kaikkea niissä oikein tapahtui. :D

Mistä tätä mahaa oikein tulee:))))..
Täällä on nyt viikon aikana pompsahtanut masu kyllä esille. Lieneekö johtuu hyvistä ruokahaluista vai.. :)..Paino on nousussa luonnollisesti..rinnat on niin megat ja masu näkyy..paitsi tunikoissa saa piiloon.
Farkut ovat liian kireitä vatsan kohdalta..ne on nyt odottamassa vanhoja aikoja kun paluu normaaliin taas joskus tulee:)..
Mulle on suht kova pala pukeutumisen muutos nyt..koska oon tosi tarkka ollut mitä puen ja tyylistäni selvillä. Nyt suosikkivaatteet lojuu kaapissa ja niihin haluaa mahtua vielä joku päivä:).Muutos omassa ulkoisessa vaikuttaa väistämättä itselläni hieman oloon. Mutta toki hyväksyn ja tiedän asian tärkeysjärjestyksen.

Onko sinulla Kiukkumöykky kuinka paljon paino noussut lähtöpainosta?Luulen että neuvolassa ei painoon kovin helposti kommentoida normaalipainoista lähtevillä ainakin ellei se sitten nouse loppusuoralla esim.+23kg luvuksi. Monesti painon nousu on kaikkea turvotustakin tosi paljon.Itselläni paino laskin ensimmäisellä kolmanneksella..ja nyt vieläkään se ei ole noussut lähtöpainoon. Mutta toki suunta on ylöspäin nyt painon kanssa. Jää nähtäväksi paljonko se sitten nousee..
Ruokahalut on nyt kovat..näin ei ennen ollut. Onko muilla syömishimot kovat:)?

Nyt vaan vitamin vitamin vitamin ja sport vähän kylkeen ja yritetään nauttia odotuksesta..vielä ei masukaan estä esim vatsalihaksin tekoa tms:)))

Heippahei,

Pakko kysyä tälleen suoraan että ehtiikö vielä viikolla 14+6 oleva mamma mukaan keskusteluun. Keskustelua olen seurannut jo jonkin aikaa mutta pahoinvoinnilta ja muilta kiireiltä en ole ennättänyt kirjoittamaan mitään.
Laskettuaika olisi siis 12.4.2010 ja esikoista odotellaan miehen kanssa.

Ihana on ollut lukea kun muillakin on samanlaisia "huolenaiheita" kuin itsellänikin.
On nimittäin tuo maha tässä muutaman viikon aikana ottanut ihan ihmeellisen kasvupyrähdyksen, että alkaa jo farkut tekemään tiukkaa ja muutama löysä mekkokin
on pitänyt ostaa jotta on jotain päälle pantavaa.

Itse olen syönyt multivitamiineja ja kalkkitabletteja joissa on lisättynä vielä D-vitamiinia, koska itselläni on aikataulut välillä niin kiireisiä että en kunnolla ennätä syömään (varsinkaan monipuolisesti) ja maitoallergian vuoksi tuo maidon juominen on ollut ainainen ongelma.

Meillä on ollut vain yksi neuvolakäynti viikolla 7+1 ja eka ultra oli viikolla 13, ensi viikolla olisi sitten neuvolakäynti ja lääkärikin on paikalla. Sitten alkaa varmasti moni asia selviämään. Mitä teillä on useimmiten ollut näin alku neuvolakäynneillä? Kun olisi kiva tietää milloin kuullaan sydänäänet. On nimittäin aika painottelemista töiden ja koulun ja miehen koulun kanssa, että saisi sitten sellaisen ajan aina että mies pääsisi mukaan.

Noista syömishimoista voin sanoa sen verran, että itselleni ainakin on ruoka maistunut, tuntuu välillä että samanlainen annos kuin miehellä menee helposti alas. Mutta onko teillä muilla ollut sitten ummetusta? Itse olen huomannut että ruoan sulattamiseen menee paljon kauemmin aikaa kuin ennen.

Itse urheilullisena ihmisenä olen harmitellut kun en ole oikein ehtinyt koko syksynä liikkumaan, oli nimittäin todella pahaa pahoinvointia ja vasta nyt alkaa helpottamaan ja innolla odotankin sitä että tänään pääsen starttaamaan lenkille pitkästä aikaan :)

*taffel*, rv 14+6

Kiukkumäykky, mulla on kynnet edelleen huonossa kunnossa! Viime raskaudesta kyllä muistan, että jossain vaiheessa ne oli tosi vahvat, mutta en muista milloin. Nyt vaan lohkeilee.

Kotipuntarin mukaan painoa olisi tullut pari kiloa, neuvolan mukaan ei juuri lainkaan, mutta käytössä oli kahdella kerralla eri vaaka. Vatsaa on kyllä sen verran että pari kiloa tuntuu ihan uskottavalta. Ruokahalu ei ole kasvanut, ainoastaan makeanhimo.

Tervetuloa, Taffel! Lisää itsesi listaan. Kannattaa tosiaan jatkaa liikkumista heti kun pystyy, synnyttämään on kivempi mennä kun tuntee olevansa hyvässä kunnossa.

Kaivoinkin tänään varastosta yhden vanhan jumppapaidan, jonka olin säästänyt vain siksi, että viime raskaudessa se mahtui päälle tosi pitkään. Nyt se oli jo liian pieni! Joten tosiaan, tuota vatsaa on tullut... Ja viikkoja 15+5.

Nuo neuvolakäynnit on enimmäkseen vaan punnitusta ja muuta tylsää, ei mulla ollut viime raskaudessa mies koskaan tavallisilla käynneillä mukana. Ultrassa tietysti. Onhan ne sydänäänet miehenkin tietysti kiva joskus kuulla, jos paikalle sattuu pääsemään.

TNL 4.4.2010 esikoinen
Johnu 8.4.2010 esikoinen
*taffel* 12.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Tz 30.4.2010 esikoinen

Nyt olen itseni listaan päivitellyt :)

tuntui kyllä mukavalta käydä lenkillä pitkästä aikaa, vaikka rauhallisemmin kuin aiemmin piti ottaa, mutta ihana syysilta kävelylle.

Itselläni olen huomannut kynsien olevan aivan uskomattomassa kunnossa, kun aiemmin ovat olleet liuskoittuneet yms. niin nyt on saanut jopa kasvatettua kynnet :D

*taffel*, rv 14+6

Tervetuloa mukaan Taffel!

Täällä on pyörähtänyt 16 rv käyntiin. Vatsani on minimallia vielä ja painoni ei ole vielä noussut yhtään. Mutta eilen illalla kuunneltiin viimeksi asukin sydänääniä ja kyllä siellä pikkuinen kyydissä on. Välillä tuntuu, että tapahtuuko siellä mitään kun vatsa on kasvanut niin rauhallisesti.

Hengästyttekö muut jo helpommin kuin normaalisti? Itse huomaan hengästyväni paljon pienemmästä kuin aikaisemmin vaikka olen yleiskunnoltani ja painoltani normaali. Kai sitä tässä hengitelläänkin kahden edestä ;)

Liikunta tekee kyllä terää täälläkin. Olen ratsastanut kevyesti noin joka toinen päivä ja täytyy sanoa, että se on auttanut alaselän jäykkyyteen ja kohdun venymisestä tuleviin alavatsakipuihin. Mutta siinäkin huomaan hengästyväni nopeammin.

Mä olen syönyt myös raskausajan monivitamiineja. Mulla on vaan se ongelma, etten voi syödä kuin yhden tabletin päivässä suositellun kahden sijasta. Jos otan kaksi niin valvon pirteänä öisin...

Hyvää viikonalkua kaikille!

TNL 4.4.2010 esikoinen
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen, Kätilöopisto

Päivitinpä minäkin itseni pakan pohjimmaiseksi. Viime viikolla käytiin np-ultrassa ja ikää tuli 6 päivää lisää. Viime viikolla kyselin ultran ajankohdasta (koska jo varhaisultrassa arvioitiin +3 päivää). Soitin Kätilöopistolle ja kysyin kannattaisiko ultraa aikaistaa ettei mene down seulonnan suhteen liian myöhäksi. Lopputulos siis oli, että aiempi aika löytyi ja ultrassa venytteli kovasti liikkuvainen kaveri. Nyt sitten vaan mahaa kasvattamaan.

Zarja, kiva kuulla, että olet päässyt tarkempiin tutkimuksiin unettomuuden takia. Kerro kuinka etenee. Ja toivottavasti saat nukuttua edes hieman paremmin kun tiedät että asialle tehdään jotain. Nukkumattomuus on niin harmillista, ja kun rytmi menee sekaisin niin sitten ei varmasti nukuta. Ja bonuksena tietenkin, että alkaa pelätä nukkumista kun uni ei tule :( Miten muuten jatkotutkimukset masuasukin suhteen?

Vatsoista ja vaatteista puheenollen... Itselläni vatsaa ei vielä näy, tai jos ihan tarkasti katsoo niin hieman pömpöttää ja farkun nappi kiristää :) Pitänee kohta alkaa katsella mustia suoria housuja. En ole ihan kauhean luottavainen, että löydän kunnolliset helpolla - aika näyttää...

Nyt töiden kimppuun! Oikein hyvää viikkoa kaikille!

Mity 12 +3

Heippa kaikille! Tervetuloa kaikille uusille minunkin puolestani:). Olen käynyt lukemassa juttujanne ja on ollut kiva seurata kuulumisianne. Mukaan on mahtunut iloisia uutisia, mutta myös vähän niitä surullisempiakin. Itse en ole pitkään aikaan ehtinyt itse kirjoittelemaan, kiireistä tämä elämä:(. Kohtapuoliin pitäisi palailla takaisin työelämään - vähäksi aikaa, ja samalla hoidella muuttoasioita. Tultiin nimittäin siihen tulokseen, että nyt tarvitaan jo lisää tilaa, kun toinen lapsi on tulossa:).

Kävin itse ultrassa pari viikkoa sitten ja siellä tuntui olevan kaikki ok. La:kin pysyi samana. Siellä se pienokainen vilkutteli ja oli kovasti liikekannalla. Kävin muuten viime viikolla neuvolassa, mutta eivät kuunnelleet sydänääniä ollenkaan, vaikka menossa oli jo 14rv. Neuvolantäti sanoi, että eivät vielä välttämättä kuulu, joten ei halunnut, että huolestuisin turhaan. Toisaalta olisi ollut kiva kokeilla... Ensi kerralla sitten kuukauden kuluttua:).

Noista vitamiineista sen verran, että itse olen ottanut D-vitamiinia. Olen ottanut samaa kuin lapsukaisemme eli Jekovit-tippoja. En kyllä ymmärrä, miten esikkomme suorastaan rakastaa tippoja!!? Itse tippoja ottaessa pidän tiukasti nenästä kiinni ja samantien juon puoli litraa mehua päälle. Niin hurjan makuisia ovat=). No makuasioistahan ei tunnetusti sovi kiistellä. Kalsiumtarpeen olen yrittänyt hoitaa nauttimalla riittävästi maitotuotteita. Sitten paljon marjoja ja hedelmiä foolihapon saantia varten.

Kiloja ei ole minulle vielä tullut ja yritän kovasti ettei tulisikaan. Nimittäin esikoista odottaessa niitä tuli paljon ja olo oli loppuraskaudesta jo aika tukala:(. Ihmettelen kyllä painon nousemattomuutta, kun vanhat farkut ei mene enää mahan kohdalta kiinni. Lisäksi mahaan on tullut sellaista epämääräistä löllyvää, mutta ei varsinaista raskausmahaa:). Pääosin olen kyllä vielä pystynyt käyttämään vanhoja vaatteitani. Mammavaatteet ovat kaapissa kyllä odottamassa. Töihinmenoa ajatellen en nyt kovin paljon ole ajatellut sijoittaa vaatteidenostoa varten, sillä vanhat äitiysvaatteet vielä menee toisenkin raskauden. Jotain paitoja ja neuleita voisi ostaa tietenkin piristykseksi itselle:)

Niin muuten tästä hiustenvärjäyksestä on ollut juttua. Värjäsin edellisen raskauden aikaan ihan normaalisti ja nytkin oli pakko jo mennä hoitelemaan juurikasvu, jotta kehtaa töissä näyttäytyä. Täytyy sanoa, että kyllä piristi! Raskausaikana saa hemmotella itseään ja niin tietenkin pitäisin muutenkin. Myös minulla on tämä makeanhimo iskenyt. Lisäksi söisin salmiakkia mielin määrin, jos saisi:)

Jaksamisia kaikille!

Toivottelee Illusia

Pakko toistamiseen kirjoitella tänne jo tänään. Mä tulen kohta "hulluksi" miettiessäni sikainfluenssarokotteen ottamista. Olen käynyt jonkin verran lukemassa juuri siihen aiheeseen liittyvää keskustelua näillä sivuilla. Olen aina vaan siirtänyt eteenpäin päätöksen tekemistä rokotukseen liittyen, mutta nyt rokotukset ovat neuvolassa piakkoin alkamassa ja on oikeasti aika päättää mitä tekee.

Mä en mitenkään erityisesti murehdi tai pelkää tätä flunssaa, mutta asiaan on ihan hyvä perehtyä kun se nyt liippaa läheltä kuitenkin. Niin paljon on väitteitä rokotusta vastaan ja niiden puolesta. Meinaan soittaa huomenna erikoislääkärille ja kysyä hänen mielipidettään tästä asiasta. Neuvolasta rokotusta on minulle perusteltu ainoastaan sillä, että kyseessä on kaksi ihmistä. No just joo, tosta ei tule hullua hurskaammaksi. Mä haluan ainakin perusteellisesti tietää mitkä ovat ne komplikaatiot minkä vuoksi rokotetta suositellaan. Just luin, että raskaana olevilla on viisinkertainen riski komplikaatioihin ym jos rokotetta ei ota. Ärsyttävää, että mediassa pelotellaan asialla, mutta ei kuitenkaan kerrota mihin väitteet perustuu ja lääketieteelliset faktat esitetään puutteellisesti.

Mitäs te muut huhtimammat meinaatte asian suhteen?
Mä olen tänään asiaa selvittäessäni kallistunut siihen suuntaan, että otan rokotuksen, mutta katsotaan mitä lääkäri sanoo asiasta huomenna.

Mity: Sieltä se vatsakumpu hitaasti ja varmasti vielä astuu esille. Se on ihana,, usein tuleekin siliteltyä vatsaa ja tuntuu että se jopa rentouttaa ja tuo hyvää oloa. Kiva että pärjäät vielä niillä omilla tämänhetkisillä ns ei mammavaatteilla.. :).Minullakin on yhdet frakut jotka asettuvat iin matalalle lantiolla että ne menee vielä..muut on unholassa toistaiseksi. Vaatekaappiin olenkin tehnyt "inventaariota"tilaa mammahousuille:)).Mustat suorat ovatkin tos tyylikkäät..kerro jos löyd't jostain oikeasti hyvännäköiset ja istuvat:). Hyvä mimmi, tyylillä loppuun saakka:))).Joo mä olen lääkärissä juossut nyt tiuhaan. Yhä tulokset saamatta niistä tarkemmista.Mutta nyt on kuulema verikoe seurantaa vain kai jatkossa ja erikoislääkäri päätyi siihen että tässä kohtaa asiaan ei tehdä vielä mitään. Koska lääkitykset ovat aina riski.Unettomuuteen tuumasi lääkäri että ei ole muuta keinoa kuin unilääkkeet tai rauhoittavat. Mutta en todellakaan niitä aio ottaa..koska todellinen syy jää nyt selvittämättä. Joten se siitä unettomuuden hoitokäytännöstä täällä suomen kodossa.Aion asiaa ottaa esille kun menen seuraavan kerran lääkärille uudestaan ja uudestaan. unettomuuteni on siis ollut jo ennen raskautta. On se karu ongelma ja oire, aina painaa tosi kova väsymys ja kun yöuni on niin valtavan tärkeää ihmiselle. Ihana Mity kun olet hengessä mukana, kuten muutama muukin täällä.
Ootas Mity kun pääset Rv 16 niin masukumpu näyttää jo joltain..muultakin kuin että rasvamakkarakos se siinä:)..joillakin kun se alkumaha tuntuu tuolta:)..

TNL: Nyt on tosiaan tuo sikaunfluenssarokote suomessa, ja aloittavat tällä viikolla hoitoalan ihmisiä rokottamaan sekä raskaanaolevia. Olen myös aiheeseen yrittänyt perehtyä ja tutkia asiaa juuri faktojen kannalta. Pahinta on se että rokote on tullut ja tehty nopeasti markkinoille-lääkeyritysten rahastusta(ko)?Mahdollista. Tutkimustuloksia ei löydy että kuinka tämä lääke ihmisillä, raskaanaolevilla ym toimii..miksiköhän..noh itse en ainakaan suostuisi raskaana ollessa koskaan koekaniiniksi ja niinpä taitaa ajatella muutkin vastaavassa tilassa olevat maailmalla. Jenkkiläiset tämän takana, raha ja valta puhuu myös vahvasti. Riskit ja hyödyt ovat epäselviä..onko riskejä enemmän kuin hyötyä-ei tiedetä!? Mitä riskit ja haitat voivat olla äidille ja sikiölle???? Itse olen vakaasti päättänyt olla ottamatta ko.rokotetta. Sikataudin iskiessä se kai suomessa iskee lievänä flunssana..jonka sairastaminen on kuin muukin flunssa. Jälikataudit ovat niitä joista ne ongelmat vasta luultavasti vasta äidille ja sikiölle tulevat. Jälkitauti taas ei tule jos hoitaa itsensä flunssasta kunnolla ja rauhassa kuntoon. Näin uskon.Maalaisjärkeen.Muistanette joku aika taaksepäin Talidomi lapset,,surullinen tapaus..lapsilla puuttui raajoja ym..vammaisuutta ja kehityshäiriöitä. Pahoinvointiin ainakin käytettiin tuota lääkettä ja seuraukset olivat tuossa. Koska tutkimustietoa ei ollut silloinkaan. Vaikka nyt eletäänkin eri aikakaudella kuin 60 luvulla jolloin vielä tuota talidomia oli määrättynä niin uskon tänä päivänä byrokratian olevan iso murhe ja ongelma kaiken tietoyhteiskunnan keskellä-raha on aina myös joka valitettavasti ajaa asioita monesti muun ohi ja yli. Tämä on siis vain minun mielipiteeni. En aio ottaa sikatautirokotetta. Lääkäritkään eivät osaa kertoa miksi kannattaisi koska faktaa ei näytä löytyvän lopulta.Jollain tapaa pelottavaa koko aihe taas. Mutta täytyy toivoa että vältytään ko.sairaudelta. Jokainen tekee itse lopulta päätökset näistä kaikista. Omalle lapsellenikaan en ottaisi tuota rokotetta jos sellaisia olisi.Kirjoitelkaa muutkin kommentteja aiheesta.

Sikainfluenssarokote Pandemrix(R): mitähän aineita sisältää,.adjuvanttia?
Jossain luki että noissa voisi olla elohopeaa ja muita pahoja kemiallisia..tietoa ei siis ole niin tosi kiva!!!

Tsau leidit ja hyvää alkanutta viikkoa!

Täällä on ollut vilkasta keskustelua ja hyvä niin - itse olen taustalta lueskellut juttujanne ja elänyt hengessä mukana koko ajan. Pahaolo ja väsymys ovat vaan vieneet voimia aika lailla ja viime viikon lomailimme pohjoisemmassa osassa Suomea. Näin se aika rientää. Minäkin kävin ultrassa muutama viikkoa sitten, ja la aikaistui hieman, ollen nyt 14.4. Pikkuinen siellä liikuskeli ja saatiin kivoja kuvia kotiin.
Noh, sitten kävin toissaviikolla neuvolalääkärillä, jossa muuten kaikki ok, mutta minä en kyllä kuullut pienen sydänääniä, vaikka lääkäri väitti niiden "taustalla vilahtaneen"! Koetti saada niitä kuulumaan vaikka kuinka kauan, että minäkin kuulisin, mutta ei :(! Paniikissa tuijotin lääkärin nassua ja kysyin, että kai se ei valehtele? (Vähänkö noloa..) Vakuutteli sen olevan normaalia näillä viikoilla, mutta itselle jäi karmiva olo. Itkuisena ajoin työpaikalle ja soitin miehelle, joka myöskin oli vakuuttunut, ettei lääkäri moista "kerro", jos on yhtään epävarma. Onneksi toinen meistä on edes järkevä. Nyt olen sitten koettanut rauhoittua ja nauttia pyöristyvästä vatsasta. Täälläkään ei enää mene farkut kiinni kuin hiuslenksu-viritelmin! :)

Pahoitteluni surullisia uutisia saaneille vielä näin jälkikäteen, olen täällä tippa linssissä lukenut viestejänne. Halauksin toivotan kaikkea hyvää ja onnea uuteen yritykseen!
Toivottavasti kaikilla sujuisi nyt onnellisesti loppuun saakka. Zarja*lle tsemppiä - olet onneksi säilyttänyt positiivisen asenteen ja lujan uskon siihen, että kaikki järjestyy! Peukkuja täältäkin suunnalta!
Ja tervetuloa kaikille uusille - joukkoon mukaan vaan. Ei täällä ole aikarajaa ilmoittautumisen suhteen, vai mitä :) ? Minusta on ihanaa, kun meitä on täällä näin paljon!

Possutaudista on ollut keskustelua. Komppaan sua TNL ihan täysin - saan taas migreenin (tuttu tunne nykyään) kun alan tuota rokotetta pohtia! Eli minä olen kohta epätoivoinen tän asian kanssa. Sairastan syksyisin muutoinkin paljon (kaiken mahdollisen liikkeellä olevan) ja tuo työpaikka on siihen varmasti osasyyllinen. Mutta mutta.. Kun kaipaan kunnon faktoja sen rokotteen vaikutuksista, en jaksa enää noita saattaa olla tai saattaa olla olemattakin- asiantuntijoita!! Välillä olen sen ottamassa ja välillä taas en, eli en todellakaan osaa vielä sanoa mihin päädyn.
Minun puolestani tänne saa laittaa tietoa tulemaan, sehän koskee meitä kaikkia.

Asunnoista oli myös ollut puhetta. Me asustellaan vielä toistaiseksi 60 neliön saunallisessa vuokrakaksiossa, pienkerrostalossa. Katsellaan koko ajan mm. omakotitaloja, mutta ei ole tullut sopivaa kohdalle. Yhdessäolosta oli muistaakseni myös puhetta (tai sitten sekoilen)- me on oltu jo huikeat 8 vuotta yhdessä ja kohta vuosi kihloissa :)

Mutta nyt lopettelen, alkaa päätä taas vihloa, kun tästä tuli romaani.
Mukavaa viikkoa ja voikaa koko ajan paksummin! :)

t. Iita* , rv.14+5

TNL 4.4.2010 esikoinen
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Tz 30.4.2010 esikoinen

Mä en ole vielä päättänyt kantaani possuflunssan suhteen. Onneksi se ei ole tullut epidemiaksi, ei ehkä tulekaan. Vähän tietysti mietityttää, kun raskaanaolevat halutaan rokottaa HETI terveysalan ammattilaisten jälkeen - ollaanko me niin suuressa vaarassa??? Lääkäriltä olen kuullut, että jälkitaudit ovat vaarallisia äidille, ei sikiölle, joten se vähän lohduttaa :) Katsotaan nyt. Ja kun kotoa löytyy tuo taaperokin, joka myös on riskiryhmässä.

Eilen ensimmäistä kertaa masuasukki todella selvästi mäiskäisi! Aikaisemminhan oli tuntunut outoja muljahduksia, ja neuvolan täti oli sitä mieltä, että kyllä ne voivat olla liikkeitä. Mutta nyt tuli ihan toisenlainen osuma, niinkuin se uisi mahassa edes takas ja ottaisi vauhtia kyljestä. Kuten asiaan kuuluu, mies tietysti seisoi vieressä, mutta heti kun laittoi käden vatsalle, mitään ei enää tuntunut... Tosi hauskaa tuntea liikkeitä jo näin aikasin, en tosiaan odottanut. Rv 15+6.

Taas täällä.

Puhuin tänään synnytys- ja naistentautien erikoislääkärin kanssa rokottamisesta. Hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että rokotteen hyödyt ovat huomattavasti suuremmat kuin sen mahdolliset haitat. Tässä vaiheessa raskautta (minulla rv 16) rokotus on erittäin suositeltava hänen mukaansa, koska raskausaikaa on vielä jäljellä... Luotan tämän tutun ja erittäin kokeneen lääkärin mielipiteeseen tässä asiassa ja niinpä soitin neuvolaan ja varasin rokotusajan itselleni marraskuun puolen välin paikkeille.
Huh kun helpotti kun kerrankin jollakin oli selvä mielipide asiasta!!

TNL 4.4.2010 esikoinen
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08), P-KKS
Tz 30.4.2010 esikoinen

Moikka!

En oo pitkään aikaan saanu aikaseks kirjotella, mutta kaikki siis hyvin. Np-ultra oli viikko sitten ja kovasti siellä pieni heilui :) Turvotusta vaan 1,2mm ja pääperä-mitta n. 6cm.

Pahaolo on suurimmaksi osaksi helpottanut. Enää ei ole tarvinnut oksennella, vaikka yökkäilyjä välillä aiheuttaa millon mikäkin (lähinnä esikoisen vaipanvaihto ja purkkiruuat välillä...) :)

Pahoittelut ikäviä uutisia saaneille :( Voimia jatkoon!

Sikainfluenssarokotteesta on ainaki ollu täällä puhetta... Mie kyllä ajattelin sen rokotteen ottaa. Se siis käsittääkseni laitetaan äitiysneuvolassa, joten pitääkin torstaina kysäistä asiasta samalla, kun esikoisella on 10kk-neuvola.

Mutta nyt täytyy mennä! Esikoinen tuolla kaivaa jotain laatikoita äänestä päätellen...

Hertta, O 10kk ja salamatkustaja rv13+2

Hellurei,
se olis sitten neuvola käynti takana. Sydänäänet kuuluivat mukavasti, vaikka aluksi kuullosti aivan vanhalta radiolta kun lääkäri haki oikeaa paikkaa. Todettiin myös se että menen jo ensi viikolla sokeri rasitus kokeeseen kun suvusta sokeritautia jonkin verran löytyy. Kaikki oli kyllä kunnossa ja arvot hyvät, painoa oli tullut lisää kahdeksassa viikossa 400 grammaa. Lääkäri lupasi laittaa lähetteen rakenneultraan ja sieltä vaan sitten kirjettä odotellaan.

Sikainfluenssasta itse kyselin neuvolasta kun ensimmäisen kerran kävin ja sanoivat että koska tarkkaan ei vielä tiedetä sen vaikutuksia niin hätäillä rokotteen antamisen suhteen. Olivat myös sanoneet jossain koulutuksessa siitä että rokote ei kokonaan suojaa taudilta vaan lyhentää sen kestoa muutamalla päivällä. Itse en usko että rokotetta otan ja tänäänkään ei neuvolasta siitä mitään sanottu, niin en panikoi. Muutenkin koko taudista on puhuttu että se ilmenee ainoastaa flunssana täällä ja saattaa jopa sekoittua perus flunssan sekaan. Mutta sen aika näyttää.

Olemme puolison kanssa etsineet asuntoa ja toivomme että sellainen mielellään ennen joulua jo löytyisi, koska silloin minustakin voisi olla vielä jotain apua muutossa. Mutta edullisiin vuokra-asuntoihin on kuitenkin ihan mukavat jonot ja omaan ei vielä ole mahdollisuutta muuttaa. Toivotaan kuitenkin että tärppäisi pian.

Jaksamista kaikille!!
tv. *taffel*, rv 15+1

Alessia: Onnittelut vauvan ensimmäisistä liikkeistä, ajatella että tunnet jo niitä nyt! Varmaan tosi hieno tunne. Taas uutta intoa odotukseen siitä kautta. Iltaisin olen yrittänyt itsekin nukkumaan mennessä kuunnella..rauhuóittua,,mutta ei vielä tunnu liikkeet. Varmaan parin viikon kuluttua jo. Jännittää jotenkin hauskalla tapaa kaikki tuo, ensimmäinen on aina ensimmäinen:).
Siellä on kaveri tosiaan oikein vauhtia ottanut:))..

Taffel: Onnea sinnekin, sydänäänet kuultuna ja kaikki askeleen taas todellisempaa:)!! Tiedätkö muuten jo että missä istukka ja kohtu sinulla sijaitsee? Itse en istukasta ole vielä varma. Kohtu on kai oikealle kallistuneena.Istukka saattaa olla edessä, koska sydänäänet eivät kuult kovin selvästi. Ääni tulee tavallaan kuin"jonkun takaa"vähän vaimeampana. Mutta rakenneultrassa varmasti asian saan selville. Koska np ultrassa asiasta ei ollut puhetta. Yleistä kuitenkin istukan sijainti takana kuin edessä.
Taffel tsempit isomman kodin löytymiseen teille:)..sitkeästi vaan ja etuovi comiin nenä kiinni joka ilta:)!

Kyselin itse myös lääkäriltä sikatautirokotteesta sekä myös kapseleista joilla itse tautia hoidetaan. Tietoa ei ollut asioista ja hän ei suostunut kertomaan juuta ei jaata asiaan. Sanoi vaan että jokainen tekee itse päätöksensä. Hänellä ei ollut faktaa tiedossa. Monesti lääkärit määräävät lääkkeitä koska lääketeollisuus on esittänyt asian markkinoilla ja sitä edustavat lääke-esittelijät tuovat ko.lääkkeen tutuksi. Usein valitettavasti useista lääkkeistä ei ole kokemusta ja riittävää tietoa ja näyttöä ja silti ne on ns"kansan lääkkeitä"tuolla apteekissa. Paljon on viime vuosina yleisesti käytettyjä reseptilääkkeitä vedetty pois markkinoilta koska niistä on selvinnyt nyt vasta haittavaikutuksia, osa kohtalokkaita(kyse verenpaine, kolesteroli,diabetes ym lääkkeistä)jotka olivat olleet markkinoilla käytössä jo vuosikymmenen ajan esim. Noh mutta tämä on elämää ja eihän kaikkea vaan pystytä aina tietämään ja löytämään faktoja riittävästi kunnes aika näyttää. Siinä mielessä suhtaudun lääkkeisiin itse hyvin varautuneestikin. Eräs suomalainen Professori alan asiantuntija oli suorassa haastattelussa noin 1kk sitten, itse katsoin sen, hän kertoi suoraan omat epäilyksensä rokotteesta. oli äärimmäisen asiantunteva ja asiaan perehtynyt laajalla tapaa. Se "puhe"vakuutti minut täysin sekä muu itse löytämäni aineisto eri tietolähteistä. tietolähteissä olen uskonut vain ja ainoastaan luotettavia lähteitä. En lue yleisiä keskustelupalstoja luodakseni omaa kantaani. Koska kyseessä on iso päätös joka tapauksessa omassa elimistössäni ja sikiön elämääkin ajatellen. Tärkeintä on varmasti nyt että jokainen löytää itse oman päätöksen ilman spekulointeja ja voi tehdä oman vastuullisen ratkaisun katumatta myöhemmin.

Iloista tätä päivää ja pois ne varjon pilvet yläpuoleltamme jos niitä kenellä on! Itselläni päivä päivältä vahvempi olo ja uskon asioiden selviävän AINA!:)

Zarja: Ei ole kyllä ollut ultrassa tai lääkärillä mitään puhetta asiasta. Sisäinen tutkimus tehtiin, mutta ei lääkäri maininnut mitään. Itse olin hiukan pettynyt lääkärini toimintaan, kun hän vain etsi äänen ja sitten kun se kuului, niin otti jo sen pois. Sain itse siis kuunnella ääntä hyvin pienen hetken vain :( Neuvolan"täti" kuitenkin sanoi että niitä kuunnellaan sitten aina siellä enemmän, että lääkäri vain tarkistaa että kaikki on kunnossa.

Tänään kirosin vaatekaappini sisältöä, kun farkkupitoiset housut ja hameet alkavat ahdistamaan. Mutta ilokseni postilaatikkooni oli tipahtanut H&M:n alennus kuponki, niin nyt vaan sitten nettikuvastoa selaamaan ja tilaamaan jotain päälle pantavaa. Talvea varten on kuitenkin housut saatava kun ei joustavilla hameilla ja mekoilla pitkälle pötkitä ja jotain siistiä olisi mukava laittaa päälle, ainaisten verkkareiden ja gollegehousujen sijaan.

Nyt kuitenkin syömään vielä ennen töihin lähtöä, Hyvää viikonjatkoa kaikille :)

*taffel*, rv 15+2

Yhteistyössä