Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva taas kuulla kuulumisia myös muilta huhtikuisilta. Ja minäkin mietin että ei kait Zarja ole jo synnyttämässä...

Täällä paniikki ennenaikaisesta synnytyksestä taisi olla turha. Kaikkihan alkoi siitä, kun (nuori) neuvolalääkäri sanoi, että kohdunkaula on pehmennyt niin paljon että lapsi voi tulla ulos hetkenä minä hyvänsä. No, tänään näin lääkärikaverini ja kerroin sille tuosta, jolloin se sanoi, että uudelleensynnyttäjillä kohdunkaula alkaa pehmetä jo 30. viikon jälkeen. Joten eipä se mitään merkitse. Kummasti tämän tiedon jälkeen sitä taas tuntee itsensä parempivointiseksi eikä enää yhtään niin raihinaiseksi! Nyt rv 37+2.

Moikka täältäkin!

Synnytys alkaa olla jo mielessä ja joka päivä miettii että tapahtuukohan tänään jo jotain? Huomaan tarkkailevani vatsan seudun tuntemuksia koko ajan :)

Olen miettinyt sitä, että ennakoikohan oman äidin synnytykset jotain? Itse asiassa sellaista tietoa löysin, että raskausmyrkytys ja ennenaikaiset synnytykset olisivat jossain suhteessa "perinnöllisiä" tai siis ainakin alttius niihin. Aikoinaan oman äitini molemmat synnytykset on käynnistetty yliaikaisuuden takia ja tässä mietin, että käyköhän minullekin niin...Jostain luin myös ja neuvolatätikin sitä puheli, että kuukautiskierron tarkkuus ennakoisi myös synnytystä, eli jos kuukautiskierto on ollut lähes kellontarkka niin synnytys tapahtuu todennäköisemmin laskettuna päivänä. Mutta nämä nyt on vaan tällaisia jossitteluja, synnytyksen käynnistymiseen vaikuttavat monet seikat, mutta huomaan, että tässä vaiheessa on jokin tarve perehtyä tähän asiaan :) ja jossitella eri vaihtoehtoja.

Me tilattiin Hartanin Topline vaunut Saksasta. Vielä en osaa sanoa miten toimivat, mutta ystäväni suosituksesta tilasin ne. Ne on myös yhdistelmävaunut isorenkaisilla pyörillä ja painoa vaan 13 kg, joten eiköhän lumessakin kulje hyvin..Näyttää nimittäin siltä että talvi ei ihan heti ole loppumassa. Turvaistuin ja isofix-jalusta saapuivat postissa tänään, pitäisi vielä käydä hakemassa. Tilasin Maxi cosi cabriofix-istuimen, joka sopii vaunujenkin runkoon kiinni. Sen voi vaan todeta, että rahaa tuntuu menevän näihin hankintoihin..huh, no onpa sitten seuraavalle lapselle valmiina jos tulee hankittua lisää lapsia :)

Imetystyynyn ompelin itse, saattaa olla ettei siitä tullut ihan yhtä hyvä kuin valmistyynyistä, mutta käytössä sen sitten näkee ;)

Neuvolassa kävin eilen ja neuvolatäti totesi, että vauvan pää on kiinnittynyt hyvin eikä enää liikkunut. Tietääkö joku ennakoiko tämä jotain synnytysajankohdan suhteen? Eikö se nyt kaikilla pitäisi olla jo kiinnittynyt kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa? Hemoglobiini oli hieman laskenut, nyt se oli 109, terkka suositteli raudan ottamista, mutta en vielä ole sitä hakenut. Harkitsen sitä, koska en mitenkään haluaisi niitä vatsavaivoja jota siitä saattaa tulla. Toisaalta tarkoitus kai olikin, että ottaisin vaan joka toinen tai kolmas päivä lisärautaa...

Oli kiva kuulla harvemminkin kirjoittelevien kuulumisia Ceciltä ja Johnulta!

Terkuin TNL 37+5 (onpas paljon :))

Moikka moikka tänne Huhtimammailijat

Täällähän minä vielä kukun ja hillun masukumpu pitkällä kotosalla. En ole siis aivan vielä siinä H-hetkessä kiinni. On sattunut lähipiirissä vakavia asioita ja ei ole energiat ja ajatukset oikein riittäneet täällä käymiseen, edes lukemiseen tms.
Mutta selvästikin keskustelut ovat olleet hyviä, esim imetyksestä jota itsekin pohtinut enemmän ja vähemmän ym. Osalla on perätilaa ym. Täällähän saatta olla siis sektioon meneviä vielä jokunen muukin. Sen asian nieleminen on ollut itselle vaikeaa..koska alatisynnytys olisi kuitenkin se minkä olisin halunnut kokea, ja turvallisempi ym. Mutta se asia onkin jo puitu ja näillä mennään kun ei muuta voi. Istukka on edessä ja pysyy.

Synnytys on todella lähellä leidit..arvatkaa kuinka jännitetään ja onkin aika uskomaton olotila. Pyörii niin monenlaista mielessä. Sairaalakassia pakannut ja purkanut. Lieneeköhän kaikki mukana, mutta lopulta eipä sinne ihan ihmeitä tarvita.
Imetystä odotan, toivon että heti saan heräämössä vauvan rinnalle. Ja imettää aion niin kauan kuin irtoaa..kysynnän ja tarjonnan lakihan se pätee..joten antaa palaa.:))) Saa nähdä missä vaiheessa se imetys sittne käynnistyy..sektiossa voi tulla ihan kuin normaalissakin eli heti.

Olisi erittäin paljon sanomista monelle teistä kun luin posteja..

Pissalla juostaan täällä ainakin sen 10 kertaa yössä..eli vauva todellakin painaa rakkoa lujaa. Yöunet edelleen piru merrassa. Mutta anestesialääkärin kanssa keskusteltu..otan sektion jälkeisiin öihin melkoiset roput..eiköhän tääkin mimmi vihdoin simahda..

Kuinka teillä on painonnousua ollut alusta tähän loppuun:)? Itselläni n.12 kiloa. Joten eiköhän ne saa poiskin ihan ok ajassa sitten aikanaan..imetyksen aikana ei saa laihduttaa..mutta jospa se lähtee pakollakin jokunen kilo kun tulee ne ihanat vaunulenkitkin:))..

Mamu82..Alessia..ihana kun olette hengessä mukana..miss you too:)))!! Ja tuun ilmoittelemaan tänne sitten kuulumisia..pian niitä tulee:). Kaikille toivotan niin älyttömästi hyvää vointia, onnea odotuksen loppumetreille sekä synnytyksiin olipa ne mitä tahansa..jaetaan yhdessä sitten niitä iloja kaikesta..kokemuksia ja ajatuksia.

Haluan sanoa että Kiitos kaikille jotka ovat täällä palstalla jaksaneet pysyä sitkeästi..olemme saaneet jokainen toisistamme varmasti hyvää vertaistukea ja jo noilta konkareilta elintärkeitä vinkkejä..täällä on ollut ihana käydä:))))!! IHana ollut lukea miten menee muillakin ja pohtia asioita yhessä. Okei ehkä palailen vielä linjoille tai sitten vasta kun meidän taloudessa on pienokainen astunut ovesta sisään valloittamaan tätä maailmaa ja meidän elämää:)))

* Rutistan

Zarjalle hurjasti onnea matkaan, kun lähdet vauvanhakureissuun! Tulehan sitten mahdollisimman pian päivittämään kuulumiset!

Tuo on kyllä jännä juttu, että jollakulla ulkokäännöstä voidaan yrittää vielä vkolla 38 ja mulla viime raskaudessa oli liian myöhäistä vkolla 34! Mutta siihenkin vaikutttaa niin moni asia: vauvan ja äidin koko, lapsiveden määrä, istukan sijainti jne. Toivottavsti Johnun vauveli nyt sit kuitenkin saadaan kääntymään! :)

Imetystyyny oli esikoisen kanssa ahkerassa käytössä. Helpotti kyllä kummasti niitä imetysmaratoneja...

Kyllä Ilona ja company..varmasti tulen tänne kertomaan kuulumisia ja odotan yhtä yhtä suuresti myös teidän informaatiota sitten kun aika koittaa:D!!! Täysillä hengessä mukana. Me jokainen ollaan hyvin pian Äitejä ja sitähän titteliä on ylpeä kantaa ja jakaa tänne!!))
Onnen kyyneleitä tipahtelee ja on todellinen Äiti ja leijonamamma olo:). Tästä se alkaa uusi elämä uudet kuviot. Mikään ei voi enempää täyttää elämää ja antaa merkitystä kuin lapsi!!

Ikimuistoista sekä ainutlaatuista käännekohtaa eletään..jokainen!!

Nyt vaan Onnea kaikille tuleviin. Toivotaan sydämen pohjasta terveitä hyvinvoivia lapsia. Sitä eniten tässä vaan miettii. Tervettä lasta..
Kaikki toivottavasti menee hyvin. Kaiken näyttää aika hyvin pian.

Onko muilla äippäloma muuten hyvin lähtenyt? Itsestä tuntuu että aika mennyt nopeasti..tapaillut ystäviä ja nauttinut omaa aikaa. Nyt loppumetrit aiomme miehen kanssa rauhoittaa..eli nautitaan kahdestaan olemisesta..hetkistä toiveikkaista ja iloisista ja odotetaan uutta!! Nyt on aika antaa elimistön kerätä energiaa koitokseen..

Uskompa että tämä on nyt viimeinen viestini ennen H-Hetkeä.
Ootan että pääsen lukemaan teidän posteja sitten pian ja aikanaan:)))! Tsempit kaikki "mammat", jes !!

Kiitti Ilona onnenpotkuista..sitä tarvitaan aina..:), samoin sinulle..hyviä hetkiä odotukseen..

TNL, täälläkin sitä toivoo että olisi joku taho joka osaisi kertoa, milloin synnytys käynnistyy :) Sentään mulla on jo yksi kokemus takana, esikoinen syntyi viikolla 40+1, joten olen toiveikas ettei tämäkään jää mahaan asumaan. Mutta silti olisi kiva tietää, meneekö hommat samalla tavalla kuin ekassa raskaudessa vai onko nyt ihan uudet kuviot. Ekassa raskaudessa mulla irtosi limatulppa paljon ennen synnytystä (olisko ollut viikko?), joten nyt sitä miettii, että jos ei limatulppaa näy niin ei kait tässä mitään vielä tapahdu. Mutta kun ei voi tietää!

Zarja, mulla oli paino noussut viime neuvolakäynnillä 14 kg, mikä on enemmän kuin ekassa raskaudessa. Ja vaikka imetysaikana ei saa laihduttaa, niin kummasti vaan paino laskee kun imettää, ja erityisesti jos unohtaa syödä... Näin mulle ainakin kävi viimeksi, vaikka ei ollut tarkoitus. Paino kyllä palasi normaaliksi imetyksen loputtua. Tosin tein virheen ja ostin tosi tiukat farkut silloin kun paino oli ihan pohjalla. Olisi pitänyt tajuta, että kroppa palautuu kyllä normaaliin kuosiin kun poikkeustila päättyy!

Sain eilen kuulla, että miehellä on NELJÄN päivän työmatka pari viikkoa lasketun ajan jälkeen. Siis oikeesti! Miten se ajattelee, että mä pärjään kahden lapsen kanssa?? Pitää vielä yrittää puhua sitä ympäri ettei se lähtisi. Esikoisen kanssa oli vähän sama juttu, sillä oli pitkä työmatka kun esikoinen oli noin kuukauden vanha, ja rankkaa sekin oli.

Rv 38+0!

Pikaisesti täältä kirjoittelen...

Zarja*lle hyvää vauvanhakumatkaa!!! :) Ihanaa olisi jo omakin vauva saada syliin, mutta ehkä täytyy vielä malttaa vähän odottaa... Mulla alkoi äippäloma vasta viime perjantaina, mutta olen huomannut, että olen kyllä ihan loman tarpeessa. Käytännössä en oikein ehdi "lomailla", mutta yritän löytää enemmän aikaa lepäilyyn... Muuten aika menee aikalailla samanlaista arkea eläessä kuin muutenkin. Viimeiset valmistelut vielä odottavat, mutta niitä on kiva tehdä hissukseen. Vaatteet, vaipat, kehto, ym. kuitenkin on valmiina vauvaa varten, ja sairaalakassi odottaa lähtöä, joten varsinaisesti mitään oleellista valmistelua ei enää ole tekemättä.

Alessia*: Meillä esikoinen syntyi laskettuna päivänä, toinen lapsi rv:lla 40+5. Saa nähdä miten tämä kolmas malttaa viihtyä kohdussa. Ultrissa on ollut jonkin verran isompi kuin raskausviikkojen mukaan olisi voinut olettaa, joten toivon, että syntyisi ennen laskettua aikaa. 3-7 viikkoa täällä siis vielä odotellaan kuitenkin...
...Toivotaan, että miehesi saa jotenkin järjestettyä työmatkansa... Muistan kyllä, kun meillä kuopus oli aika pieni (en nyt tarkkaan muista minkä ikäinen) ja olin lasten kanssa kolmestaan kotona - varsinkin illalla oli aika "mielikuvitusta koettelevaa" lasten nukuttaminen. Toisaalta, jos on vähän ehtinyt tulla rutiinia vauvan kanssa siinä vaiheessa, niin kyllä te pärjäätte! :)

TNL: Mulla on kaksi ekaa synnytystä käsittääkseni ollut aika samanmoiset kuin äidilläni. Eka kesti 10,5 tuntia ja toinen oli melkein puolet lyhempi (6 tuntia). Alkoivat supistuksilla. Luulen, että kipukynnyskin jotenkin periytyy, koska äitini tavoin en ole tarvinnut lääkkeellistä kivunlievitystä synnytyksissä. Toisaalta, äidilläni on ollut kaikkien viiden synnytyksen jälkeen synnytyksen jälkeistä masennusta, mulla taas ei (onneksi!).
En osaa sanoa, voiko vauvan kiinnittymisestä päätellä vauvan syntymisen läheisyyttä... Itse kuvittelisin, että samoin kuin kohdunsuun pehmeneminen ja avautuminen on yksilöllistä eikä välttämättä tarkoita, että synnytys pian käynnistyisi, niin tuo kiinnittyminenkin voi tapahtua jo selkeästi aikaisemmin kuin synnytys alkaa. Kohtahan sä näät miten lähellä se oli :).

Musta tuntuu edelleen, että vauva on peppu alaspäin, mutta en ole varma. Perjantaina vasta on neuvola, mutta aion odottaa sinne asti tietoa. Toivon, että päästäis ultraan ens viikolla - olisi ihanaa nähdä tämä vauva vielä ennen hänen syntymäänsä...ja toisaalta haluaisin olla varma siitä asennosta. Toivon, että hänet saadaan vielä käännettyä, jos on perätilassa...tai sitten alan valmistautua perätilasynnytykseen. Jostain kyllä luin, että uudelleensynnyttäjillä vauva saattaa vasta juuri ennen syntymää kääntyä pää alaspäin (en kyllä tiedä miten sitten enää mahtuu...).

Nyt jatkan villavaippahousujen neulomista :). Aloitin tänään uudet pöksyt enkä malttaisi nyt olla erossa puikoista!

Tsemppiä kaikille! Aika pian varmaan useampikin meistä pääsee jo vauvanhakumatkalle! Iloa aurinkoisiin - ja vähän pilvisempiinkin - päiviin!

Terkuin,
Mamu82 (rv 35+2)

Uskomatonta, miten tuo tunne välittyy näistä lähenevistä synnytyksistä... :) Hengessä mukana ollaan täälläkin.

Meidän maha-asukki kääntyi omia aikojaan viikonloppuna pää alaspäin, vaikka viikkoja oli jo 38. Todennäköisesti viime keskiviikkona tehty ulkokäännös, joka jäi siis puoleenväliin, auttoi häntä hieman. Asiaan toki vaikuttaa moni seikka, niin kuin on ollut puhetta. Lääkärin mukaan meidän vauva on noin parisataa grammaa normaalia pienempi ja lapsivettä on vielä runsaasti.

Tähän olotilaan onkin tottumista, sillä painava pää hidastaa tahtia kummasti. No, ehkä sen tässä vaiheessa jo suokin... Tsemppiä kaikille ja again, suosittelen ulkokäännöstä, jos siihen on tarvetta.

Zarja*lle onnea matkaan :) Kyllä alkaa meidänkin poppoosta nyt sitten vauvoja tulla.

Itselläni oli tänään äitipoliaika ja lääkäri oli todella epämukava :( mikä oli valitettavaa koska vauva oli perätilassa ja kääntää yritettiin sitä sitten. Kääntö ei onnistunut, pyllystä sai kiinni, mutta pikkuinen ei suostunut päätä kuin nyökyttämään, mutta ei liikahtamaan edes poikittain. Lapsivettä ei ollut kauheasti ja vauva istui melko syvällä alhaalla joten kokemus oli aika kivulias, kokemusta ei helpottanut epämiellyttävä lääkäri. Meillä on nyt sitten suunniteltu sektio, johon saadaan aika postissa tällä viikolla kun hoitaja ei sitä käynnilläni saanut katsottua.
Johnu, tunsitko selvästi kun vauva kääntyi pää alaspäin?

Itsestäni tuntuu että aika vaan matelee eteenpäin. Olen ollut kotona siitä tammikuusta asti ja nyt alkaa jo seinät pikkuhiljaa kaatua päälle. No, onneksi arki kohta muuttuu ja sitten on taas opetteleminen uuteen arkeen ja uusiin rutiineihin. Jännittääkö muita ensi synnyttäjiä tuleva arki ja sen sujuminen? Itseäni on miettinyt jo moni asia, että miten kaiken saa tehtyä ja miten arki lähtee sujumaan. Koska kokemusta ei ole niin ei tiedä millaista kaikki on ja kaikki on niin uutta, ihan vauvan kylvettämisestä alkaen.

Paino on minulla noussut alusta noin 13 kg :) Jotenkin mietityttää sekin miten pääsee taas siihen kuntoon missä oli ennen raskautta, mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa.

Ihania odotushetkiä kaikille, H-hetki se vaan lähenee päivä päivältä :)

*taffel* rv 37+1

Johnu, hauska kuulla että raivotarjonta tuntuu erilaiselta kuin perätila. Mä myös tunnen miten vauvan pää painaa, mutta en osannut ajatellakaan, että perätila voisi olla äidille helpompi olotila :)

Mulla oli neuvolakäynti. Paino oli laskenut samalle tasolle kuin 4 viikkoa sitten, eli nousua alusta 12,8 kg. Vauvan painoarvio 2 800 g. Näköjään Helsingissä uudelleensynnyttäjät käy loppuun asti neuvolassa vain 2 viikon välein. Mulle annettiin seuraava aika vasta viikolle 40+0, joten en ole kovin toiveikas että sinne pääsisin!

Rv 38+1.

moikka!

Viime yönä olikin täällä jännää kun limatulppa irtosi :) Siinä meni pari tuntia valvoessa ja "vartioidessa" koska supistukset alkavat.. Mutta eivät alkaneet.. Neuvolan mukaan keskimäärin kestää 2-3 pvää kun synnytys käynnistyy. Mutta tottahan se on yksilöllistä, kuten Alessiakin kirjoitteli, että viikko meni vielä odotellessa limatulpan jälkeen..Ja jollakin oli ollut kolme viikkoakin. Jatketaan sitten odottelua vaan kärsivällisesti, eiköhän se vauva sieltä ilmaannu :)

Tsemppiä Zarjalle ja Taffelille sektioon!

Taffel, täällä alkaa olla sama fiilis välillä seinien kaatumisesta päälle, toiset päivät on selvästi toisia pahempia. Ja uuden arjen sujuminen ja siihen sopeutuminen mietittyvät, mutta eiköhän se ole ihan luonnollista muutoksissa.

Mulla on painoa tullut joku 17 kg alusta lähtien, itse asiassa viime viikkojen aikana on tullut turvotusten takia painoa ja tietty tuo ehkä nelikiloinen vauvakin vaikuttaa...

mutta huomenna neuvolaan, jos ei jo yöllä synnärille :)

TNL 38+3

Se miltä perätilassa oleva vauva äidistä tuntuu on varmaan aivan tapauskohtaista. Itselläni on kyllä samantyppinen kokemus kuin Johnulla. Esikoinen siis istui mahassa eikä koskaan laskeutunut kovin alas eikä näin ollen koskaan painanut tuonne häpylyyhun ollenkaan niin kuin tämän nro kakkosen pää nyt. Mutta toisaalta olo esikoisen kohdalla oli melkein tukalampi, koska vauva oli ylhäällä ja painoi keuhkoja. Siinä oli välillä äidillä happi vähissä...

Taffelille tsempit sektion odotteluun! Joko saitte ajan?

Ja jokohan TNL lähti vauvaa hakemaan? :)

Täällä vielä ollaan. Toinenkin kommentti neuvolasta oli, että yleensä 2-3 pvää, joskus maksimissaan viikko limatulpan lähtemisestä. Vähän on tänään supistellut, mutta ei vielä kipeästi. Kauppareissu tehty, nyt vaan siivousta ja illalla ehkä kaksi muuta ässää, josko vauhdittaisi :)

On tämä jännää!
Zarja taitaa olla jo vauvaa hakemassa...

TNL: Tsemppiä sinnekin! Varmaan pääset piakkoin synnyttämään! :) Iloa ja avointa mieltä!

Mulla on huomenna neuvola, kirjoittelen sitten jossain vaiheessa kuulumisia sieltä. Eniten jännään sitä perätila-juttua... mutta huomenna selviää ainakin vähän. Selkeästi on nyt äitiysloman alkamisen myötä tosiaan vauhti hidastunut, mutta vielä ei vauva selkeästi "paina" alaspäin eikä toisaalta kylkiluihinkaan. Joten olo on onneksi ihan ok.

Aurinkoista loppuviikkoa! Kohta ollaan kesäajassa! :)

-Mamu82 (35+4)

Täällä vielä, vaikka tänään toivottavasti käy matka synnärille. Supistuksia ollut säännöllisen epäsäännöllisesti 7-15 minuutin välein aamu klo 5:stä lähtien. Nyt odotellaan kotona josko supistukset ilmaantuisivat viiden minuutin välein parin tunnin ajan. Vielä kipua sietää ihan hyvinkin vaikka suppareihin on tullut terävyyttä lisää aamun kuluessa. Mahtoikohan eiliset ässät olla avuksi? Tässä nyt tätä omaa napaa pelkästään, koittakaa kestää :)

Tsemppiä ja suppareita kaikille niitä toivoville!!

TNL 38+5

Hui, nyt niitä vauvoja sitten alkaa tulla :) tsemppiä TNL!!!

Meille tuli sektio aika ja pääsiäisen jälkeen mennään sitten hakemaan pikkuinen kotiin jos ei nyt aiemmin halua tulla tai sitten jos se kääntyy niin odottelu jatkuu. Mutta kyllä jo alkaa jännittämään kun hiukan on tuo maha supistellut ja lääkärissä oli paikat jo hiukan auki, eli jos kunnolla alkaa supistelu, niin täytyy sitten ottaa heti yhteyttä sairaalaan, varsinkin kun tuo pikkuinen on perätilassa.

Minä olen vielä jättänyt aivan viimetippaan synnytyslaukun pakkaamisen, että on kyllä pakko nyt viikonloppuna laittaa se kokoon, että ei tule sitten paniikkia jos supistukset alkaa tai lapsivesi vaikka sattuu menemään. :) Kyllä se aika on vaan mennyt nopeasti siitä kun sitä teki sen positiivisen testin ja nyt enää max muutama viikko niin on sitten se oma pieni nyytti tuossa vierellä.

Miehelle iski pieni synnytyspaniikki, kun sektio aika tuli ja sitten kun se alkoi miettiä sitä, että se viettää sen vauvan kanssa kaksin niitä ensimmäisiä hetkiä kun mua ommellaan kiinni yms. Niin sitä alkoi jo hiukan jännittämään se synnytys :) Ja ihanan huolissaan se on kun ollaan tänään menossa minun vanhempien luo saunomaan, niin ei halunnut kuin max yhden saunakaljan, jos jotain sitten sattuu tapahtumaan niin se pystyy vielä ajamaan yms. :) ihanan herttainen.

Tsemppiä kaikille, osalla odotus aikaa hiukan enemmän jäljellä kuin toisilla :)

*taffel* rv 37+4

Hui tosiaan, TNL taitaa olla jo synnyttämässä!

Täällä myös on ollut merkkejä ilmassa. Eilen illalla alkoi ihan kauhea paineen tunne alapäässä, ihan kuin sieltä oltais tulossa jo ulos. Yön aikana se meni ohi ja tänään on jo ollut helpompaa. Esikoisen kanssa en muista kokeneeni tuollaista. Silloin kyllä tunsin synnytyksen lähestyvän jo edellisenä päivänä, mutta en enää muista, mitkä täsmälleen ottaen olivat merkit. Jonkun verran supistuksia ainakin oli.

Kauhea paniikki tuli kun alkoi miettimään, että nytkö täytyy lähteä synnyttämään! Ihan kuin jännittäisi enemmän kuin ekalla kerralla! Toisaalta niin voikin olla, koska ekalla kerralla ei yhtään tiedä mitä tapahtuu eikä ehkä siksi osaakaan jäännittää. Mulla ei kuitenkaan pitäisi olla syytä panikoida kun eka synnytys oli ok. Ehkä eniten huolestuttaa, että mihin aikaan lähtö tulee ja miten esikoinen selviää... Näin todennäköissyyslaskennan näkökulmasta on aika iso riski, että lähtö tulee esikoisen yöunien aikaan.

Kävin katselemassa esikoisen aikaista keskusteluryhmää ja millä raskausviikoilla vauvat oli syntyneet. Yllättäen todella suuri osa oli syntynyt ennen 40 viikon täyttymistä. Mä olen alkanut toivoa että tämä syntyisi ennen pääsiäistä, niin olisi miehelläkin enemmän vapaapäiviä heti alkuun.

Rv 38+3.

Tsemppiä kaikille synnärillä oleville. Perästä tullaan.... :) Olen alkanut tuntemaan supistuksia, joten lähtö saattaa olla lähempänä kuin osaan kuvitellakaan.

Perätilasta vielä. Harmi, että Taffelilla oli huono lääkärikokemus. Minulla oli aivan päinvastainen ja tunsin tosiaan ihan selvästi (ja tietenkin näin ultrasta), miten vauva kääntyy, vaikkakin käännös jäi puolitiehen. Pää alaspäin oleva vauva on tosiaan hidastanut liikkeitäni, sillä sen pää hakee paikkaansa tuolta alhaalla. Perätilassa vauva taas oli niin ylhäällä, että selkä taipui väkisinkin virheasentoon kaarelle. Että kumpi nyt sitten on mukavampi tila...?! Ehkä laskeutuneen vatsan kanssa on kuitenkin helpompaa.

Olen menossa synnyttämään naistenklinikalle ja olimme suunnitelleet, ettemme ottaisi perhehuonetta. Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa "tavallisista huoneista"? Onko niissä mitään yksityisyyttä? Kuulin, että perhehuoneeseen on turha pyrkiä myöhemmin osastolla, jos ei ole ilmaissut toivetta heti synnärille tullessa.

Hip hei, taitaa niitä vauvoja tosiaan alkaa tupsahtelemaan jo huhtikuisillekin :)!
Täällä on oltu hereillä reippaana jo kuudesta asti, nyt ilmeisesti alkaa tämä rytmi jo kääntymään :D! Naapurisopua ajatellen laitoin kuitenkin pyykkärin päälle vasta klo 9..

Olette keskustelleet taas monesta asiasta, ja niitä juttuja näin ensikertalaisena olen
mielenkiinnolla lueskellut. Eli jatkakaa ihmeessä :), ainakin minua nuo jutut on auttaneet. Imetystä itse jännitän, siis lähinnä sitä, että onnistuukohan..
Ja pitäisikö tosiaan hankkia jo etukäteen ne rintakumit, onkos niissä kokoeroja? Tai osaako joku suositella jotain tiettyä, hyväksi havaittua merkkiä (Ainu, Avent??? tms.) Mulla on saattanut mennä jotain ohikin näistä keskusteluista, pahoittelen siis kertaamista.
Sitten olen lisäksi pohtinut vielä sitä käsikäyttöisen rintapumpun ostamista... ilmeisesti siinä se Avent on saanut kehuja. Mutta ostaakko ennen vai jälkeen synnytyksen?

Minulla on muutoinkin sellainen ennen - jälkeen -synnytyksen lista :) ja olen nyt vasta alkanut pestä vauvanvaatteita!
Me kun ei tiedetä sukupuolta varmaksi (vain veikkaus?) niin esim. vaatteita ei ole paljoa kertynyt. Vain sellainen "näillä pääsee alkuun"-paketti.
Nuo vaatteet tuppaa tällä hetkellä olemaan mielestäni niin sini- tai punavoittoisia. Eikä pelkkä valkoinen oikein nappaa..
Täytynee alkaa surffaamaan näitä nettipuoteja, tän kaupungin tarjonta on todella suppeaa.

Vauvan asennosta olette puhuneet, itse en ole siitä enää varma, ilmeisesti kaveri on pää alaspäin, mutta ihme sykkyrällä.
Oikealla kyljellä ylhäällä tuntuu kylkiluiden alla ilmeisesti peppu, mutta myös vasemmalle puolen nousee välillä iso "muhkura".. Mutta siellä nuo pikkujalatkin sitten sätkii. :) Ja välillä masu laskeutuu alaspäin, mutta sitten hän taas työntää itsensä takaisin ylös. Hassu epeli ;)!

Ensi torstaina pääsen äitiyspolille synnäriarvioon, silloin rv 38+1. Onko muilla ollut näin myöhään? Noh, parempi silloin kuin ei lainkaan. Tämä muksu liikkuu todella aktiivisesti edelleen, eikä varmaan synny ennen käynnistystä. Supistuksia tulee päivittäin, muttei kipeitä tai säännöllisesti.

Tuli taas lähinnä omaa napaa tämä viesti.. Olen silti hengessä mukana teidän jutuissanne.
Tsemppiä kaikille synnärillä oleville tai sinne kohta meneville, synnytystavasta riippumatta!
Sille kun ei itse mitään voi, niin täytyy vaan ottaa vastaan mitä tulee.
Ja supistuksia niitä toivoville!

Muistakaahan käännellä kelloja ensi yönä.

Johnu, en tiedä Naistenklinikasta, mutta ehkä siellä saa jonkun verhon suojaksi? Muistelen, että näin olisi Kättärillä, mutta en ole siitäkään varma. Kohta se selviää :)

Iita, mä ostin aikoinaan rintakumeja kotiin, mutta käyttämättä jäi. Sain sellaisen käyttöön jo Kättärillä ja mulle se ei sopinut ollenkaan. Imettäminen sattui vielä enemmän kuin ilman rintakumia. Toiset kuitenkin tykkäävät niistä. Jos ei halua hukata rahaa, kannattaa testata sellaista sairaalassa ja ostaa vasta sitten jos kokee sen hyödylliseksi.

Mä sain esikoista odottaessa ajan synnytystapa-arvioon rv:lle 39+4, ja se oli aikamoinen shokki. Oletin, että siinä vaiheessa synnytystapa on luultavasti jo selvillä :) Vasta monen puhelun jälkeen sitä suostuttiin aikaistamaan, että lopulta se oli noin viikolla 38+0.

Mun siskolla on la kolmen päivän päästä, mutta kuulemma mitään oireita synnytyksen lähestymisestä ei ole. Taidan siis minä olla meistä eka synnyttäjä! Varsinkin illat on nyt tosi tukalia. Ristiriitainen fillis, kun toisaalta haluaisi jo hoitaa homman, mutta toisaalta haluaisi vielä vähän lykätä!

Hei vaan!

Ketkähän ovat jo saaneet vauvansa? Ilmoitelkaahan itsestänne, tuoreet äidit, kun ehditte! Päästään sitten onnittelemaan. :)

Mä lähdin viime yönä melkein jo näyttämään itseäni synnärille... Tein eilen lumitöitä ihan urakalla (lapioin painavaa nuoskalunta), ja iltapäivällä alkoi tulla "kipeitä" supistuksia vähän väliä. Kävin yöunille 23.30, mutta en saanut unta kolmeen tuntiin, kun mietin supistuksia, joita tuli säännöllisen epäsäännöllisesti. Loppujen lopuksi nukahdin jossain välissä tunniksi. Neljän - viiden välillä kirjottelin vähän ylös paperillekin niitä supistuksia, mutta jossain vaiheessa ne sitten loppuivat, kun sain unen päästä kiinni ja nukuin yhdeksään. Oli aika jännää miettiä, mitä supistukset saa aikaan - jännitti kyllä, että täytyisi lähteä keskellä yötä sairaalaan, ja mieskin lähti juuri aamulla kahden päivän työmatkalle... Toisaalta tiesin, ettei nuo supistukset vielä olleet oikeesti kipeitä - lähinnä vaan sellaisia kuukautiskipumaisia alaselkä-alavatsa jomotuksia... Silti on vaikea tietää, millon pitää lähteä, kun kolmas synnytys voi ilmeisesti olla aika nopeakin. No, jännä nähdä kauanko tästä menee ennen kuin pääsee tositoimiin. Nyt on taas aika normaali olo. Ehkä vauva vaan alkoi laskeutua, tai sit kohdunkaula lyheni, tai jotain... Eilen päivällä kyllä alkoi olla sellainen olo ekaa kertaa, että keuhkoille ei jäänyt paljon tilaa. Alkaa kohta olla pelkkää vauvaa tuo vatsanseutu. :)

...Torstaina kävin neuvolassa, ja olihan tämä meidän vauveli pää alaspäin siellä. Tällä kertaa terkka oli asiasta paljon varmempi kuin viimeksi, joten uskotaan nyt sitten niin :). Oli iso helpotus, kun voi nyt huoletta kyykkiä ym. tsempatakseen vauvaa asettumaan oikeaan asentoon ja laskeutumaan ;). Muutenkin neuvolassa oli kaikki hyvin. Seuraava neuvolakäynti onkin taas neuvolalääkäri, reilun viikon päästä...joten siellä saa infoa kohdunsuun tilanteestakin, jos en ole vielä päässyt synnyttämään. Oikeastaan olisin jo aika valmis vauvan vastaanottamiseen, mutta toisaalta ihan hyvä, että hän vielä halusi jäädä kasvamaan kohtuun :). Etenkin, kun mies on nyt pari päivää poissa...

Johnu: Mulla ei ole kokemusta Naistenklinikasta, mutta luulisi, että "kimppahuoneissa" on ainakin se verho sänkyjen välillä. Äänet tietysti kuuluu, mutta ei siinä vieruskaveriin saa näkökontaktia, jos ei avaa verhoa ;). Itse olin kuopuksen synnyttyä Porvoossa kahden hengen huoneessa.

Iita*: Mä kokeilin rintakumeja sairaalassa, kun esikoinen oli syntynyt. Olin sellaiset (Ainu muistaakseni) hankkinut itsekin jo valmiiksi, mutta en loppujen lopuksi käyttänyt niitä... Mun mielestä oli helpompi imettää ilman rintakumia, vaikka nänni olikin aluksi verillä. Yhtä kipeää se teki rintakumin kanssa. Suosittelen hankkimaan jotain paksua voidetta nännejä varten (en nyt muista merkkejä, mitkä on hyviä...olen tainnut itse laittaa ihan Bepanthenia) ja antamaan rinnoille reilusti ilmakylpyjä jos menevät rikki imetyksen alkutaipaleella.

Tsemppiä edelleen synnyttämään pääseville ja loppuvaiheen oireiden kanssa eläville! :)

-Mamu82, rv 36+1

Pikainen tervehdys täältäkin päin, jossa myös viimeisiä viedään. Tänään lääkärit päättivät synnytyksen käynnistyksestä ihan tässä lähipäivinä, joten nyt sitten vaan kuumeisesti suorittamaan viimeisiä valmisteluita niin henkisesti kuin fyysisesti. Tsemppiä kaikille muillekin, joilla sama tilanne on jo ohi tai edessä :)

Täällähän on hiljaista - liekö tosiaan moni jo synnyttämässä.. Hui kun jännää :)!
Tulkaahan sitten ilmoittautumaan, kun maltatte. :)

Kiitos Alessia ja Mamu noista rintakumi-vinkeistä. Me käytiin viime viikolla tutustumassa
synnärille, ja sieltä annettiin ymmärtää, että omat pitää olla (kumit+liivinsuojat) jos meinaa käyttää. Ja Hus:n piiriin kuulutaan, vai miten se nyt lyhennetään...
Muutoin oli ihan positiivinen parituntinen. Jännitys ehkä hieman väheni, kun nyt tietää minne on menossa. Vaikkakin jännitän kyllä edelleen. Ja paljon. Mutta en ole suunnitellut synnytystä etukäteen, ne kuvitelmat menisi kuitenkin vain päin honkia.

Mamulla ja Alessialla taitaa molemmilla olla jo jännät paikat - kai ne supparit ja tukalat fiilikset jotain siellä jo saa aikaan. Lähtö lähenee :) Ja Cecille tsemppiä viimeisiin päiviin, toivottavasti täältä tullaan perässä jossain vaiheessa. Itselläni on supistellut sieltä rv 24 asti, mutta nyt ne tuntuu sitten hävinneen lähes tyystin. Pahkana. Olen siivonnut, kyykkinyt ja kävellyt näillä yliturvonneilla lättänöillä jaloillani sen minkä kykenen, mutta se saa aikaan vain hetkellisen pienen paineen. Muutoin muksu villitsee masussa entiseen malliin - ei puhettakaan rauhoittumisesta, vaikka eikö sen tilan pitänyt jo vähetä ;) ?? Ja öisin ei mitään tuntemuksia. Paitsi vessahätä ;)!
Noh, murunen tulee kun on tullakseen. Tuo turvotus vaan tekee olon tukalaksi, painon nousu on sen 1 kg/vko... uh. Ja kädet puutuu öisin niistä rannetuista huolimatta. Kaiken kaikkiaan mulle on tullu painoa jo 16-17kg tähän 164 senttiseen varteen. Mites teillä muilla?

Täällä siis vaaputaan torstaista äippäpolikäyntiä odotellen. Oli kiva kuulla, etten ole ainoa, jolle se on lykätty näin "myöhäiseksi".

Keväistä ja odotuksentäyteistä pääsiäisviikkoa kaikille!
Jospa nämä tipuset alkaisi ilmoitella tulostaan :)!
Voikaa hyvin ja tsemppiä!!!

Moro,

Valaiskaa nyt vähän hölmömpää taas: Millä ihmeen äitiyspolilla te kaikki käytte? Mulle kun on tarjottu vain normi neuvolakäyntejä ja kaksi lekuria ja that's it. Kukaan ei ole puhunut mistään äitiyspoliklinikasta...

Kävin tutustumassa myös synnytyssairaalaan ja käynti oli kaikkea muuta kuin mieleinen. Se oli lähinnä kamala. Kätilö ei juuri muusta puhunut, kuin siitä, kuinka kipeää synnytys tekee ja mikä kaikki voi synnytyksessä mennä pieleen. Jotta olipa kiva kuulla. Ei kannustuksen kannustusta. En nyt sitten tiedä, pitäisikö tuosta lähettää jotain palautetta, koska itse en ainakaan ollut varautunut ihan tuollaiseen luentoon. Synnytyksestähän pitäisi tehdä positiivinen, eikä negatiivinen kokemus! Muutenkaan kätilö ei kyllä ollut mitenkään vakuuttava. Puhui niin nopeasti ja hermostuneesti, että oli välillä vaikea seurata ja lisäksi hän oli valehtelematta yli 150 kg. Eihän siinä sinällään mitään, se on jokaisen ihmisen oma päätös olla mitä kokoluokkaa haluavat, mutta jotenkin terveysalan ihmiseltä odottaisi vähän vähempää. Menee jotenkin uskottavuus. Kun ylipainon riskit jne tunnetaan ja he paasaavat kuitenkin terveellisten elämäntapojen puolesta. Mutta tämä nyt on tietenkin vaan oma henkilökohtainen, ehkä hiukan pinnallinenkin mielipide, josta toivottavasti kukaan ei ota nokkiinsa. Mutta kuten sanottu, kamala tutustumiskäynti ja kun en aiemmin ole osannut synnytystä jännittää, niin nyt vähän kyllä hirvittää tuo tulossa oleva kokemus. Yritän sisukkaasti ajatella, että muutkin ovat siitä selvinneet ja suostuvat vielä uusintaan, joten ei se NIIN kamalaa voi olla, sanoi kätilö mitä tahansa :)

Neuvolan viimeinen lekurikäynti oli vähän aikaa sitten ja vauveli on ihan raivotarjonnassa, kuten on ollut jo pitkään. Ja nyt sen alkaa todella huomata. HUH! On ilmeisesti laskeutunut aika hyvin eikä enää mihinkään pitkälle voi kävellä, kun painaa niin hirveästi virtsarakon päälle. Ja lisäksi on nyt alkanut tulla turvotusta nilkkoihin. Ei paljoa onneksi, mutta niin että sen huomaa. Jalat on aika rasituksella tämän "ylimääräisen" painon takia. Aika hurja huomata, että raskauden aikana tulleet 10 kg vaikuttavat näinkin merkittävästi vointiin. Toivon todella, että nämä ylimääräiset raskauskilot lähtevät kesän aikana imettämällä.

Lekurista vielä, että hän sanoi paikkojen jo pehmenneen, vaikka kohdunsuu oli vielä kiinteä ja muistaakseni jotenkin niin, että synnytyskanava (?) on jo lyhentynyt. En sitten tiedä, mitä tämä käytännössä tarkoittaa. Mutta kyllä vauva olisi tervetullut koska tahansa (ensi viikosta eteenpäin). Tämä tuleva äiti kun haluaa vielä käydä kampaajalla ja kasvohoidossa, jotka on varattu loppuviikoksi :) Olettekos muut tulevat äidit muistaneet hemmotella itseänne? Ja jos niin mitä olette tehneet?

Mitenkä teille on muuten tullut raskausarpia ja linea negraa? Itse olen kumma kyllä säästynyt täysin raskausarvilta (vanhoja ei lasketa ;) ) ja linea negrakin on vain pienen pieni häivähdys. Mutta kaipa se voi vielä voimistua samoin kuin noiden raskausarpienkaan kanssa ei vissiin kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa. Ne kun ymmärtääkseni voivat ilmaantua vielä aivan raskauden loppumetreillä. Toivon kuitenkin parasta :) Sinnikkäästi olen yrittänyt rasvata vatsaa ja muutakin kroppaa joka ilta, niin pysyisi ainakin iho joustavana ja palautuminen on helpompaa, kun iho ei ole liian kuiva.

Nyt tää lähtee päiväunille. Onnea kaikille jo vauvan saaneille maalismammoille :) ja tsemppiä loppuraskauteen kaikille vielä odottaville! Ja ihanaa pääsiäistä!!

Leeloo, rv 36 + 1

Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena... Nyt ei ole enää edes tuntunut, että kukaan yrittäisi ulos. No, parempi niin, kun yhdet isovanhemmat on risteilyllä. Vähän kauhistutti, mutta minkäs teet. Tiedän kyllä että nekin haluavat olla paikalla ja hoitaa esikoista kun meille tulee lähtö.

Nyt on muuten hauskaa, kun mies joutuu vastaamaan mun puheluihin vaikka sillä olis palaveri/puhelinpalaveri käynnissä :D Ja sitten ne mun jutut on tasoa mitä teen kun tietokone ei pääse nettiin... Mutta enhän mä voi arvata onko sillä hyvä hetki rupatella vai ei :)

Leeloo, kuulostipa erikoiselta tuo sairaalaan tutustuminen. Mulla ainakin aikanaan oli ihan positiivinen kokemus. Muistan vielä kysyneeni, että tuleeko kipu yllätyksenä useimmille (koska monet tuntuvat olevan etukäteen sitä mieltä, että juuri heillä on korkea kipukynnys), ja kätilö oli sitä mieltä, ettei mitään kamalia järkytyksiä ole tiedossa. Kannattaa antaa palautetta.

Mun olis vielä pitänyt ehtiä kampaajalle, mutta enpä taida mennä. Raskausarpia tai linea negraa ei ole tullut.

Iita, Kättärillä kyllä sai rintakumin, mutta ehkä sekin on muuttunut tai riippuu sairaalasta. Liivinsuojia kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan. Ei siksi, että maitoa tulisi niin paljon (tuliskin!), vaan koska se rintoja hoitava voide on tosi sotkuista. Sitäkin sain viimeksi Kättäriltä, joten en tiedä mitä se oli.

Mamu, hurjalta kuulostaa tuo kokemuksesi. Vielä kun miehelläkin on työmatka. Onneksi selvisit säikähdyksellä. Onko sulla pitkä matka sairaalaan? Kuinka kauan edelliset synnytykset kesti? Kolmannen kohdalla saa varmasti tosiaan jännittää, että kuinka kiire siinä tulee.

Tsemppiä Cecille ja muillekin synnytykseen! Täälläkin sais jo tulla, kun on niin monta päivää uhkaillut... Tai saa tulla sitten kun mummo ja pappa palaa risteilyltä...

Rv 39+0 (Yrittäkää muistaa laittaa viikot näkyviin niin on helpompi seurata)

Yhteistyössä