Hulluimmat ohjeet mitä olet saanut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja spectra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

spectra

Jäsen
11.05.2008
84
0
6
Tällaista ei vielä taida olla aloitettu. Nauroimme siskoni kanssa kippurassa eilen iltana kun mietimme hulluimpia ohjeita mitä neuvolasta tai muulta ammattilaiselta ollaan kuultu. Oma neuvolatätini on ihan omaa luokkaansa ohjeineensa, mutta esimerkiksini hiljattain synnyttänyt kaverini sai mielestään vain fiksuja maalaisjärjellä ymmärrettäviä neuvoja. Tasan ei siis käy ja omaa harkintaa täytyy osata käyttää. Ja joskus pidättää nauruakin..

Ensimmäisessä neuvolassa minulle sanottiin, että kissa pitäisi hävittää. Kyse on vuoden ikäisestä sisäkissasta joka ei koskaan ole ulkona käynytkään. Asia esitettiin niin ettei th voi tällaista määrätä, mutta jos kyseessä olisi oma raskaus niin..Toksokokeita ei edes otettu mutta tällaisia höpötettiin.
Samalla kertaa sanottiin, että ratsastus tulee lopettaa ja hevosten kanssa ei muutenkaan saa olla tekemisissä kun ovat niin arvaamattomia. Ja voi tulla myyräkuume kun touhuaa sellaisissa maatilarakennuksissa.. (DAA! Ja auton alle voi jäädä ja kotiin voi kuolla)
Genitaaliherpeksestä sanottiin että alatiesynnytys ei tule kyseeseen, jos on epäilykin siitä että on rakkuloita synnytyksen lähestyttyä. Eipä vaivauduttu kertomaan, että siihen on estolääkitys. Ihan vaan puoli vuotta piti surra että jos se halvatun tauti iskee nyt kymmenen vuoden oireettomuuden jälkeen niin en pääse edes synnyttämään.. "Ehdottomasti sektio" täräytti terkka kun kysyin varmaan kahteen kertaan että voiko yksi rakkula estää..

Kaverilleni sanottiin että lapselle pitää antaa puoli desiä ruokaöljyä ruuan lisäksi päivässä, koska painoindeksi on alarajalla. Kyseessä alle vuoden ikäinen hyvin pienen ja siron naisen pienikokoinen tyttö..Ja toiselle taas sanottiin että lapsen täytyy käydä fysioterapiassa kun skippasi konttausvaiheen kokonaan ja alkoi suoraan kävelemään.. On kuulemma todella tärkeää motoriikan kannalta ettei vaihe jää pois.
Nämä nyt eivät varmastikaan ole hulluimmasta päästä, joten ei kun omia kokemuksia kehiin niin sujuu loppuaika lepoisammin!
:)

Mulle eräs kokenut äiti jankkaa että lapsen on ihan hyvä itkeä ja antaa olla silloin rauhassa. Melkein suuttui mulle kun sanoin että vauva tarvitsee silloin huolenpitoa ja en todellakaan aio jättää yksin itkemään johonkin nurkkaan. Vauvalla ikää sinnä vaiheessa 3+ viikkoa...

Ja sanomatta selvää etten ihmettele sen tunnekylmiä lapsia enää :D

Onhan munkin terkoilla jotain mielipiteitä ollut, mutta ei onneksi ihan noin jyrkkiä, huh. Mutta edellisen raskauden alussa silloinen terkkani, kysyi onko mulla ollut parvorokko. Vastasin, että luultavasti on ollut piilevänä, kun pojallani se oli ja luultavasti ainakin toisellakin. Terkka siihen, että ei se voi olla piilevänä, kun se on aina paha tauti, joka yleensä vaatii sairaalahoitoa. Mä en viitsinyt enempiä tingata, kun ajattelin alan ihmisen tietävän paremmin kuin tavan pulliainen.

kaverin neuvolantäti oli lähettämässä pikkumiestä toimintaterapiaan kun ei ollut piirtänyt tikku-ukolle kaulaa ollenkaan ja se oli neuvolantädin mielestä täysin sopimatonta... :whistle:

No mulla oli herpes silmässä ja terveydenhoitaja alkoi mun kanssa väittelemään, et se on tälle masussa olevalle vaarallinen. Että hän on kuullut kun joku vauva oli joutunut teholle synnytyksestä.
Yritin nätisti sanoa, että on aika kaukana mun silmä noista genitaalialueista, mut ei se uskonu mua. Vouhotti vaan kuinka vaarallinen se on just nimenomaan tälle vauvalle. Laittoi mut sitten lääkärille. Hyvä, et laittoi, en meinaan tiennyt, että se olis voinu olla MULLE todella vaarallinen tossa silmäkulmassa. Mutta ei todellakaan tälle vaaville.

Mulle ei varsinaisesti hassuja ohjeita oo annettu, mutta ekassa ultrassa lääkäri kysyi "Niin koska tämä sinun sydänvikasi on todettu..?" ja mulla tosiaan synnynnäinen sydänvika. Että oliskohan sillon kun oon syntyny..?!

ikäinen hyvin pienen ja siron naisen pienikokoinen tyttö..Ja toiselle taas sanottiin että lapsen täytyy käydä fysioterapiassa kun skippasi konttausvaiheen kokonaan ja alkoi suoraan kävelemään.. On kuulemma todella tärkeää motoriikan kannalta ettei vaihe jää pois.
Nämä nyt eivät varmastikaan ole hulluimmasta päästä, joten ei kun omia kokemuksia kehiin niin sujuu loppuaika lepoisammin!
:) [/quote]

Tuosta konttausvaiheen puuttumisesta olen lukenut, että saattaa olla yhteydessä jonkinasteiseen lukihäiriöön, siis saattaa olla yksi tekijä. Mutta tuskin yksinään suuremmin mitään ratkaisee jos lapsi osaa kuitenkin kontata, edes jossakin vaiheessa. Tuli vain mieleen, että hieman asiassa on perää mutta ehkä ohjeen antaja ei ole täysin ollut tietoinen konttausvaiheen merkityksestä

Mun poika nousi itse istumaan 5kk ikäisenä. Neuvolatäti oli tosi järkyttynyt, ja tuumi että ei saa istuttaa lasta ennen 6kk ikää... Milläs estän, kun itse nousee, kyselin... Päälläkö pitäis maata?
Sama täti oli lähettämässä jatkotutkimuksiin, kun ei aijemmin neuvolassa ollut tarpeeksi tukeva niska....

Alkuperäinen kirjoittaja moore:
ikäinen hyvin pienen ja siron naisen pienikokoinen tyttö..Ja toiselle taas sanottiin että lapsen täytyy käydä fysioterapiassa kun skippasi konttausvaiheen kokonaan ja alkoi suoraan kävelemään.. On kuulemma todella tärkeää motoriikan kannalta ettei vaihe jää pois.

Tuosta konttausvaiheen puuttumisesta olen lukenut, että saattaa olla yhteydessä jonkinasteiseen lukihäiriöön, siis saattaa olla yksi tekijä. Mutta tuskin yksinään suuremmin mitään ratkaisee jos lapsi osaa kuitenkin kontata, edes jossakin vaiheessa. Tuli vain mieleen, että hieman asiassa on perää mutta ehkä ohjeen antaja ei ole täysin ollut tietoinen konttausvaiheen merkityksestä

Meidän tyttö ei ikinä ryöminyt, eikä ikinä kontannut, koska pääsi paljon nopeammin eteenpäin istuviltaan kiskomalla itseään jaloilla eteenpäin ja käsillä pystyi samalla esim. pidellä lelua. Sitten oppikin kävelemään, fysioterapiaa meillekin tarjottiin kun ei kontannut ollenkaan, mutta taitaa silti tuo luku- ja kirjoitus asia edistyä ihan normaalisti kun ensi viikonloppuna täyttää 5 vuotta ja useita sanoja kirjoittaa ja tunnistaa, lukemaan opettelee kovaa vauhtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Puuskamuikkunen:
Mulle ei varsinaisesti hassuja ohjeita oo annettu, mutta ekassa ultrassa lääkäri kysyi "Niin koska tämä sinun sydänvikasi on todettu..?" ja mulla tosiaan synnynnäinen sydänvika. Että oliskohan sillon kun oon syntyny..?!

Joskus ne todetaan ennen syntymää eli raskauden aikana ja joskus syn.sydänvikaa ei olla todettu syntymän jälkeen, vasta myöhemmin huomattu....

No sinänsä ei hullut, mutta just siihen tilanteeseen kylläkin täysin sopimattomat. Ne on varmaan nämä legendaariset keskustelut nlalääkärin kanssa:
-Ummettaako?
-Ei, päinvastoin.
-No kantsii sit alkaa käyttää duphalacia tai jotain ulostuslääkettä. Jos nyt ummettaa, se ei tuosta enää parane.

Muitakin sellaisia keskusteluja on käyty, jotka olen päättänyt pistää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kuten silloin, kun olin supistusten vuoksi sairauslomalla (toinen lääkäri pisti ja sanoi, et ehdoton lepo), tämä meinas, että lenkille vain ja nyt pitää lisätä lenkkeilyä. :xmas:

No jaa...

Minulle sanottiin neuvolassa että minun pitäisi herättää vauva syömään yöllä parin tunnin välein jos ei itse herää syömään. Tyttö veteli 9 tunnin yöunia vauvasta saakka, painokin meni vauvalla yläkäyrillä ja maitoa riitti hyvin, vaikka en tosiaankaan herättänyt nukkuvaa lasta yöllä syömään.

Esikoinen oli pitkä poika jo syntyessäänkin, samoilla käyrillä on menty tähän päivään. Tämä on sitten näkynyt siinä, että paino on mennyt alempana suhteessa pituuteen. Eräs nuori naislääkäri totesi pojan ollessa muutaman kuukauden ikäinen, että meidän kannattaisi panostaa enemmän tuohon painoon... AHAA! Mietin vain mielessäni, jotta aivan kuin me olisimme siihen pituuteen panostaneet ja suurinpiirtein venytyspenkissä lasta pitäneet. Minkäs teet, kun samanlaisena kuikelona kasvaa mitä vanhempansa - ja mitä nykyisiä ruhoja tässä katselee niin on tuohon painoon ehtinyt myöhemminkin panostaa :laugh:

Tuohon lisärasvaan olen myös törmännyt saman asian tiimoilta. Neuvolantäti väitti, että hän suosittelee kaikille lisärasvaa 5kk eteenpäin. Ei vain ottanut huomioon valehdellessaan, että satun olemaan monen saman neuvolan asiakkaan kanssa tuttu.. Yhdellekään ei ole tutuistani asiasta mainittu ja mitä itse luin asiasta niin vasta 1 vuoden jälkeen, jos sittenkään saatetaan suositella, mikäli ongelmia painon kanssa. Meillä kun tuon pojan kasvu on mennyt tasaisesti koko ajan omalla käyrällään (mikä parasta: nyt kun muut hidastavat niin hänen kasvunsa on ottanut painon osalta muita kiinni, vaikka pituus huitelee edelleen omissa sfääreissä).

Poika siis 1v 5kk piakkoin :)

Silloin tajusin neuvolantädin olevan kuin papukaija, kun...

Täti: Onko ollut aamupahoinvointia?
Minä: Kyllä se on ollut ihan kokopäiväistä yökötystä...
Täti: Joo, aamupahoinvointi on kyllä tosi yleistä. Kannattaa jo ottaa siihen yöpöydälle jotain mitä voi sitten napostella ennen kuin nousee ylös niin se helpottaa.
Minä: No, mulla kyllä enemmän on sitä pahoinvointia illalla eikä niinkään aamulla.
Täti: Niin, vaikka hapankorppua tai jotain voileipäkeksiä varaa jo illalla sängyn viereen niin saa verensokerin nousemaan heti aamusta...
Minä: ??? *kuunteleeko tuo mitään mitä sille sanoo...*

:laugh:

Kyllä kuulostaa kummalta tuo lisärasva. Minä ja veljeni, varsinkin minä, ollaan oltu vauvasta asti niin huonoja syömään, et lääkärit on rivissä huutanut äiskälle "miksi et syötä lastas". Ilmeisesti syötiin kuitenkin se mitä tarvittiinkin, kun ihan ihmisen kokoisiksi ollaan kasvettu.

Meidänkin edellisessä neuvolassa käskettiin antaa lisärasvaa jo 8 kk eteenpäin, kun pojan paino meni aika paljon miinuskäyrällä. Pituuden puolesta on ollutkin ihan omilla käyrillään, edelleenkin huitelee +2-käyrällä ja paino miinuksella. Mulle terkkari nalkutti joka neuvolassa, että kun et anna lapselle tarpeeksi ruokaa. Poika söi jo tuolloin 8 kk ikäisenä aamu- ja iltapuuron, 2 x lämpimän aterian ja välipalan. Enempää en olis voinut ruokaa lapselle antaa, kun pulautteli silloin jopa kiinteitä jos oli ahneuksissaan syönyt liikaa. Mut minkäs teet, jos lapsi syö ja syö mut ei paino nouse :o ?

Neuvolasta en ite ole saanut hulluja neuvoja mutta ympäristöstä niitä satelee. Esim. lähellä la:ta pitää ottaa korkillinen konjakkia päivässä, jotta synnytys käynnistyisi ajallaan :o , vauvan pitää antaa huutaa ettei tuu hemmoteltua ja sylissä lellittyä tapausta :o , lapselle saa antaa kiinteinä VAIN kotimaassa kasvavia kasviksia (ei siis maissia tai bataattia) hedelmillä ei kuitenkaan ole väliä (no eipä noita paljon Suomessa kasva :D ). Muita en tähän hätään muista.

Alkuperäinen kirjoittaja mum84:

Meidän tyttö ei ikinä ryöminyt, eikä ikinä kontannut, koska pääsi paljon nopeammin eteenpäin istuviltaan kiskomalla itseään jaloilla eteenpäin ja käsillä pystyi samalla esim. pidellä lelua. Sitten oppikin kävelemään, fysioterapiaa meillekin tarjottiin kun ei kontannut ollenkaan, mutta taitaa silti tuo luku- ja kirjoitus asia edistyä ihan normaalisti kun ensi viikonloppuna täyttää 5 vuotta ja useita sanoja kirjoittaa ja tunnistaa, lukemaan opettelee kovaa vauhtia.

Konttaamisen merkitystä korostetaan siksi koska se kehittää aivopuoliskojen yhteistoimintaa. Konttaamisen avulla lapsi oppii käyttämään aivopuoliskojaan yhteistyössä sekä hallitsemaan vuorotahtisuuden. On tärkeää siis sekä psyykkisen kehityksen että motorisen kasvun (myöhemmin esim. hiihto) kannalta.

Suurin osa "konttaamattomista" lapsista on kuitenkin varmasti kehitykseltään konttaajien veroisia, tämä kommentti vain perustelemaan terveydenhoitajan töksäytystä. Eli varmasti siinä on ollut ihan ajatusta taustalla. :)

synnärillä, kun odottelimme siinä odotushuoneessa käyrällä.. kätilö luki mun neuvolakorttia, (mulla oli ollu useiden pissatulehusten takia estolääkitys) alko pitään luentoa siitä, että takapuoli pitää pyyhkiä edestä taaksepäin.. lopetti aika lyhyeen, ku tais huomata, et ei siinätilanteessa paljoa kiinnostanu! Meinasin jo sille tokasta, et eiköhän tuo jo tytöille opeteta äidinmaidossa..
salissa kun pyysin lisää kipulääkettä, kätilö meinas etten ole tarpeeksi kipeä, kun en huuda, hikoile enkä pyöri lattialla :o lähti pois huoneesta.. tuli onneks kohta takas ja jäi seuraan tilannetta ja tokas..älä hengitä niin nopeesti.. Ööööö joko uskot et mä oon niin kippee, etten sanaa saa ulos suusta..
osastolla: pyysin et oltas isän kans kylvetetty vauva.. mulle sanottiin, et vauva on jo kylvetetty.. me katottiin et mikä sä oot ammatiltas (sairaanhoitaja) et osaat varmasti. Mä et oon mä kylvettäny, mut... :kieh: sanoin et osaanhan mä, mut isä ei.. Tulivat jälkikäteen sanomaan, et ei me "tajuttu" et tää on sun ensimmäinen lapsi, kun niin varmoin ottein hoidat .. :kieh: No oon mä ennenki pientä vauvaa perus hoitanu, mut oma on aina oma..jäi sit kylvettämättä, ku en halunnu et lähtöpäivänä enään lasta kylvetetään. Kylvetettiin sit kotona..

Mun neuvolatätiäinen sanoi lokakuussa sulan aikaan eka käynnilläni että nyt loppuu sitten tää hengenvaarallinen talvipyöräily... Sen jälkeen kun tuli jäät, kaaduin myös kävellen että onpa sekin sit niin paljon turvallisempaa. Jos oon vuosikaudet pyöräilly talvella ja ollut kaatumatta mutta poikkeuksetta kaatunut joka talvi kävellen.

Ja painoni oli 83 kg eli n. 10 kiloa liikaa. Kerroin juuri laihduttaneeni yli 93:sta kilosta tuohon mutta laihari jäi raskauden takia kesken niin täti painotti vaan sitä että kun oot tuon painoiseksi (ylipainoiseksi) päästänyt ittes niin oot nyt tehosokeriseurannassa kun kumminkin saat raskausdiabeteksen. (Niin, hirveällä lihomiskäyrällähän siinä siis oltiin... :D )

Alkuperäinen kirjoittaja marjonetti:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:

Konttaamisen merkitystä korostetaan siksi koska se kehittää aivopuoliskojen yhteistoimintaa. Konttaamisen avulla lapsi oppii käyttämään aivopuoliskojaan yhteistyössä sekä hallitsemaan vuorotahtisuuden. On tärkeää siis sekä psyykkisen kehityksen että motorisen kasvun (myöhemmin esim. hiihto) kannalta.

Suurin osa "konttaamattomista" lapsista on kuitenkin varmasti kehitykseltään konttaajien veroisia, tämä kommentti vain perustelemaan terveydenhoitajan töksäytystä. Eli varmasti siinä on ollut ihan ajatusta taustalla. :)

Kun nyt satuit tuon hiihdon mainitsemaan, niin ihan pakko kommentoida, että 3 kultamitallia tuolla on tytön hiihtokisoista, aikoja vertaamalla voittaa myös seuraavan ikäluokan pojat samalla matkalla :whistle: Ainakaan vanhemmiltaan ei ole taitojaan perinyt, me kun inhotaan molemmat hiihtämistä, mutta tyttö ei muuta tekisikään jos saisi päättää. Sunnuntaina on synttärit ja uusi suksipaketti odottaa paketissa. Onni että asutaan ihan hiihtoreitin vieressä :D

Omalla kohdallani hulluin neuvo on ollut omalta 76-vuotiaalta äidiltäni.

äiti: Tässä ihana pitsityynyliina. Vauvalla pitää olla alusta asti tyynyliina sängyssä.
minä: Miten niin? Eihän vauvalla ole tyynyäkään?
äiti: Ei niin, mutta tyynyliina pitää olla vauvan pään alla olla.
minä: Miten niin?
äiti: Se on kauniin näköistä.
minä: Ei h#¤%%, enköhän keskity vähän olennaisimpiin asioihin tuon vauvan kanssa. Ja seuraavan kerran odota, että kysyn sinulta neuvoa vauvaa koskevissa asioissa :laugh: eli pyytämättä ei näköjään sinun kannata minua neuvoa, jos ohjeet ovat tuota luokkaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Iines79:
Meidänkin edellisessä neuvolassa käskettiin antaa lisärasvaa jo 8 kk eteenpäin, kun pojan paino meni aika paljon miinuskäyrällä. Pituuden puolesta on ollutkin ihan omilla käyrillään, edelleenkin huitelee +2-käyrällä ja paino miinuksella. Mulle terkkari nalkutti joka neuvolassa, että kun et anna lapselle tarpeeksi ruokaa. Poika söi jo tuolloin 8 kk ikäisenä aamu- ja iltapuuron, 2 x lämpimän aterian ja välipalan. Enempää en olis voinut ruokaa lapselle antaa, kun pulautteli silloin jopa kiinteitä jos oli ahneuksissaan syönyt liikaa. Mut minkäs teet, jos lapsi syö ja syö mut ei paino nouse :o ?
Kuulostaapa harvinaisen tutulta. Poika syö kuin hevonen ja menee ihan omissa mitoissaan. Tutkailin tuossa sekä miehen että omaa neuvolakorttia niin sain todeta, että molemmat ollaan kasvettu samoissa mittasuhteissa eli pitkinä ja hoikkina. Tosin nykyisin meistä vain toinen on enää hoikka (ja voinee jo aavistella, että kumpika :laugh: )

Uusimmat

Yhteistyössä