Huoh... koskahan ne päiväkodissa uskoo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kultakimpale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja myös äiti:
Tulkaa sitten näyttämään miten positiivinen pitää olla kun herätän 6 tunnin unien jälkeen lastani... Ei varmasti ole ainoa lapsi joka ei nuku tai tarvitse päiväunia. En ole vielä keskustellut asiasta päiväkodin kanssa, mutta aion kun hoitoon vieminen lähestyy. Aikaisempi kokemus vain oli tuskaa, kun haluaisi itsekin nukkua hyvin ennen työpäiväänsä ja lapsi kitisee vielä puolilta öin, ettei uni tule...

Tule sinä näyttämään kuinka pidetään lapsi väkisin hereillä kun meinaa nukahtaa välipalalle tai lounaalle, kasvot melkein ruoassa.. Kitisee eteisessä, pidetään väkisin hereillä. Eikä saa viedä nukkumaan kun äiti haluaa illalla omaa aikaa..? Kuinka SINÄ toimisit? Hoidossa oleminen on lapselle stressaavaa ja unentarve ei ole se pääasia vaan päivälepo joka katkaisee päivän, antaa aikaa levähtää.

Mitä hemmetin omaa aikaa kukaan tässä nyt kinuaa? mä olisin niin onnellinen kun saisin pojan nukahtamaan edes klo 22 tai edes 22.30, voisin pestä naamani ja mennä itsekin nukkumaan. En mä omaa aikaa hingu, mutta nukkumaan olis joskus kiva päästä ennen klo 23.30.

Ja ongelma ratkeasi ainoastaan sillä sillä että poika pääsisi sieltä unihuoneesta aiemmin kuin kahden tunnin makuutuksen päästä pois, noin tunti hänellä kestää nukahtaa päiväkodissä. Eilä (luojan kiitos) edes ihan joka päivä ole nukahtanut.
Joo, ja nukahtaisin muuten minäkin jos makaisin hämärässä huoneessa lounaa jälkeen parisen tuntia.

teidän tilanne kyllä kuullostaa siltä ettei ole kyse pelkistä päikkäreistä.. mutta jos tosiaan on, niin mikset tee asialle mitään? Ei ne siellä pk:ssa ihan oikeasti voi pakottamalla pakottaa, eihän ne hyvänen aika pidä sun lasta narulla sängyn päässä kiinni! nyt joku hoitoneuvottelu aikaiseksi jos noin hankalaa on.

Tehty on, ihan parhaillaan käydään neivotteluja päikkärittömyydestä hoitajien kanssa, tämä ongelma on jatkunut jo aika kauan.
Ja niin kuin jo aiemmin mainitsin, päiväkodin elto puoltaa että päikkärit jäisivät pois, poika lepäisi sadun ajan ja saisi nousta 30min levon jälkeen ylös.
Toivottavasti tämä ongelma on kohdallamme ohi jo ihan parin vikon päästä.

Nukahtamisongelmaa pojalla ei ole ollut koskaan niinä päivina kun päikkäreitä ei ole nukuttu, joten kyllä lähinnä niitä tässä nyt syytän.

Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
No niin pieni sydän, onnittelut :flower: nyt sinut tullaan muistamaan mitä muistat minusta -ketjuissa :D

ja mä oon se veemäinen pikkumuija joka urputtaa aina kaikille vastaan vaikkei edes tiedä mistään mitään. :kieh:

:flower: siinä sullekin puska :D
Se on ja pysyy.

kyllä taas kyseenalaistetaan maalaisjärki ja edellisten sukupolvien kasvatustapa. Minäkin olen päikkärini nukkunu, samoin mun äiti, ja sen äiti. Missä kohtaa keksittiin että ne onkin turha juttu joka johtaa väsymyskierteeseen?

Minä kekkasin sen siiinä vaiheessa kun poikani nukkumaanmeno siirtyi puolelle yölle, ja siinä vaiheessa kun kiskon aamulla väsymyksestä sekavaa lasta ylös sängystä.

No niin pieni sydän, onnittelut :flower: nyt sinut tullaan muistamaan mitä muistat minusta -ketjuissa :D

Juu, minä ainakin muistan sinut pieni sydän tästedes äitinä, jonka lapsi nukkuu päiväunet, vaikkei äiti haluaisi. :) Ja äitinä, joka ei haluaisi herättää lastaan väkisin aamulla vaan toivoisi tämän heräävän virkeänä itse. :)

ja mä oon se veemäinen pikkumuija joka urputtaa aina kaikille vastaan vaikkei edes tiedä mistään mitään. :kieh:

:flower: siinä sullekin puska :D
Se on ja pysyy.

:laugh: kiitos :heart:

no tsemppiä nyt tiinalle ja ap:lle ja muidenki saman asian kans painiville :)

mä lähden nyt itse nukkumaan että jaksan huomenna töihin :D

Kiitos, eiköhän tämä tästä. Minäkin painun nukkumaan kunhan tuo pikkuiseni vain nukahtaisi ensin. :)

Työssäoppimisjaksollani huomasin päiväkodissa ollessani myös sen, että siellä vietetyn päivän jälkeen olin väsyneempi, kuin omassa työssäni, joka on fyysisempää. Päiväkodissa oleva häly ja meteli, joka aiheutuu lasten leikeistä ja muusta ryhmän toiminnasta, väsyttää todella paljon. Kyllä siinä hälinässä lepohetki on lapsen oikeus, vaikka ei nukkuisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Työssäoppimisjaksollani huomasin päiväkodissa ollessani myös sen, että siellä vietetyn päivän jälkeen olin väsyneempi, kuin omassa työssäni, joka on fyysisempää. Päiväkodissa oleva häly ja meteli, joka aiheutuu lasten leikeistä ja muusta ryhmän toiminnasta, väsyttää todella paljon. Kyllä siinä hälinässä lepohetki on lapsen oikeus, vaikka ei nukkuisikaan.

say no more :| ens kuussa menen.

Öö, eihän tässä yhtään kukaan ole lepohetken tärkeyttä kyseenalaistanutkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja teetee:

Ainakin meillä käytiin porrastetusti kahvilla. Yksi hoitaja oli makkarissa ja toinen muuten siinä osastolla, mm. siisti pöydät yms. Kyllä siinä samalla nukkumattomat lapset meni hiljaisia touhuja tehden. Sitten kun osaston kolmas hoitaja tuli kahvilta, meni toinen kahville.

Entä miten tuo onnistuu kahdella hoitajalla? Kun se kolmas on lähtenyt kotiin tai on poissa ja sen, joka ei lue lapsille on tehtävä koneella paperihommia? [/quote]

Meidän pk:ssa on useampi osasto ja osasto auttaa toisiaan. Olen itsekin vahtinut kahta osastoa kahvitauon ajan eli osastojen välinen ovi on auki. Yleensä nuo paperihommat ei ole just sen hetken asia, etteikö niitä voisi tehdä esim. sitten kun makkarista tulee hoitaja tai sitten kun molemmat ei lukeneet hoitajat on käyneet kahvilla. Mutta jos on päästävä koneelle just sillä minuutilla kun lapset ovat sulkeutuneet makkariin, niin sitten kahvin voi hakea osastolle tai käydä kahvilla jahka se on mahdollista. Meillä ei kahvitauon paikka ole niin kiveenkirjoitettu...

Meillä just 4v poika, joka päiväkotipäivä nukkuu yöunet klo 22.00( 22.30 )- 7.30 ja vapaapäivinä ilman päikkäreitä 21- 8.30.
Päiväkodissa nukkuu n. 40 min päikkärit.

Musta ois mahtavaa jos ei päiväkodissa tarvis nukkua, jolloin menis varmaan klo 20 jälkeen nukkumaan.
En penää omaa aikaa vaan oon ymmärtänyt, että iltauni on parempaa lapselle?

Ja toi päiväuni kierrehän on valmis heti: kun et yöllä nuku tarpeksi nukahdat tietenkin päivällä ja sitten ei taas illalla uni tule.

Alkuperäinen kirjoittaja hp:

Entä miten tuo onnistuu kahdella hoitajalla? Kun se kolmas on lähtenyt kotiin tai on poissa ja sen, joka ei lue lapsille on tehtävä koneella paperihommia?

Meidän pk:ssa on useampi osasto ja osasto auttaa toisiaan. Olen itsekin vahtinut kahta osastoa kahvitauon ajan eli osastojen välinen ovi on auki. Yleensä nuo paperihommat ei ole just sen hetken asia, etteikö niitä voisi tehdä esim. sitten kun makkarista tulee hoitaja tai sitten kun molemmat ei lukeneet hoitajat on käyneet kahvilla. Mutta jos on päästävä koneelle just sillä minuutilla kun lapset ovat sulkeutuneet makkariin, niin sitten kahvin voi hakea osastolle tai käydä kahvilla jahka se on mahdollista. Meillä ei kahvitauon paikka ole niin kiveenkirjoitettu...

[/quote]

Paperihommaa yms. voi riittää ihan sen puolitoista tuntia eivätkä osastot ole vierekkäin. Mukava, jos jossain onnistuu, mutta omassa työpaikassani lapset ovat nukkumatiloissaan koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
että tyttö ei saisi nukkua päiväunia. Jos nukkuu niin illalla nukahtaminen viivästyy tunnilla puolellatoista.

Menee nukkumaan klo 20 ja samantien tavallisesti nukahtaa. Niinä päivinä, niinkuin tänään, pyörii sängyssään hereillä vielä tähänkin aikaan. Herätys on kuitenkin klo 7. Tarvitsisi unta tuon 11h.

Olen pyytänyt, että herättäisivät tytön päiväunilta 15-20min. kuluttua nukahtamisesta jos nukahtaa jotta illalla ei nukahtaminen venyisi ja aamulla oltaisi niin väsyneitä. Jostain syystä toivettani ei kuunnella.

Jospa vaikka huomenna.....

Mieluummin ei sitten nuku ollenkaan päikkäreitä pk:ssa jos tarvitsee noin nopeasti herättää. Sehän on hirveää rääkkäystä herättää 15 minuutin päästä!

Lapsesi ilmeisesti nukahtaa lepohetkellä, mut entäs jos nukkuis siellä ja kotona nukkuisi lyhyemmät yöunet sitten?

Muoks. Tää olikin näin pitkä ketju, enkä lukenut kun ekalta sivulta.

Entä miten tuo onnistuu kahdella hoitajalla? Kun se kolmas on lähtenyt kotiin tai on poissa ja sen, joka ei lue lapsille on tehtävä koneella paperihommia?

Paperihommaa yms. voi riittää ihan sen puolitoista tuntia eivätkä osastot ole vierekkäin. Mukava, jos jossain onnistuu, mutta omassa työpaikassani lapset ovat nukkumatiloissaan koko ajan.[/quote]

Jotenkin sun rivien välistä lukee ettei intohimosi päikkäreihin johdu niinkään lasten väsymyksestä vaan siitä että mukulat on saatava hinnalla millä hyvällä "pois käsistä" tietyksi ajaksi.
Onneksi tuo ajatus ei ole valloillaan poikani päiväkodissä, vaan he suhtautuvat edes vähän ymmäryksellä näihin iltaongelmiin.

Juu, ei. Tasapuolisuus täytyy silti muistaa, eli kaikkia lapsia kohdellaan tasa-arvoisesti, eikä se toteudu, jos osa saa jäädä nukkarin ulkopuolelle. Sinne menevät kaikki, ja osa nukahtaa, osa ei. Ja tärkein pointtini nyt kuitenkin oli se, että ilman omaa kokemusta on vaikea uskoa sitä, kuinka väsyttävä voi päivä päiväkodissa olla.

Paperihommaa yms. voi riittää ihan sen puolitoista tuntia eivätkä osastot ole vierekkäin. Mukava, jos jossain onnistuu, mutta omassa työpaikassani lapset ovat nukkumatiloissaan koko ajan.

Niin meillä tämä onnistui vallan hyvin näin. Tosin meillä lapset saa nukkua pitempäänkin jos haluavat, ei ole pakko nousta klo 14 (kuten esim. työharjoittelussa ollessani eri paikkakunnan pk:ssa). Jos paperihommia menee tekemään heti kun lapset menee makkariin ja toinen hoitaja jää osastolle, niin paperihommia tekevä voi käydä välillä päästämässä osastolla olevan hoitajan kahville ja sitten menee taas jatkamaan. Aikaa tehdä paperihommia siis on. Meillä osa lapsista saattaa nukkua vielä välipalankin tullessa.

Juu, ei. Tasapuolisuus täytyy silti muistaa, eli kaikkia lapsia kohdellaan tasa-arvoisesti, eikä se toteudu, jos osa saa jäädä nukkarin ulkopuolelle. Sinne menevät kaikki, ja osa nukahtaa, osa ei. Ja tärkein pointtini nyt kuitenkin oli se, että ilman omaa kokemusta on vaikea uskoa sitä, kuinka väsyttävä voi päivä päiväkodissa olla.

Jep, tottakai sinne menevät kaikki, levähtämään ja kuuntelemaan sadun/laulun ym. mutta ne jotka eivät ole nukahtaneet tietyn ajan sisällä voivat nousta leikkimään jotain hiljaista, piirtää ym.
Vai pitäisikö kaikkia makuuttaa siellä ihan hiljaa paikallaan vaikka vain osa nukkuu? Kaksi tuntia, tasapuolisuusden vuoksi?

Niin meillä tämä onnistui vallan hyvin näin. Tosin meillä lapset saa nukkua pitempäänkin jos haluavat, ei ole pakko nousta klo 14 (kuten esim. työharjoittelussa ollessani eri paikkakunnan pk:ssa). Jos paperihommia menee tekemään heti kun lapset menee makkariin ja toinen hoitaja jää osastolle, niin paperihommia tekevä voi käydä välillä päästämässä osastolla olevan hoitajan kahville ja sitten menee taas jatkamaan. Aikaa tehdä paperihommia siis on. Meillä osa lapsista saattaa nukkua vielä välipalankin tullessa.

Meillä kyllä tarvitaan kahta hoitajaa siinä vaiheessa, kun lapset nousevat eikä silloin lähdetä paperihommiin. Aika leppoisa tai pieni ryhmä teillä..?

Jep, tottakai sinne menevät kaikki, levähtämään ja kuuntelemaan sadun/laulun ym. mutta ne jotka eivät ole nukahtaneet tietyn ajan sisällä voivat nousta leikkimään jotain hiljaista, piirtää ym.
Vai pitäisikö kaikkia makuuttaa siellä ihan hiljaa paikallaan vaikka vain osa nukkuu? Kaksi tuntia, tasapuolisuusden vuoksi?

Niin, tuolla aiemmin vain joku esitti, että päiväunettomat lapset voisivat olla eri paikassa. Ainakin tuolla pk:ssa, jossa olin, ei ollut nukkumispakkoa, vaan siellä tehtiin kuten yllä kirjoititkin.

Ap:n pointti taisi kuitenkin olla se herättäminen, ja se on tosi hankalaa - olen senkin kokeillut. Lapsi oli ihan töttöröö ja olisi halunnut nukkua vielä.

Mutta nyt on munkin aika mennä treffaamaan Nukkumasa. Hyvät yöt :wave:

En kommentoi muuta, kuin että isompi lapseni (4,5v) ei todellakaan tule syksyllä päivähoitoon mennessään nukkumaan päiväunia, jos se meidän iltoja häiritsee. Ei tule, olen vanhempi ja voin tästä asiasta päättää.

Silloin, kun olin itse päiväkodissa harjoittelussa, taisin 2x nähdä jonkun tekevän paperitöitä päikkäriajalla.. Kyllä ne tädit siellä kahvihuoneessa istui siihen aikaan oikein pitkään ja hartaasti. Harjoittelijalle kumma kyllä siellä ei ollut sijaa kuin pikaiselle kahvikupilliselle, oikein tiedusteltiin pulla suussa, että eikö sulle ole kukaan keksinyt mitään tehtävää. :whistle:

Niin, tuolla aiemmin vain joku esitti, että päiväunettomat lapset voisivat olla eri paikassa. Ainakin tuolla pk:ssa, jossa olin, ei ollut nukkumispakkoa, vaan siellä tehtiin kuten yllä kirjoititkin.

En tainnut lukea sit kommenttia. Mutta tottakai on ok (ja tärkeääkin) lepohetki kaikille lapsille kesken päivää, enkä edes haluasi että oma poikani jäis sitä ilman.
Mutta haluaisin että hän voisi sen lepohetken jälkeen nousta ylös tekemään jotain hiljaista, ettei tarvitsisi välttämättä odottaa sitä tuntia että hän nukahtaa. Ja nukuttuaan sen tunnin valvoo taas tos myöhään.
Poikani on muuten vieläkin juuri nyt hereillä, rapina ja pieni kuiske kuuluu edeleen. Onneksi pulina on enää kuisketta, se enteilee nukahtamista piakkoin.

Meillä kyllä tarvitaan kahta hoitajaa siinä vaiheessa, kun lapset nousevat eikä silloin lähdetä paperihommiin. Aika leppoisa tai pieni ryhmä teillä..?

No niinhän siellä aina onkin se kaksi hoitajaa paikalla. Kun on kolme hoitajaa per osasto. Yksi siis makkarissa sen tuntisen ja toinen osastolla. Kolmas tekee niitä paperihommia, taisin selittää vähän epäselvästi taas :)

No niinhän siellä aina onkin se kaksi hoitajaa paikalla. Kun on kolme hoitajaa per osasto. Yksi siis makkarissa sen tuntisen ja toinen osastolla. Kolmas tekee niitä paperihommia, taisin selittää vähän epäselvästi taas :) [/quote]

Entä, kun se aikaisin aamulla tullut on lähtenyt kotiin? Tai yksi on poissa? Miten teitä voi riittää joka päivällä kolme aikuista pitkälle iltapäivään?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En kommentoi muuta, kuin että isompi lapseni (4,5v) ei todellakaan tule syksyllä päivähoitoon mennessään nukkumaan päiväunia, jos se meidän iltoja häiritsee. Ei tule, olen vanhempi ja voin tästä asiasta päättää.

Silloin, kun olin itse päiväkodissa harjoittelussa, taisin 2x nähdä jonkun tekevän paperitöitä päikkäriajalla.. Kyllä ne tädit siellä kahvihuoneessa istui siihen aikaan oikein pitkään ja hartaasti. Harjoittelijalle kumma kyllä siellä ei ollut sijaa kuin pikaiselle kahvikupilliselle, oikein tiedusteltiin pulla suussa, että eikö sulle ole kukaan keksinyt mitään tehtävää. :whistle:

Niinhän sinä luulet. Sinä olet vanhempi ja töissä ja ne tekevät päiväkodissa juuri niinkuin niille sopii.
Aika erinomaisessa paikassa olit, kun kaikki koko lepohetken kahvittelivat vai olisikohan liioittelua jutussa.