Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yhtenä kappaleena täälläkin ollaan, vaikka välillä näytti jo siltä, että tällä viikolla käynnistellään. Eli raskaushepatoosista täällä taas kärsitään, mutta nyt lääkitys on alkanut purra ja toistaiseksi voidaan odotella synnytyksen luonnollista käynnistymistä. Mitään sen suuntaisia oireita ei kyllä lähipäivinä ole ollut. Jo reilu viikko sitten kohdunsuu oli sormelle auki ja kanava pehmennyt ja lyhentynyt 1,5 senttiin, mutta nyt ei sitten olekaan tapahtunut mitään edistystä. Viikko sitten sisätutkimuksen yhteydessä lääkäri yritti vähän manipuloida kohdunsuuta ja irrotella kalvoja synnytyksen käynnistämiseksi, muuta eipä tuosta seurannut kuin pientä limaista vuotoa. Mutta kovasti toivon, että viimeistään ensi viikolla alkaisi jotain tapahtua ihan luonnostaan! Ei siiten niin pätkääkään innosta ajatus käynnistelystä…

Taysissa sain kyllä viimeksi rintakumin käyttöön, kun rinnat alkoivat mennä rikki. Liivinsuojia kannattaa tosiaan ottaa mukaan!

Leeloon tutustumiskäynti kuulostaa hirveältä! Huh, huh! Mitenkähän minä, joka muutenkin pelkään synnytystä kovasti, olisin tuollaisesta käynnistä selvinnyt…?

Cecille kovasti tsemppiä, jos siellä jo käynnistellään!

Raskausarpia on tullut joitakin. Ei pahoja, mutta sellaisia pieniä vaaleita. Linea negraa ei muuten nyt ole näkynyt, viimeksi oli. Silloin joku väitti sen ennustavan poikaa, mutta tyttöhän meille tuli. Saas nähdä kuinka nyt…

Ilona 38+3

Aloitetaanpa listan nostolla tälle sivulle. Kohtahan päästään jo tekemään "Syntyneet" -listaa tämän jatkoksi - jännää :)

tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
TNL 4.4.2010 esikoinen
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
*taffel* 12.4.2010 esikoinen
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kyltsi76 13.4.2010 toinen (esikoinen 12/05, km 4/09)
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Ceci 20.4.2010 esikoinen, Barcelona
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Leeloo 26.4.2010 esikoinen
-Jojo 28.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen

Moi pitkästä aikaa!

Pitkästä, pitkästä aikaa saan aikaiseksi kirjoitettua. Lukemassa olen kyllä käynyt teidän muiden juttuja. Kiva kun olette jaksaneet kirjoitella, niitä on ollut mukava lukea. Kiitos! :)

Äitiyslomaa on nyt takana viikko ja aika on mennyt huiman nopeasti. Lastenhuoneen sisustusta ja autonvaihtoa on tällä suunnaalla mietitty ja touhuttu. Koeajossa on ollut jo useampi menopeli. Lastenhuoneen suhteen suurta ihmetystä aiheuttaa vaikeus löytää kivoja verhokankaita. Valikoimat ovat yllättävän suppeat, laatu huonoa ja kuosivaihtoehdot onnettomia (sekavaa tiherrystä tai isommille tarkoitettua). Marimekolla on kiva autokangas, mutta ei sekään niin hienoa ole, että siitä viitsisi maksaa n. 25 e / m.

Puuhakkuutta ja kiirettä on siis riittänyt, mutta nyt pitää kait hieman rauhoitella tahtia kun neuvolassa verenpaine ja proteiinit olivat kohollaan. Nyt odotellaan siis kutsua sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin raskausmyrkytyksen varalta.

Ensimmäiset täälläkin alkavat saada vauvoja. Huimaa! Jotenkin se konkretisoi tätä omaakin vatsan kasvatusta, vaikka itsellänihän on vielä kuukausi aikaa. Paljon tsemppiä niille, joille pikkuiset ovat jo tuloillaan, ja toivottavasti saamme kaikki nopeita ja helppoja synnytyksiä tai nopeasti paranevia sektioita, jos sellainen omalle kohdalle osuu.

Mamu, muistaakseni sinä kirjoittelit aiemmin villavaippahousujen kutomisesta. Millä langalla olet puikkoja heilutellut? Ja onko sinulla jotain hyvää kaavalinkkiä? Itseänikin himottaisi hieman jotain kutoa, ja tuon kokoinen projekti voisi vuosien jälkeen olla realistinen.

Muutenkin olen miettinyt vaippa-asioita. Mikäköhän mahtaa olla kesävauvalle paras vaipparatkaisu? Meillä ainakin tällä hetkellä suunnitelmissa osakestoilla, joten lähinnä noiden kestojen osalta asiaa mietin. Kesällä on kuitenkin kuuma, ja muutenkin vaippa on aika hiostava ja ihoa rasittava paketti, joten mietin mikä olisi parhaiten hengittävä ja tätä kautta siis iholle paras ratkaisu. Sideharso, näpsy ja villavaippahousu tuntuisivat maalaisjärjellä hengittävältä kokonaisuudelta, mutta onko tämä setti kovin "vaikeakäyttöinen"? Ja riittääkö villavaippahousu ja sideharso pitämään ympäristön kuivana :) Vai olisiko joku muu kestovaippasysteemi parempi? Käytännön kokemuksen puuttuessa, ilmassa on vain paljon kysymysmerkkejä, mutta eiköhän tuo pikkuinen sitten opeta vanhempansa tavoille :)

Nyt kun pääsin alkuun, niin juttua tuntuisi riittävän enemmänkin, mutta jotta joku jaksaa tarinan lukea niin lopetan tällä erää tähän ja lähden verenpainemittariostoksille.

Mukavia viimeisiä mahapäiviä ja pääsiäistä kaikille! Onnea synnyttäneille, niiden muutaman osalta jotka ovat "epäilyttävän hiljaa"!

Mity 35+5

*Niin pikkuinen vasta,
kuin keiju satumaan,
onnellinen hymy,
puna poskillaan.
Suloinen tyttövauva syntynyt on,
tuonut rakkauden ja paisteen
elohon.*

Sanoinkuvaamaattomin Onnen ja Rakkauden täyttämin terveisin Zarja perheineen

ps. Tyttö aloitti syntymään 26.3 perjantai iltana, tiheillä supistuksilla ym. Suunniteltu sektio oli tehtävä lauantaina syystä tästä+istukasta. Tässä olemme..ja kotona aloittelemme arkea jo. Kaikki tapahtui siis aikaisemmin kuin oli osannut ajatellakaan.

Kaikki voimme hyvin!

Iloisin terveisin,

Jään odottamaan teidän muiden uutisia..

jaetaan ajatuksia sitten lisää..ja päästään kokemuksien kimppuun. Tämä on se elämän tapahtuma jonka vuoksi meidän on pitänyt tähän elää ja tästä etenekinpäin:)..aivan ihanaa ja parasta mitä vaan voi olla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sektio meni ok.

Onnea Zarja* :)

Meillä oli tänään viimeinen neuvola ja terveydenhoitajan kanssa siellä naurettiin, että ensi kerralla poistellaan sitten multa tikkejä ja meillä on pikkuinen vauva :)
Oma jännitys alkaa olla jo korkealla, viikko enää odotusaikaa meidän suunniteltuun sektioon, mutta voihan pikkuinen vaikka ensiyönä päättää että täältä tullaan, mutta max viikko niin meidän pikkuinen on maailmassa.
Neuvolassa kaikki oli ok, maha ei ollut kasvanut edellisestä käynnistä. Puhuttiin viimeisistä toiveista ja ajatuksista leikkausta kohtaan.

Itselläni on ollut hiukan huono olo lähipäivinä, mutta ei ollut pissanäyte neuvolassa kohollaan joten voi olla että johtuu vaan jännityksestä tai kun istun huonossa asennossa niin pikkuinen painaa verisuonia niin että ei verikulje. Koska muutaman kerran on mennyt jaloista tunto kun on sohvalla makoillut.

Onko muilla ollut havaittavissa unohtelua? Itselläni on ja pahoin, ei onneksi ole asioita unohtunut, mutta kun pitää sanoa jotain tai muistaa kirjoittaa esimerkiksi tähän jotain niin ajatus vaan katkeaa ja en muista mitä olin sanomassa tai kirjoittamassa. Välillä turhauttavaa kuten neuvolassa tänään kun vauvan sykettä kuunneltiin, tuli mieleen kysymys ja sitten kun terveydenhoitaja lopetti oman puhumisensa ja kysyin onko minulla jotain, muistin että on mutta mitä, niin se oli sitten pitkän mietinnän takana :)

Mutta hyvää pääsiäistä kaikille ja mukavaa loppuodotusta :)

*taffel* rv 38+2

Pikaisesti tulin pyörähtämään koneella ja oi mitä uutisia Zarjalla*!
Onnea ihanasta pikkuneidistä!! :)
Ja hienoa, että kaikki meni hyvin, palaile sitten paremmalla ajalla kertomaan rapskua :)!

Olikos Leeloo, joka kyseli noista äippäpolikäynneistä..
Minä pyysin päästä jonkinlaiseen synnytystapa-arvioon, koska olen kerran saanut yhdeltä lääkäriltä epäilyksen mahdollisista vaikeuksista synnytyksen suhteen. Tiukilla oli, mutta lopulta suostuivat. Älytöntä sinällään, että kai sitä verorahoilleen jotain vastinetta pitäisi saada, ilman nöyryyttävää anelua.. *murr*
Huomenna siis viisaampi sen suhteen. Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin.

Kuulosti kyllä kamalalta tuo Leeloon synnäritutustuminen. Vaikka omani oli hyvä kokemus, jännitin silti kämmenet märkinä koko reissun. Voin vain kuvitella, että olisin lähtenyt kesken pois tuollaisen sattuessa kohdalle. Tsemppiä sinne siis!

Kestovaipoista en osaa kommentoida, ne on meillä harkinnassa. Aluksi aloitan kertiksillä, tunnustan.

Raskausarpia minulle ei vielä ole tullut, vaikka masu on valtava. Rasvailen aamuin illoin ja toivon parasta. Linea negra täältä löytyy, vahvana alhaalta ihan tuohon ylös asti.

Mutta nyt vielä ulkoilemaan.
Mukavaa iltaa, voikaa hyvin!

Iita* rv. 38+0

Ihanaa! Onnittelut Zarja*lle ja miehellesi pienestä prinsessasta! Mukavaa, että tyttö tuli, kuten muistaakseni silloin alkujaan ultrassa ennustettiin! :) Ettekös olleetkin valmistelut tehneet vähän niinkuin sen mukaan?!

Tsemppiä, Ceci ja *taffel* sektioihinne ja ensimmäisiin hetkiin vauvan kanssa! :) Alessialle tietysti kans tsemppiä, jos/kun pääset "tositoimiin"! Ja muillekin... :)

Mulla ei ole tuon su-ma yön jälkeen tullut kipeitä supistuksia, joten olen nyt alkanut ajatella, että täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena monta viikkoa. Eipä sitten tule pettymystä, jos synnytyksen alkamiseen meneekin vielä aikaa. Toivon kyllä tosiaan edelleen, että ennen laskettua aikaa alkaisi tapahtua. Ja toivottavasti ne supistukset mitä oli saivat edes jotain aikaan kohdunsuulla, etten ihan turhaan valvonut ;).
Meillä ei ole sairaalaan onneksi kuin n.5 kilometrin matka (samaa luokkaa kuin mitä Porvoossa asuessa oli edellisten synnytysten aikaan), mutta kyllä siihen lähtöön menee aina aikaa. Lapsenvahdit täytyy kuitenkin tilata ja odottaa, ja kyyti saada sairaalalle... Toivon, että mies on sitten kotona, kun synnytys käynnistyy, ettei tarvi tilata taksia. Toisaalta, samapa tuo. Jos kiire tulee niin sitten mun varmaan täytyy mennä taksilla edeltä, ja mies saa tulla paikalle sitten kun lastenvahti on saapunut :).

Ensimmäinen synnytys mulla kesti säännöllisten supistusten alkamisesta yhteensä 10,5 tuntia (ponnistusvaihe oli vajaan tunnin), ja toinen synnytys oli yht. 6 tuntia (ponnistus vajaa 30min). Toisen lapsen kohdalla oltiin sairaalassa 3 tuntia ennen kuin vauva oli maailmassa - paljon aikasemmin ei oltais edes ehditty sinne, kun hetki meni aikaa että tiesi kotona synnytyksen tosiaan alkaneen ja sitten piti herättää naapurit ja viedä esikoinen sinne hoitoon... Siinähän se muutama tunti menikin aika vauhdilla.

Mulle on nyt tullut painoa neuvolakorttiin merkitystä alkupainosta n.11-12 kg. Toivon, ettei tule enempää. Kahta edellistä lasta (tyttöjä siis) odottaessa mulla oli linea negra, mutta nyt ei ole. Elämäni ensimmäinen (raskaudesta johtuva) raskausarpi on nyt tullut tuohon navan viereen. Aika pieni onneksi. :) Linea negrahan häviää itsestään, mutta raskausarvet ei välttämättä... Niin, saa nyt nähdä kumpi meillekin nyt tulee :)...

Leeloo: Tuo synnytyskanavan lyhentyminen tarkoittanee samaa kuin kohdunkaulan lyheneminen. Sen pitää lyhentyä "kokonaan" ja kohdunsuun avautua siihen 10 senttiin ennen kuin vauvan voi ponnistaa ulos.

...Mä sain tänään postista huuto.netistä ostamani sähkökäyttöisen rintapumpun ja paljon tarvikkeita (pulloja, liivinsuojia, maidonkerääjiä, rintakumeja, ym.). Ainun käsikäyttöinen pumppu mulla onkin, mutta sen käyttö on tuntunut jotenkin hankalalta, joten päätin nyt ostaa sähkökäyttöisen jos tulisi siten enemmän pumppailtua... Pullottelua ei tosiaan olla harrastettu näillä meidän kahdella lapsella, mutta jotenkin nyt olen ajatellut, että olisi kiva saada vähän maitoa pakastimeen ja ehkä opetella sitä tuttipulloakin (tai ainakin hörppyyttämistä) tämän kolmannen lapsen kanssa. No, täytyy katsoa tilanteen mukaan...

Mity: Olen nyt neulonut neljät villavaippahousut tässä parin kuukauden sisällä. Ohjeena käytin tätä: http://www.ullaneule.net/0108/ohjeet_villapopat.html. Tosi nopeesti valmistuu etenkin lyhytlahkeiset housut :). Lankana oli ekoissa housuissa Novita Puro, mutta sitä ei tällä hetkellä saa kaupasta, joten kahdet edelliset neuloin Novita Huopasesta. Olisi ihana neuloa merinovillalangasta, mutta taidan nyt tyytyä käyttämään Ruskovillan ja Babyidean "teollisia" merinovillahousuja noiden muutamien vähän "karkeampien" housujen rinnalla. Aika monet noita on nyt, joten ei ainakaan lopu kesken :). ...Niin ja toinen ohje on: http://cicankoukutjapuikot.blogspot.com/search/label/vaippavillahousut . Näistä vaan soveltamaan :).
Kesällä me käytettiin etenkin esikoisella noita merinovillaisia villahousuja. Igu*leen CuddleBuns-sisävaipat (sis. lähinnä puuvillaa+bambua) oli ihan toimivia siinä alla. Ihan pienellä vauvalla nyt voin kyllä hyvin kuvitella käyttäväni tulevana kesänä harsojakin (näpsyn ja villahousujen kanssa). Esikoinen oli jo melkein vuoden ekana kesänään, joten harsot ei enää päiväsaikaan olleet käytössä niin käteviä. Olen ostanut joitakin pieniä Imse Vimse-sisävaippoja - niitä mitä oli ainakin jossain vaiheessa äitiyspakkauksessa - nyt tälle tulevalle vauvalle. Niitä varmasti käytetään alussa aika ahkerasti. En kyllä tiedä miten ne pysyisi parhaiten paikallaan villahousujen alla, kun näpsy ei niihin tartu...
Itse olen tullut siihen tulokseen, että villavaippahousut pitää kyllä kosteutta ihan hyvin. Jos on tiukat housut (tai body) niiden päällä niin sitten helpommin tulee läpi kaikista vaatteista... Paidat on siksi vähän kätevämpiä mun mielestä villahousujen kanssa kuin bodyt - etenkin kun villahousuissa on monesti aika korkea vyötärö niin ei selkä/naha pääse vilkkumaan :). Pul-kuoria ei olla käytetty oikeastaan ollenkaan, juuri sen takia, kun musta tuntui heti alusta alkaen, että ne oli hiostavia ja kiristi vauvan reisimakkaroita.

Taidan taas jatkaa toisella kertaa lisää... Lähden viemään lapsukaiset yöunille.

Hyvää pääsiäistä!!!

Keväisin terveisin,
Mamu82 (rv 36+3)

Meille syntyi maailman suloisin tyttövauva 27.3. aamuyöllä. Painoa 3560 g ja pituutta 49 cm. Kaikki meni ihan hyvin ja synnytys oli normaali vaikkakin kesti 16 tuntia. Sairaalasta kotiuduttiin ja nyt ihmetellään toisiamme kotona :) Kirjoittelen joku päivä uudelleen kun maltan!

Onnittelut myös Zarjalle!

TNL

Onnea tuoreille äideille!

Itsellä ei vielä puhettakaan synnytyksestä, mutta eipä vielä tarvitsekaan. ensi viikonkin olen suunnitellut aika täyteen. Kampaajat ja kaikki ;) Toivottavasti ehdin käydä siellä. Pääsiäiseksi ajattelimme mennä vanhempieni luokse reilun 200 km päähän. Kai sieltä kotiin ehtii jos supparit alkaa.

Kaukalot ja muut on hommattu. Sairaalakassin jos pakkaisi huomenna, ainakin vauvalle.

Liikkuminen on hidasta, ja masu on kyllä laskeutunut. Pari viikkoa ja risat pitäisi vielä jaksaa.

Meinasin laittaa synnyttäneiden listaa, mutta en sitten jaksanutkaan alkaa laskeskella millä rv:llä synnytykset tapahtui jne, joten jokainen päivittäköön omat tietonsa kun jaksaa. Onnea siis myös TNL! Kirjoitahan kunnon synnytyskertomus kun ehdit!

Täällä on tukalat olot ja vielä tukalammaksi sen tekee, ETTEI TIEDÄ! Esikoisen kohdalla synnytys käynnistyi lapsiveden menolla, joten silloin tiesi heti, että sairaalassa pitää olla 12 tunnin sisällä. Nyt on supistellut koko illan, mutta en tiedä loppuuko tämä kohta (kuten kävi lauantaina) vai onko lähtö edessä. Mummo on jo hälytysvalmiudessa, mutta harmitti laittaa esikoinen nukkumaan kun ei voinut kertoa valmiiksi, että äiti lähtee yöllä sairaalaan... Eli täytyy vielä herättää se, jos joudun lähtemään.

Mulla eka synnytys kesti 9 h, joten jos se siitä puolittuu niin kiire tulee. Enkä ole edes varma että joko kello käy... Että näin epäselvä tilanne voi olla vielä uudelleensynnyttäjälläkin...

Makuuasennossa on vielä hyvä olla, mutta seisominen on jo aika piinaa. Tosiaan haluisin päästä jo synnyttämään, kun näitä merkkejä on ollut jo monta päivää! Joten pitäkääs peukkuja että saadaan meille aprillipäivänlapsi :)

Paljon onnea vauvan saaneille! Nyt niitä sitten alkaa tupsahdella meidän ketjuun :)
Onkohan Alessia seuraava?
Minä se tuskin olen, sillä tuntuu, että supistukset on loppuneet ihan täysin :/ Tänä aamuna on taas käyty verikokeissa. Jos tulokset ovat huonoja ,voi toki olla, että tositoimissa ollaan yllättävän pian, jos synnytyksen käynnistäminen katsotaan parhaaksi vaihtoehdoksi...

Paljon Onnea TNL:lle tyttövauvan johdosta!!

Nythän niitä vauvoja tosiaan alkaa tupsahdella, ihanaa.
Alessia lienee sitten seuraava...? ;) Hiljaista tuntuu olevan.. Tsemppiä vaan!
Toivottavasti Ilonalla on kaikki verikokeissa hyvin.

Omaa napaa lyhyesti, kävin aamulla siinä arvioinnissa, ja kaikki näyttäisi olevan
kohdallaan alatiesynnytystä varten. Paikat ei tosin ole vielä auenneet, vaikka kohdunkaula(?) lyhentynyt 1,5cm:iin ja pää kiinnittynyt. Eli täällä sitä varmaan odotellaan vielä lähes neljä (!!! APUA!!) viikkoa. Ja nassikka oli jo nyt arviolta 3,5kg. Meidän pikkujätti :)

Hyvää ja aurinkoista pääsiäistä kaikille mahakkaille ja tsemppiä vauvanhakuun lähteville!

Iita* (rv 38+1)

Iitalle, kuten muillekin, tsemppiä odotteluun! Hyvä, että kaikki kunnossa alatiesynnytystä ajatellen.

Täälläkin saadaan rauhassa jatkaa odottelua. Tämän päivän verikokeissa sen verran hyvät arvot, että seuraava aika äitiyspolille annettiin vasta viikon päähän. Olisi kyllä ihan kiva, jos ei tuota aikaa tarvitsisi käyttää vaan vauva olisi jo maailmassa silloin...

Ilona 38+4

Tämä ei voi olla totta! Että aikooko se vauva syntyä vai ei... Eilen supistukset jatkuivat niin että sain unta vasta puoli neljän jälkeen. Aamulla ne olivat loppuneet, mutta koko päivän on tullut veristä limaa. Soitin kättärille heti aamusta ja sieltä käskettiin vaan odotella supistuksia. Kun niitä ei kuulunut, soitin nyt iltapäivällä uudestaan (ajattelin, että jos tulehdusvaaran vuoksi pitää joka tapauksessa mennä). Nyt sitten kätilö sanoi, etä sitä limaahan voi tulla VIIKKOJA! Ja mä todella luulin, että tämä on nyt merkki siitä, että vauva vihdoin syntyy... Plääh...

Että voi olla raivostuttavaa! Mummokin oli täällä jo viemässä esikoista leikkipuistoon, mutta lähetin sen sitten kotiin kun supistuksia ei vieläkään kuulunut. Ja näköjään ei välttämättä kuulukaan.

On pari kertaa käynyt mielessä,että joko pitäisi testata yhtä jooga-asentoa, joka kuulemma saa synnytyksen käynnistymään... Mutta on pidettävä mielessä että menossa on vasta rv 39+2, joten annetaanpa vauvan olla vielä rauhassa.

Onnittelut myös TNL:lle perheineen!!! Jospa Alessia* pääsisit sinäkin pian synnärille (ellet ole jo päässyt)! Huomasin itsekin, että on vaikea tietää milloin pitäisi lähteä. Nyt olen asennoitunut niin, että sitten alan laskea aikaa, kun supistukset ovat niin kipeitä, että ei pysty kunnolla puhua enää niiden aikana ja on pakko liikkua... No, toivon kyllä samalla ettei tule mitään supernopeeta syöksysynnytystä.

Mekin ollaan lähdössä huomenna ainakin pariksi yöksi reissuun. Aion ottaa autoon mukaan sairaalakassit, jos lähtö sattuisi tulemaan reissussa...ja turvakaukalo saadaan haettua nyt samalla reissulla sieltä missä se on ollut lainassa tässä välissä. Joten sekin on sitten mukana :). Tänään pitäisi vielä pakkailla, pyykätä, ym. Koko päivän olen nyt touhunnut ahkerasti, joten täytyy mennä hetkeksi lepäämään (selkä alkaa väsyä seisomisesta) ennen kuin lapset tulee ulkoa syömään päivällistä...

Supistuksia kaikille niitä toivoville! Ilona-79:llakaan ei ole enää pitkä aika laskettuun...

-Mamu82, rv 36+4

Pikaisesti kuulumisia, mutta ensin suuret onnittelut vauvansa jo saaneille!

Pitkään aikaan en ole ehtinyt kirjoittelemaan, ollaan käyty tiiviisti seurailemassa vauvan tilaa ja niiden reissujen välillä on pitänyt yrittää saada asioita siihen kuntoon että kodin voi sitten jättää ties kuinka pitkäksi ajaksi. Tosiaan vähän hankalaa lähteä satojen kilometrien päähän synnyttämään! Vielä olisi vaikka mitä sellaista mitä haluaisi ennen lähtöä laittaa, mutta aika alkaa tosiaan nyt loppua kun viimeistään ensi viikon lopulla taitaa meillä olla synnytyksen käynnistely edessä.. Jos nyt sinne asti päästään, käyrien mukaan tänään oli ihan kunnon supistuksia jotka myös suht säännöllisiä. Itse en niitä edes tuntenut, mutta lääkärit niitä kovin ihmettelivät ja miettivät jo Helsinkiin lähettämistä niiden takia. Kovin sain vakuutella että olo on ihan normaali, niinkuin olikin ja on yhä. Eli ihmetystä aiheuttava asia tosiaan ovat nuo supistukset myös täällä kuin näköjään monella muullakin. :D

Sairaalakassi vielä pakkaamatta, vaikka nyt kai alkaisi olla jo korkea aika pakata. Vähän pulassa olisin tainnut olla jos jo tänään olisi joutunut lähtemään, joten täytyykin ottaa nyt illan projektiksi. Lisäksi täytyisi kai pakata joku "sairaalan jälkeen"-kassi, vaikka hankalaahan se on tietää mitä tarvitsee kun ei tiedä kauanko on reissussa. Ihan yhtä pihalla olen vauvan vaatteiden kanssa, eli pitää sitten vain niitäkin pakata sekalainen kokoelma että varmasti on sitten jotain sopivaa mitä pistää pienelle päälle jos ei ehditä kotona käymään ennen vauvan kotiutumista.

Huomenna pitää taas heräillä aikaisin ja matkata tutkimuksiin, siinä siis meidän hauskat pääsiäissuunnitelmat. Toivon kyllä kovasti että yhdessä kasassa pysytään pyhien yli ja että huomenna vaikka antaisivat meille viikonlopun vapaaksi näistä iänikuisista tutkimuksista, pienikin hengähdystauko tekisi kyllä nimittäin terää! Nyt siis kuitenkin pakkaamaan ja nukkumaan. Toivottelen vielä supistuksia niitä toivoville, onnea matkaan kaikille ja hyvää pääsiäistäkin!

(Ai niin, ne raskausviikot täällä 38+2)

Tervehdys pitkästä pitkästä aikaa, en ole tainnut kirjoitella sitten ensimmäisen kolmanneksen :D Olen kyllä käynyt täällä lueskelemassa silloin tällöin.
Ja isot isot onnittelut jo vauvansa saaneille, ehditte sitten ennen minua vaikka laskettu aikani oli ja meni ensimmäisenä 31.3.

Syyt kirjoittelemattomuuteeni ovat olleet hurja väsymys ja voimattomuus, kaikki jaksaminen on käytetty esikoisen kanssa arjen pyöritykseen. Jäin sairaslomalla jo joulukuun puolessavälissä kovien selkä- ja lantiokipujen takia joten voitte kuvitella miten innolla odotan synnytystä, että olo vähän helpottuisi. Viimeisiä päiviä kuitenkin viedään nyt ja vauva voi tulla hetkenä minä hyvänsä, supistelujakin on ollut jo iltaisin ja öisin, mutta ei vielä mitään lähtöön viittaavaa. On se jännää kuten joku jo kirjoittikin, miten nyt toisen lapsen kohdalla jännittää jopa ensimmäistä enemmän kun tietää suunnilleen mitä on edessä. Toisaalta taas tämä raskaus on mennyt hurjan nopeasti ja on vaikea uskoa että kohta se on ohi!

Joku kertoi että seisominen on hankalaa mutta makuullaan on vielä hyvä olla. Täällä on vähän päinvastoin. Lantion löystyminen aiheuttaa kovia kipuja makuuasennossa, nukkuminen on vaikeaa ja ylösnousu tuskaa. Raskausarpia minulla ei ollut esikoisen odotuksessa kuin muutama vaalea kyljissä, mutta nyt on arpia putkahdellut useita lähinnä masun etuosaan jatkuvasta rasvaamisesta huolimatta. No, toivotaan että ne siitä vaalenevat. Tässä raskaudessa on masu ollut ihan toisen mallinen kuin viimeksi, varmaan sekin aiheuttaa arpia kun vatsa on "kokonaan edessä" ja venyttää ihoa, viimeksi masu oli leveämpi. Viime kerralla minulta löytyi myös linea negra, nyt ei.

Voimia kaikille odotuksen jännittäviin viimeisiin hetkiin!
tytönäippä rv 40+2

Kiva kuulla myös teistä, Kiukkumöykky ja Tytönäippä! Tulkaahan jatkossakin päivittämään kuulumisia. Tytönäippä onkin ensimmäinen, jolla meni 40 viikkoa rikki. Voimia Kiukkumöykylle tulevaan koitokseen!

Tällä supistukset ovat olleet poissa tai tosi säälittäviä. Kaksi yötä olen nyt saanut nukkuakin ihan kunnolla. Vähän jotain tavaraa tulee kuitenkin ulos pikkuhiljaa, ja taas mietin, että pitäiskö soittaa Kättärille. Nolottaa kyllä soitella turhan vuoksi! Mutta huolestuttaa, että jos sieltä kuitenkin tihkuu lapsivettä...

Vielä piti kommentoida tuota synnytyksen kestoa. Mullahan se on paperihin merkitty 9 tunniksi esikoisen kohdalla, mikä perustui täysin mun omaan sanaan: aamulla vähän ennen seitsemää supistukset kävivät niin koviksi, että totesin etten enää pysty nukkumaan. Klo 16 alkoi ponnistuvaihe ja puoli tuntia myöhemmin lapsi oli maailmassa. Pidin kotona kirjaa supistuksista, mutta sairaalassa kukaan ei sitä kysellyt. Nyt vasta luin netistä, että synnytys lasketaan alkaneeksi kun supistukset tulevat 10 minuutin välein. Mulla oli se lappu tallessa ja kävin sitä nyt katsomassa, ja kyllä, vajaa 10 minsaa oli se väli siinä vaiheessa kun olin alkanut niitä kirjata. Joten varmasti omalla kohdalla tuo 9 h oli se oikea synnytyksen kesto.

Se lappu on myös huvittava, kun käsialasta näkee että aluksi olen kirjannut niitä kellonaikoja itse, mutta viimeinen vartti on miehen käsialalla, kun itse en enää pystynyt kirjoittaa :) Silloin supistukset tulivat 3-4 minuutin välein. Onneksi Kättäri oli lähellä!

Koko ajan sitä kuulostelee supistuksia, vaikka hyvin tiedän, että sitten kun ne toden teolla alkaa, niin kyllä sen huomaa! Mutta kun sais alkaa jo... Laukku on ollut eteisessä torstaista asti, enkä haluaisi antaa periksi ja kuskata sitä takaisin varastoon.

Pieni tyttö syntyi tänään klo 12.01. Heräsin aamulla viiden jälkeen supistuksiin, ja ne tulivat heti 5-6 min välein. Mies haki mummon esikoisen seuraksi, mutta lähdettiin kättärille vasta klo 8.30. Supistukset ei vielä olleet kovin pahoja, mutta halusin varmuuden vuoksi mennä ajoissa. Kätilökin sanoi että supistukset on niin lyhyitä että voidaan ehkä palata kotiin, mutta siinä vaiheessa uskalsin jo epäillä asiaa. Ja niin oli kohdunsuu 5 cm auki! Sain ilokaasua ja sitten spinaalipuudutuksen, joka on parempi uudelleensynnyttäjällä koska se alkaa vaikuttaa melkein heti (unelmaa!) mutta kestää vähemmän aikaa. Ehdinkin synnyttää niin että puudutus oli vielä päällä, mutta en voinut käyttää synnytysjakkaraa, koska jalat oli puutuneet. Hyvin meni silti, vaikka sängyssä on musta jotenkin luonnotonta ponnistaa... Ponnistusvaiheen kestoksi merkittiin 5 min, mikä on musta outoa koska kyllähän siinä aikansa meni ennen kuin homma alkoi sujua. Ehkä sitten vaan ne kunnon yritykset laskettiin... Ei siinä kyllä ehtinyt edes väsyä, niin nopeasti se eteni sitten kun eteni. Yksi tai kaksi tikkiä tuli. Nyt olen osastolla ja mies lähti jo kotiin katsomaan onko esikoinen päiväunilla.

En ole edes saanut särkylääkettä nyt, ja olo on mahtava! Onneksi kuitenkin tämä oli mun viimeinen synnytys :)

Syntyneet

Zarja*
TNL
Alessia 4.4.2010 rv 39+5 tyttö 3 055 g, 48 cm

tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
*taffel* 12.4.2010 esikoinen
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kyltsi76 13.4.2010 toinen (esikoinen 12/05, km 4/09)
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Ceci 20.4.2010 esikoinen, Barcelona
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Leeloo 26.4.2010 esikoinen
-Jojo 28.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen[/QUOTE]

Onnittelut, Alessia*!!! Ihanaa, että kaikki sujui hyvin ja ehditte sairaalaankin ajoissa :). On se vaan kätevää, jos ei tarvi yöllä lähteä synnyttämään... Mukavia ensihetkiä pienen prinsessan kanssa!

Zarja ja TNL: Miten arki on lähtenyt sujumaan? Minkälaisia tunteita ilmassa?

Mulla vielä täällä on viikko ennen kuin vauva on täysiaikainen, eikä supistuksia tms. ole juuri ollut havaittavissa. Kovaa menoa tuolla kohdussa on kyllä lähes jatkuvasti, ei vielä merkkejä rauhoittumisesta. Kiristää kivasti ;). Ilmeisesti pää on vähän laskeutunut alemmas kuin alkuviikosta, kun on alkanut virtsarakko ja todella "alavatsa" saada osumaa... Pääsiäisreissu meni hyvin, eikä autolla ajaminen tuota virtsarakon painamista lukuun ottamatta tuntunut hankalalta.

Nyt lähden laittamaan lapsukaiset unille, sitten hetkeksi telkkarin ääreen ja yöunille.

Aurinkoista alkavaa viikkoa! Kirjoitellaan! :)

Terveisin,
Mamu82 (rv37+0)

Yhteistyössä