Huoli isästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alkoholistin tytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alkoholistin tytär

Vieras
Osaisiko kukaan neuvoa sivustoille tms. joista omaiset löytäisivät neuvoja ja ohjeita miten menetellä alkoholistin kanssa jolla mielenterveysongelmia. Isäni ei voi hyvin, hän tekee äitini elämästä todella vaikean -samoin kuin meidän, jo aikuisten lasten. Emme osaa auttaa häntä. Olemme olleet äitimme tukena, kun hän on vienyt miestään hoitoon -lähtee silloin kun tosi kurja olo. Monella suomalaistyttärellä varmaan kokemuksia aiheesta, jostain jos vertaistukea löytäisi -kun hän on kuitenkin ainut isä. Kaikkeen tosin olen varautunut, myös siihen että päättää lopettaa elämänsä, niin monesti sillä uhkaillut (koko lapsuus aikani)

Samoin! Mulla molemmat vanhemmat alkoholisteja, 60 vuotiaita nyt molemmat. Molemmat joi työpaikkansa 3 vuotta sitten, sitä ennen pysy kurissa jotenkuten. Isä sairaalassa 3 viikkoo,sai kramppeja; rahat loppu ja elimistö ei kestny kun ei saanu enää kaljaa. nykyään melkein mun elätettävänä ja en pysty sanoo ei kun nälissään tohon tulevat...käytän kaupassa tai tyhjennän niille kaapit matkaan. Niin paska tilanne!!!! :'( :'( :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Alkoholistin tytär:
Osaisiko kukaan neuvoa sivustoille tms. joista omaiset löytäisivät neuvoja ja ohjeita miten menetellä alkoholistin kanssa jolla mielenterveysongelmia. Isäni ei voi hyvin, hän tekee äitini elämästä todella vaikean -samoin kuin meidän, jo aikuisten lasten. Emme osaa auttaa häntä. Olemme olleet äitimme tukena, kun hän on vienyt miestään hoitoon -lähtee silloin kun tosi kurja olo. Monella suomalaistyttärellä varmaan kokemuksia aiheesta, jostain jos vertaistukea löytäisi -kun hän on kuitenkin ainut isä. Kaikkeen tosin olen varautunut, myös siihen että päättää lopettaa elämänsä, niin monesti sillä uhkaillut (koko lapsuus aikani)

Soittelin ympäriinsä silloin kun heiltä työt meni ja jokapaikassa oli vaan vastaus että pitäs AA-kerhoon mennä...MUT KUN EI NE SUOSTU!!!! Ja kumpikaan ei myönnä olevans alkkis. Äiti kans uhkailee "järveen kävelyllä", ei ole vielä kävelly... :o

Lukekaa Hellsteniä ja muistakaa, että teillä on oikeus viinattomaan elämään eikä alkoholistilla oikeutta juoda. Alkoholisti päättää itse omasta elämästään ja läheisten pitää päästää irti, jotteivät mene mukana.

Me ollaan samassa tilanteessa mutta eipä tuohon tietääkseni mitään apua ole olemassa. Me annetaan juttujen mennä suoraan toisesta korvasta ulos, tarpeen tullessa soitellaan poliisia tai ambulanssia ja henkisesti on jo vuosia sitten valmistauduttu siihen että uutinen kuolemasta voi tulla milloin vaan.

Mulla kanssa alkoholisti isä. Vanhemmat nykyisin eronnut mutta äiti käy al-anon ryhmässä kerran viikossa. Itsekkin olen pari kertaa käynyt. Voimia teille muille.

On se paska tilanne, kun joutuu valitsemaan: joko mahdollistat toisen juomista tai sitten lopetat hyysäämisen, ja ihminen on katuojassa. Minusta se mahdollistaminenkin on niin helkkarin väärin!

Itse sanoin miehelleni muutama vuosi sitten, että häneltä on menossa ensin perhe, sitten duuni ja sen jälkeen asunto. Toinen vaihtoehto on, että hänellä on ne kaikki.

Minä en olisi voinut jatkaa mahdollistamista - en itseni enkä erityisesti lapsemme vuoksi.

On se paska tilanne, kun joutuu valitsemaan: joko mahdollistat toisen juomista tai sitten lopetat hyysäämisen, ja ihminen on katuojassa. Minusta se mahdollistaminenkin on niin helkkarin väärin!

Itse sanoin miehelleni muutama vuosi sitten, että häneltä on menossa ensin perhe, sitten duuni ja sen jälkeen asunto. Toinen vaihtoehto on, että hänellä on ne kaikki.

Minä en olisi voinut jatkaa mahdollistamista - en itseni enkä erityisesti lapsemme vuoksi.

Meillä hiukan sama tilanne; isäni on 60v ja alkoholista ja mielenterveyspotilas. Saanut eläkepaperit tuon pääkoppansa takia. Nyt hänellä on maanisvaihe päällä ja meno sen mukaista, ei tod näk edes syö lääkkeitään.
Mutta eipä sille mitään ole tehtävissä, pakkohoitoa ei ole ja mitenkään muutoin häntä ei hoitoon saa. Ja nyt ensisijaisesti isäni tarvitsisi psykiatrista hoitoa. Toki myös muutakin. Ei auta puhe, koska isäni ei myönnä omaa sairauttaan. Ja juodessaan vain meno yltyy. Eniten pelkäämme, että joku ulkopuolinen joutuu vielä kärismään isäni takia, ellei hän vielä ota itse itseltään henkeä.

Ei tässä muuta voida kuin odottaa ja yrittää selvitä. Kukaan ei auta, vaikka sitä apua on haettu, sillä jos isäni ei sitä itse hae ja halua, ei häntä voida auttaa. Että näin. Jaksamisella on rajansa. On päivä kun toivon, että isäni todella ampuisi kuulan kalloonsa, jotta tämä kaikki loppuisi. Lopultakin.

Alkuperäinen kirjoittaja voimia!:
Lukekaa Hellsteniä ja muistakaa, että teillä on oikeus viinattomaan elämään eikä alkoholistilla oikeutta juoda. Alkoholisti päättää itse omasta elämästään ja läheisten pitää päästää irti, jotteivät mene mukana.

Kerroppa millälailla päästetään irti? Mulla tulee ainakin niin huono olo niitten takia kun kämppäkin oli menossa ja nälkää näkevät...rahat menee tietty viinaan. Tulee niin syyllinen olo sit jollei sitä ruokaa anna...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä hiukan sama tilanne; isäni on 60v ja alkoholista ja mielenterveyspotilas. Saanut eläkepaperit tuon pääkoppansa takia. Nyt hänellä on maanisvaihe päällä ja meno sen mukaista, ei tod näk edes syö lääkkeitään.
Mutta eipä sille mitään ole tehtävissä, pakkohoitoa ei ole ja mitenkään muutoin häntä ei hoitoon saa. Ja nyt ensisijaisesti isäni tarvitsisi psykiatrista hoitoa. Toki myös muutakin. Ei auta puhe, koska isäni ei myönnä omaa sairauttaan. Ja juodessaan vain meno yltyy. Eniten pelkäämme, että joku ulkopuolinen joutuu vielä kärismään isäni takia, ellei hän vielä ota itse itseltään henkeä.

Ei tässä muuta voida kuin odottaa ja yrittää selvitä. Kukaan ei auta, vaikka sitä apua on haettu, sillä jos isäni ei sitä itse hae ja halua, ei häntä voida auttaa. Että näin. Jaksamisella on rajansa. On päivä kun toivon, että isäni todella ampuisi kuulan kalloonsa, jotta tämä kaikki loppuisi. Lopultakin.

Mulla niin samanlaiset fiilikset...välillä toivonkin että mutsi tosiaan kävelis sinne järveen. Asia aiheuttaa riitaa myös mun ja miehen välille, hän ei antais yhtään almuja. Monet vuodet jo koko perhe saanu kärsiä tyhjistä lupauksista, ollaan tulossa joulun viettoon, synttäreille jne. mut kun päivä koittaa tulee viesti et jompikumpi on kipeenä. Sitten tullaan kun tosiaan kaappi tyhjä ja tupakat loppu. :'(

joo hellsten virtahepo olohuoneessa kannattaa lukea!siinä tulee tää läheisriippuvuus hyvin puitua.ja sit just al-anon on alkoholisten omaisten oma ryhmä.sinne vaan rohkeesti!!oon ite alalla jossa oon tekemisissä väärinkäyttäjien läheisten kanssa päivittäin.

Isä jätti eilen lääkkeet ottamatta, joi päänsä täyteen -oli vielä herättyäänkin humalassa. Rähisi töihin lähtevälle äidille (äiti katsoi aamu-uutisia eikä ollut sanonut isälle mitään), isä väitti äidin huutaneen. Oli sanonut, että ei ole kotona kun äiti tulee, tuskin elossakaan. Äiti oli lähtenyt töihin, koska ei muutakaan voinut -eikä enää jaksanut. Oli sanonut ammattilaisten ohjein, että päätös kuolemasta on sinun. (Isä saa tosi usein näitä ideoita, että uhkailee, lähtee kotoa ym.) Kotiin tultuaan äiti soittaa minulle, että isä on lähtenyt, vienyt koiran. Juteltiin ja sovittiin, että äiti ottaa rauhallisesti ja alkaa laittaa vaikka ruokaa. Että etsimään ei kannata lähteä -ei ole mitään järkeä ajella autolla, kun ihminen voi olla missä vain (ei ole kantapaikkoja eikä ystäviä) -pimeän tultua olisi mieheni yrittänyt soittaa isälle...minä en jotenkin voi. Viimeksi puhuin isälle viikonloppuna, kun hänellä oli sydänoireita ja juteltiin sairaalaan menosta-silloin hän oli ystävällinen. Usein todella ilkeä humalassa -ei semmoisen kanssa tee mieli jutella. Henkistä väkivaltaa on ollut koko lapsuuteni, poikanikin pelkää ukkia.

Nyt oli saanut äiti isän puhelimen päähän ja isä oli antanut luvan tulla hakemaan -oli halunnut kauppaan ostamaan olutta...mieliala, sydänlääkkeet ottamatta, ruoka syömättä. Jos olis voimia sanois, että ole yö metässä, ei tulla hakemaan. Juteltiin tästä äidin kanssa, kummallakaan ei voimia, ne on tuhottu ja omankin elämän kanssa pitäis jaksaa.
Toivottavasti äiti löytää paikan missä jutella, ehdotin seurakuntaakin ja näitä al-anon tapaamisia -sanoi että yrittää löytää jonkun jonka kanssa selvittää asioita. Toki juttelen äitini kanssa jatkoss ja autan, mutta tuntuis että ammattilainen olis nyt paikallaan. Olen itsekin alalla, tosin hoidan erilaisia ihmisiä -mielestäni olen jäävi hoitamaan tätä juttua muuta kuin tyttärenä.

Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulla niin samanlaiset fiilikset...välillä toivonkin että mutsi tosiaan kävelis sinne järveen. Asia aiheuttaa riitaa myös mun ja miehen välille, hän ei antais yhtään almuja. Monet vuodet jo koko perhe saanu kärsiä tyhjistä lupauksista, ollaan tulossa joulun viettoon, synttäreille jne. mut kun päivä koittaa tulee viesti et jompikumpi on kipeenä. Sitten tullaan kun tosiaan kaappi tyhjä ja tupakat loppu. :'(

Meillä sinänsä jo parempi, että isä pilaa vain oman elämänsä. Mun äiti lähti kävelemään jo kun oltiin vielä pieniä. Mutta vaikuttaahan se silti elämään. Asutaan tosin sen verran kaukana, että jokapäiväistä elämää tuo ei silleen vaikuta. Mutta onhan se tietynlainen huoli ja murhe silti. Plus ne isän puhelinsoitot ja muuten tekemiset. Varsinkin nyt maanisvaiheessa elämä on yhtä hullunmyllyä.
Tyhkiä lupauksia meilläkin on aina isä tehnyt, nyt ne osaa jo olla noteeraamatta. Mutta eihän nuo minun pienet lapset tajua. :(
Että olen siinä mielessä onnellinen ettei mun tarvitse isääni elättää ja huolehtia muutoin. Enkä ajattelis muutenkaan, mutta onhan se isä aina isä. Valitettavasti.
Kaiksita kamalinta on vain se henkinen tuska seurata sivusta ihmisen elämää, joka on täysin hullunmyllyä ja ihmisen joka selkesäti tarvitsisi psykiatrista hoitoa. Tietäen ettei mitenkään voi auttaa. Ja ei se puhe auta kun ei toinen itse sitä tajua!

Voimia ja jaksamista. Kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja Swinging Tail:
Eihän tätä elämää kestä selvin päin. Ennen kuin moralisoitte, niin miettikää miksi Jeppe juo.

Ei kukaan ole moralisoinut, en ole edes sanonut että juominen on väärin -vai missä kohden? Mieti sinä, saako lapsen elämän pilata olemalla ilkeä, väkivaltainen, pelottava etc. Saako uhkailla kuolemalla, talon polttamisella, hirttämisellä, ampumisella -miten aamutaan ensin koko perhe ja sitten hirttäydytään? Kukaan ei puhu nyt hellistä, löppösistä jeppe-juopoista jotka kieriskelevät omassa pissassa -vaan ihan oikeasti henkistä ja fyysistä haittaa itselle ja toisille aiheuttavista mielisairaista alkoholisteista -näitäkin kun on moneen junaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkoholistin tytär:
Alkuperäinen kirjoittaja Swinging Tail:
Eihän tätä elämää kestä selvin päin. Ennen kuin moralisoitte, niin miettikää miksi Jeppe juo.

Ei kukaan ole moralisoinut, en ole edes sanonut että juominen on väärin -vai missä kohden? Mieti sinä, saako lapsen elämän pilata olemalla ilkeä, väkivaltainen, pelottava etc. Saako uhkailla kuolemalla, talon polttamisella, hirttämisellä, ampumisella -miten aamutaan ensin koko perhe ja sitten hirttäydytään? Kukaan ei puhu nyt hellistä, löppösistä jeppe-juopoista jotka kieriskelevät omassa pissassa -vaan ihan oikeasti henkistä ja fyysistä haittaa itselle ja toisille aiheuttavista mielisairaista alkoholisteista -näitäkin kun on moneen junaan.

Kenellä tahansa voi olla paha olla.

Yhteistyössä