Huolissani kohta 14v pojan puheista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fsnj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fsnj

Vieras
On mielestään ihan nolla kaikessa, ruma ja lihava (normaalipainoinen ja normaalin näköinen) On kuulemma ihan masentunut ja elämässä ei ole mitään hyvää, eikä hänestä ikinä tule mitään hyvää, eikä ikinä saa tyttöystävää jne.

Kaikki päivät on samanlaisia eikä elämässä ole mitään erikoista, ei ole paljon kavereita kun ne ei halua olla "tällaisen paskan" kanssa. Vaikka kolme hyvää kaveria tulee heti mieleen. Koulussa kuulemma haukutaan ties miksi ja olis helpompi olla kiusaaja kuin kiusattu. Opettajalle ei voi sanoa kun ei se kuulemma välittäis ja äidille ei voi sanoa nimiä tai mitään kun kuitenkin otan yhteyttä opeen.

Onko normaalia teiniangstia vai masennusta kenties

Onko noita tommoisia synkänpuoleisia ja itsensä mollaamisajatuksia ollut aikaisemminkin vai vasta ihan hiljan tulleet puheeseen? Hirmuisen hyvä asia on se, että nuorenne puhuu kuitenkin tunnoistansa teille - se on suuri osoitus luottamuksesta sekä siitä että hän kokee teidän tuen sekä vuoropuhelun arvokkaaksi ja ensisijaiseksi :).

Onko hänellä harrastuksia? Miten viihtyy kavereitten kanssa, käykö teillä usein hänen kavereitaan? Viihtyykö miten itseksensä?

Ja tosiaan - aina kannattaa markkinoida ajatusta esim. koulukuraattorille tai -psykologille puhumisesta, jos sellainen on koulussaan käytössä. Tai sitten soittaa lasten ja nuorten puhelimeen.

Masennuksesta en lähtisi suoriltakäsin puhumaan mutta toki seuraisin ja kuulostelisin tilannetta sekä tarkkailisin nuoren käytöstä ja käyttäytymistä. Tuohon vain niin hyvin sattuis myös ikään kuuluva ns. oman maailman tuskaisuus.

Voimia ja lämpimiä kantavia keskusteluja teille kahdelle :hug: :)

Varatkaa aika kouluterveydenhoitajalle tai koulukuraattorille. Lapsi voi käydä siellä juttelemassa ensimmäiseksi ja sitä kautta voisi lähteä vyyhti purkautumaan koulun puolelta, vaikka ilman niitä nimien mainitsemisia.

Onko puheet ja itsensä solvaukset jokapäiväisiä? Aina välillähän meillä on näitä tylsiä aikajaksoja ja pienimmätkin jutut saattavat tuntua masentavilta. Ei ole tarpeeksi hyvä jossain, tai ei ole tarpeeksi komea/kaunis. Olen ainakin itse huomannut, että jopa sää saattaa vaikuttaa mielialaan aavistuksen. Myös uni ja ulkoilu ovat tärkeitä pirteyden suhteen. Tämä tosin saattaa olla yksilöllistäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Teini tyttö;30700324:
Onko puheet ja itsensä solvaukset jokapäiväisiä? Aina välillähän meillä on näitä tylsiä aikajaksoja ja pienimmätkin jutut saattavat tuntua masentavilta. Ei ole tarpeeksi hyvä jossain, tai ei ole tarpeeksi komea/kaunis. Olen ainakin itse huomannut, että jopa sää saattaa vaikuttaa mielialaan aavistuksen. Myös uni ja ulkoilu ovat tärkeitä pirteyden suhteen. Tämä tosin saattaa olla yksilöllistäkin.

Ei ole jokapäiväistä eikä joka kuukausikaan. Koulussa nyt haukutaan vaikkei olis mitään syytäkään

Siis sun lasta kiusataan koulussa ja sää ihmettelet mikä lapsella on???
Joo se ohimennen haukkuminen menee joskus mutta jos se alkaa olla jokapäiväistä niin se on silloin kiusaamista. Se vaikuttaa lapsesi koko elämään.

Nyt keskustelet sen lapsen kanssa mikä se todellinen tilanne on. Anna itse valita kenelle haluaa tarkemmin puhua asiasta. Sinulle ei ole pakko kertoa. Vaihtoehtoja on kuraattori, terveydenhoitaja, joku opettajista, isä, muu aikuinen sukulainen tai tuttu johon lapsella on hyvät välit.

Ja jos lapsi ei itse suostu kenellekkään puhumaan niin ota yhteyttä koulun kuraattoriin ja kerro tilanne.

ÄLÄ jätä asiaa tähän!