Huolestunut äiti - 16 kk ei kävele :(

08.06.2009
842
0
16
Niinkuin otsikosta käy ilmi, meidän 16 kk ikäinen tyttö ei vieläkään kävele :( Otti ensiaskeleensa pari viikkoa sitten hirveän houkuttelun tuloksena (laitoin lattialle seisomaan ja houkuttelin tulemaan syliin). Näitä pyrähdyksiä teki parin päivän ajan, kunnes tuli kipeäksi ja siihen loppui taas kävelyharjoitukset.

Alan oikeasti olla jo huolissani, mikä mättää kun käveleminen ei kiinnosta? Kävelee tukea pitkin ja yhdestä sormesta kiinni pitämällä, mutta heti jos koittaa irrottaa sormen, vetää hirveät raivarit ja menee istumaan.

Tyttö on muutenkin lähtenyt myöhään liikkeelle: 8kk ryömimään, 11kk konttaamaan, 1v tukea vasten seisomaan. Silti eikö olisi jo korkea aika kiinnostua kävelemisestä? Neuvolassa ei oltu asiasta huolissaan, sanoivat että odotellaan rauhassa sinne 1,5v neuvolaan asti. Mä alan kuitenkin jo pelkäämään että joku on vialla. Varsinkin kun kaikki saman ikäiset kaverit ovat kävelleet jo monta kuukautta. Luonteeltaan tyttö on todella temperamenttinen, huutaa kovaa ja korkealta jos joku asia ei onnistu/miellytä. Välillä ei voi kun nostaa kädet pystyyn ja ihmetellä mikä taas meni vikaan!

Onko muita vastaavassa tilanteessa olevia/olleita? Vertaistukea olisin vailla.. :ashamed:

lapsesi kehitys kuulostaa ihan normaalilta, älä ole yhtän huolissasi. pääasia että koko ajan kehittyy ja oppii uutta, omassa tahdissaan, eikä unohda jo opittuja taitoja. lapsesi varmaan vaistoaa kyllä miten sinua se kävely ahdistaa niin ehkä senkin takia sitä välttele. ota ihan rauhassa vaan, kyllä se kävelee sitten kun on valmis.

Mulla kaksoset joista toinen käveli tasan 1v, toinen vasta yli 1,5v tais olla 1v 7kk.

Ehkä lapsesi on sen verran arka että haluaa oppia taidon kunnolla ennenkuin alkaa kävellä. Mun poikani kun lähti kävelemään niin käveli sen jälkeen esim. hoidossa kokoajan.

Mulla on kaksi ekaa lähteneet myös myöhään liikkeelle, 7kk ryömivät, 10kk konttasivat ja nousivat tukea vasten seisomaan 1v. synttäreiden kieppeillä. Eka alkoi kävellä ilman tukea 1v 4kk iässä ja toka 1v 3kk iässä. Kolmas on just vuoden täyttänyt ja lähti ryömimään 8kk, konttaamaan 10kk ja on noussut tukea vasten seisomaan pari kertaa vasta. Saa nähdä, koska alkaa kävellä. Olen myös itse lähtenyt myöhään liikkeelle.

Älä siis huoli, kyllä tyttösi vielä alkaa kävellä.

Vauvana lapsia täytyy pitää paljon lattialla, jotta oppisivat motoriikkaa ja liikkumista itse. Moni vauva ei siitä pidä, joten ensin vain ihan lyhyitä aikoja ja hiljalleen pidentää. Nykylapset alkavat liikkua monta kuukautta myöhemmin kuin vielä esim. 70-luvulla ja se on huolestuttavaa. Esim. tuolla lattialla pitämisellä (eli siis kovalla alustalla) voi stimuloida lapsen liikkumista.

Ehkö tällainen stimulointi olisi ollut hyväksi. Mutta muuten tuo ei kuulosta liian myöhäiseltä, tosiaan moni lapsi alkaa kävellä vasta tuolloin.

Minulla kaksi aiempaa lasta on ottanut ensiaskeleensa ilman tukea viimeistään tasan 1vna, joten olin aluksi ihmeissäni kun kuopus ei kävele ilman tukea.. meilläkin kävelee ja melkein juoksee, kun kädestä pikkuisen kiinni pitää - ikää reilu 1v 2kk. Koko ajan on kuitenkin kehittynyt ja ihan normaalisti muutenkin, niin en ole huolissani tuosta, kyllä se varmasti vielä spurttaa.

Meillä tyttö ei viihtynyt vauvana OLLENKAAN lattialla vaan alkoi aina huutaa jos koitti siihen laittaa. Tämä muuttui vasta kun oppi itse istumaan, sen jälkeen alkoi pikkuhiljaa viihtymään paremmin.

Tiedän, että toiset ovat vain hitaampia liikkeelle lähtijöitä, mutta ehdin jo innostua noista ensiaskelista.. enää kun ei tosiaan suostu ottamaan askeleen askelta :(

ja vasta viime viikolla innostui kävelyttämisestä ja alkoi seistä pieniä hetkiä ilman tukea. Mutta en ole huolissani, koska tiedän, että 1v 6kk asti on normaalia oppia kävely. Enemmän ärsyttää ne naureskelijat, jotka vertailevat omia erikoisuuksiaan, "ai eikö se vielä kävele" ihmettelyä... mieheni suvussa on lähetty myöhään kävelemään, miehen äiti oli 15kk ja eno 16kk..

Muakin vielä tuossa 1v 2kk iässä vain ärsytti ihmisten kyselyt että "eikö se vieläkään kävele", mutta nyt kun tyttö on jo 16 kk on alkanut itseäkin jo huolestuttamaan :/

Kyllä se kävelee, älä huoli :) Meillä lähdettiin kävelemään vasta puolitoista vuotiaana. Hienosti kehittynyt leikki-ikäinen nykyään, liikunnallisesti ehkä vähän keskimääräistä arempi, mutta ihan normaalin liikunnallinen muuten. Mutta niin olen ollut itsekin liikunnallisesti vähän varovainen ja hienosti tässä silti porskutetaan :)

muistaakseeni normaalirajana pidetään, että lapsi alkaa kävelemään 1,5v ikäisenä. Muuten joku vika. Naapurin muksu lähti juuri noilla rajoilla ja oli helpottunut kun ei ollutkaan lapsessa mitään häikkää. Omanikin lähti jo 11k kävelee :)

toiset lähtevät aiemmin kävelemään ja toiset myöhemmin. Lapsi lähti kävelemään vasta 1v 6kk. Neuvolassa puhuivat "rohkeudesta", toiset uskaltavat päästää irti ja kokeilla kävelyä toiset taas konttaavat mielummin.
Ja jos lapsi kävelee kuitenkin tukia pitkin niin en olisi huolissaan, eriasia olisi jos ei ottaisi edes tukea vasten askelia tai varvistaisi, ym.

muistaakseeni normaalirajana pidetään, että lapsi alkaa kävelemään 1,5v ikäisenä. Muuten joku vika. Naapurin muksu lähti juuri noilla rajoilla ja oli helpottunut kun ei ollutkaan lapsessa mitään häikkää. Omanikin lähti jo 11k kävelee :)

on se hyvä et sun lapses on niin viisas ja nokkela,kun jo noin "aikaisin"kävelee.
ei sitä rajaa voi vetää ihan noin tarkalle.ja että muuten joku VIKA!just juu : ))
onneks sun lapses ei oo vikaa,ku kävelee..

ap.lle sanoisin että luota omaan neuvolaasi.he ovat lapsesi nähneet ja puuttuvat
varmasti jos aihetta.äläkä missään nimessä korvaasi lotkauta tuollaisille
kommenteille.varsinkin kun ei varmasti ole minkäänlaista ammattitaitoa
ko. alalle.
kyllä lapsesi vielä kävelee,kuten jo moni onkin niin todennut.
tsemppiä.

[QUOTE="äiti";25755283]toiset lähtevät aiemmin kävelemään ja toiset myöhemmin. Lapsi lähti kävelemään vasta 1v 6kk. Neuvolassa puhuivat "rohkeudesta", toiset uskaltavat päästää irti ja kokeilla kävelyä toiset taas konttaavat mielummin.
Ja jos lapsi kävelee kuitenkin tukia pitkin niin en olisi huolissaan, eriasia olisi jos ei ottaisi edes tukea vasten askelia tai varvistaisi, ym.[/QUOTE]

samoin meillä kävi. poika on varovainen, ekat 2v on menty kahdella kuhmulla ja kolmella raapaleella, verta ei ole tullut kertaakaan.

rohkeita ja varovaisia tarvitaan molempia

Meillä 10kk on oppinut ryömimään, lähellä 8kk vasta istumaan :) Odotan että milloin oppii konttaamaan, heijailee konttausasennossa. Luulen, että on todella iso ennen kuin lähtee kävelemään, ylös ei edes vielä kurkota, että voisi tukea vasten nousta.

Eka oli toista maata. Vaikka se lähtikin vasta 1v2kk liikkeelle kävellen, niin ryömi jo yli 4kk aiemmin kuin tämä :)

Mutta odotteluhan se on joka saa miettimään, ja ikätoverit :) Kyllä lapsesi kuulostaa silti normaalilta kehityksineen :)

Mun mies on oppinut kävelemään vasta 1v4kk iässä ja ihan normaali tapaus nykyään :D , jotkut vaan kävelee aikasemmin, kaverin tyttö lähti kävelee noin 9kk iässä ja hällä tuli jotain lonkkaongelmia siitä?? Muista että kaikkki lapset yksilöitä :)

Yhteistyössä