Hullu bussikuski olis voinut tappaa meidän perheen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla meinas tulla bussi kylkeen ilman vilkkua! Sain just väistettyä vastaantulevien kaistalle, onneks ei ollu ketään vastassa.

Myry vaan: kai miehes tietää että hämytysajossa olevaa ajoneuvoa väistetään? Tuolla tavalla niitä kolareita tulee..

Kyllä vaan melko monia bussikuskeja on tullu nähtyä, joilla on vilkku vielä oikealla kun keula on jo kaistalla.

Ammattikuskit noin yleensä ovat hommassaan ihan pätevää sakkia, mut kyllä heihinkin joitain torveloita joukkoon sopii.

Pinki, sama kokemus! eilen aamulla olin työmatkalla viimeksi joutua bussin töytäisemäksi. Oli ruuhka-aika ennen kuutta, perässä autoja ja olin jo bussin rinnalla kun kuski laittoi vilkun päälle ja oli ihan aikeissa tömäyttää päälle. Aika vaikeaa väistää mihinkään, jos olet siinä rinnalla jo. Ja tiedän kyllä, että taajamassa bussia pitää väistää. Mutta millä ennakoit bussikuskin mielenliikkeet jos ei tosiaan sitä vilkkua osaa käyttää? Näin siis Lahdessa.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Kun bussi on pysäkillä, vilkku on oikealle eli pysäkin suuntaan. Jos et näe vilkkua pysäkille päin tai se lopettaa vilkuttamisen, ole valmis hiljentämään/pysähtymään vaikkei sitä vilkkua vielä tielle päin näkyisikään.

Turha tapattaa itseänsä koska "minulla on oikeus mennä tästä". Liikenteessä on törppöjä niin ammattiautoilijoissa kuin yksityisautoilijoissakin, vahinkoja ja virheitä sattuu paremmillekin kuskeille. Siitä huolimatta tai juuri siksi, jokaisen täytyy osata ENNAKOIDA ennenkuin lähtee keskari pystyssä liikenteeseen huitomaan. Useimmiten maalaisjärki on liikenteessä parempi suoja kuin liikennesäännöt, koska niitä sääntöjä ei kaikki noudata syystä tai toisesta.

Vierellä villkku päälle ja kylkeen! Ja puolen minuutin päästä päin punaisia. Seinäjoella moista harrastaa Härmän Liikenne Oy - www.komialiikenne.fi. Ja liikennettä Seinäjoella on tosi vähän. Ovat varmaan harjoitelleet Härmässä. Komialiikenne, voi hyvää päivää.

Bussikuskina toimineena voin sanoa, että jatkuvasti ne henkilöautoilijatkin jättävät väistämättä bussia. Vaikka kuin ajoissa se vilkku olisi päällä, niin hulluna sieltä takaa pitää päästä ohi, vaikka olisit jo lähtenyt pysäkiltä. Viis siitä, vaikka vastaan tulisi toinen auto, jota päin meinaavat ajaa. Noita tilanteita kun tulee kymmeniä päivässä, niin onko ihme että jotkut kuskit ei sitten itsekään jaksa enää välittää ihan kaikesta. En toki puolusta niitä ketkä liikennesääntöjä rikkoo, mutta kyllä tuo henkilöautoilijoiden käytös busseja kohtaan on jotain ihan uskomatonta. Tahallaan häiritään työtään tekeviä ihmisiä, jotain on näillä päässä vialla. Joo toki on paljon noita kunnollisiakin kuskeja, mutta valitettavasti idiootteja on paljon myös. Joten jollain tavalla melkein ymmärtääkin, ettei kaikki bussikuskitkaan jaksa vaan olla enää niin ystävällisiä. Minä en kuitenkaan antanut sen vitutuksen näkyä liikenteessä, korkeintaan jollekin idiootille kyllä tööttäsin välillä.

Laki ei varsinaisesti sano, että busseilla on taajama-alueella etuajo-oikeus. Laki sanoo, että jos nopeusrajoitus on maksimissaan 60km/h ja bussi osoittaa suuntavilkulla pysäkillä lähtevänsä liikkeelle, niin bussin takana tai viereisellä kaistalla olevan on annettava tietä hiljentämällä vauhtia tai pysähtymällä. Taajamassa taitaa olla max 60km/h nopeusrajoitus aina, niin se väistämisvelvollisuus tulee siitä välillisesti.

Helsingissä vaan bussikuskit saattaa tulla suoraan pysäkiltä kahden kaistan yli kylkeen ja sitä ei laki salli edes busseille. Kahden kaistan ylittäminen yhdellä kertaa on aina kielletty.

Mulle kävi kerran samoin.
Nopeus oli 60km/h ja bussi lähti, vaikka olin vierellä. Reaktiona käänsin vaan ratista vastaantulevien kaistalle. Luojan kiitos sillon ei ketään tullut vastaan.

Onni onnettomuudessa.

Noh, mikäli nopeusrajoitus on 60 km/h tai vähemmän, bussilla onkin etuajo-oikeus pysäkiltä lähtöön. Jotkut kuskit soveltavat sitä niin, että laittavat vilkun päälle ja lähtevät takaatulijoista välittämättä.