Huom kokeneemmat: Toivotaan vinkkejä matkkailuun vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Reissuvauvanmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ollaan reisssattu aika paljon nyt 1,5 vuotiaan lapsen kanssa, ja paljon ennen lastakin. Yhteensä ollaan tehty 3 kaukomatkaa (kaikki Karibialle) lapsen kanssa, neljäs on jouluna tulossa.

Vauvan nukkumisesta:

Me ei loppujenlopuksi olla kauhean kovia ravintolassakävijöitä iltaisin (tarkoitan siis ruokaravintolaa), joten vauvan ollessa vähän isompi jo (n. 8kk) on vauva matkoilla aina mennyt hotellihuoneeseen illalla nukkumaan omaan nukkumaanmenoaikaan eli n. klo 20, jonka jälkeen vanhemmat on sitten viettäneet aikaa hotellihuoneessa. Meillä tosin on ollut siinä mielessä hyvä tilanne, että aina on ollut huoneistohotelli tai sitten sviitti, jossa erillinen makuuhuone ja olohuone ovella erotettuna eli on voitu rauhassa olohuoneen ja parvekkeen puolella jatkaa iltaa, tilata huonepalvelusta ruokaa, juoda viiniä pari lasillista yms. Sillon kun vauva oli muutaman kuukauden ikäinen niin silloin oli meidän mukana ruokaravintolassa iltaisin, mutta isompana ei ole enää pystynyt siellä kunnolla nukkumaan. Itse en kovin "fanaattinen" lastenhoitoasioista ole ja matkoillakin mennään rennosti, ei stressata kaikesta, mutta yksin hotellihuoneeseen en lasta ikinä jättäisi enkä myöskään luottaisi pientä lasta vieraalle hotellin lastenhoitajalle. Minusta siinä riskit ovat liian suuret, jos jotain tapahtuisikin niin en ikinä kyllä antaisi anteeksi itselleni.

Muita asioita:

Olen ottanut aina vauvan omat ruoat mukaan, paitsi silloin kun lapsi selkeästi syö samaa ruokaa kuin vanhemmat. Mikäli et imetä, kannattaa osa korvikkeista ottaa valmiissa tetroissa ja matkalaukun painon takia osa jauheena. Meillä on esim. rannalla ollut mukana tuttipullossa jauhe mitattuna valmiina, sitten mukana pullovettä, jota olen tarvittaessa lisännyt tuttipulloon, usein pullovesi on vielä lämminnyt auringossa, joten lopputuloksena on lämmintä korvikemaitoa. Iltasin olen sitten aina kerralla keittänyt kaikki tutit ja pullot, meillä siis ollut huoneessa aina keittiö.

Pienelle vauvalle turvakaukalo on kyllä kätevä olla mukana, me ollaan useasti vuokrattu auto ja päästy vauvan kanssa kiertelemään maisemia, autioita rantoja yms. Kerran myös lentokoneessa vauva matkusti koko lennon ajan turvakaukolossa, kun koneessa oli ylimääräistä tilaa ja siis nukkui koko lennon. Meillä ei lennoilla ole korvien kanssa ollut ongelmia, olen antanut aina tuttipullosta maitoa tai ainakin tutin nousujen ja laskujen ajaksi. Lentokoneessa meillä prioriteettinä on se, että vauva viihtyy - tällöin vanhemmat ja muutkin matkustajat viihtyy. Eli olen lentokoneessa antanut enemmän ainakin isommalle "vauvalle" naposteltavia (myös vähän "kiellettyjä"), uusia leluja yms.

Uv-suojavaatteet ovat hyviä vauvalle ainakin kuumassa ja aurinkoisessa matkakohteessa, vaikka ei vauva auringossa varsinaisesti olisikaan. Lisäksi matkarattaisiin saa sellaisen uv-suoja lisäkuomun suojaamaan vauvaa paremmin. Myös kertakäyttötuttipullot ovat käteviä reissussa mukana. Ja ehdottomasti jokin kantoväline, meillä oli Manduca ja rattaita käytettiin koko loman aikana oikeastaan vaan lentokentillä. Päiväunet vauva nukkui rannalla varjossa turvakaukalossa. Äiti sai siinä vieressä ottaa muutaman tunnin rauhassa aurinkoa, tilata lounasta ja alkoholittomia trooppisia drinkkejä aurinkotuoliin ja nauttia olosta.

Uusimmat

Yhteistyössä