Huomenta! Minä en enään jaksa, ei ole itku taaskaan kaukana.

Mä en keksi muuta keinoa kuin sen, että vahtaat tyttöä koko ajan. Ja joka ikisestä rikkeestä raahaat jäähylle. Kyllä se sitten jossain vaiheessa oppii. Vauva kantoliinaan, niin sulla jää kädet vapaaksi. Ja joka ikisestä rikkeestä tosiaan pauhut ja jäähy, kyllä 2½-vuotiaat yleensä jo puhetta ymmärtää kun tarpeeksi lujaa puhuu ja toistaa tsiljoona kertaa. Ette te noinkaan voi jatkaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttösenäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
saako siis ne sellaset lapsilukot auki jotka laitetaan oviin?

Saa ne mallit mitä meidän keittiössä voi käyttää.

no voih :/ pystyiskö virittelemään mitään porttia/kaidetta/estettä siihen tytön oven eteen,niin että saa oven auki,mutta ei pääse huoneesta sen esteen takia pois? todennäkösesti sitten huutelis sua joten heräisit siihen...

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
mitäs jos jättäisit jo illalla pöydälle jotain syötävää ja esim. vesipullon?
Meillä kans omatoiminen poika joka on hakenut itse mehupullon jääkaapista jo alle 2v lähtien ja osaa sen myös palauttaa. se auttoi kun on antanut olla omatoiminen.

Tätä en ole kokeillut, kiitos vinkistä.
Meillä saa olla ihan luvan kanssa omatoiminen (juuri 4v täyttänyt poika teki eilen omat eväsleipänsä) mutta joku raja silläkin :headwall:

meillä on viel ävähän sellanen ongelma että poitsu pamauttaa nyrkillä tai lelulla toisia joko ihan kiusallaan ja nauraa räkäisesti päälle tai sitten kun hermostuu,vaikka aina joutuu tiukkaan puhutteluun/pyytää anteeksi/lelu lähtee pois/istuu jäähyllä ekan varoituksen jälkeen. mut ei tunnu käytös muuttuvan siltä osalta=( . ärsyttävää. muuten kyllä jäähypenkki on ollut tehokas

saako siis ne sellaset lapsilukot auki jotka laitetaan oviin?

Saa ne mallit mitä meidän keittiössä voi käyttää.

no voih :/ pystyiskö virittelemään mitään porttia/kaidetta/estettä siihen tytön oven eteen,niin että saa oven auki,mutta ei pääse huoneesta sen esteen takia pois? todennäkösesti sitten huutelis sua joten heräisit siihen...

En tiedä, tavallisen kokoisen turvaportin yli kiipeää jos ei saa sitä auki.
Sellaisen kunnon sellin oven hommaaminen käy välillä mielessä :laugh:
Pahinpaan aikaan tyttösen huoneen ovi oli kiinni niin että ei päässyt sieltä itse ulos, ei sekään ollut hyvä ratkaisu, hän saattaa touhuta pitkäänkin ennen kuin kaipaa seuraa, kiivetä vaatekaappiin tai leluhyllyille jne.

No mistä olette apua pyytäneet? Neuvola? Perheneuvola? Lastenlääkäri?
Onko lääkitystä kokeiltu? Jotakin mikä saisi rauhoittumaan? Koska ei tuo pidemmän päälle onnistu, koska on muitakin lapsia, ja jos oma jaksaminen on jo kortilla. Tuosta tilanteesta kärsii kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Onko lääkitystä kokeiltu? Jotakin mikä saisi rauhoittumaan? Koska ei tuo pidemmän päälle onnistu, koska on muitakin lapsia, ja jos oma jaksaminen on jo kortilla. Tuosta tilanteesta kärsii kaikki.

Tyttönen on vasta 2.5v.
Neuvolassa kauhistellaan ja suositellaan päiväkotia joka ei nyt ole se oikea vaihtoehto meidän perheelle.
Kunta ei tällä hetkellä kuulu minkään perheneuvola piiriin ja neuron polille on turha mennä vielä. Olen asiaa kysynyt sieltä polilta, tyttösen pitää vielä kasvaa.

Mä tekisin lapsen huoneesta turvallisen ja laittaisin sen oven yöksi lukkoon, ettei pääse aamulla tekemään pahojaan. Ehkä itkuhälytin hätätilanteen kuulemiseksi.
Turvallisempaa lapsella olis lukkojen takana parituntia, kuin kiipeilemässä kahdella tuolilla katonrajassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
keittiön ovi lukkoon. Meillä piti rakentaa seinä ja ovi keittiöön, kylläkin lapsen allergian takia, kun aina oli syömässä jotain luvatonta.

Lastenhuoneeseen on käynti keittiön kautta eli ei onnistu.
Jos tyttönen ei pääse keittiöön niin kantaa sitten vessasta vettä lattioille, meikkaa omatoimisesti, kiipeää lavuaariin että pääsee kaapeille.
Yläkerran turvaportin yli kiipesi jo yli 6kk sitten..

Vessan oveen haka niin ylös ettei edes tuolille kiipeämällä ylety siihen

Mä kyllä suosittelen erilaisia virityksiä ettei lapsi pääse pahantekoon, säästyy hermot ja aikaa. Onhan niitä virityksiä kurja purkaa ja sulkea, mutta helpompaa se on kuin siivota ja ärjyä ;) Tosin huoneiden ovet jättäisin suosiolla virittelemättä, jos vaikka sattuu tulipalo ettei poistuminen tule vaikeaksi.

Jos lapsilukot ei auta niin mustekaloilla saa kaappien ovia napakasti kiinni. Nippusidettä natiainen ei taatusi aukaise :whistle:

Tyttönen on vasta 2.5v.
Neuvolassa kauhistellaan ja suositellaan päiväkotia joka ei nyt ole se oikea vaihtoehto meidän perheelle.
Kunta ei tällä hetkellä kuulu minkään perheneuvola piiriin ja neuron polille on turha mennä vielä. Olen asiaa kysynyt sieltä polilta, tyttösen pitää vielä kasvaa.

Missä ihmeessä asutte????? Ei siis tarvii vastata, ihmettelen vaan, että missä on jätetty asiat noin retuperälle. Perheneuvola on kunnalla OLTAVA, ei ole siis kunnalle vapaaehtoinen järjestely. Ja jännä tuo neuronkin suhtautuminen - kyllä tuon ikäistä pystyy jo tutkimaan ja toimintaterapialla tms. auttamaan.

Tsemppiä teille kovasti! Ei varmasti ole paljoakaan voimia, mutta jos niitä on, niin lähtisin peräämään oikeuksia. Siis soittoa sairaalaan ylilääkärille, sosiaalijohtajalle jne. Tyttönne tarvitsee apua ja te myös, että jaksatte!!!

Heräsin klo 6, koko keittiö oli sotkettu kissa raksuilla, vajaalla litralla maitoa ja reilulla litralla pihvimaustetta.
Mikään kaappilukko, tuplasolmittu huivi tai kahvojen poisto ei pysäytä tyttöstä.
Eilen aamulla "käytti" vain 3 pussia tacomaustetta ja purkin leivinjauhetta.
Mausteet kaivelee 2 tuolin avulla yläkaapista, hellan päälle kiipeämällä.

Ikää 2.5v, puhe ei tehoa.
Tyttönen on ylivilkas ja nukkuu huonosti, on varmaan taas herännyt taas klo 5 kun naapuri (asumme okt) on lähtenyt töihin.

Minä en enään jaksa, vauva nukahtaa puolen yön aikoihin, ilmeisesti mun on laitettava kello soimaan neljältä tai jotain..
:headwall: :headwall:

Meidän kuntamme ei kuulu edes minkään perheneuvolan piiriin ja neuvolassa vain kauhistellaan tyttösen toimia ja suositellaan päiväkotia..

*muoks*
tyttönen kävi kääntymässä keittiössä kun tuota viestiä naputtelin, nyt on sitten kylmää kahvia koska keitin oli pistetty kiinni.

onko tuo ylivilkkaus iha lääkärisä todettu?
ja puhuuko tyttö?

Meillä tosiaan auttoi se että annan tehdä itse juttuja, suorastaan kannustan olemaan omatoiminen, saattaa hakea myös välipalaa itselleen ja pikkuveikalle, siis poika on nyt 3v 1kk. Myös käy vessassa omatoimisesti, nyt myös pyyhkii itse. Meilläkin on lukkoja jotka nyt osaa avata. Usein tulee vessasta ja selittää laittaneensa dödöö tai hiuslakkaa itte, meilläkin puhe heikkoa, käy puheterapiassa. Kyllä se siitä helpottaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja äippä77:
Heräsin klo 6, koko keittiö oli sotkettu kissa raksuilla, vajaalla litralla maitoa ja reilulla litralla pihvimaustetta.
Mikään kaappilukko, tuplasolmittu huivi tai kahvojen poisto ei pysäytä tyttöstä.
Eilen aamulla "käytti" vain 3 pussia tacomaustetta ja purkin leivinjauhetta.
Mausteet kaivelee 2 tuolin avulla yläkaapista, hellan päälle kiipeämällä.

Ikää 2.5v, puhe ei tehoa.
Tyttönen on ylivilkas ja nukkuu huonosti, on varmaan taas herännyt taas klo 5 kun naapuri (asumme okt) on lähtenyt töihin.

Minä en enään jaksa, vauva nukahtaa puolen yön aikoihin, ilmeisesti mun on laitettava kello soimaan neljältä tai jotain..
:headwall: :headwall:

Meidän kuntamme ei kuulu edes minkään perheneuvolan piiriin ja neuvolassa vain kauhistellaan tyttösen toimia ja suositellaan päiväkotia..

*muoks*
tyttönen kävi kääntymässä keittiössä kun tuota viestiä naputtelin, nyt on sitten kylmää kahvia koska keitin oli pistetty kiinni.

onko tuo ylivilkkaus iha lääkärisä todettu?
ja puhuuko tyttö?

Ei ole virallista diagnoosia, mutta on huomattavasti vilkkaampi kuin adhd-isoveikkansa saman ikäisenä.
Tyttö puhuu, ei ihan oman ikätasonsa mukaan mutta puheterapeutin mielestä ei ole mitään hätää.

:hug: En varmaan osaa auttaa, mutta pystyisikö teillä tekemään huonejärjestelyjä niin, että tyttärelle tulisi rauhallisin makuuhuone? Ei olisi yhteydessä keittiöön ja olisi mahdollisesti myös etäällä eteisestä, eikä esim. naapuriin päin?

Omalle vilkkaalle koululaiselleni (adhd+add) huoneen ja vuoteen sijainnilla on hirveästi merkitystä. Ei pysty nukkumaan eteisen lähellä ja muutenkin valojen määrään ym. on jouduttu kiinnittämään huomiota. Olenkin ajatellut, että kun saan hänelle ihan oman huoneen, sisustukseen käytetään aikaa ja filosofiaa, että saadaan lapselle rauhaisa uni.

Meillä tyttö oli ja on joskus vieläkin kova touhuamaan kylppärissä, kokeilee ja tutkii, kiipeilee. Ja pakkohan on vessaan päästää asioille, silloinkin kun itse ei joutaisi/pystyisi vieressä istumaan! Avaimella avattavat lukot pesuainekaappeihin on ollut meidän radikaaliratkaisu.

Voimia sinulle lasten kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:

Tyttönen on vasta 2.5v.

Missä ihmeessä asutte????? Ei siis tarvii vastata, ihmettelen vaan, että missä on jätetty asiat noin retuperälle. Perheneuvola on kunnalla OLTAVA, ei ole siis kunnalle vapaaehtoinen järjestely. Ja jännä tuo neuronkin suhtautuminen - kyllä tuon ikäistä pystyy jo tutkimaan ja toimintaterapialla tms. auttamaan.

Tsemppiä teille kovasti! Ei varmasti ole paljoakaan voimia, mutta jos niitä on, niin lähtisin peräämään oikeuksia. Siis soittoa sairaalaan ylilääkärille, sosiaalijohtajalle jne. Tyttönne tarvitsee apua ja te myös, että jaksatte!!!

Me asumme perseessä
|O ihan selvästi.
Tämä on pieni maaseutukunta jonka kaikki asiat on hajauteltu sinne tänne, lääkärissä käydään (oman kunnan lääkärille ei yleensä päästä) yhdessä kaupungissa, sairaalaan mennään seuraavaan kaupunkiin, kela onkin sitten vastakkaisessa suunnassa kolmannessa kaupungissa..
Aiemmin kunta kuului neljännen kaupungin perheneuvolan piiriin, joka jo nettisivullaan ilmoitti tarjoavansa vain puhelinapua kun on niin ruuhkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
:hug: En varmaan osaa auttaa, mutta pystyisikö teillä tekemään huonejärjestelyjä niin, että tyttärelle tulisi rauhallisin makuuhuone? Ei olisi yhteydessä keittiöön ja olisi mahdollisesti myös etäällä eteisestä, eikä esim. naapuriin päin?

Omalle vilkkaalle koululaiselleni (adhd+add) huoneen ja vuoteen sijainnilla on hirveästi merkitystä. Ei pysty nukkumaan eteisen lähellä ja muutenkin valojen määrään ym. on jouduttu kiinnittämään huomiota. Olenkin ajatellut, että kun saan hänelle ihan oman huoneen, sisustukseen käytetään aikaa ja filosofiaa, että saadaan lapselle rauhaisa uni.

Meillä tyttö oli ja on joskus vieläkin kova touhuamaan kylppärissä, kokeilee ja tutkii, kiipeilee. Ja pakkohan on vessaan päästää asioille, silloinkin kun itse ei joutaisi/pystyisi vieressä istumaan! Avaimella avattavat lukot pesuainekaappeihin on ollut meidän radikaaliratkaisu.

Voimia sinulle lasten kanssa!

Me kokeilemme tyttösen sijoittamista toiseen yläkerran makuuhuoneeseen, heti kun saan asian järjesteltyä.
Tuo toimenpide on sen verran suuri että 7-henkisestä perheestä vain yksi nukkuu sen jälkeen samassa huoneessa kuin ennen muutosta.
Nyt tyttönen on jo niin iso että pärjää portaissa.
Odottelen vaan koska miehellä olisi aikaa auttaa minua huonekalujen kanssa.. Mies tekee paljon reissutöitä, nyt odotellaan kotiutuvaksi pe-la välisenä yönä ja maanantaina taas lähtee..

Hitsi... Kylläpä on ihan surkeat palvelut kunnassanne. Olen ollut tk-psykologina pikkukunnassa ja kyllä teille olisi tarjottu apuja ja selvitelty takuulla. Ehkä olisi mietitty erikoissairaanhoidon pikkulapsipsykiatrian kautta, että mistä kiikastaa. Olet tosi oikeilla jäljillä, kun haluaisit apua nyt eikä myöhemmin, kun asia jo ehtii vaikuttaa tytön kuvaan itsestään. Näin netissä on kyllä mahdoton sanoa muuta kuin, että mahdollisimman paljon turvallisia rutiineja, sylittelyä, lukemista ym. Miksei jäähypenkkikin ole ok, mutta voi olla, että tyttö on vielä hiukan pikkuinen. Palkitse myönteisellä huomiolla kaikkea hyvää toimintaa. Olet kyllä aika kovilla ja sietäisit saada paremmin tukea tilanteeseen. Ehkä sitten täytyy vaatia lähetettä neuvolalääkäriltä?

Ihmetellen luin ton sun tekstin. Aika pienellä ikäerolla ootte lapset tehnyt, ja kun vielä on adhd:ta ja muuta..... Ei oo tarkotus syyllistää, mutta koittakaahan jaksaa tai saada jostain apua, kus miehesikin on vielä reissutyössä! HUH-huh. Pienen vauvan äitinä jäähypenkin pito systemaatisesti on vaikeaa, ja jos aina ei saa rangaistusta, voi olla ettei tehoa. Meillä puhetta uskotaan, varsinkin jos isä korottaa ääntä.

Alkuperäinen kirjoittaja jaksuja!:
Ihmetellen luin ton sun tekstin. Aika pienellä ikäerolla ootte lapset tehnyt, ja kun vielä on adhd:ta ja muuta..... Ei oo tarkotus syyllistää, mutta koittakaahan jaksaa tai saada jostain apua, kus miehesikin on vielä reissutyössä! HUH-huh. Pienen vauvan äitinä jäähypenkin pito systemaatisesti on vaikeaa, ja jos aina ei saa rangaistusta, voi olla ettei tehoa. Meillä puhetta uskotaan, varsinkin jos isä korottaa ääntä.

Jos ihan totta puhutaan niin vauvaa ei olisi jos olisin tämän tilanteen osannut ennakoida.
Minä pidän aina puhuttelun, jäähypenkki ei toimi tyttösellä.
Pojille isän äänen korotus kyllä tehoaa (ovat enkeleitä kun iskä on kotona) mutta tyttönen vain nauraa ja lällättää.
Meillä on kaksi vanhinta jo yläasteikäisiä, eli on sitä isoa ikäeroakin :D
Mutta kuten jo kirjoitin on tyttönen (vaikka onkin melkoinen tuholainen) aina aurinkoinen :heart:

minkäikäiset lapset teillä?minkäikäisiä ite ootte? meinaan vaan että meikäläinen 40 v ei jaksais tommosta, toivottavasti oot huomattavasti nuorempi. pakkohan sun on jotain apuja saaha vaikka sossusta tai mll. ihan pakko, jos tilanne on toi niinku kerrot ja ukko vielä reissuhommissa. soita sossuun rohkeesti ja pyydä apuja. terv. entinen sossun työntekijä

Yhteistyössä