Huomioitteko tarjoiluissa pitkän matkan vieraat?

Rva Ilkeä Harmaa

Aktiivinen jäsen
27.12.2013
1 972
1
36
Me mentii jonku aikaa sitten kaverin lapsen syntymäpäiville ja onneksi aavistelin niukat tarjoilut ja kävimme syömässä ennen kutsuja. Olisi ollut todella kurjaa olla heillä, kun nälkä kurnii mahassa.
Mutta onko teidän mielestä kohteliasta ottaa huomioon kaukaa tulleet vieraat ja tarjoilla jotain ruokaisaakin eikä vaan "kakku kahveja"?

riippuu juhlista teenkö ruuan vai en, lasten juhlille en ole ruokaa tehnyt. Itse en olettaisi lasten synttäreillä ruokaa saavani, enkä muutenka menisi nälkäisenä kyläilemään. Eiköhän se lounaalla pysähtyminen kuulu ihan pitempään matkaan.

No meillä on aina useampaa suolaista tarjottavaa. Piirakoita, jauheliharullaa, pasteijoita yms. Mutta varsinaista ruokaa en ole kyllä synttärikahville tehnyt. Itse en oikein välitä pelkistä kakkukahveista, kun en makeasta tykkää muutenkaan. Silloin juon sitten vaan kahvit. Ja nälkäisenä en mene kahville.

Aina kannattaa huomioida oma ja isäntäväen taloudellinen tilanne. Itse en ehkä kehtaisi mennä vain istumaan ja odottamaan tarjoiluja kun voin hyvin tuoda mukanani jotakin. Jos rahat eivät riitä, täytyy syödä sen mukaan mihin on varaa eikä olettaa saavansa kestitystä kylästellessä.

Kyllä huomioisin, jos vieraat tulisivat kauempaa! Jos ovat aivan lähialueella asuville tiedossa, voisi tarjoilu rajoittua ihan vaan pulliin, pasteijoihin yms muihin pikkujuttuihin.

Ei meidän juhliin häitä lukuunottamatta ole pitkänmatkalaisia tullut, joten sen puoleen ei kokemusta. Mutta en minä tuota perustetta oikein ymmärrä. Minusta ruokaa pitää tarjota, jos juhlat järjestetään tavanomaiseen ruoka-aikaan eli puoliltapäivin taikka neljän maissa. Tai ne kestää niin pitkään, että ruoka-aika juhlien kuluessa koittaa. Mutta jos järjestän kahvitilaisuuden klo 14.00, niin oletan pitkämatkalaisten syöneen matkalla. Eihän se ole mikään ongelma, ruokaa saa joka huoltikselta.

En ole koskaan ollut yhdilläkään lasten synttäreillä jossa olisi ollut ruokatarjoilu.

Miksi ap teille oli niin iso asia käydä syömässä reissussa? Rahanko takia? Olisit tehnyt eväät :D

Juhlissa en odota saavani kahvia ja kakkua enempää, sillä juhlat saattavat mennä tietyn kaavan mukaan, josta voi olla hankala poiketa jonkunkauempaa tulevan vieraan vuoksi. Sovitussa kyläilyssä sen sijaan toivoisin saavani jotain ravitsevampaa, mutta kokemuksesta oppineena käydään yleensä jossain syömässä ennen kyläilyä tai varataan syötävää mukaan.

Usein kysyn ruoka asiasta etukäteen. Esim jos lähdemmme täältä Tampereen seudulta kylään Hyvinkäälle, Jyväskylään tai Helsinkiin. Yleensä otan jokatapauksessa muksuille mikrolämmitettävät ruuat mukaan, koska en halua vaivata emäntää lämpimän ruuan pyytämisellä. Muksut ovat myös maito- kananmun- allergikkoja ja sopivan ruuan saaminen heille kyläpaikassa on aina epävarmaa.

En ole koskaan ollut yhdilläkään lasten synttäreillä jossa olisi ollut ruokatarjoilu.

Meillä ja mun siskolla on aina ruokatarjoilu lasten synttäreillä, jos tullaan kotoa suoraan synttäreille. Välimatkaa on 200km. Just oli meidän yhen lapsen synttärit ja sisko perheineen kävi vaan päiväseltään, niin tottakai laitoin ruuan, olivat meillä n. 13 aikaan. Kun päiväseltään tulee noin pitkän matkan takaa niin on se paljon järkevämpi laitttaa ruoka, saatika pysähtyä matkalla, menee ihan turhaa aikaa siihen syömiseen matkalla. Ja vaikka oli vieraita lyhyeltäkin matkaa (1km-40km), niin kaikki tulivat samaan aikaan ja söivät.

Kyllä meillä huomioidaan tarjoiluissa pitkänmatkalaiset, eli yleensä (aina) on ruokaa tarjolla vieraille. Ja ruokaa on tarjolla monesti vaikkei olis pitkänmatkalaisiakaan. Yleensä ilmoitan kutsuttaessa, että meillä on sitten ruoka, ei tarvitse pysähtyä syömään.

Miksi ap teille oli niin iso asia käydä syömässä reissussa? Rahanko takia? Olisit tehnyt eväät :D

Ei se haittaakaan, mutta jos en olisi aavistanu niukkoja tarjoiluja niin ei olisi ollut kivaa. Monestihan sitä on hyvät tarjoilut ja olisi aika epäkohteliasta taas mennä täydellä mahalla, eikä syödä mitään.

Minun mielestäni kuuluu ihan peruskohteliaisuuteen huomioida pitkänmatkalaiset. Joskus teen niin, että kutsun pitkänmatkalaiset tuntia paria aiemmin ja pääsevät suoraan ruokapöytään. Sitten muille on kaffepöytä. (Tosin nämä pitkänmatkalaiset ovat lähisukulaisia ja jäävät sitten yöksikin yleensä.)

Niin ja en tosiaankaan tarkota, että lämmintä ruokaa pitäs olla. Mut jos on tarjolla keksejä ja kakku niin olisihan sitä hyvä mainita etukäteen, että käykää syömässä ennen tuloa. Ihmisethän eivät ole ajatustenlukijoita.

• Tykkää
Reactions: LIEN
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29518985:
Niin ja en tosiaankaan tarkota, että lämmintä ruokaa pitäs olla. Mut jos on tarjolla keksejä ja kakku niin olisihan sitä hyvä mainita etukäteen, että käykää syömässä ennen tuloa. Ihmisethän eivät ole ajatustenlukijoita.

Mihin aikaan nämä kekkerit sitten oli? Onko muka joku yleinen olettamus, että lasten synttäreillä on ruokaa tarjolla?

Ja onko sulla jotain aineenvaihduntahäiriötä tms. jos et yksiä kahvitteluja kestä "pelkän" kakun voimin? Siinä reilummassa kakkupalassa on kuitenkin energiaa sen verran, mitä normaalissa terveellisessä ateriassa, joten kyllä minä ainakin sen voimin jaksaisin pari tuntia perseelläni istua.

No jos lähden reissuun teen eväitä tai valitsen jonkun mukavan paikan jossa syödä. En mene mihinkään sillä periaatteella että nyt mennään syömään, jos ei ole syömään kutsuttu.

Näin on ollut aina, silloinkin kun lapset pieniä. Jokainen maksaa omat ateriansa ja ruokansa itse.

Mitä tulee tarjoiluihin, niin kyllä meilä silti on synttäripöydässä jotain muutakin kuin makeaa. Lapset ovat halunneet kaverisynttäreillä tarjoilla niitä hammastikkujuttuja,cocktail... jotain, jossa on lihapullaa ja viinirypälettä. Voileipiäkin väännän usein, voileipäkakkua pidän jotenkin juhlallisena, sitä tarjoillaan häissä, rippijuhlissa tai jossain isommassa. Jollekin se voi olla ihan tavallinen juttu, itse en osaa niitä vääntää niin minun pitäisi tilata niitä joten en ihan lastensynttäreille tai kahville ala tilaamaan.

En minä kehtaisi odottaa että joku emäntä tai isäntä joka on kattanut pöytään kakkua, hienot kupit, liinat, jotain pikkusuolaista, niin pitäisikin alkaa miettiä että mihin kattaa minulle pitkän matkan vieraalle lihakeiton... tai jotain isompaa suolaista.
Yleensä ihmisillä on yksi ruokapöytä, no joillain voi olla lisäksi ruokasali, mutta siis, kauhea stressi emännälle joka haluaisi kai jutellakin ja muuta, väsätä vieraille jotka eivät ole raaskineet ostaa eväitä tai käydä syömässä.

Yhteistyössä