Hui kauhistus Prisman pihalla :o

Alkuperäinen kirjoittaja Isomuija:
Kuullostaa ihan provolta!!! Samanlaisen jutun luin just pari kuukautta sitten ja sekii oli tapahtunu Prismassa!

Prismoja on aika paljon ja niissä käy tuhansia ihmisiä päivittäin. Ja valitettavasti näitä vanhempiakin on useampia, joilla on tapana jättää lapset autoon kaupassakäynnin ajaksi. Että voi olla olematta provo...

Kyläkaupan edessä nukku auton takapenkillä sellanen eskari-ekaluokkalaisen ikänen. En puuttunut, kun ajattelin, että ite pääsee autosta pois, jos liian kuuma tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuötökkä:
tuo on jotenkin niin huvittavaa toisaalta, kun maalla lapsi jätetään autoon nukkumaan, ettei unet keskeydy ja itse voidaan kävästä asioilla. Ei siinä ole kukaan poliisia paikalle soittamassa. Kaupungissa sitten ollaan soittamassa poliisit ihan heti just paikalle. Tietenkin on eri asia, käväseekö vai meneekö siellä kaupassa esmes tunti. Itse en "osaa" jättää lasta nukkumaan autoon muuten kuin omaan pihaa, että voi aina käydä tarkistelemassa, että nukkuuko pikkuinen (2v) edelleen. Ja meän autossa on vepasto, mikä on tunnin päällä ja kesällä toimii ilmastointi ja talvella sitten lämmitys.

Mä en oo kyllä ikinä jättänyt/ nähnyt muiden jättävän lapsia nukkumaan autoon vaikka pienellä paikkakunnalla asunkin. Vaikka siellä kaupassa menis vain viis minuuttia niin siinäkin ajassa ehtii tapahtua vaikka mitä.

Meillä se on ollut ihan yleistä. Kyseessä on kylä, jossa on/oli noin 400 asukasta ja kaikki tunsi kaikki. Edelleenkään itse en jätä ikinä yksin autoon muualla kuin kotipihalla, että voin koko ajan seurata toisen unta ja jos herää, niin ei jää yksin autoon huutamaan hetkeksikään.

juu. eli laissa sanotaan ettei saa jättää lasta hellepäivänä autoon yksin. ei missään nimessä. eikä saa jättää lemmikkiäkään. mä olisin soittanu poliisille HETI kun olisin tullu kaupasta ja nähny että se sama lapsi vieläkin nukkuu autossa.

ja meidänki neiti nukahtaa monesti autoon mutta silti otamme hänet mukaan kauppareissulle, siinä turvaistuimessa sitten ihan onnellisena vetelee sikeitä. eikä välttämättä edes herää koko kaupassaoloaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja muistaisin:
Mielestäni tämä on nykyään ihan laissa määriteltyä että lasta ei jättää yksin autoon. Järjen käyttö sallittua tietenkin, missä ollaan ja ollaanko esim. auton lähellä.

ja kun ei saa koiraakaan jättää niin ei varmaan lastakaan :/

mun mielestä pientä lasta ei saa jättää yksin autoon ollenkaan. Sen lisäksi että lapsi voi siellä itkeä tai muuta sattua, niin ei voi ikinä tietää jos vaikka itselle sattuu jotain. Jos vaikka talvella liukastuu ja lyö päänsä tai saa vaikka sairaskohtauksen ja joutuu sairaalaan, niin kukaan ei välttämättä tuntikausiin huomaa pientä lasta tai vauvaa autossa. Kouluikäiset lapset voi mielestäni hereillä jättää jos hakee nopeasti vaan esim. maitoo ja kauppa on varmasti nopea.

Alkuperäinen kirjoittaja muistaisin:
Mielestäni tämä on nykyään ihan laissa määriteltyä että lasta ei jättää yksin autoon. Järjen käyttö sallittua tietenkin, missä ollaan ja ollaanko esim. auton lähellä.

Ai. Nykyään tarvitsee vissiin lailla säätää vähän joka asiaa. Ei sillä, ettenkö olisi lakia noin ylipäänsä kunnioittava, mutta kuka määrittelee sen maalaisjärjen, missä menee raja? Kun eräs asia (jota en tarkemmin mainitse, vältän "sotaa), joka täälläkin kuohuttaa tunteita, mitä lastenkasvatukseen tulee, ei ainakaan tunne sitä rajaa. Se on joko tai, ilman yhtään "väliviivaa". Tosin EI SUORAAN ap:n asiaan verrannollinen, mutta sävyerot ehkä asioissa tulisi ottaa huomioon. Vaan eihän nykyään saa lasta kasvattaa, pitää vaan kuunnella ja kääntää pumpulissa, kyleltä toiselle B)

Niin, itse en jätä nukkuvaa lasta autoon enkä pientä lasta tietenkään muutenkaan (ei siis mitenkään tässä kohtaa juurikaan vuodenaikasidonnainen juttu mulle). Tuon kohta 11.v tytön saattaisin jättää nopsan kauppareissun ajaksi sinne odottelemaan, mutta hän ei halua jäädä, joten ei mikään pakko.

Mutta ilmoituksen tekeminen ap:n tapauksessa: enpä olisi kännykän kampeen tarrannut, oletan näin (toki jos se kauppareissu olisi kestänyt 2h, ja sen ajan olisin ollut kytiksellä, niin sitten varmaan). Tosin monia se isän huutaminen varmaan tässä vaivaa eniten (vrt. ilmoituksenteko) :whistle:

Tuttava jätti kerran pikkukaupan pihaan pienen tyttönsä autoon odotteleen, kun lähti hakeen yhden tölkin maitoo... Kun tuli takasin, niin meinasi tuttavan sydän pysähtyä, ku lapsi ei ollut enää autossa! :o

Kohta isänsä (siis tuttavan isä, lapsen vaari) hyppäsi pensaikosta lapsi sylissä ja nauroi...
Kylläpä tuttavani oli vihainen!
Itse mietin, että ajatteliko se vaari tosiaan olla vitsikäs, vai ajatteliko että näytetääs tyttärelle mitä voi käydä (kun auton ovet oli auki jostain syystä, ei siis lukossa) .
Vai ehtikö vaari sen kummemmin miettiä, kun tuttava ei kauaa kaupassa ollut. Päähänpisto ja hauska kepponen vaarin mielestä hetken mielijohteena... :|