Huoli parhaasta kaverista....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullista

Vieras
Mitä tehdä vai voinko tehdä mitään? Kyseessä perhe, jonka äiti on paras kaverini. Sai vauvan 6 kk sitten ja yksi isompi lapsi 2v. Jatkuvaa juomista ollut siitä lähtien, kun lapsi oli 2 viikkoa vanha. Sanoo että juo vain viikonloppuisin ja "kokoajan pitää tolkku" mutta lopetti mm. imetyksen lapsen ollessa 3 vkoa koska se oli "niin hankalaa pumpata öisin" juomisen ja tupakoinnin takia. Näennäiesti huolehtii lapsistaan, on puhtaat vaatteet ja päivisin on selvinpäin, mutta illalla aloittaa kaljan kiitaamisen. Ja siis mulla tietoa että vaan pe ja la juovat, etteivät viikolla juo. Perhene isä juo myös, molemmat humalassa keskenään kotona lasten nukkuessa, tosin vauva heräilee öisin ja sitä kännissä kanniskellaan ja syötetään ja vaipatetaan. En tiedä monestiko ovat niin sammuneet etteivät herää lapsen itkuun. JOka ikinen kerta myös tappelevat, unohtavat saunan päälle, sammuvat sinne, jne.

Suru lasten puolesta on ihan hirveä. Olen koettanut kaikkeni puhua ystäville järkeä, mutta juomiosta vähätellään ja sanovat, ettei lapset kärsi kun nukkuvat silloin kun vanhemmat juo. Jos esitän kauhuskenaarioita, että jos yöllä jotain sattuu lapsille jne. , taas vähätellään omaa juomista ja sanotaan että kyllä he hoitaa lapset jos jotain sattuu. Tuo vähättely siis ihan silmäänpistävää.
Olen sanonut kavreielle suoraan, että viinalla on nyt liian iso rooli ja lapset kärsii. Kaveri sanoi viimeksi, että joo, ehkä se on totta, mutta hakee oikeutusta juomiselleen rankalla arjella ja sairastelevalla esikoisella. Sanoo aina ettei alko hallitse kun eivät viikolla juo eivätkä päivisin.
Olen ollut seuraamassa heidän menoaan, pitivät grillijuhlat ja jouduin jäämään mieheni kanssa yöksi, isäntäväki valvoi viiteen asti aamulla ja esikoinen heräsi aamulla seitsemältä. Kumpikaan vanhemmista ei antanut aamiaista lapselle vaan aukaisivat telkkarin ja painelivat sänkyyn. Minä sitten nusin tekemään lapselle leipää.

Mitä voin enää tehdä, muuta kuin seurata vierestä tuon minulle rakkaan perheen tuhoa? Alko on tehnyt heistä ihan tuntemattomia ihmisiä.
En ovi tehdä lastensuojeluilmoitusta, kun sitä ei voi tehdä enää nimettömänä. Keinoja ei taida olla. (en tiedä onko kukaan muu läheinen nähnyt samaa kuin minä, osaavat aika hyvin peitellä asiaa.)

Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
Mitä tehdä vai voinko tehdä mitään? Kyseessä perhe, jonka äiti on paras kaverini. Sai vauvan 6 kk sitten ja yksi isompi lapsi 2v. Jatkuvaa juomista ollut siitä lähtien, kun lapsi oli 2 viikkoa vanha. Sanoo että juo vain viikonloppuisin ja "kokoajan pitää tolkku" mutta lopetti mm. imetyksen lapsen ollessa 3 vkoa koska se oli "niin hankalaa pumpata öisin" juomisen ja tupakoinnin takia. Näennäiesti huolehtii lapsistaan, on puhtaat vaatteet ja päivisin on selvinpäin, mutta illalla aloittaa kaljan kiitaamisen. Ja siis mulla tietoa että vaan pe ja la juovat, etteivät viikolla juo. Perhene isä juo myös, molemmat humalassa keskenään kotona lasten nukkuessa, tosin vauva heräilee öisin ja sitä kännissä kanniskellaan ja syötetään ja vaipatetaan. En tiedä monestiko ovat niin sammuneet etteivät herää lapsen itkuun. JOka ikinen kerta myös tappelevat, unohtavat saunan päälle, sammuvat sinne, jne.

Suru lasten puolesta on ihan hirveä. Olen koettanut kaikkeni puhua ystäville järkeä, mutta juomiosta vähätellään ja sanovat, ettei lapset kärsi kun nukkuvat silloin kun vanhemmat juo. Jos esitän kauhuskenaarioita, että jos yöllä jotain sattuu lapsille jne. , taas vähätellään omaa juomista ja sanotaan että kyllä he hoitaa lapset jos jotain sattuu. Tuo vähättely siis ihan silmäänpistävää.
Olen sanonut kavreielle suoraan, että viinalla on nyt liian iso rooli ja lapset kärsii. Kaveri sanoi viimeksi, että joo, ehkä se on totta, mutta hakee oikeutusta juomiselleen rankalla arjella ja sairastelevalla esikoisella. Sanoo aina ettei alko hallitse kun eivät viikolla juo eivätkä päivisin.
Olen ollut seuraamassa heidän menoaan, pitivät grillijuhlat ja jouduin jäämään mieheni kanssa yöksi, isäntäväki valvoi viiteen asti aamulla ja esikoinen heräsi aamulla seitsemältä. Kumpikaan vanhemmista ei antanut aamiaista lapselle vaan aukaisivat telkkarin ja painelivat sänkyyn. Minä sitten nusin tekemään lapselle leipää.

Mitä voin enää tehdä, muuta kuin seurata vierestä tuon minulle rakkaan perheen tuhoa? Alko on tehnyt heistä ihan tuntemattomia ihmisiä.
En ovi tehdä lastensuojeluilmoitusta, kun sitä ei voi tehdä enää nimettömänä. Keinoja ei taida olla. (en tiedä onko kukaan muu läheinen nähnyt samaa kuin minä, osaavat aika hyvin peitellä asiaa.)

silläkin uhalla, että ilmoitus soskulle pitää tehdä nimellä, minä tekisin. Kyse on lasten elämästä ja hyvinvoinnista. Myöhemmin kaverisi on varmasti sulle kiitollinen, että puututit asiaan. Hoitoonhan heidät tulisi ohjata, mutta hankala sellaiseen saada maksusitoumusta jos ei asiaa tuoda julki.

Nyt otat heti yhteyttä johonkin. Jos lapsilla on hätä, niin et voi miettiä kärsiikö ystävyytesi ilmoituksesta. Et voi olla niin kylmä ihminen, että suljet silmäsi lasten huonolta kohtelulta vain sen takia, ettei ystävällesi tule paha mieli tai teillä mene välit poikki lastensuojeluilmoituksen takia. Onko lapsilla isovanhempia? Ovatko tietoisia tilanteesta? Kerro edes heille, jos et sossuun ilmoitusta tee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nyt otat heti yhteyttä johonkin. Jos lapsilla on hätä, niin et voi miettiä kärsiikö ystävyytesi ilmoituksesta. Et voi olla niin kylmä ihminen, että suljet silmäsi lasten huonolta kohtelulta vain sen takia, ettei ystävällesi tule paha mieli tai teillä mene välit poikki lastensuojeluilmoituksen takia. Onko lapsilla isovanhempia? Ovatko tietoisia tilanteesta? Kerro edes heille, jos et sossuun ilmoitusta tee.
peesi

Soita nimettömänä Hätäkeskukseen. TS sano ettet itse voi ilmoitusta tehdä. Kerro perheen isän ja äidin nimi, mitä tapahtuu, ja osoite. Hätäkeskus ilmoittaa poliisille sekä lastensuojeluviranomaiselle. Asialle pitää jotain tehdä, oikeasti. Et voi ottaa tunnollesi sitä, että koko torppa palaa kännisten apinoiden takia. Jaksamista!!

Alkuperäinen kirjoittaja Miukku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
peesi

:wave: Peesi! Ja toimi heti maanantaina!! Sossussa on jonkunlainen päivystys olemassa, älä jää odottamaan, että pahempaa tapahtuu...

sepä täsäs onkin, kun perhe on mulle niin läheinen, etten kestä ajatusta heidän menettämisestä. EIvätkä takuulla antaisi mulle ikinä anteeksi.
Vähättelen itsekin tilanteen vakavuutta ja toivon kokoajan, että tämä olisi vaan ohimenevää, kesästä johtuvaa....että syksyn tullen rauhoittuisivat....
tiedän, olen hirveä ihminen, ampukaa minut. ;((

Nämä jutut on valitettavankin yleisiä. Itsekin tiedän muutaman perheen (eivät läheisiä vaan enemmänkin tutun tuttuja) joissa tuo on yleistä.
Yksi aika läheinen äiti joka kahden lapsen yksinhuoltaja nykyään, on eronsa aikoihin ja sen jälkeen ollut aika kostealla linjalla ja tiedän miten vaikeaa on ystävänä asiaan puuttua.
Ja hehän ovat mestareita vähättelemään asioita...
*muoks* ja minun mielestä vanhemmat voi aivan hyvin ottaa kohtuudella alkoa kun esim. mukulat nukkumassa (otan itsekin silloin tällöin muutaman), mutta sammumiseen asti ryyppääminen ja varsinkin pienen vauvan ollessa talossa ei ole enää tervettä.

No justiinsa joo. Eikö vanhemmat saa ottaa juominkia kun lapset nukkumassa?
Jos hätä tulee nii taksit kulkee ja ambulanssit myös. Ikävämpi olisi jos jos joisivat aamusta iltaan kuten vanhempani tekivät. He kumminkin kaikesta huolimatta huolehtivat lapsistansa.

kyllä, he ovat ehdottomasti hyviä vanhempia silloin kun ovat selvinpäin! Siksi ilmoituksen tekeminen tuntuu niin väärältä, pelkään että lapset otetaan huostaan, kun vanhemmat tarvitsisvat vain jonkun säikäytyksen! Kun olisi joku sossuihminen nyt linjoilla ja osaisi sanoa miten näissä tilanteissa toimitaan...

Alkuperäinen kirjoittaja surullista:

lastensuojeluilmoitukseen tulee sinun nimesi VIRANOMAISILLE, muttei perheelle. sos.-ja kriisipäivystykseen kun soitat niin lähtevät vaikka keskellä yötä hakemaan lapset. arkena sit selvittelevät et onko aihetta huostaanotolle vai jäävätkö seurantaan ja vanhemmat ohjataan hoitoon. riippuu kulloisenkin tilanteen vakavuudesta. tämän tiedon voin sanoa faktana, itse työskentelen ls:n kanssa päivittäin yhteistyössä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä, he ovat ehdottomasti hyviä vanhempia silloin kun ovat selvinpäin! Siksi ilmoituksen tekeminen tuntuu niin väärältä, pelkään että lapset otetaan huostaan, kun vanhemmat tarvitsisvat vain jonkun säikäytyksen! Kun olisi joku sossuihminen nyt linjoilla ja osaisi sanoa miten näissä tilanteissa toimitaan...

jos perheellä ja ystävilläsi on ongelmia alkoholin kanssa ja elämän hallintansa kanssa, eihän väliaikainen huostaanotto olisi välttämättä kuitenkaan viimekädessä paha asia.
Päätä silittelemällä ystävänne eivät ongelmiansa näe ja lapset kärsivät.
Eihän huostaanotot ole aina pysyviä.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
No justiinsa joo. Eikö vanhemmat saa ottaa juominkia kun lapset nukkumassa?
Jos hätä tulee nii taksit kulkee ja ambulanssit myös. Ikävämpi olisi jos jos joisivat aamusta iltaan kuten vanhempani tekivät. He kumminkin kaikesta huolimatta huolehtivat lapsistansa.

saitko oikeesti sellasen kuvan tosta ap:n teksistä? :o

Alkuperäinen kirjoittaja omppuli74:
lastensuojeluilmoitukseen tulee sinun nimesi VIRANOMAISILLE, muttei perheelle.

Eli onko 100% varmasti niin, ettei sossu kerro ilmoituksen tehneen nimeä perheelle missään olosuhteissa? Kun minä olen ainoa ihminen, joka tietää totuuden tuon perhene tilanteesta, niin tajuavathan ne sen sitten itsekin, kuka ilmoituksen on tehnyt, kun sossulla on kaikenlaista tietoa heidän juomisestaan. Tajuavat niiden tietojen tulleen minulta. :(

ja valitettavsti myös niitä lastensuojeluilmoituksia olen joutunut tekemään, toisinaan yhdessä perheen kanssa, heidän suostumuksella, toisnaan taas pakotettuna vasten vanhempien tahtoa, lapsen/lasten etuja ajaen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaatteita lapsille:
Eihän sossu saa kertoa heille kuka ilmoitti, ja kyllä sulla kannattaa ilmoittaa ennenkuin mitään tapahtuu, ihan oikeesti. Liikaa pahaa tapahtuu lapsille tässä maailmassa kunkku alkon takia :'( :'( :'(

sossulla on muuten velvollisuus kertoa kuka ilmoituksen teki ja kohteella on oikeus nähdä kaikki ilmoitusta koskevat paperit

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja omppuli74:
lastensuojeluilmoitukseen tulee sinun nimesi VIRANOMAISILLE, muttei perheelle.

Eli onko 100% varmasti niin, ettei sossu kerro ilmoituksen tehneen nimeä perheelle missään olosuhteissa? Kun minä olen ainoa ihminen, joka tietää totuuden tuon perhene tilanteesta, niin tajuavathan ne sen sitten itsekin, kuka ilmoituksen on tehnyt, kun sossulla on kaikenlaista tietoa heidän juomisestaan. Tajuavat niiden tietojen tulleen minulta. :(

siinätapauksessa jos se ilmoitus johtaa huostaanottoon vanhemmilla on oikeus oikeusteitse tuomarilta pyytää nimet, silloin ne yleensä annetaan perheelle. mutta mutta.. ota myös huomioon, jos et tee ilmoitusta ja jotain tapahtuu ja olet siitä tietoinen, voit olla itse syytettyjen penkillä siitä että olet laiminlyönyt kansalaisvelvollisuuden puolustaa puolustuskyvytöntä lasta näin sanoo uusi lastensuojelulaki 1/2008 voimaan tullut.

Yhteistyössä