Huolestunko turhasta? Melkein tekisi mieli tehdä ls-ilmoitus sukulaisperheestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huooooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huooooh

Vieras
Heillä on 2 hyvin pientä lasta, alle 3-vuotiaita. Vanhempi lapsista on jatkuvasti perheen lemmikkien kimpussa. Repii turkista, tökkii sormilla, ajaa leluilla päälle, tai hakkaa jollain, menee istumaan nukkuvan koiran päälle ja koira ärähtää, niin koira saa torut ja läimäisyn takapäähän.

Tämä vanhempi lapsi tulee kinuamaan äidiltään huomiota, kiipeää syliin, niin äiti saattaa huitaista/työntää lapsen minun mielestä turhan kipakasti pois. Sitten lapsi alkaa itkeä ja sille huudetaan, että "ole nyt hiljaa, älä mamoile" jne.

Olenkohan turhaa huolestunut, kun oikeasti harkitsen lastensuojeluilmoituksen tekemistä. Onhan heillä toki raskasta, kun pienempi lapsi valvottaa heitä yöt läpeensä ja siihen päälle vielä lemmikeistä hoitamisen vaiva, niin minusta nää vanhemmat ovat melko kireitä.

En nyt ehkä lähtisi tuosta tekemään ls- ilmoitusta, vaikka sulle tuleekin paha- mieli.
Enkä mä oikein tiedä, että miten toi koiran kiusaaminen kuuluu lastensuojelulle. Ehkä enemmänkin eläinsuojelulle?
Mikä se turhan kipakasti pois työntäminen on? Ymmärsin, että äiti ei kuitenkaan satuta lasta?

En nyt ehkä lähtisi tuosta tekemään ls- ilmoitusta, vaikka sulle tuleekin paha- mieli.
Enkä mä oikein tiedä, että miten toi koiran kiusaaminen kuuluu lastensuojelulle. Ehkä enemmänkin eläinsuojelulle?
Mikä se turhan kipakasti pois työntäminen on? Ymmärsin, että äiti ei kuitenkaan satuta lasta?

Entäs sit, kun se penska käy vastaavalla tavalla ulkoillessa jonkun toisen koiran kimppuun ja koira naukkaa lapselta korvan irti? Kenen syy?

(enkä kyllä tiedä vastausta, jäinpä vain pohtimaan)

Ei tuossa ole perusteita lastensuojeluilmoitukselle. Kasvatusneuvoja ja apuja voisivat kyllä tarvita.

No mitä muuta ajattelit sen lastensuojelun kautta tulevan? Huostaanotto?

Ei vaan nuo vanhemmat varmaan tarvitsevat apua. Enkä mä halua noita lapsia meillekään ottaa, kun meilläkin on "kiusattavia" lemmikkejä. En ala eristää omia lemmikkejä vierailujen ajaksi.

Kopsattu tuolta: Lastensuojeluilmoitus - Lastensuojelun käsikirja - THL

Ilmoituksen tekemisen ja lastensuojelutarpeen selvittämisen taustalla voi olla hyvin erilaisia seikkoja, jotka liittyvät lapsen hoidon ja huolenpidon tarpeeseen, kehitystä vaarantaviin olosuhteisiin tai lapsen omaan käyttäytymiseen.

Ilmoituksen syynä voi olla esimerkiksi lapsen tarpeiden laiminlyönti, lapsen heitteillejättö, lapsen pahoinpitely tai seksuaalinen hyväksikäyttö tai niiden epäily tai uhka. Ilmoituksen aiheena saattaa olla myös se, että lapsen hoidossa tai huolenpidossa havaitaan muutoin puutteita tai osaamattomuutta, joka vaarantaa lapsen hyvinvointia.

Ilmoituksen syynä voi olla lapsesta huolehtivan aikuisen päihde- tai mielenterveysongelmat, jaksamattomuus tai oman hoidon laiminlyöminen tai myös arjen tukiverkon puuttuminen silloin, kun se saattaa vaarantaa lapsen hyvinvointia.

Lisäksi ilmoituksen aiheena voivat olla lapsen oma päihteiden käyttö, mielenterveyden ongelma, rikoksilla oireilu tai lapsen itsetuhoisuus. Muu lapsen kehitystä vaarantava olosuhde voi olla esimerkiksi lapsen kehitykseen todennäköisesti vaikuttavat vanhemman ja lapsen väliset vakavat vuorovaikutusongelmat, jatkuva koulunkäyn*nin laiminlyöminen sekä tilanne, jossa lapsi joutuu kantamaan ikätasoonsa nähden suhteetonta vastuuta perheen arjesta esimerkiksi vanhemman sairauden vuoksi.

Joissakin tilanteissa myös perheen erittäin heikko taloudellinen tilanne saattaa vaarantaa lapsen huolenpitoa tai kehitystä, jolloin lapsen tilannetta parannetaan antamalla taloudellista tukea esimerkiksi lastensuojelullisin perustein.

Ilmoitus tulisi tehdä myös havaittaessa edellä lueteltujen lisäksi muita vastaavia syitä, joiden vuoksi lapsen lastensuojelun tarve on syytä selvittää. Jos on epävarma siitä, tulisiko tietyissä tilanteissa tehdä lastensuojeluilmoitus, voi kysyä neuvoa kunnan lastensuojeluviranomaiselta ilmaisematta lapsen henkilöllisyyttä.

No sehän on auttamattomasti koiran vika ja se pitää lopettaa.
((( en tiedä onko järkevää, mutta noin asian katsotaan olevan )))

Ja mun mielestä vanhempien, kun eivät opettaneet ipanaansa toimimaan oikein eläinten kanssa. Ainakin tuolta perheeltä pitäisi ottaa se koira pois eläinsuojelullisista syistä.

Vaan enpä minä -ikävä kyllä ;D - lakeja säädä...

Näitäpä juuri sieltä lastensuojelusta vois saada.

Lastensuojelu ei ole pelkästään huostaanottoja varten.

Peesi. Miksi aina ajatellaan, että tilanteen pitää antaa mennä tosi pahaksi ja sitten vasta tehdään ilmoitus. Itse asianosaiset harvoin osaavat hakea apua kun tilanne pikkuhiljaa pahenee ja pahenee, eli omiin slmiin ei huomata että ollaan menossa syvemmälle. Siksi olisikin tärkeää, että läheinen joka huomaa, puuttuu siihen ajoissa. Liian usein on vuosia mennyt päin peetä, ja ilmoitus tulee vasta kun tilanne on tosi kärjistynyt, niitä on paljon vaikeampi lähteä setvimään.

[QUOTE="a.p.";30609166]Ei vaan nuo vanhemmat varmaan tarvitsevat apua. Enkä mä halua noita lapsia meillekään ottaa, kun meilläkin on "kiusattavia" lemmikkejä. En ala eristää omia lemmikkejä vierailujen ajaksi.[/QUOTE]

Jos haluaisit auttaa, niin tietysti voisit ottaa sen isomman välillä hoitoon, vahtia ja kasvattaa lemmikin oikeassa kohtelussa. Se voisi vaikuttaa positiivisesti myös kotona olevan koiran kohteluun. Lasten vanhempien (ainakin jos toinen heistä on molempien lasten kanssa keskenään) voi olla vaikea kaikkiin koiran kiusaamistilanteisiin puuttua, kun on toinen pienempi lapsi huolehdittavana myös. Mutta jos teidän omat lapset osaavat olla lemmikkien kanssa nätisti, niin saathan sinä yhtä lasta vahdittua lemmikkejä mihinkään eristämättä.

Niin, tai sitten voisit auttaa ottamalla välillä sen koiran hoitoon?

Kyllä minä luulen, että nopeiten ja parhaiten pystyisit tarjoamaan apua itse. Lasulla menee varmasti aikansa eikä välttämättä resursseja konkreettiseen apuun edes ole, kun tämän perheen tilanne tuskin on pahimmasta päästä.

Yhteistyössä