Väsyttää, mutta yritän nyt jotain kirjoittaa, kun edellisestä kerrasta on aikaa...
Kiva, kun kirjoittelit, Hertta1981! Ja kiitos tsempeistä, Ilona-79!
Lyhyesti "omaa napaa": Aloitin eilen sairaalakassin pakkaamisen - pikku hiljaa se etenee, mutta pääasia, että olen aloittanut

. Kovasti olen myös yrittänyt laittaa kotia kuntoon - sisustusjuttuja, kuten hyllyjen ja taulujen kiinnittämistä seiniin, tulevien huonekaluhankintojen suunnittelua, ym. Öisin on alkanut olla unet katkonaisempia: joinain yönä kun lapset nukkuu hyvin, saatan herätä vain pari kertaa, mutta välillä vaan pyörin... Selkä/pakara-alue on alkanut vaivata enemmän myöskin - sängystä noustessa joutuu jonkun matkaa ihan "nilkuttamaan", kun tuntuu että ei välttämättä jalat kanna...ja sängyssä asennon vaihtaminen sattuu joskus oikeaan alaselkään/kylkeen.
Turvotusta olen nyt havainnut tällä viikolla lähes päivittäin...sormissa etenkin, mutta varmaan jalatkin on olleet jonkun verran turvoksissa. Liikunta on jäänyt kyllä aika vähiin, kun oltiin 5 päivää reissussa pääkaupunkiseudulla...ja ravintolaruoka jota pääasiassa syötiin oli varmaan suolaisempaa kuin kotiruoka. Mutta oli ihanaa päästä hetkeksi pois kotiympyröistä

.
Onko teillä muilla ollut huimausta? Mietin, että onkohan se normaalia... Eilen ja tänään mua on huimannut oudosti ja ollut vähän huono olo. Toivottavasti ei ole merkki raskausmyrkytyksestä... Verenpainetta en ole mitannut (meillä ei ole mittaria), mutta neuvolakäynneillä se on tähän asti ollut ihan tasainen... Seuraava neuvola on keskiviikkona 10.3., joten eihän siihen enää ole pitkä aika. Täytyykin muistaa olla herkuttelematta liikaa, etten joudu uudestaan sokerirasitustestiin... Saa nähdä miten käy.
Pinnasängystä lastensänkyyn siirtymisestä: Meillä esikoinen siirtyi pinnasängystä asteittain jatkettavaan lastensänkyyn n. 1,5-vuotiaana. Kuopus syntyi, kun esikoinen oli siis 1v3,5kk, ja kuopus nukkui aluksi kehdossa. Lastensänky taisi olla paikallaan makuuhuoneessa pinnasängyn ja kehdon kanssa koko ajan kuopuksen syntymästä asti, mutta esikoinen sai aluksi valita päiväunien kohdalla nukkuuko pinniksessä vai haluaako lasten sänkyyn. Varmaankin viikon verran meni, että päiväunet alkoi sujua "isojen sängyssä", ja sen jälkeen esikoinen alkoi nukkua yönsäkin siinä. Pinnasänky oli vielä varalta pedattuna senkin jälkeen esikoista varten, mutta jossain vaiheessa kuopus siirtyi sitten kehdosta pinnikseen (käytännössä sitten, kun alkoi vetää itseään ylös kehdon laidoista kiinnipitäen). Kuopus (nyt 2v2kk) nukkuu myös nyt jatkettavassa lastensängyssä. Muistaakseni otettiin se käyttöön joskus 2-vuotissynttäreiden aikaan.
Esikoisen kohdalla siirtyminen lastensänkyyn sujui erityisen helposti siksi, että hän ei osannut vielä kiivetä sänkyyn eikä tulla sieltä pois. Ei onneksi yrittänytkään. Eikä ole pudonnut kertaakaan unissaan sängystä... Tämän vuoksi suosittelen kyllä mieluummin siirtämään vähän "liian aikaisin" lapsen pois pinnasängystä (siinä vaiheessa kun ei vielä osaa välttämättä kiipeillä). Meillä ei sänky ole koskaan ollut leikkipaikka - senkin, jos tottuu leikkimään sängyssä luulisi vaikeuttavan nukahtamista ja aiheuttavan sängyssä pelleilyn myötä putoamisia tms. No, tääkin on kyllä yksilöllistä - jotkut lapset vaan on vilkkaampia kuin toiset ja varmaan on isompi riski pudota/lähteä "karkuun" sängystä

.
Niin ja kuten olen kai aiemmin kertonutkin, tämä kolmas vauveli saa myös nukkua aluksi kehdossa, ja pinnasänky kootaan sitten joskus...
Kestovaipoista: Tuli mieleen noista AIO-vaipoista, että jos ne ei sattuisi ihan aluksi (vastasyntyneellä) pitämään maitokakkaa sisällään, voi niidenkin päälle pukea vaikka villahousut "kuoreksi", ettei vaatteet likaannu.
Me ollaan käytetty harsojakin maitokakkavaiheessa - mun mielestä ne on tosi käteviä, kun harson saa tarkkaan vauvan reisimakkaroille ym. sopivaksi. Harsokin on sen puoleen "koko vaippaiän vaippa"

. Maitokakka kun tulee niin helposti vaipasta ulos, jos vaippa ei ole täysin istuva. Nyt olen ostanut kirppikseltä vastasyntynyttä varten harsojen rinnalle käytettäviksi ImseVimse-sisävaippoja (joita oli joskus ainakin äitiyspakkauksessakin, en tiedä onko vieläkin). Taitaa olla n. 10 kpl meillä niitä nyt... Ajattelin, että kolmannen lapsen kanssa menisi niiden avulla vähän vähemmän aikaa "vaippahuoltoon", kun ei tarvi taitella niin paljoo harsoja. Aiotaan kyllä käyttää Cuddlejakin (ja kaikkia mitä nyt kaapista löytyy) siinä rinnalla.
Nyt ollaan tuon 2-vuotiaankin kanssa onneksi päästy siihen vaiheeseen, että pikkupöksyt pysyy aika hyvin kuivana kotioloissa, joten vaippojen kulutus on vähentynyt huomattavasti. Niinpä aikaa ja intoa vastasyntyneen vaippajuttuihin on mulla taas enemmän

. Haluaisin pääasiassa käyttää kestovaippoja, ja lähinnä useamman päivän matkoilla turvaudutaan varmaan kertakäyttövaippoihin. Nähtäväksi jää miten sitten käytännössä menee kestoilu, kunhan vauva saapuu.
Oletteko muut muuten käyttäneet kestositeitä kuukautissuojina? Mulla on vaan muutama kestoside (ja PHS), joita oon käyttäny kuukupin kanssa. Haluaisin käyttää synnytyksen jälkeen jälkivuotoon mahdollisuuksien mukaan kestositeitä, mutta pitäisi varmaan tilata (tai tehdä itse, jos ehtisi/osaisi) niitä isompia...
Hertta1981: Mietit, että voisiko vauvanne olla tyttö, kun liikkuu niin kovasti... Mullahan on siis kaksi tyttöä ennestään ja tämän kolmannen sukupuolta ei tiedetä. Mutta oon miettinyt, että voisiko olla poika, kun raskaus on ollut niin erilainen ja vauva tuntuu olevan rauhallisempi kuin mitä tytöt oli kohdussa ollessaan... No, sekin jää nähtäväksi. Ihan jännää kyllä - olisi kiva saada "vaihteeksi" poika, ja erilaisten oireiden perusteella olen elätellyt toiveita, että tämä voisi olla poika... Mutta kuitenkin: voihan hän olla tyttökin. En ole halunnut vielä myydä/antaa tytöiltä jääneitä vaatteita eteenpäin, mutta toisaalta en ole malttanut ihan täysin olla ostamatta tummansinisiä, vihreitä ja ruskeita vaatteitakaan. Olen yrittänyt ostella sellaisia vauvanvaatteita, joita voisi käyttää riippumatta siitä, onko vauva tyttö vai poika, mutta käytännössä kyllä jos tyttö tulee, voi vihreät ja ruskeat jäädä aika vähälle käytölle - kun vaaleanpunaisia ym. on niin paljon.
Jaahas...nyt täytyy kyllä lähteä pikku hiljaa unten maille. Huomenna on touhukas päivä tiedossa.
Hyvää vointia teille kaikille, vaikka "lopun" lähestyessä vaivatkin saattaa lisääntyä...! Jännä ajatella, että aika pian ensimmäiset jo saavat oman nyyttinsä! Ihanaa!

Mulla on tänään tasan 50 päivää laskettuun aikaan. Tuntuu sekin aika vähältä...
-Mamu82, rv32+6