HUOM: YRITTÄJÄT! (apuja kaivataan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hukassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hukassa"

Vieras
Kertokaa TIETÄVÄT, mitä maksuja yrittäjä joutuu maksamaan ja millä prosenteilla

esim. yrittäjä veroja vai onko sellaisia, eläkemaksut ilmeisesti ainakin on, mitä muuta pitää
ottaa huomioon ja tietää kun alkaa "maksaa itselleen palkkaa" ja jos palkka on joka kuukausi vaihtuva summainen?

onko nämä asiat vaikeita oikeasti vai vain aluksi vaikea ymmärtää miten kuuluu ja kannattaa toimia ettei sitten loppuvuodesta saa maksella veroja takaisin montaa tonnia?

Olisi mahtavaa jos joku osaisi kertoa LYHKÄISESTI ja niin että siitä tajuaa maallikkokin jotain kun noista "laki-kirjoituksista" ei tajua mitään, kiitos!

kirjanpitäjän kanssa kannattaa neuvotella, mikä olisi tilikausi ja työnjako, mitä hoidat itse ja mitä hoitaa kirjanpitäjä. oletko käynyt yrittäjäkurssin?

en ole käynyt yrittäjäkurssia, enkä käy
kun valmistun laitan oman yrityksen tai sitten menen vuokratuolille, mutta pitäisi saada tietää mitä maksuja yrittäjällä on?

Ennakkoverot määrätään,maksetaan muutaman kerran vuodessa arvioitujen tulojen mukaan,vastaavat siis palkansaajan kuukausittaista ennakonpidätystä. E.läkevakuutusyhtiölle maksetaan joka tai joka toinen kk yel eli eläkevakuutusmaksu sen mukaan,minkä työtulon olet sinne ilmoittanut. Lisäksi lakisääteinen tapaturmavakuutus vakuutusyhtiöön. Ovat ekana vuonna vähän hankalia,mutta kyllä ne siitä sitten

[QUOTE="hukassa";22915201]en ole käynyt yrittäjäkurssia, enkä käy
kun valmistun laitan oman yrityksen tai sitten menen vuokratuolille, mutta pitäisi saada tietää mitä maksuja yrittäjällä on?[/QUOTE]

Mä todella suosittelisin tuota yrittäjyyskurssin käymistä.

eli näi näinkö:
1. ennakkovero (muutamakerta vuodessa)
2. eläkevakuutus (1krt/kk tai joka toinen kk)
3. tapaturmavakuutus (vakuutus miten se nyt maksetaankin)

eli kuukausittain kannattaa laittaa sivuun yli puolet palkasta? vai miten kannattaa?

yrittäjäkurssi on kyllä hintansa värtti. siellä moni huomaa jo senkin, kannattaako (henkisesti ja taloudellisesti ) hänen ryhtyä yrittäjäksi vai pysyä palkkatyöläisenä.

älä pahastu tästä asian viesestä vastauksesta, se on palstan tapa ;)

p.s jos olet kampaajaksi opiskelemassa niin eikös teillä ole lopputyössä se mielikuvitusyrityksen pyörittäminen?

[QUOTE="hukassa";22915252]eli näi näinkö:
1. ennakkovero (muutamakerta vuodessa)
2. eläkevakuutus (1krt/kk tai joka toinen kk)
3. tapaturmavakuutus (vakuutus miten se nyt maksetaankin)

eli kuukausittain kannattaa laittaa sivuun yli puolet palkasta? vai miten kannattaa?[/QUOTE]

Mulla ainakin noin,ja tekevät n. 6000 € /vuosi,mut se riippuu tietenkin tuloista.Mulla "normaalit " tulot.EN maksa itelleni säännöllistä palkkaa,vaan otan epäsäännöllisiä summia tilanteen mukaan,kuitenkin suurinpiirtein saman verran vuosittain ja yrityksen rahoista maksan nuo maksut.

[QUOTE="hukassa";22915338]mikä on VEROTILI?
onko sellainen kaikilla yrittäjillä, ja kannattaako sellainen olla?[/QUOTE]

Voi hyvänen aika. Mene nyt ihmeessä sille yrittäjyyskurssille.

Noilla olemassa olevilla tiedoilla ei kannatta yritystä pistää pystyyn.

[QUOTE="minä";22915206]Ennakkoverot määrätään,maksetaan muutaman kerran vuodessa arvioitujen tulojen mukaan,vastaavat siis palkansaajan kuukausittaista ennakonpidätystä. E.läkevakuutusyhtiölle maksetaan joka tai joka toinen kk yel eli eläkevakuutusmaksu sen mukaan,minkä työtulon olet sinne ilmoittanut. Lisäksi lakisääteinen tapaturmavakuutus vakuutusyhtiöön. Ovat ekana vuonna vähän hankalia,mutta kyllä ne siitä sitten[/QUOTE]

Sen verran korjaan, että tapaturmavakuutus on pakollinen vain jos on palkollisia töissä. Oletan että vuokratuolilainen on toiminimellä eikä hän palkkaa ketään, joten tapaturmavakuutus on silloin vapaaehtoinen.

[QUOTE="hukassa";22915338]mikä on VEROTILI?
onko sellainen kaikilla yrittäjillä, ja kannattaako sellainen olla?[/QUOTE]

Verotili on pakollinen kaikille,sitä kautta maksetaan verotoimistolle alv eli arvonlisävero eli tietty % yrityksen tuotosta kuukausittain. Kampaamoilla taitaa vielä olla 9%,mutta ensi vuonna nousee kait samaan kuin yleinen alv on,eli 23%.Kai koulussa puhutaan näistä?Ovat aloittelijalle kieltämättä hankalia,kunnes asiat saa rullaamaan. Hyvä kirjanpitäjä on tärkeä henkilö.Mutta niillekin pitää maksaa joten maksuja kyllä riittää;vuokrat,puhelimet,maksupäätteet,vakuutukset joka kuukausi...

Voi hyvänen aika. Mene nyt ihmeessä sille yrittäjyyskurssille.

Noilla olemassa olevilla tiedoilla ei kannatta yritystä pistää pystyyn.

kannattaa lukea koko ketju, joten tietäisit että koulun kautta käymme jonkunnäköisen yrittäjyys koulutuksen, eli erikseen en mene yrittäjäkurssille

sellaisellako näistä asioista saa tietää kaiken, että osaa varmistua kaikista tulevista maksuista niin hyvin ettei mikään tule yllätyksenä ja laittaa aina sen verran sivuun että kaikista maksuista ja laskuista selviää?

On aivan sama, onko teillä joku koulun mielikuvayrittäjäkoulutus. Se ei varmaankaan ole läheskään sama asia kuin yrittäjyyskurssi. Jos tiedot ja käsitykset yrittäjyydestä ovat noin huteralla pohjalla, niin tämä palsta ei todellakaan ole mikään yrittäjyysneuvontapalsta, koska jo tässä ketjussa on virheellisiä tieotoja. Esim alv:tä ei makseta yrityksen tuotosta. Useimmat yrittäjää koskevat asiat ovat lakisääteisiä ja niistä ei parane kysellä, ovatko ne kannattavia tai tarpeellisia. Nimenomaan ne laksiasiat ja velvoitteet ovat niitä, mitkä pitää olla selvillä. Lisäksi alkavalla yrittäjällä pitää olla muutakin osaamista kuin saksien heiluttelu.

[QUOTE="yrittäjä";22915394]Sen verran korjaan, että tapaturmavakuutus on pakollinen vain jos on palkollisia töissä. Oletan että vuokratuolilainen on toiminimellä eikä hän palkkaa ketään, joten tapaturmavakuutus on silloin vapaaehtoinen.[/QUOTE]

Yrittäjän on otettava pakollinen henkilökohtainen tapaturmavakuutus. Sit jos on duunareita niin niille kans.

Ihan oikeasti se ammattikoulutukseen liittyvä yrittäjyyskoulutus ei yleensä riitä. Oikealla yrittäjäkurssilla käsitellään asioita muiltakin kanteilta ja varmasti kerrotaan asioita, joita muuten ei tulisi ajatelleeksi.

Nyrkkisääntönä voi toki ajatella, että kaikesta rahasta mitä tulee, kannattaa pistää puolet sivuun. Itseni ei tarvitse ihan noin paljon, kun ei ole esim. vuokramenoja kun teen kotoa käsin töitä. Ennakkoverot kannattaa jo alussa määrittää kohtuullisiksi, samoin YELiä ei kannata vuositolkulla maksaa pienimpänä mahdollisena.

Verotili on pakollinen, eikä se liity mitenkään yrittäjän omiin pankkitileihin, vaan se on verottajan sivuilla oleva palvelu, jonka kautta lähetetään mm. alv-ilmoitukset, ja sieltä näkee onko kaikki maksettu oikein. Maksut taas maksetaan normaalisti omalta tililtä, henkilökohtaiset maksutiedot näkyvät tuolta verotilipalvelusta.

Ensin pitäisi päättää missä yhtiömuodossa aikoo yrittäjyyttä harrastaa: oy, ay, ky vai tmi. Vakuutusyhtiössä sitten kerrotaan mitä vakuutuksia tarvitse: pakolliset ja ei niin pakolliset vakuutukset. Kirjanpitäjä neuvoo alveissa ja veroissa.

En lukenut ketjua, mutta käsitin että olet kampaajaksi valmistumassa? Itse olen tällä hetkellä kotiäiti mutta vuokratuolilla tehnyt töitä.

Ennakkoveroja pitää maksaa. Jos et itse osaa arvioida summia niin kirjanpitäjältä voi pyytää apua ja niitä voi tietysti muuttaakin suuntaan tai toiseen sitten, jos huomaa, että on ihan pielessä.

Itse vein joka toinen kuukausi kirjanpitäjälle tiedot, joista näkyi päivittäinen tulo, paljonko olen vienyt pankkiin, mahdolliset ostot joihin olen käyttänyt kassasta rahaa, mahdolliset käteisnostot itselle sekä tietysti tiliotteet, joista näkyy muut maksetut laskut sekä tietysti ne laskut vein kirjanpitäjälle.

Yellit ja alvit pitää maksaa. Yel-tulon saa määritellä itse. Uudella yrittäjällä prosentti on aluksi alhaisempi. Alvit ilmoittaa kirjanpitäjä eli siinä ei ole muuta vaikeutta kuin maksaa mitä käsketään ja lähttää sellaisen kaavakkeen eteenpäin mistä ne summat näkyy. Kirjanpitäjä ilmoittaa nämä kaikki.

Eli varsin yksinkertaista on. Itse nostin aina tarvittaessa kassasta itselleni "palkkaa" jonka merkkasin vihkoon sekä tietysti siirsin tililtä toiselle rahaa, joka oli sitä palkkaani. En koskaan mitään tiettyä summaa kuukaudessa ja tiettynä päivänä vaan ihan tarpeen mukaan.

[QUOTE="hukassa";22915427]kannattaa lukea koko ketju, joten tietäisit että koulun kautta käymme jonkunnäköisen yrittäjyys koulutuksen, eli erikseen en mene yrittäjäkurssille

sellaisellako näistä asioista saa tietää kaiken, että osaa varmistua kaikista tulevista maksuista niin hyvin ettei mikään tule yllätyksenä ja laittaa aina sen verran sivuun että kaikista maksuista ja laskuista selviää?[/QUOTE]

Yrittäjällä on aina pakko olla rahaa jemmassa yllättävien tilanteiden varalta, koska yrittäjänä sinä olet yhteiskunnan vapaata riistaa ja on monta ojossa olevaa kättä jotka vaativat sulta rahaa.

Ei ole ollut mulla mitään vakuutuksia. Tai on, mutta n eon otettu ennen yrittäjäksi ryhtymistä ja on ihan normaalisti sairaus- ja tapaturmavakuutukset, ei yrittäjän.

Siis sillä ammattitutkintoosi sisältyvällä yritystiedon perusteet -kurssilla et saa sellaista tietomäärää, että pystyisit pistää oman puljun pystyyn. Mene sinne yrittäjä-kurssille, kuten sulle on tässä jo jankutettu.