Huoh... Mikä on mennyt kasvatuksessa vikaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Eilen kun hain poikaani 5v päiväkodista sain kuulla että hän oli haukkunut toisen lapsen ulkonäköä. Asia oli toki siellä päiväkodissa sovittu, ja poika oli alkanut itkemään kun oli ollut pahoillaan asiasta. Lapsi, jota poikani oli haukkunut on kuulemma erilainen, erinäköinen kuin muut ja siitä oli poikani käynyt haukkumaan.

Mulla on surku ja epäonnistunut olo. Mielestäni olen koittanut kasvattaa lapseni niin etteivät toisille pahaa mieltä aiheuttaisi.

Kotona vielä juttelin pojan kanssa. Hän on aidosti pahoillaan, häntä itseään on haukuttu ja tajusi kyllä että paha mieli siitä tuli kun oli rumasti sanonut. Kerroin myös, kuinka minua on kiusattu koko ala-aste, kuinka pahalle se on tuntunut. Yhdessä sovittiin että jos vielä kerrankin haukkuu muita, niin saa välittömästi puoli vuotta pelikieltoa. (Pleikkari on pojalle tärkeä, pelikielto on hänelle paha rangaistus. Ja puoli vuotta kuulostaa tuon ikäisestä varmaan ikuisuudelta.)

Mäkin olen aina miettinyt,että mistä lapset saa sen idean edes lähtee haukkumaan toista,varsinkin sellainen lapsi joka viihtyy tosi paljon kotona ja vanhempien kanssa missä kasvatetaan kunnioittamaan ja näytetään hyvää esimerkkiä..mistä ne oppii vai onko se valmiiksi asennettu päähän..meni ehkä vähän aiheen vierestä,mutta pakko oli mietiskellä..

:hug:
No lapset tekevät omia asioitaan,vaikka kuinka yrittäisi opastaa oikean ja väärän eron.
Se vaan täytyy jatkaa samalla tavalla ja kyllä se lapsi sen omaksuu ja tietää miten ja millai saa tehdä.Välillä tulee lapsen mentyä sivuraiteille,mutta sitä varten me ollaan ohjaamassa oikeaan suuntaan takas.
Varmasti tehoaa poikaas tuo pleikkarikielto ja pelkkä sanominen,että se tiedossa siis.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti-Kengu:
:hug:
No lapset tekevät omia asioitaan,vaikka kuinka yrittäisi opastaa oikean ja väärän eron.
Se vaan täytyy jatkaa samalla tavalla ja kyllä se lapsi sen omaksuu ja tietää miten ja millai saa tehdä.Välillä tulee lapsen mentyä sivuraiteille,mutta sitä varten me ollaan ohjaamassa oikeaan suuntaan takas.
Varmasti tehoaa poikaas tuo pleikkarikielto ja pelkkä sanominen,että se tiedossa siis.

Mä toivon että tehoaa... Poika oli kyl mun mielestä aidosti pahoillaan. Kun syytä kysyttiin, sanoi että oli niin tylsää, mutta luulen että häntä jännittää tää joulu niin kovin ettei pysy housuissaan.
Kaheeta se on, kun oma lapsi tekee tuollain :( Ja toivon että kiusaamisen kohde saisi tietää kuinka pahoillaan olen...

Mun mielestä on tuo on ihan tarpeetonta, että alat heti äitiyttäsi epäilemään ja kasvatusta suremaan, kun lapsesi on hieman mokannut. Ei ole kiva lapsellekaan, kun lapsenlailla sattuu joskus toimimaan ei niin fiksusti, äiti alkaa pohjajuuria myöten kaivelemaan kasvatusta ja syyttelemään itseään. Rauhoitu hyvä ihminen, ei tuo ole mikään isku sun äitiyttäsi eikä kasvatustasi vastaan, vaan lapset on lapsia, olet varmasti hyvin kasvattanut. Tietenkään tuollaista ei pidä sallia, lapsi kyllä oppii kun kielletään , puhutaan rankaistaan, ilman että syyttelet vielä pilalle mennyttä kasvatusta, hei kaikki ei sentään ole nyt mennyt mönkään, lapsi ainoastaan teki väärin.

No vartoo,kun ne kasvaa :whistle:
Nim. 10v pystyy tekemään asioita,jota äiti saa hävetä lopunelämäänsä,vaikka kuinka oon yrittänyt kasvattaa oikean ja väärän eron.
Se vaan on en tie miks,mutta lapset tekee välillä asioita joihin heitä ei ole kasvatettu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä on tuo on ihan tarpeetonta, että alat heti äitiyttäsi epäilemään ja kasvatusta suremaan, kun lapsesi on hieman mokannut. Ei ole kiva lapsellekaan, kun lapsenlailla sattuu joskus toimimaan ei niin fiksusti, äiti alkaa pohjajuuria myöten kaivelemaan kasvatusta ja syyttelemään itseään. Rauhoitu hyvä ihminen, ei tuo ole mikään isku sun äitiyttäsi eikä kasvatustasi vastaan, vaan lapset on lapsia, olet varmasti hyvin kasvattanut. Tietenkään tuollaista ei pidä sallia, lapsi kyllä oppii kun kielletään , puhutaan rankaistaan, ilman että syyttelet vielä pilalle mennyttä kasvatusta, hei kaikki ei sentään ole nyt mennyt mönkään, lapsi ainoastaan teki väärin.

Kiitos kauniista sanoista. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

joo, piikkasen ylireagointia. mitäs sit kun tinttasee jotain seuraavaksi?noi vaan kuuluu lapsn kehitykseen ja kasvamiseen, toki pitää puuttua ja selittää että se on väärin.

Odotelkaa kun menette kauppaan ja naapurin poika suutuksissaan huuta karkkihyllyllä, että: "Iskän pippeli oli eilen äiskän suussa!!" Joten varautukaa ystävät rakkaat kaikkeen. Ei sitä kaikesta kannata heti itseään syyttää...Oli muuten naapuri aika jouluisen värinen!

kuule, kun ei me vanhemmatkaan täydellisiä olla, vaikka kuinka parhaamme yritettäs. ei sitä täydellisyyttä voi lapseltakaan odottaa. nyt sattu huono päivä pojalle, that`s it. sä olet kuitenkin sen tehnyt minkä voit, eli selittänyt, että on väärin haukkua muita, turha sun on enempää siitä itseäsi solvata! :hug:

sä luet liikaa palstaa,lapset tekee ja sanoo mitä sattuu eikä ole kasvatuksesta kiinni.
poika joskus löi kaveriaan,äiti soitti mulle kertoi mitä oli tapahtunut asia sovittiin poika pyysi anteeksi oli tosi pahoillaan ja surulinen oli mennyt lyömään kaveria.

en mä alkanut itseäni syyttä tai antanut pitkiä peliaresteja,eikä ole poika toisten ketään lyönyt..
äläs nyt itsäsi syytä..sun poikaa joskus haukuttu ehkäpä saanut idean minä haukun myös toista,joulu jännittää varmasti

Yhteistyössä