Huomasitteko, että saatiin sitten telkkarissa tänä aamuna sapiskaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Oli se Käitlöliiton naisimmeinen aamuteeveen haastateltavana ja paheksui sitä, miten keskustelupalstoilla raskaana oleville sanotaan "pyydät sitten heti epiduraalin". Synnytystä pelkääviäkään ei kuulemma tarvitsisi sairaalaan pelkopolille lähettää vaan pelot voidaan kuulemma hoitaa ihan neuvolassakin. Että jos ette ole luomuna synnyttäneet, niin tuntekaa nyt edes pikkasen häpeää asiasta!!!! Mua harvoin telkkarissa kukaan ärsyttää, mutta jestas että pisti sen naisen puheet vanhaa noitaakin riepomaan :kieh: :kieh:

Ite tässä just tänään tonne pelkopolille menossa synnytyspelon takia, ja oonkin miettinyt et mitenkä nää nyt just pinnalle nousseet puheeks vaikuttaa niiden ihmisten asenteisiin siellä....

Totta toinen puoli... Kun kaikki ei tarvitse epiduraalia, kivun kokeminen on sen verran yksilöllinen asia, että ei pitäis heti sanoa, että ota sitten epiduraali heti toiselle, joka ei ole synnytystä kokenutkaan. Mutta heille, jotka kipulääkitystä tarvitsee toki sellaisen suo. Kätilöt on niin ammattitaitoisia ja monesti kokeneita, että huomaavat, milloin kipulääkitys on tarpeen ja milloin vaikka synnytys on niin edennyt ettei lääkityksestä ole enää hyötyä.

Mä olen samaa mieltä tossa epiduraalissa, voisi kokeilla muita kivunlievitysvaihtoehtoja, eikä heti vaatia epiduraalia, kun se on kaikkien mielestä niin hyvä ja paras... Sen laitto on kuitenkin aina isompi riski kuin esim. aqvarakkuloissa, ilokaasussa jne jne...
Pelkoon en ota kantaa, henkilökohtaisesti en ymmärrä miten synnytystä voi pelätä, se on kuitenkin niitä ihan luonnollisia asioita. Eikä tartte nostaa haloota, tiedän ja uskon, että voi pelätä, mutta en ymmärrä. Ihan kuin ei mene fiobiatkaan jakoon, vaikka ne on todellisia muille... Toivottavasti ymmärsitte. :)

En katsonut tuota kyseistä ohjelmaa, mutta tästähän on ollut keskustelua nyt enemmänkin.

Sen on kyllä ihan totta, että sektioita tehdään jo mukavuussyistä ja varmaan tuo kipulääkityskin on nykyään melkein automaatio. Itse synnytin esikoisen ilman lääkitystä, en mitenkään etukäteen ollut tehnyt päätöstä vaan huomattiin, ettei sitä tarvita. Oli kuvitellut synnytyksen karmeammaksi asiaksi kuin se oikeasti oli ja siksi ilman muuta oletin, että myös kipulääkitys on tarpeen.

Ei se ole automaattisesti niin, että vaihtoehto on saunan takana tuskissaan kituminen, jos ei lääkitystä saakaan automaattisesti kaikki heti ovella.

Mitähän miehet tuumais, jos rupeais ehdottamaan, että miesten virtsaputken tähystykset tehtäisiin tästä lähtien ilman puudutusta? Siis kyllähän tosimies kipua kestää ja kipu on niin yksilöllistä :whistle:

No mutta oli siinä pointtiakin.

Jos mä olisin uskonut "pyydät sitten heti epiduraalin" kehotusta, jonka hyvin monesti kuulin, (en kyllä netistä) olisin ottanut sen neljästi aivan suotta.

Suomessa kitsastellaan epiduraaleissa ja pelkokonsultaatiossa ihan vaan sen takia kun se maksaa ja terveydenhuolto on aina se kusessa oleva sektori. Onneksi ei oo tarvinu Suomessa synnyttää!

No joo, tuskin sitä epiduraalia/kivunlievitystä varmuuden varalta kannattaa ottaa, ainoastaan jos oikeasti kivunsieto raja ylittyy.
itse olen kyllä suositellut kavereille että jos siltä tuntuu niin pyytää rohkeasti kivunlievitystä eikä kärvistele tyhjää.
Pelkopoli on kyllä tosi tarpeellinen, itsekkin olisin ehkä sitä toisen lapsen kohdalla tarvinnut mutta en kehdannut edes kysyä.
Monilla ei neuvola aikaa ole kuin 10-15minuuttia tai ryhmäneuvola, miten siinä nyt kerkiää keskustelemaan?
Mulla on sellanen neuvolantäti että sille voi soittaa 8-16 välillä ja aikaa on 1-1,5tuntia.

No en mä kyllä ymmärrä miksi jo heti ovella pitäisi epiduraali pyytää kun ihan hyvin voi pärjätä ilmankin! Ei kaikilla se kipu ole niin kamalaa! Mä en ainakaan niin vahvoja puudutteita halua huvikseni, vaikuttaahan se vauvaankin kaikki lääkkeet jota mä saan..
En tarkota että luomuna pitäs mennä, vaikka mikäs siinäkään, mutta vois sitä nyt vähän omaa kroppaa kuunnella ja luottaa..

joo tuli eilen radiostakin juttua että suomessa hoidetaan kaikkia synnytyksiä ns riskisynnytyksinä :o kuulemma heti saadaan kipulääkettä kun vingutaan? onko kätilöiden ammattitaito noussut päähän... vai mikä kyllä varmaan jokainen tietää mitä kestää, ja ainakin mulla oli eka kätilö sellainen joka oli sitä mieltä että synnytä luomuna vaan kun noin pitkälle jo ollaan tultu... toka (vuoro vaihtui välissä) oli taasen niin nuori tettei itselläään edes lasta ollut hänkö sitten olisi ollut paras päättämään saanko kipulääkettä vai en? kai tässä kohta ollaan siinä jamassa että leikkauksetkin suoritetaan ilman kipulääkettä koska turhaahan ne on :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mitähän miehet tuumais, jos rupeais ehdottamaan, että miesten virtsaputken tähystykset tehtäisiin tästä lähtien ilman puudutusta? Siis kyllähän tosimies kipua kestää ja kipu on niin yksilöllistä :whistle:

Synnytyskipu on vähän eri asia... Minäkin oon kipuherkkä mielestäni, eli hammaslääkärissä esimerkiksi otan puudutteet, mutta synnytyksissä en ole tarvinnut. Kyllä se vaan on yksilöllistä.
Enkä oo keneltäkään kipulääkitystä kieltämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja paskat:
Suomessa kitsastellaan epiduraaleissa ja pelkokonsultaatiossa ihan vaan sen takia kun se maksaa ja terveydenhuolto on aina se kusessa oleva sektori. Onneksi ei oo tarvinu Suomessa synnyttää!

Just. Miksi kaikki luonnollinen pitää väen vängällä turruttaa ja lääkitä kun voi hyvin olla, että pärjäisi ilmankin omaan kehoon luottaen? Ja kyllä täälläkin saa puudutetta jos jonkinlaista, en tiedä kenenkään jääneen ilman...

mulle oikein esikoiselta tyrkytettiin epiduraalia kun en ilokaasua voinut ottaa :o no otin sitten ja eihän se mitään auttanut :headwall: kakkoselta päätin etten epiduraalia ota :kieh:

olen erittäin skeptinen näitä puudutteita kohtaan, vaikkakin olen kerran epiduraalin ottanut (en suosittele) ja kahdesti kohdunkaulan (toisella kerralla ei puuduttanut), koska näitä lääkkeitähän EI testata naisilla ollenkaan. ne testataan terveillä nuorilla miehillä ja en voi luottaa siihen, että raskaana olevan naisen kroppa toimisi samalla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
olen erittäin skeptinen näitä puudutteita kohtaan, vaikkakin olen kerran epiduraalin ottanut (en suosittele) ja kahdesti kohdunkaulan (toisella kerralla ei puuduttanut), koska näitä lääkkeitähän EI testata naisilla ollenkaan. ne testataan terveillä nuorilla miehillä ja en voi luottaa siihen, että raskaana olevan naisen kroppa toimisi samalla tavalla.

Ja kerrothan vielä mistä olet tällaisen tiedon repäissyt? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja paskat:

Just. Miksi kaikki luonnollinen pitää väen vängällä turruttaa ja lääkitä kun voi hyvin olla, että pärjäisi ilmankin omaan kehoon luottaen? Ja kyllä täälläkin saa puudutetta jos jonkinlaista, en tiedä kenenkään jääneen ilman...

minä jäin ilman... mutta vain koska sitä ei ehditty antaa.. :D
mutta seuraavasta kyllä lähden hyvissä ajoin jotta saan sen spinaalipuudutuksen.. jos vaikka hidastais synnytyksen kulkua ja vältyttäis komplikaatioilta :)
ja mä en muuten kyllä hyvin kestänyt sitä kipua.. hävettää oikein miten hajalla olin :D
on paljon sellaisia tapauksia joissa vaaditaan sektiota jo ekan lapsen kohdalla kun pelottaa niin paljon.. mun mielestä pitäis nyt ainakin koittaa sitä synnyttämistä puudutteilla tai ilman.. toki ahdas lantio ym. muut syyt on eri asia...

Epiduraalin aion ottaa jatkossakin koska oli hyvä lievitys vei kivun kokonaan pois,enkä edes heti sitä pyytänyt vaan kestin ilokaasun avulla jonkun aikaa,kun sitten pyysin hoitaja oikeen ihmetteli että miten vasta nyt! :D

Monet ottavat ilokaasua väärin, ja luulevat että se ei auta. Uskon, että jos ilokaasun käytöstä olis kunnon opastusta sekä kätilöille että synnyttäjille, noiden riskialttiinpien kivunlievitysten tarve vähenisi huomattavasti. Itse olen neljä kertaa synnyttänyt, ja vasta kolmannen synnytyksen lopussa tajusin, miten paljon sitä ilokaasua kannattaa ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pientenäiti:
Monet ottavat ilokaasua väärin, ja luulevat että se ei auta. Uskon, että jos ilokaasun käytöstä olis kunnon opastusta sekä kätilöille että synnyttäjille, noiden riskialttiinpien kivunlievitysten tarve vähenisi huomattavasti. Itse olen neljä kertaa synnyttänyt, ja vasta kolmannen synnytyksen lopussa tajusin, miten paljon sitä ilokaasua kannattaa ottaa.

Ei se kyllä kipuun juurikaan auta... Vaikutus perustuu ehkä siihen, että muistaa ylipäätänsä hengittää. B)

Yhteistyössä