huoli vauvasta painaa mieltä..(5kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitikkä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitikkä"

Vieras
Meillä on siis 5kk vanha tyttövauva jonka vointi saa välillä mielen painimaan ikävien asioiden kanssa. Tyttö syntyi täysin yllättäen viikoilla 35+0 kun synnytys käynnistyi yöllä lapsiveden menolla. Sairaalassa huomattiin että hädin tuskin hengittää. Hätäsektiolla syntyi aamulla, hengittämättä mutta aika nopeasti kuitenkin saatiin virkoamaan. (2500 g ja 47 cm) Vietti ensimmäisen viikon teho-osastolla, saaden happea ja nenämahaletkussa. Kasvu on ollut koko ajan hyvää. Asia mikä minua huolettaa onkin sitten tytön kehitys, hän oppi juuri vasta tavoittelemaan lelua, ja joskus onnistuu jopa nappaamaan leluista kiinni jonka vie suuhunsa niinkuin pitääkin. Jalat nostaa ilmaan ja naureskelee varpaille. Lähinnä jokeltelee ja naureskelee. Ei yritä kääntyä kyljelleen saatikka vatsalleen. Lelujen tavoittelu on lähinnä ilman huitomista. Pitäisikö tässä nyt ihan oikeesti huolestua vauvan kehityksestä??
Tähän asti olen lähinnä nauttinut meidän aurinkoisesta neidistä mutta eilen kyläillyt tuttavani joka siis terveydenhoutaja sai minut huolestumaan että vauvalla ei olekaan ehkä kaikki kunnossa..
Sairaalasta kotiutuessa lääkäri sanoi että aika näyttää.. mutta mitään merkkejä ei ole että vammaa olisi syntynyt ja kuulemma hapenpuutteesta ei ollut missään vaiheessa kysymys vaan hengitys vaikeudesta ????????

Murehdit mielestäni turhaan, tai ainakaa tähänastisen kehityksen perusteella en näe syytä huoleen. :) Ehkä tuttavasi ajatteli vauvan taitoja kalenteri-iän mukaan, vaikka varmasti olisi parempi tässä vaiheessa arvioida niitä korjatun iän mukaan. Korjatun iän mukaisesti vauvasi olisi vasta vajaa 4 kk ja taidot kuulostavat aivan normaaleilta sen ikäiselle vauvalle. Eikä itse asiassa olisi syytä huoleen, vaikka 5 kk ikäinenkään ei vielä kääntyilisi, taitoa odotetaan käsittääkseni vasta 6 kk ikäiseltä vauvalta.

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Kiitos! Piristi mieltäni. Ja joka tapauksessahan asiaan ei voi vaikuttaa. Aion siis jatkossa vaan nauttia tuosta ihanuudesta ja lopetan turhan murehtimisen ????

[QUOTE="äitikkä";30329283]Kiitos! Piristi mieltäni. Ja joka tapauksessahan asiaan ei voi vaikuttaa. Aion siis jatkossa vaan nauttia tuosta ihanuudesta ja lopetan turhan murehtimisen ????[/QUOTE]

Juuri niin =) Ei munkaan mielestä kuulosta huolestuttavalta. Turha murehtia etukäteen, jos murheita myöhemmin tulee niin sitten tulee -ja niitä tulee jokatapauksessa lasten kanssa... Aurinkoista syksyä teille!

Minusta kuulostaa ihan normaalisti kehittyvältä vauvalta, kannattaa muistaa että vaihtelu noiden taitojen (?) oppimisessa on tosi suurta ihan normaalisti. Meillä eka lapsi ryhtyi kääntymään vasta 7 kk iässä, ihan terve lapsi.

Hei, mulla on vuoden ikäinen poika joka kääntyi mahallen vasta 7kk iässä. Käytiin fysioterapiassa muutaman kerran. Millään ei meinannut kontata, mutta nyt ryömii, konttaa ja kävelee tuen kanssa. 6kk aikaa oppia kävelemään ilman tukea ollakseen normirajoissa. Sun vauva syntyi etuajassa joten voi olla että oppii asiat kuukautta myöhemmin muutenkin. Jos tarjotaan fyssaria ota se vastaan. Lapset on erilaisia ja oppii eri tahtiin. Luultavasti mitään vikaa ei ole hän vaan ei ola valmis vielä liikkumaan.

Minulla on ajallaan syntynyt tyttö, mutta mainitsen kuitenkin.
Tämä neiti kääntyi kerran ehkä noin 7 kuisena ja täysin vahingossa uudestaan sit 9 kuisena, jolloin myös konttasi ja alkoi kävellä tukea pitkin. Tapahtui siis kaikki kerralla ja tästä oli tomerampien lasten vanhemmat huolissaan. (puolen vuoden tienoilla)
Myöskin kun otti noita leluja otti ne ilman huitomista eli motoriikkaa kyllä löytyi oli vain toisenlainen luonne. Nyt pistän monet asiat tuon luonteen piikkiin koska ei voi yleisillä käyrilla verrata muihin. Jotkut menee ennenkuin osaa ha jotkut osaavat ennenkuin tekee.
On oma elämä helpottanut.

Oliko syntyessä hyonot happiarvot esim huono napaveren ph tms syytä olettaa että olisi kärsinyt hapenpuutteesta?
mitä tuo'hädin tuskin hengitti' tuossa sun tekstissä tarkoittaa? Siis sitä ettei näkynyt hengitysharjoitusliikkeitä? Se on vain yksi merkki sikiön voinnista, näyttikö sikiön vointi muuten silloin hyvältä?

Mutta jokatapauksessa lapsesi kehitys kuulostaa olevan normirajoissa. Täysiaikaisena syntyneistäkin osa tarttuu leluun vasta 5kk ja sinun lapsesi on korjatussa iässää vasta 4kk. Kääntymistä odotellaan sinne puoleen vuoteen vähibtään.

Itse olin valtavan huolestunut tyttöni kehutyksestä koko ensimmäisen vuoden. Ahdistus oli todella kovaa ja en muista ensimmäisitä kuukausista mitään. Vauva oli isokokoinen ja jäi hartioista jumiin synnytyksessä. Hän syntyi 7 pisteen vauvana ja napaveren ph oli juuri siinä alarajan alapuolella. 5min kuluttua tyttö sai jo 9 pistettä ja mitään erityistä hoitoa hän ei tarvinnut. Lääkäri vielä sanoi minulle, että pitkäaikainen hapetusarvo oli hyvä, että ei kannata turhaan murehtia etukäteen.

En vain voimut lakata huolehtimasta. Nyt tyttö on jo 2-vuotias, aivan mielettömän fiksu ja ihana tapaus. Eikä minua enää huoleta hänen kehityksensä millään tavalla! Hukkasin vain koko hänen vauvavuotensa turhien asioiden suremiseen ja se harmittaa! Nauti ihanasta tytöstäsi. Kyllä elämässä ehtii kaikki ikävät asiat suremaan sitten kun/jos ne tulee eteen. Etukäteen sureminen ei auta mitään. Ja miettisin kyllä minkä verran pitäisin yhteyttä tuttavaan, joka lietsoi sinuun turhaa pelkoa. Lapsesi kehityksessä ei ole mitään syytä huoleen.

Kiitos kannustuksista. Tosiaan en aio enään murehtia vaan nautin nyt tuosta pienestä.

Hädin tuskin hengittää tarkoitti sitä että hengitysharjoituksia ei nähty ja käyrillä syke 30-80 välillä. Kerran syke laski kokonaan, ei siis karannut anturin alta vaan ihan kuuli kuinka hidastui ja sitten lakkasi. Konttausasennossa saatiin huono syke vielä ja sitten menoksi hätäsektioon.

Vaikka lapsi olisi täysin normaali(uskon että onkin!)niin se, että syntyi viikolla 35vaikuttaa taitojen oppimiseen. Myöhemmällä iällä asialla ei välttämättä ole mitään merkitystä, mutta eka kuukausina syntymäviikot saattaa korostua ja vähän viivästyttää taitoja. Onhan mahasta putkahtanut suureen maailmaan pieni joka ei vielä olisi kypsä syntymään. En olisi huolissani! Nuo taidot joita mainitsit on normirajoissa vallan vielä! Nauti vauvastasi.
Terv. 36viikolla syntyneen vauvan äiti. Lapsi ei osannut imeä ja kaikki oli vuoden ikään asti vähä kehittymätöntä. Srn jälkeen kehityttiin urakalla. Ottanu kaverit kii pituudessa ja koulussa vetelee kymppejä. Normilapsi ja ei ole ongelmia..muuta ku kotityöt ei nappaa, eli normaalia normaalia.

Yhteistyössä