Hullu bussikuski olis voinut tappaa meidän perheen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huh"

Vieras
Tänään ajettiin koko perhe autolla maantietä, jossa oli 80 km/h rajoitus. Tien laidassa pysäkillä oli bussi joka vilkutti että on tulossa tielle. Mun mies ajoi tietä bussin ohi, koska bussilla oli väistämisvelvollisuus, niin yhtäkkiä se hullu kuski kiilas sillä autollaan meidän eteen. Mies painoi äänitorven pohjaan ja mahtui juuri ja juuri bussin ja vastaantulevan auton välistä. Jarruttaa ei olisi enää ehtinyt, kun oltiin jo bussin kohdalla kun se rupes tunkemaan eteen. NO, se saakelin kuski kehtas vielä välkytellä meille valoja, niin kuin se olis ollut meidän vika, Ja ylinopeutta ei ollut meillä piiruakaan.

Ihme porukkaa sitä on ammattiautoilijoissakin.

Mulle kävi kerran samoin.
Nopeus oli 60km/h ja bussi lähti, vaikka olin vierellä. Reaktiona käänsin vaan ratista vastaantulevien kaistalle. Luojan kiitos sillon ei ketään tullut vastaan.

Onni onnettomuudessa.

Ihan peruskäytöstä kuskeilta. Itse olin autokoulussa kun näin kävi, ja opettaja sai sellaset raivarit ettei tosikaan. Soitti torvea ja huusi vaan. Kuski näytti keskisormea. Olen muutenkin nähnyt tätä tapahtuvan aina välillä. Hulluja riittää vaikka kuinka. Muutenkin ihmiset ovat ihan käsittämättömiä ratissa.

Ohoh, onneks ei käyny hullusti. Tota mä aina pelkään kun meen dösistä ohi..

Mutta ootko varma että rajotus oli 80 eikä 60? Taajaman ulkopuolellakin dösä saa tulla eteen, jos on vaan 60rajotus.

itse pelkään hysteerisesti noita busseja. Ja aina kun ne vilkuttaa pysäkiltä, niin päästän ne eteeni, koska nehän tulee päälle. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Pari kertaa ajatellut, että hyvin ehdin bussin ohi, niin laittanut vilkun kun olen vierellä ja suoraa melkein kylkeen.

Mulle kävi kerran samoin.
Nopeus oli 60km/h ja bussi lähti, vaikka olin vierellä. Reaktiona käänsin vaan ratista vastaantulevien kaistalle. Luojan kiitos sillon ei ketään tullut vastaan.

Onni onnettomuudessa.

No 60kmh alueella sä ootkin väistämisvelvollinen jos bussi lähtee pysäkiltä, eri asia jos bussi on lähteny laittamatta vilkkua päälle tms.

• Tykkää
Reactions: PeskyPixie
[QUOTE="Vieras";26791554]No 60kmh alueella sä ootkin väistämisvelvollinen jos bussi lähtee pysäkiltä, eri asia jos bussi on lähteny laittamatta vilkkua päälle tms.[/QUOTE]

Tiedän sen.
Tilanne olikin juuri kuvailemasi, vilkkua ei ollut päällä kun olin bussia ohittamassa. Enkä aio vilkuttoman bussin taakse jäädä kytikselle :D

[QUOTE="jty";26791527]itse pelkään hysteerisesti noita busseja. Ja aina kun ne vilkuttaa pysäkiltä, niin päästän ne eteeni, koska nehän tulee päälle. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Pari kertaa ajatellut, että hyvin ehdin bussin ohi, niin laittanut vilkun kun olen vierellä ja suoraa melkein kylkeen.[/QUOTE]

Siis missä sä oot korttis saanu? Sä oot väistämisvelvollinen jos nopeusrajoitus on alle 70km/h. Bussi saakiin kääntää eteen pysäkiltä lähtiessä. Ap:n tapauksessa ero on se että nopeutta on noin paljon.

Autokoulussa jo opetettiin että kaupungissa autoilija väistää pysäkiltä tulevaa bussia.
Myös se kerrottiin jos törmäyskohta on bussin puolivälin takana syy on autoilijan ja vastaavasti jos törmäyskohta on puolivälin etupuolella syy on bussi kuskin.

Mutta tietääkseni taajaman/kaupungin ulkopuolella bussin olisi väistettävä..

[QUOTE="jty";26791527]itse pelkään hysteerisesti noita busseja. Ja aina kun ne vilkuttaa pysäkiltä, niin päästän ne eteeni, koska nehän tulee päälle. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Pari kertaa ajatellut, että hyvin ehdin bussin ohi, niin laittanut vilkun kun olen vierellä ja suoraa melkein kylkeen.[/QUOTE]

No busseilla onkin taajama-alueella etuajo-oikeus, joten ei ihme jos päälle tulevat.

[QUOTE="Vieras";26791578]Siis missä sä oot korttis saanu? Sä oot väistämisvelvollinen jos nopeusrajoitus on alle 70km/h. Bussi saakiin kääntää eteen pysäkiltä lähtiessä. Ap:n tapauksessa ero on se että nopeutta on noin paljon.[/QUOTE]

ei bussikaan saa tehdä niin, että laittaa vilkun päälle ja katsomatta lähtee pysäkiltä vaan. Näin tapahtui. olin jo vieressä kun laittoi vilkun ja lähtee pysäkiltä. Kyllä niiden pitää katsoa.

[QUOTE="vieras";26791597]No busseilla onkin taajama-alueella etuajo-oikeus, joten ei ihme jos päälle tulevat.[/QUOTE]

eli jos näen bussin pysäkillä, niin jään odottamaan milloin lähtee? Yleensä nimittäin laittavat vilkun ja kääntyvät saman tien tielle. Tämä on nähty kymmeniä kertoja.

[QUOTE="huh";26791482]Tänään ajettiin koko perhe autolla maantietä, jossa oli 80 km/h rajoitus. Tien laidassa pysäkillä oli bussi joka vilkutti että on tulossa tielle. Mun mies ajoi tietä bussin ohi, koska bussilla oli väistämisvelvollisuus, niin yhtäkkiä se hullu kuski kiilas sillä autollaan meidän eteen. Mies painoi äänitorven pohjaan ja mahtui juuri ja juuri bussin ja vastaantulevan auton välistä. Jarruttaa ei olisi enää ehtinyt, kun oltiin jo bussin kohdalla kun se rupes tunkemaan eteen. NO, se saakelin kuski kehtas vielä välkytellä meille valoja, niin kuin se olis ollut meidän vika, Ja ylinopeutta ei ollut meillä piiruakaan.

Ihme porukkaa sitä on ammattiautoilijoissakin.[/QUOTE]

Luultavasti ei ollut hullu vaan jouduitte ns. "kuolleeseen kulmaan" jolloin peileistä ei näe lähestyvää autoa. Valojen välkyttely oli varmaan joku tyhmä pelästyreaktio mutta tossa tapauksessa törkeetä kun oli sen moka.

eli jos näen bussin pysäkillä, niin jään odottamaan milloin lähtee? Yleensä nimittäin laittavat vilkun ja kääntyvät saman tien tielle. Tämä on nähty kymmeniä kertoja.

Hmm, jos risteävä tie on etuajo-oikeutettu niin sä hiljennät ennen risteystä jotta ehdit nähdä tuleeko sieltä joku. Ihan samalla tavalla pitää hiljentää kun ohittaa pysäkillä seivovan bussin, varsinkin jos bussi on seissyt siinä pidempään ja näet että ihmiset on jo tullu ulos jne.

Meille on kuukauden sisään sattunut useampi läheltä piti -tilanne, nämä ainakin muistan:

- Nuori nainen on tulossa liittymästä ja meinaa vaihtaa kaistaa suoraan meidän kylkeen. Kun ajoimme ohi, ei kehdannut vilkaistakaan sivulle, näki että oli ihan nolona.
- Poliisit tulevat pillit päällä liikenneympyrään samaan aikaan meidän kanssa. Mieheni käsittää heidän toimensa niin että aikovat sujahtaa ympyrästä väärää kaistaa kun se on tyhjä, joten hän ei pysäytä meidän autoa, mutta poliisit suhaavatkin meidän kaistalle ja taas melkein kylkeen.
- Sitten oli joku melkein peräänajo kun hullu suhari ohittaa takanamme ajavan auton ja tunkee ihan meidän perään kiinni täpärästi.

Edellinen antoi kyllä selkeästi ymmärtää, että pelkää busseja pk-seudulla koska ensiksi vilkuttavat ja sitten tulevat päälle. Joten kuulostaa siltä, että kuskit toimivat ihan oikein. Kai ne päälle tuvelat, jos ei itse ymmärrä siinä vaiheessa (vilkun nähtyään) väistää.

Vaikka bussia pitäisikin väistää, ei kuski saa ajaa tahallaan päälle jos näkee että kolari tulee. Vähän niin kuin tappais tahallaan punasia päin kävelevän. Ja kuski huomaa kyllä jos joku on vierellä kun aloittaa rikoksensa toteuttamisen. Sen verran pitää aina kattoo ettei ruttaa esim. ambulanssia. Tänään meinas tulla bussin etukulma mun auton kylkeen. Jatkossa en kunnioita noita sitten yhtään. Ihme ääliö.

[QUOTE="vieras";26791717]Edellinen antoi kyllä selkeästi ymmärtää, että pelkää busseja pk-seudulla koska ensiksi vilkuttavat ja sitten tulevat päälle. Joten kuulostaa siltä, että kuskit toimivat ihan oikein. Kai ne päälle tuvelat, jos ei itse ymmärrä siinä vaiheessa (vilkun nähtyään) väistää.[/QUOTE]

Ei. Vaan bussikuskit laittavat vilkun päälle vasta, kun ovat jo kääntämässä rattia ja liikkeellä.
Kun se vilkku pitää nimenomaan laittaa jo ennakkoon. Ei risteyksissäkään kuulu laittaa vilkku kun on ko kääntymässä, vaan ennen kääntymistä, jotta kanssa-autoilijat tietävät mitä meinaa tehdä.
Ajatustenluku liikenteessä(kään) ei vain toimi.

Pk-seudun busseja kattellessa ainakin on helppo arvioida meneekö bussilla vielä aikaa pysäkiltä lähtöön katsomalla ennen ohitusta onko ovet vielä auki/porukkaa lappamassa ulos tai sisään. Jos bussi jo sulkee oviaan/on ne jo sulkenut niin yleensä väistän. Katson tilanteen kymmeniä metrejä ennen mahdollista ohitusta.

Kerran meinasin ajaa bussi perään kun kehätiellä (80km/h) bussi alkoi yhtäkkiä jarruttaa (oli ajamassa pysäkin ohi, mutta päättikin pysähtyä) ja niiden bussien perät on aina niin sontasia (talvella), ettei jarruvaloja näy. Onneksi oli tilaa väistää toiselle kaistalle.. Turvavälejäkin pidän reilusti kyllä, sekin varmasti pelasti paljon.

Bussilla on etuajoikeus taajama alueella etuajooikeus, ääliö!!!

[QUOTE="a p";26791563]Tää oli Keski-Suomessa, enkä ole täällä ennen tuollaista nähnyt. Olen varma nopeusrajoituksesta (tuttu tie), mutta voi olla että kuski oli siitä erehtynyt.[/QUOTE]

Voisin arvata, minkä yhtiön bussi on kyseessä... Keski-Suomessa bussi pakotti minut kiilaten antamaan itselleen tietä. Lähetin bussiyhtiöön nimetöntä palautettal