Huomenna soitto neuvolaan.. ( vähä nurinaa anopista )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ei oo totta:
no, kuules nyt! Et voi olla tosissas! Ei kenenkään paino nouse yhden viikonlopun mässäilystä!!!! Saattaa heti näkyä vaa'assa mutta ei enään seuraavana päivänä... Tuommoinen painon nousu voi olla vaikka ihan siitä, että suoli on toiminu huonommin.

No niinpä.
Ja jos tosiaan on välimatkaa noinkin paljon niin ei se yks viikonloppu nyt tee kesää eikä talvea.
Eri asia painonkin kannalta jos olis joka viikonloppuista.

Alkuperäinen kirjoittaja yhyy:
Alkuperäinen kirjoittaja naamakala:
jos mä ny käsitin ni tota tapahtuu aina kun he ovat anoppilassa, ja aina kun lapsi on siellä "pidempään" ja aina kun anoppi on heillä eli ei ollut se yks reissu tai yks kakkupala. jos lapsen annetaan ahmia herkkuja ihan tolkuttomasti äidin "kieltojen"ohi ni ei sekään oikeen oo. joku raja lapsen herkutteluunkin. ja jos äiti kieltää, ettei enää (ei sen tartte olla hysteeristä laskemista, vaan et nyt on syöty tarpeeks) ni ei se anoppi tai kukaan muukaan saa sitten antaa.

No eihän se muksu oo usein siellä (ap:n mukaan) ja oikeesti, mitä haittaa on jos silloin tällöin herkutteleekin vähän enemmän? Ei niin mitään...Ihan pimeetä tollanen...

no mut jos on äiti tehnyt tietyt pelisäännöt ni niitä noudatetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja naamakala:
ja jos äiti kieltää, ettei enää (ei sen tartte olla hysteeristä laskemista, vaan et nyt on syöty tarpeeks) ni ei se anoppi tai kukaan muukaan saa sitten antaa.

Tuosta olen samaa mieltä: äidin (tai isän) ylitse ei saa isoäidit tai ketkään muutkaan kävellä.
Mutten usko, että lapsesta tulee lihava siksi, että mummolassa saa herkkuja, jos ei vietä suurinta osaa ajastaan mummolassa, ja jos arjessa on sekä ruokavalio että liikunta kunnossa.
Eli mä olisin ehkä käärmeissäni anopille, mutta eri syystä.

Menee kyllä aika reilusti yli yläkäyrän, siis minun käsittääkseni, tuolla painolla ja pituudella :|

Kyllä minusta isovanhemmatkin voisivat ottaa huomioon vanhempien toiveet ja joku raja herkutteluun myös mummolassa! Hemmotella voi muullakin kuin ruoalla, karkeilla, jätskillä..

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
no, kuules nyt! Et voi olla tosissas! Ei kenenkään paino nouse yhden viikonlopun mässäilystä!!!! Saattaa heti näkyä vaa'assa mutta ei enään seuraavana päivänä... Tuommoinen painon nousu voi olla vaikka ihan siitä, että suoli on toiminu huonommin.

No niinpä.
Ja jos tosiaan on välimatkaa noinkin paljon niin ei se yks viikonloppu nyt tee kesää eikä talvea.

ja sama sulle, jos on vanhempien tekemät pelisäännöt, varsinkin jos lapsi on "ylipainoinen" ni niitä noudatetaan vaiks kerran vuodes olis mummolassa....

No niinpä.

Aivan samaa mieltä edellisten kanssa!

.....ja sitten ihmetellään, että miksi tyttölapset(kin) voivat huonosti ja mistä he sairaalloiset naisenmallinsa ottavat...mediako syyllinen, ehkä osittain, mutta kyllä näköjään kotonakin osataan näitä asenteita opettaa =(

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Menee kyllä aika reilusti yli yläkäyrän, siis minun käsittääkseni, tuolla painolla ja pituudella :|

Kyllä minusta isovanhemmatkin voisivat ottaa huomioon vanhempien toiveet ja joku raja herkutteluun myös mummolassa! Hemmotella voi muullakin kuin ruoalla, karkeilla, jätskillä..

aivan totta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:

No niinpä.

.....ja sitten ihmetellään, että miksi tyttölapset(kin) voivat huonosti ja mistä he sairaalloiset naisenmallinsa ottavat...mediako syyllinen, ehkä osittain, mutta kyllä näköjään kotonakin osataan näitä asenteita opettaa =(

no LOL!! :D tässä ei oo kenestäkään anorektikkoa tekemässä... mieti hieman asiaa ja juttujas

Eihän tässä nyt ole mitenkään edes todistettu, että se mummo olisi lapseen tunkenut ruokaa, karkkia ja jätskiä...

Jos lapsi alunperinkin on ylipainoinen niin kyllä se vika on kotona eikä mummolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:

Totta, MUTTA avauksen sävy on mun mielestä sellainen, että lapsella ei ollut liikaa painoa ennen mummolaan menoa. Ja sitä mä en allekirjoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:

No niinpä.

huoh... onneks mä oonki kertonu kuinka mä tytölle paasaan ja kerron millanen on oikea nainen ja kiljun ja itken vaa´ an tulosta.

Paino-asiat pitäs hoitaa kotona, en usko et mummolassa se on tullu. Mut vanhempien yli ei saa kävellä, ja rajat on hyvä olla samanlaiset kaikkialla missä lapsi on. Ihan perusjuttuja kasvatuksessa. Siitä tässä lähinnä itse hermostuisin, en painon heilahteluista.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Kuinka paljon lapsi liikkuu?
Millainen noin suunnilleen ruokavalionne on?

tarhassa on kuulemma liikkuvainen lapsi. Viikonloppuisin ulkoillaan ja tehdään esim. tänäänki parin tunnin metsäretkiä, käydään uimassa ja kävelemässä jne mahdollisuuksien mukaan.

Ruokavalio esim. tänään syötiin uunilohta, muusia ja salaattia. Sit oli myöhemmin riisipuuroa.( ei punaiseen maiton )

eilen oli kanaa ja riisiä sekä salaattia ja sit oli hernekeittoo.

salaatista ja vihanneksista onneks tykkää ja ne häviääki ekana lautaselta.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jos kerta ap itsekin olet ylipainoinen(?) niin kannattasko sinunkin laihduttaa? Kyllä se lapsi sen mallinsa äitiltään ottaa.

pitäs juu kyllä laihduttaa

Miten laihduttaisit?
Jos kerran on jo terveellinen ruokavalio, hyvin liikuntaa...

omaa liikuntaa lisäämällä. kaivoinki kävelysauvat taas komerosta perjantaina.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Paino-asiat pitäs hoitaa kotona, en usko et mummolassa se on tullu. Mut vanhempien yli ei saa kävellä, ja rajat on hyvä olla samanlaiset kaikkialla missä lapsi on. Ihan perusjuttuja kasvatuksessa. Siitä tässä lähinnä itse hermostuisin, en painon heilahteluista.

Kyllä meillä lapsi ymmärtää, että kotona on omat säännöt ja mummolassa on mummolan säännöt.

Mä en ainakaan jaksa niuhottaa vaikka lapsi saa mummolassa jälkkäriksi karkkia ja muutenkin hyvää vaikka kotona karkkipäivä on lauantaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jos kerta ap itsekin olet ylipainoinen(?) niin kannattasko sinunkin laihduttaa? Kyllä se lapsi sen mallinsa äitiltään ottaa.

pitäs juu kyllä laihduttaa

Rakas ap. Ota ihan tosissasi nämä huolet painon kontrollista. Siis puhu itsestäsi kauniisti ja arvostavasti ja omasta painosta hyväksyvästi. Älä ramppaa vaa'alla. Heitä vaikka hittoon koko kone. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sun ei tarvitsisi laihduttaa, jos kerran olet ylipainoinen. Mutta hyväksy itsesi äläkä näytä lapselle painoahdistustasi.

Ja sitten, on tietenkin ärsyttävää, jos isovanhemmat kumoaa vanhempien tekemiä sääntöjä. Mutta semmoisia ne isovanhemmat joskus on.. ärsyttävää mutta sitä elämä on. Kukaan ei kuitenkaan tuolla määrällä mummolavierailuja vielä liho. Eli kotona on jotain pielessä ruokavaliossa.

Siispä pyydä neuvolasta lähete ravitsemusterapeutille. Olette ilmeisesti koko perhe elämäntaparemontin tarpeessa, jos kerran olette kaikki (?) ylipainoisia. Mitä siis syötte normaalisti? Herkkujen määrä ei aina ratkaise, jos arkiruoka on omituista tai ruoka-ajat epäsäännöllisiä. Esim. syöttekö 4-5 kertaa päivässä vai useammin (kaikki suupalat)? Syöttekö eineksiä (ei ne aina pahoja oo mut..)? Mitä juotte? Millaisia maitotuotteita? Kuinka paljon hedelmiä?`Millaista leipää? Mitä leivän päällä? Kuinka isoja annoksia luonasta/päivällistä? jne...

Tsemppiä.

Tää painoasia on tabu. Mä olen ollut pidemmän aikaan huolissani meidän esikoisen syömisestä, siis ihan ruoan, leivän jne tavallisen, en herkkujen: en koskaan punnitse lapsia, ei meillä ole edes vaakaa, mutta näen että tyttö reagoi herkästi liikaan syömiseen. Otin asian puheeksi lääkärissä, ja lääkäri oli mun kanssa samaa mieltä, rajoittaa pitää nyt, muuten meillä on syömisongelma tulevaisuudessa varmasti. Tavat tietysti pitää olla ongelmat. Ennen tätä tulin lynkatuksi täällä, äitini toimesta, ystävien toimesta, vähän joka taholta: jos puutut, siitä tulee varmasti anorektikko!! Tai sitten bulimia!! Saa itsetunto ongelman, ryhtyy kapinoimaan teini-iässä!!
Mä en ole samaa mieltä siis, ja olen onnellinen että lääkäri oli mun kanssa samalla linjalla. Otti tytöstä mitat ja myönsi, että yläkäyrillä mennään, mikä ei ollut mulle yllätys.

Ja mun anoppi on juuri sitä lajia, jonka luona saa syödä herkkuja niin kauan, että oksentaa. Eikä mun lapset ole ikinä oppineet herkuista kieltäytymään: on kyllä yritetty opettaa. Eli ymmärän ihan täysin.

Ennen kuin pauhaat ja paasaat, niin muista eräs Fakta: jos 80% ravinnosta on terveellistä ja hyvälaatuista, 20%:lla ei ole juurikaan merkitystä. Eli jos lapsi syö kotona terveellisesti, niin turha kiehua yhdestä kilosta noin kovasti =) Noiden prosenttiosuuksien pointti piilee siis siinä, että satunnainen herkuttelu ei kenenkään painonhallintaa tuhoa.

Yhteistyössä