Huomioitteko lastenne mielipiteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä miellä aikuinen päättää ollaanko menossa luontoon tai sukulaisiin vai ei. Ja lapset tulee mukana. Jos ei ole pakko käydä sukulaisissa niin teininä eivät mummot ja papat paljon lapsenlapsia enää näe :/ Minun pikkuveljeni ei ole ollut pakko käydä sukulaisissa, eikä siis enää käy edes joulusin tai muina pyhinä, ei edes 50 vuotis synttäreihin osallistu tai mitään. Ikää siis 13v ja itse on saanut aikas pienestä asti päättää osallistuuko vai ei. Minä ja toinen veljeni taas ollaan "jouduttu" käymään sukulaisissa ja edelleen käydään ja jopa mielellämme ;)

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärjellä aateltuna:
Kukas teillä onkaan aikuinen??? Sillä saa varmasti mutinoita ja kunnon konflikteja aikaan jos lapset huomaa saavansa päätösvaltaa, ja varsinkin kun huomaavat aikuisen epäroinnin, käyttävät sitä hyväkseen. Aikuinen tekee päätökset, kuunneltuaan ja otettuaan mielipiteet huomioon. Ja aikuisen päätös pitää, siihen ei lapsella ole veto-oikeutta, jos mielii jatkossakin olla vallan kahvassa.

Siksihän täälläkin kyselen, kun tiedän olevani se aikuinen, jonka on päätettävä.

Mielestäni tuo on sellainen asia, jonka aikuinen päättää. Vaikka koululainen ei haluaisikaan lähteä sukulaisiin on hänen vain lähdettävä koska muukin perhe menee. Eihän hän voi yksin kotiinkaan jäädä. Usko pois, lapsesi arvostaa jämäkkyyttäsi!
Siihen ei kannata verrata miten toisilla on: joo eihän kaikilla ole edes sukulaisia ketä voisi käydä tapaamassa.

Ei tässä ole kyse mistään sellaisesta asiasta, että vallan jyräisit lapsesi ylitse.

Ja kyllä meillä ulkoillaan, koska se on hyväksi terveydelle vaikka lapsi haluaisi esimerkiksi vain pelata tietokoneella.

Meni yli hilseen. Mukulat autoon. Ei tommosista keskustella, ei aikuinen jyrää, vaikka muksu joutuu sukuloimaan. Ei se autossa olo ketään tapa, vaikka se joskus siltä ehkä kuulostaa. :o :D

Yhteistyössä