HUOM. MASENNUSLÄÄKKEITÄ KÄYTTÄVÄT...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
eli kaikki joilla kokemusta masennuslääkkeistä, kertokaa, onko normaalia että, tulee takapakkia n. 3-4vkon käytön jälkeen?

eli, syön cymbalta 60mg. eka viikko oli kauhea, toinen oli parempi ja kolmas myös, mutta nyt neljännellä lääkeviikolla tuntuu että, masennus on tullut takaisin. (voisko vaikuttaa että, menkatkin alkoi?)
onko tuo normaalia ettei vaikuta vielä täysillä ja että, tuo tunne vaihtelu on normaalia? vai eikö lääke ole sopiva minulle?

lisäksi minulla on kauhea väsymys...nukun yössä n. 12h + päiväunia 1-3h, mutta silti olen väsy. tosin aloitekyky tehdä asioita on alentunut, mutta muuten olo nuuntunut. ahdistus ei ole yhtä pahana, mutta eilen olin lähellä ahdistuskohtausta.

olen myös laihtunut 9kg tämän lääkkeen aikana...

kertokaa kokemuksianne.

Yleensä menee sellaiset 2-3 kuukautta ainakin ennen kuin olo oikeasti tasaantuu. Minimissäänhän mielialalääkkeitä pitäisi syödä ainakin 6kk vaikka kuinka hyvältä tuntuisi joppa relapsin mahdollisuus minimoitaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Yleensä menee sellaiset 2-3 kuukautta ainakin ennen kuin olo oikeasti tasaantuu. Minimissäänhän mielialalääkkeitä pitäisi syödä ainakin 6kk vaikka kuinka hyvältä tuntuisi joppa relapsin mahdollisuus minimoitaisiin.

Kyllä mulla on mennyt aina maksimissaan se kuukausi :o

Mä syön Cipralexia.
Mulla se auttoi heti, mitään minkä olisin varmaski voinu sanoa sivuvaikutuksiksi ei ollu.
Mutta aluksi kyllä oli levottomia öitä, vaan kun en ole varma, johtuiko ne sivuvaikutuksesta vai siitä, että mä aloin olla sen verran orientoitunu, että tajusin valvovani yöllä. Mä hukutin masennustani nukkumiseen ja nukuin ihan sujuvasti vaikka 16 tuntia, jos mahdollista, mutta kuinka todellista unta se mahtoi olla, oliko vaan semmosta horrosta, millä pääsi pakoo todellisuutta? Alkuun nukuin myös oikein kunnon päiväunia -ja vielläkin joskus. Nyt on ihan selvästi unen tarve vähentyny, pärjään normaalilla 8-10 tunnin unella ja päiväunet ei oo mitään 3 tunnin unia vaan vajaan tunnin tirsoja, jos semmoiset nukun.
Mutta semmosta ahsitusta oli jossainvaiheessa, jonka mä tulkitsein paranemiseksi. Eli alko tajuta kuntonsa. Alkoi tajuta, että on äiti, joka on paikalla mutta ei läsnä. Alkoi tajuta, että avaamattomien laskujen pino näppäimistön alla sen kun kasvaa ja niille pitäis tehdä jotain. Alkoi ylipäänsä nähdä asioita realistisesti, lakkas olemasta viaton ja edesvastuuton uhri ja alkoi näjhdä mitä oman elämän kohentamiseksi pitäis tehdä ja sekin oli omalla tavallaan ahdistavaa.
Mutta mulle tuo lääkitys on kyllä sopinu aivan todella hyvin. Välillä tuntuu, että ilman sitä ei olis enää hengissä!

Yhteistyössä