Huom! Laihduttajat! Pidättekö kerran viikossa herkkupäivän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iso-Iita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aubrieta:
Sitähän sanotaan että pitäis pitää ettei mee "säästöliekille". Mutta pitääkö tuo sitten paikkansa, en tiiä...

Ei herkkupäiviä ole pakko pitää, sitä ylimääräistä sokeria ja rasvaa kun ei oikealla ruokavaliolla tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja julle ankanpää:
kukaan jaksaa edes herkkupäivänä syödä 7000 kcal,yhden kilon lihomiseen kun tarvitaan sen verran!!!

Onhan yhdes litras herkkujäätelöö jo jotain 2000 kaloria jos mä en ihan väärin muista sit siihen päälle jotain sipsiä ja pari siideriä + jotain normaaliakin ruokaa niin äkkiä on toi 7000 ylitetty.

kun mittari alkoi näyttämään lähemmäksi 140 kg,että aloin tekemään joka päivä sauvakävelylenkin,yritin välttää herkkuja,kerran viikossa herkuttelupäivä.mahdutaan lasten kanssa kolmestaan mun entisiin housuihin,mahdun nyt toiseen lahkeeseen:) PAINONHALLINTA ON KAIKKEIN VAIKEINTA,LAIHDUTTAMINEN KOVAN TYÖN TAKANA,mutta paljon helpompaa,KUIN PAINONHALLINTA...

onko herkuttelupäivänä sitten pakko vetää yli?? Eikös riitä jos söis vaikka vähän vähemmän sitä jäätelöä ja muita herkkuja? Ja ite teen ainakin niin, että herkuttelupäivänä syön normaalia ruokaa hieman kevyemmin (esim. kasvispitoista ruokaa ym.) niin jää sitten tilaa niille herkuille ilman, että energiaa tulee liikaa. Herkuttelupäivänä kaloreita tulee n. 2500, jos normaalina päivänä syön vaikka 2000 kcal. Myös liikunnalla voi kompensoida herkuista tulevaa energiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja porkkana:
onko herkuttelupäivänä sitten pakko vetää yli?? Eikös riitä jos söis vaikka vähän vähemmän sitä jäätelöä ja muita herkkuja? Ja ite teen ainakin niin, että herkuttelupäivänä syön normaalia ruokaa hieman kevyemmin (esim. kasvispitoista ruokaa ym.) niin jää sitten tilaa niille herkuille ilman, että energiaa tulee liikaa. Herkuttelupäivänä kaloreita tulee n. 2500, jos normaalina päivänä syön vaikka 2000 kcal. Myös liikunnalla voi kompensoida herkuista tulevaa energiaa.

Nyt tuntuu et mä voisin olla valmis tollaseen, mut aina aikasemmin mun "herkkupäivät" on todellisuudessa ollu lohtusyömistä, mitä mä oon itelleni selittäny just sillä et muuten tulee säästöliekki ja mitä muita tekosyitä sitä on aina keksiny.

Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Alkuperäinen kirjoittaja porkkana:

Nyt tuntuu et mä voisin olla valmis tollaseen, mut aina aikasemmin mun "herkkupäivät" on todellisuudessa ollu lohtusyömistä, mitä mä oon itelleni selittäny just sillä et muuten tulee säästöliekki ja mitä muita tekosyitä sitä on aina keksiny.

Kyllähän se siis niin on, että jos pitkään (viikkoja) syö reilusti alle tarvitsemansa energiatarpeen, niin keho alkaa "säästämään" enegiaa, koska luulee, että kyseessä on "niukka ruokavuosi". Tällöin laihtuminen vain hidastuu, muttei kokonaan pysähdy.
Se ratkaisee, kuinka paljon energiaa saat pitkällä aika välillä, ei niinkään se paljonko tänään syöt. Jos esim. saat energiaa viikon ajan vaikka näin: ma 1200 kcal, ti 1600 kcal, ke 800 kcal, to 1300 kcal, pe 1000 kcal, la 2500 kcal ja su 1700 kcal, niin keskimääräinen enegian saanti päivässä on n.1450 kcal, eli vähemmän kuin n. 60 kiloinen nainen tarvitsee. Tällöin paino putoaa, vaikka jonain päivänä energiaa tulisikin enemmän. Tuo yksi korkea kalorisempi lauantai sysää aineenvaihdunnan taas liikkeelle, sillä muina päivinä syödään alle tarpeen. Jos tälläisia viikkoja jatketaan peräkkäin esim. kuukausia, tuloksena on varmasti laihtumista ilman, että lihakset katoavat liikaa ja kehosta tulee löysä. Tähän yhdistettynä aerobinen liikunta, lihaskuntoliikunta ja venyttely, niin eiköhän sillä tuloksia saada. (Tässä oletan siis, että suurimmalla osalla tavoitteena on tiukka kroppa, jossa on sopivassa suhteessa lihaksia rasvamassaan verrattuna). Jos tavoitteet ovat jotkin muut, niin sitten ruokavaliota ja liikuntaa tulee miettiä uudelleen...

Yhteistyössä