Huomauttaisitko asiasta kauniisti vai olisitko hiljaa vaikka tuntuukin pahalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapset kasvaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
pidä suusi. minun lasteni isoisä ei tuo lapsille mitään, kun avioeron myöt hylkäsi heidät. joskus lähettää - hyvin satunnaisesti - jommallekumalle jotakin. et sin voi aikuisia määräillä. ole hiljaa ja etsi ongelmasi jostakin muualta.

Minusta asiaa ei voi edes verrata. Jos lapsiin ei isoisä pitäisi yhteyttä niin ei pitäisi. Se olisi ihan eri ongelma kuin se että suosii toista ja jättää toisen vähemmälle.
Melkein yhtä pahalta se synttäripäivänä tuntuu sille huonommin kohdellulle kuin se että isä ottaa aina isomman ( tai pienemmän ) mukaan esim. autoremonttiin ja toinen ei pääse koskaan vaikka kengät jalassa odottaisi ovella.
Tai jos isompi/pienempi saa joka ilta valita unisadun vaikka toinenkin osaisi sen jo valita.
Silloinkaan kummastakaan ei tuntuisi siltä että olisi vähemmän tärkeä jos ei kumpikaan pääsisi isin matkaan tai jos äiti joka ilta valitsisi itse sen unisadun.

Ehkä tätä on hiukan vaikea selittää edes.

Alkuperäinen kirjoittaja pullakulla:
Me annetaan vain sankarille lahja ja meän lapsista vain sankari saa paketin. LAsten pitää oppia ettei kaikkien tarvi aina saada. pitää elämässä tulla pettymyksiäkin.

Peesi. Ja pitää oppia iloitsemaan muille ihmisille tapahtuvasta hyvästä.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tuota..:
.. mä oon lukenut ihan identtisen aloituksen joskus aikaisemminkin: kyllä on pieniä ihmisten huolet - onneksi !

Ei tää mikään maailman loppu olekaan. Kyllä sitä suurempiakin murheita on. Mutta pieni asia mikä vaivaa ja minusta lapsia täytyy kohdella tasavertaisesti.
En ymmärrä miten joku voisi antaa isovanhempien kohdella lapsenlapsiaan eritavoin eikä edes tuntuisi pahalta?

just . ihan kui 1v tai 2v miettisi ja muistaisi että mitä toinen sai ja mitä hän.

hanki oikea elämä ja etsi ongelmat muualta. nälkäisiä lapsia on paljon, jopa suomessa. olisiko vapaaehtoistyö mitään?

Mutta nyt tuo 5½ vuotias oppii siihen että kun hän juhlii niin pienempi ei saa mutta kun pienempi juhlii niin hänkin voi odottaa suuria lahjoja isoisältä. Hän alkaa jo tuntea itseään tärkeämmäksi tuon vuoksi kuin pikkusisarukset ;)
Vaikka pieni ei sitä vielä ymmärräkään.
Ja pikkuhiljaa pienikin alkaa kasvaa ja ymmärtää.

ehkä kuvittelee että tämä pienempi ei vielä ymmärrä mutta isompi ymmärtää ja siksi häntä pitää lahjoa, mutta minusta ( vaikka pienempi ei sitä vielä ymmärräkään ) pitää lapsien olla samalla viivalla isovanhemmillekin ;)

Siksipä juuri älä sano tai te nyt mitään. Ei se pienempi vielä ymmärräkään. Ehkäpä toimintatapa muuttuu sitten, kun pienempi alkaa ymmärtää (seuraavat synttärit?). Toistaiseksi ei kai ole mitään vahinkoa tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja naiset naiset:
Me annetaan vain sankarille lahja ja meän lapsista vain sankari saa paketin. LAsten pitää oppia ettei kaikkien tarvi aina saada. pitää elämässä tulla pettymyksiäkin.

Näin minäkin voisin toivoa että synttärit olisivat. Ei olisi pakko tuoda mitään kellekään muulle kuin sankarille.
Mutta silloin molempien juhlissa täytyy toimia samoin! :)
Eli ei sitten toisen juhlissakaan lahjota "ei sankaria" :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ehkä kuvittelee että tämä pienempi ei vielä ymmärrä mutta isompi ymmärtää ja siksi häntä pitää lahjoa, mutta minusta ( vaikka pienempi ei sitä vielä ymmärräkään ) pitää lapsien olla samalla viivalla isovanhemmillekin ;)

Siksipä juuri älä sano tai te nyt mitään. Ei se pienempi vielä ymmärräkään. Ehkäpä toimintatapa muuttuu sitten, kun pienempi alkaa ymmärtää (seuraavat synttärit?). Toistaiseksi ei kai ole mitään vahinkoa tapahtunut.

Pieni ei vielä ymmärrä mutta yllä jo kirjoitinkin että tuo 5½ vuotias alkaa jo ymmärtää.
Muistaa että "isoisä toi minulle tämän kun ******** täytti 1 vuotta" ja "minäkin sain isoisältä paketin vaikka on ******** synttärit" jne.
Pientä se ei vielä mitenkään haittaakaan ja ehkä tosiaan tilanne ilman huomauttamistakin muuttuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja naiset naiset:

Näin minäkin voisin toivoa että synttärit olisivat. Ei olisi pakko tuoda mitään kellekään muulle kuin sankarille.
Mutta silloin molempien juhlissa täytyy toimia samoin! :)
Eli ei sitten toisen juhlissakaan lahjota "ei sankaria" :)

En sanoisi todellakaan mitään. MIten ihmeessä kiinnität huomiota noin pieneen asiaan? Ymmärtäisin jos olisi kyse siitä että isovanhempi ei osallistu kuin toisen lapsen synttäreille tms. Lapsien on hyvä oppia että joskus saa ja joskus ei. Ja vain päivänsankari saa, ja ei välttämättä sekään. Tärkeintä on juhlissa mukanaolo ja yhteinen aika, ei ne paketit.

Olen kirjottanut varmaan täällä ;) mun mummo teki samaa.aina sai isoveli jottakin kunoli mun päivät,
kun oli isoveljen päivät niin mummon tokasu oli että nyt ei mun päiviä.
Vastaavaa sain kuulla jos minä vedin koulukokeista 10 niin HYVÄ :)
Muutta jos isoveli niin TOOSI HYVÄ ja siihen aikaan 10 mk rahaa :)
ja mummo aina ihmetellyt kun aina väitän että velipoika on mummon lellipoika

Pieni ei vielä ymmärrä mutta yllä jo kirjoitinkin että tuo 5½ vuotias alkaa jo ymmärtää.
Muistaa että "isoisä toi minulle tämän kun ******** täytti 1 vuotta" ja "minäkin sain isoisältä paketin vaikka on ******** synttärit" jne.
Pientä se ei vielä mitenkään haittaakaan ja ehkä tosiaan tilanne ilman huomauttamistakin muuttuisi.

Niin? Jos se isoisä tuo seuraaville synttäreille aina molemmille samanmoiset paketit? Niin kuka tässä on kärsinyt, sitten?

Niin? Jos se isoisä tuo seuraaville synttäreille aina molemmille samanmoiset paketit? Niin kuka tässä on kärsinyt, sitten?

Niin, jos tuo.
Siksi mietinkin että sanoisiko asiasta nätisti hänelle että tajuaisi että meidän mielestä toiminta on väärää. Vai antaisiko asian olla ja kun taas vuodesta toiseen sama voi toistua ( sitähän ei tiedä ) niin nähdä se miten lasta itseään alkaa asia harmittaa :(

Tuo esikoisen suosiminen on muutenkin välillä huomattavaa meidän aikuisten silmissä vaikka pienempi ei sitä itse vielä havaitsekaan.
Esim. isompi pääsee isoisän kanssa ulkoilemaan, rakentamaan lumijuttuja, laskemaan mäkeä jne. Pienempi jää sisään ( mikä on ok. koska isoisän on paljon helpompi ulkoilla isomman kanssa yksin ) tai lähtee ulos minun ja isänsä kanssa mutta isoisä sisään tullessa hokee moneen kertaan pienemmälle että "tuliko sinulle pahamieli kun isoisä menikin *****:n kanssa ulos? Olisitko sinäkin halunnut tulla isoisän ja *****:n kanssa ulos?".

Pieniä juttuja mitkä vaan välillä äidin/isän mieltä painaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Cassyput:
Voi apua mitä länkytystä joiltain vierailta. Tuo nyt vain ei ole oikein sen pienen kannalta.

Kerro miten, kun ei se pieni ole vielä ymmärtänyt jääneensä jostain paitsi?

Ainoa joka tästä nyt on mielensä pahoittanut, on äiti.

Tuollaiset asiat ovat lapsille ihan hirvittävän isoja juttuja, joten todellakin puuttuisin asiaan. Aikuisen näkökulmasta pieni ja mitätön asia, mutta lapselle tärkeä. Vaikuttaa sisarusten välisiin suhteisiin (kateus jne. ikävät tunteet) ja väistämättä myös lapsen ja isovanhemman väliseen suhteeseen.

Viimeistään kun seuraavat synttärit lähestyvät, ottaisin asian isoisän kanssa puheeksi. Olisi asia silloin tuoreessa muistissa isoisällä ja asiasta ei kuitenkaan tulisi iso haloo. Nyt jos otat heti synttärien jälkeen asian esille, isoisä huomaa, että joku on pahoittanut mielensä hänen toimintansa vuoksi.

Tää menee vähän ohi, mut mun isä kerran toi molemmille lapsille lahjan kun oli vain toisen synttäri ja perusteli asian sanomalla, että kun oli lapsi ni oli niin mukavaa kun moni muisti molempia veljeksiä kun tuli synttäreille.

Mä sitten siinä, että öööh, tehän olette kaksosia, eikös teillä ollutkin aina synttärit yhtä aikaa.

Isä siihen, että ei piruvie niinhän se oli. Hän vaan muisti, että oli kiva kun molemmat sai lahjoja:D

Eikä edes ole vanhuudenhöperö, oli vaan ajatuksissaan....

Tuollaiset asiat ovat lapsille ihan hirvittävän isoja juttuja, joten todellakin puuttuisin asiaan. Aikuisen näkökulmasta pieni ja mitätön asia, mutta lapselle tärkeä. Vaikuttaa sisarusten välisiin suhteisiin (kateus jne. ikävät tunteet) ja väistämättä myös lapsen ja isovanhemman väliseen suhteeseen.

Viimeistään kun seuraavat synttärit lähestyvät, ottaisin asian isoisän kanssa puheeksi. Olisi asia silloin tuoreessa muistissa isoisällä ja asiasta ei kuitenkaan tulisi iso haloo. Nyt jos otat heti synttärien jälkeen asian esille, isoisä huomaa, että joku on pahoittanut mielensä hänen toimintansa vuoksi.

Joo, tuossa voisi olla ideaa että ennen seuraavia juhlia asiasta kauniisti mainitsisi :)
Ettei nyt ihan pian juhlien jälkeen. Kuitenkaan ei ole tarkoitus isoisän mieltä pahoittaa vaan nätisti asiasta mainita ennen kuin isompi lapsi kokee olevansa pienempää parempi/tärkeämpi, tai pieni päinvastoin huomaisi asian ja tuntisi itsensä huonommaksi sen vuoksi.

Meillä on ollut haasteena se, että isovanhemmat eivät ole tasapuolisia. Ovat jopa myöntäneet pitävänsä esikoisesta enemmän :/ Muistuttaa heidän omaa poikaansa täysin luonteeltaankin. Kyllä me ollaan sanottu useastikin ja isovanhemmat ovat yrittäneet muuttaa tapojaan vaikka väkisin. Valitettavasti lapset ovat aika oikeudentuntoisia, joten toisen suosiminen ainakin meillä aiheutti sen, ettei isompikaan ollut hyvillään. Pakkohan noista on huomauttaa, mutta nätisti ja ilman että asiasta syntyy riitaa. Vaikka ohimennen, 'muistathan olla tasapuolinen lahjojen kanssa.'

Niin, jos tuo.

Nii-in! Jossitellahan saa, mutta kannattaisko ensin tutkia ja vasta sitten hutkia, jos tarpeen?

Ja ymmärtääkö teidän pienempi jo ne papan puheet? Jospa pappakin vaan odottelee innolla että se pieni kasvaa tarpeeksi että hänetkin voi ottaa mukaan ulos? Eli siinä vaiheessa kun ymmärtää mitä pappa höpäjää, hänkin on menossa mukana?

Papat nyt saattaa olla höpsöjä, mutta ei sitä huolta ja höpsöyttä pidä mennä heti tuomitsemaan ilkeydeksi tai kiusanteoksi. Se pappakin on ollut isä. Siksipä hän ehkä tietää missä vaiheessa se lapsenlapsi on sopivanikäinen ymmärtämään. Ja kuka tahansa tykkäisi huonoa jos joku läheinen tulee neuvomaan kuin idioottia, mikäli kyseessä on ihan fiksu ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Tää menee vähän ohi, mut mun isä kerran toi molemmille lapsille lahjan kun oli vain toisen synttäri ja perusteli asian sanomalla, että kun oli lapsi ni oli niin mukavaa kun moni muisti molempia veljeksiä kun tuli synttäreille.

Mä sitten siinä, että öööh, tehän olette kaksosia, eikös teillä ollutkin aina synttärit yhtä aikaa.

Isä siihen, että ei piruvie niinhän se oli. Hän vaan muisti, että oli kiva kun molemmat sai lahjoja:D

Eikä edes ole vanhuudenhöperö, oli vaan ajatuksissaan....

Aivan ihana :D

Niin, jos tuo.

Nii-in! Jossitellahan saa, mutta kannattaisko ensin tutkia ja vasta sitten hutkia, jos tarpeen?

Ja ymmärtääkö teidän pienempi jo ne papan puheet? Jospa pappakin vaan odottelee innolla että se pieni kasvaa tarpeeksi että hänetkin voi ottaa mukaan ulos? Eli siinä vaiheessa kun ymmärtää mitä pappa höpäjää, hänkin on menossa mukana?

Papat nyt saattaa olla höpsöjä, mutta ei sitä huolta ja höpsöyttä pidä mennä heti tuomitsemaan ilkeydeksi tai kiusanteoksi. Se pappakin on ollut isä. Siksipä hän ehkä tietää missä vaiheessa se lapsenlapsi on sopivanikäinen ymmärtämään. Ja kuka tahansa tykkäisi huonoa jos joku läheinen tulee neuvomaan kuin idioottia, mikäli kyseessä on ihan fiksu ihminen.

Pieni ymmärtää kyllä :) On aina valmis lähtemään mukaan touhuihin, puhuu jopa 5 sanan lauseita ja saa asiansa tuotua hyvin esiin. Kun isoisä on lähdössä isomman kanssa ulos on pienempi pukemassa jo ulkovaatteita päälle mutta ei hän heidän matkaansa mahdu. Keksitään sitten pienemmän kanssa itse jotain erilaista tekemistä :)

Ja olen jo monta kertaa aiemmin kirjoittanutkin että isoisä ei todellakaan tee sitä pahalla. Ei halua ketään loukata ja pitää varmasti pienemmästäkin mutta siksipä juuri minusta olisi hyvä asiasta sanoa nätisti ennen kuin pienempää oikeasti loukkaa isoisän ( huomaamattaan? ) esikoista suosiva asenne? :)

Ja painotan nyt edelleen että en ole isoisälle tästä vihainen, en vihaa häntä vaan meillä on hyvät ja lämpöiset välit. Ainoastaan tämä lasten "suosiminen" välillä, varsinkin näin muutama viikko synttäreiden jälkeen, harmittaa ja painaa mieltä. Ja miettii miltä se sitten tuntuu lapsesta kun kasvaa isommaksi jos sama jatkuu ellei asiaan puutu.

Itse muistan lapsuudesta että kun minun kummi asui kaukana, häntä näki harvoin eikä häneen päässyt kunnolla tutustumaan ja taas veljeni kummit olivat paljon hänen elämässään mukana niin asia harmitti minua kovin.
Molempien kummit ovat siis tätejämme eli yhtä läheisiä meille molemmille sillä tavoin.
Mutta silti harmitti että miksi veljelleni oli valittu juuri ne kummit jotka olivat lähellä ja osallistuivat kun minun kummini olivat kauempana.
Joskus teini-iässä jopa mietin että välittääkö tätini enemmän veljestäni vain sen vuoksi että on hänen kumminsa. Vaikka yhtä paljon minä heidän kanssaan pääsin viettämään aikaa kuin veljenikin :)

Ne on vaan suuria asioita lapsille.

Niin miksei pappa ota pienempää ulos mukaan? Itsekin jo kirjoitit että helpompi niin tms. Jos pappa tuntee ettei pärjää kahden kanssa? Pelkää että pienemmälle sattuu jotain jos pitää isompaa silmällä, jne? Mene sinä tai miehes mukaan sinne vahtimaan, niin pappa voi olla ulkona molempien kanssa ilman huolta!!! Jospa hän yrittää sitä vihjaista?

Niin miksei pappa ota pienempää ulos mukaan? Itsekin jo kirjoitit että helpompi niin tms. Jos pappa tuntee ettei pärjää kahden kanssa? Pelkää että pienemmälle sattuu jotain jos pitää isompaa silmällä, jne? Mene sinä tai miehes mukaan sinne vahtimaan, niin pappa voi olla ulkona molempien kanssa ilman huolta!!! Jospa hän yrittää sitä vihjaista?

Kerroinkin että ollaan sitten lähdetty miehen kanssa mukaan ulos. Käyty pienemmän kanssa pieni lenkki ja sitten liitytty isoisän ja esikoisen seuraan tai sitten jääty sisään valmistamaan välipalaa tms. pienemmän kanssa.

Ei tälläiset asiat ole siis se ongelma vaan lähinnä se tunne siitä että esikoista suositaan. Että isoisä pienemmälle oikein painottaa sitä että "tänään et saa kun on *****:n synttärit" ja tuo kuitenkin esikoiselle pienemmän juhliin. Tai että "olisitko sinäkin halunnut lähteä ulos meidän kanssa, voi että kun et päässyt".

Kerroinkin että ollaan sitten lähdetty miehen kanssa mukaan ulos. Käyty pienemmän kanssa pieni lenkki ja sitten liitytty isoisän ja esikoisen seuraan tai sitten jääty sisään valmistamaan välipalaa tms. pienemmän kanssa.

Ei tälläiset asiat ole siis se ongelma vaan lähinnä se tunne siitä että esikoista suositaan. Että isoisä pienemmälle oikein painottaa sitä että "tänään et saa kun on *****:n synttärit" ja tuo kuitenkin esikoiselle pienemmän juhliin. Tai että "olisitko sinäkin halunnut lähteä ulos meidän kanssa, voi että kun et päässyt".

Jep. Sitähän se isoisä harmittelee, kun sen pienemmän kanssa menette sitten omia teitänne ettekä tule hänen ja isomman lapsen kaveriksi.

Ja tuo synttärijuttu -ei tee hallaa kun se jolle sanoi ei ymmärrä. Ja isoisä ehkäpä ymmärtää ettei se pieni ymmärrä. Ja kun kasvaa ja ymmärtää, ei sano noin enää.

Olen ap kanssasi samaa mieltä. Ota nätisti asia esille. Olen itse pikku jutuista kokenut, että en ole yhtä hyvä, kuin toiset lapsenlapset. Liekö sitten vain omia tuntemuksia, mutta herkästi niitä lapselle tulee. Tsemppiä.

Aika hyvä on pienikin jo tajuamaan, että nyt ei minua huomatakkaan. Lapsella on tosi hyvät ja herkät vaistot ja vaikea isoisän on tuota yht´äkkiä varmaan lopettaakaan, kun on tuolle tielle lähtenyt. Muutenhan hän käyttäytyisi jo nyt kummankin kyseessä ollen samalla tavalla.

Yhteistyössä