Huomisesta hautajaisiin menostani...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen kummityttö :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullinen kummityttö :(

Vieras
Eli niinkuin aamulla täällä kirjoitin, olen siis huomenna menossa ensimmäistä kertaa elämässäni hautajaisiin. Tänään kävin tilaamassa pienen kukka-asetelman.

Poitsulle olen järjestänyt hoitopaikan mummilaan siksi aikaan.
Nyt herää kysymys, Elikkäs hautajaisiin pukeudutaan aina mustiin..

Käykö vaatetuksi: musta alle polvien mittainen hame,mustat sukkikset,saappaat,musta jakku ja joku kauluspaita sinne alle (musta vai valkoinen?)
Saako olla koruja?

Käy. Paitakin voi olla valkoinen tai musta, ihan kummin vaan. Korujakin voi olla, kunhan ne ovat hillittyjä. Ei sentään mitään kimaltelevia isoja pukukoruja. Sen sijaan jos yleensä käytät isoja korvakoruja, niin mielestäni voit samat hautajaisiinkin laittaa.

No mites kun kukka asetelmaan pitää kirjoittaa kortti jonka floristi antoi... en tiedä mitä kirjoitan! ;(

Sitten ostin sellaisen ison adressin... milloin se annetaan ja mitäs siihen tulee?

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen kummityttö:
No mites kun kukka asetelmaan pitää kirjoittaa kortti jonka floristi antoi... en tiedä mitä kirjoitan! ;(

Sitten ostin sellaisen ison adressin... milloin se annetaan ja mitäs siihen tulee?

Adressiin tulee yleensä "sen ja sen muistoa kunnioittaen se ja se" ja sen voit antaa lähiomaisille ennen muistotilaisuuden alkamista tai jos muistotilaisuus esim. srk-salissa tai muuten lähistöllä niin toimittaa etukäteen muistotilaisuuden pitopaikalle. Muistovärssyjä kukkalaitteeseen löytyy varmasti netistäkin pienellä hakemisella. Voimia, päivä on taatusti raskas!

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:

Adressiin tulee yleensä "sen ja sen muistoa kunnioittaen se ja se" ja sen voit antaa lähiomaisille ennen muistotilaisuuden alkamista tai jos muistotilaisuus esim. srk-salissa tai muuten lähistöllä niin toimittaa etukäteen muistotilaisuuden pitopaikalle. Muistovärssyjä kukkalaitteeseen löytyy varmasti netistäkin pienellä hakemisella. Voimia, päivä on taatusti raskas!

Voi,että en tiedä pystynkö lukemaan muistovärssyä kukkalaitteesta.. :(

Voiko siihen kukkalaitteen korttiin kirjoittaa että: xxxxxx muistoa kunnioittaen, maija ja matti

Yleensä kyllä ei hautajaisiin hommata sekä kukkaa että adressia. Jos menet paikalle, viet kukat ja sen kortin jossa joku värssy tms. Jos et mene, toimitat sinne adressin. Nyt sulla on vähän tuplasti tota muistamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen kummityttö :(:

Voiko siihen kukkalaitteen korttiin kirjoittaa että: xxxxxx muistoa kunnioittaen, maija ja matti

ihan hyvin voi.

Alkuperäinen kirjoittaja Surullinen kummityttö :(:

Voi, mutta yleensä siinä on joku värssy. Jos et muuta keksi tai jaksa lukea niin "Herra on minun paimeneni ei minulta mitään puutu". Ja sitten tuo xxx:n muistoa kunnioittaen Maija ja Matti. Nimittäin kyllä ihan lähiomaisetkin (joskus leskeä lukuunottamatta) lukee yleensä sen värssynsä.

Niin ja siis kukkien korttiin ja adressiin voi kirjottaa samat jutut, jonkin värssyn, sen ja sen muistoa kunnioittaen ne ja ne tms. Mutta ihan turhaa ne molemmat on sinne viedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sikke1:
Asu on sopiva. Saa olla valkoiustakin sekä myös koruja jos haluaa laittaa.

Mä olen ollut kerran hautajaisissa jossa kantajalla oli punainen takki. Se oli mautonta.

Mutta mitä värejä olen ihmisillä hautajaisissa nähnyt mustan ja valkoisen lisäksi: tummansininen, kirkkaansininen, liila, erittäin syvän viininpunainen, tummanruskea, keskiruskea...

Yleensähän se on niin että tiukempaa pukeutumiskoodia odotetaan lähimmiltä omaisilta (leski, lapset, sisarukset) ja muilla riittää hillitty, siisti pukeutuminen = ei antavia kaula-aukkoja, liian lyhyitä helmoja, kirkkaita värejä tai miehellä liian arkista vaatetta kuten esim. villapaita.

Alkuperäinen kirjoittaja n:
Niin ja siis kukkien korttiin ja adressiin voi kirjottaa samat jutut, jonkin värssyn, sen ja sen muistoa kunnioittaen ne ja ne tms. Mutta ihan turhaa ne molemmat on sinne viedä.

Joo, joko niin että lähettää adressin etukäteen surunvalitteluna omaisille heidän kotiinsa ja sitten paikan päällä on mukana ainoastaan kukkaseppele joka lasketaan arkulle.

Jos tietää ettei pääse hautajaisiin niin sitten sen adressin voi lähettää etukäteen omaisille tai vasta sinne seurakuntakodille/kirkkoon missä hautajaiset on. Ne kotiin tulleet adressit ja hautajaispaikalle tulleet adressit kerätään yhteen nippuun ja luetaan siellä muistotilaisudesssa.

Eli jos olet menossa itse paikalle etkä ole jo lähettänyt adressia niin sitten riittää se kukkaseppele. Adressithan on joko lähetetty kotiin surunvalitteluna heti kun tieto kuolemasta on tullut, tai sitten adressit on sellaisilta henkilöiltä jotka ei pääse itse hautajaisiin mutta haluavat muistaa jollain tavalla.

Siihen korttiin kirjoitat muistosanasi ja ne luet siellä arkulla, jos pystyt. Nimi sitten alle, toisinaan sukulaiset keräävät ne kortit talteen muistoksi. Jos et mitään muuta keksi, niin sitten Muistoa kunnioittaen *Surullinen kummityttö'

Adressi yleensä lähetetään silloin, kun ei itse osallistu tilaisuuteen. Tosin palstalta olen oppinut, että jossain päin maata se annetaan myös itse paikalla ollessa.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen kummityttö:
eli mulla on tuo adressi nyt ihan turhaa ostettu? kerta mennään paikan päälle ?

No joo, näin on. Mä en ole koskaan nähnyt että paikalle tulija on tuonut myös adressin. Tai voihan joku paikalle tulija tuoda tullessaan jonkun sellasen adressin, joka ei paikalle pääse. Mutta siis jos olet paikalla, älä vie omaa adressiasi.

Adressit luetaan (joku paikalla olija siis lukee) siellä kahvitilaisuudessa, jotta nekin jotka eivät paikalla ole, ottavat osaa suruun. Tulisi sitten kaksi kertaa kuultua sun muistamiset, ensin kirkossa ja sitten vielä kahveilla. Se olis vähän hassua.

Alkuperäinen kirjoittaja n:
eli mulla on tuo adressi nyt ihan turhaa ostettu? kerta mennään paikan päälle ?

No joo, näin on. Mä en ole koskaan nähnyt että paikalle tulija on tuonut myös adressin. Tai voihan joku paikalle tulija tuoda tullessaan jonkun sellasen adressin, joka ei paikalle pääse. Mutta siis jos olet paikalla, älä vie omaa adressiasi.

Adressit luetaan (joku paikalla olija siis lukee) siellä kahvitilaisuudessa, jotta nekin jotka eivät paikalla ole, ottavat osaa suruun. Tulisi sitten kaksi kertaa kuultua sun muistamiset, ensin kirkossa ja sitten vielä kahveilla. Se olis vähän hassua.

Just näin. Tosin joskus on joku tehnyt niinkin että on lähettänyt adressin suruvalitteluna viikon sisällä kuolemasta omaisten kotiin ja silti mennyt hautajaisiin. Silloin on ihan ok että tulee kahteen kertaan ne muistamiset.

selvä homma, eli adressi turhaa koska mennään paikan päälle. Mutta sain juuri kuulla että äitini ei pääse tulemaan joten hän kirjoittaa sen valmiiksi ostamani adressin ja annan sen omaisille siellä paikan päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maria:
Yleensähän se on niin että tiukempaa pukeutumiskoodia odotetaan lähimmiltä omaisilta (leski, lapset, sisarukset) ja muilla riittää hillitty, siisti pukeutuminen = ei antavia kaula-aukkoja, liian lyhyitä helmoja, kirkkaita värejä tai miehellä liian arkista vaatetta kuten esim. villapaita.

Asiaa on monta kertaa täälläkin käsitelty, ja se on juuri päinvastoin kuin sanoit. Lähimmät omaiset saavat pukeutua vapaammin, esim. valkoiseen, jos se on ollut vainajan toive. Toiset vieraat kunnioittavat lähiomaisten surua pukeutumalla tummasti ja hillitysti. Miehillä on musta puku ja valkoinen paita, naisilla asussa voi olla mustan ohella vaikkapa harmaata tai tummaa lilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Maria:

Asiaa on monta kertaa täälläkin käsitelty, ja se on juuri päinvastoin kuin sanoit. Lähimmät omaiset saavat pukeutua vapaammin, esim. valkoiseen, jos se on ollut vainajan toive. Toiset vieraat kunnioittavat lähiomaisten surua pukeutumalla tummasti ja hillitysti. Miehillä on musta puku ja valkoinen paita, naisilla asussa voi olla mustan ohella vaikkapa harmaata tai tummaa lilaa.

Mieheni isä kuoli viime talvena ja kyllä silloin oli selvää että me lähimmät ihmiset pukeudutaan mahdollisimman hillitysti ja mustaan ( ei ollut tämä 80-vuotias pappa antanut sellaista toivomusta kuolinvuoteellaan että pukeutukaa punaiseen). Eli leskellä oli hattu ja suruhuntu, ja kaikilla lapsilla ja heidän puolisoillaan ja lapsenlapsilla mustat vaatteet ja valkoiset kaulahuivit koska olimme kaikki saattamassa arkkua alttarille.

Löysin tämmöisen värssyn, itken jo nyt kun luen tätä ääneen:

" Enkelit valkoiset taivaassa tuolla, pitäkää kummitädistäni hyvää huolta. "

Mäkin meinasin alkaa pillittämään ihan vaan myötätunnosta sua kohtaan. :( Paljon voimia ja jaksamisia!

Kaunis on värssy ja täällä vaan itken ... huomenna siis kummitätini hautajaiset ja viikon päästä on mieheni isän hautajaiset, eli ei ole kauheen helppoa olla.. :( :(

Yhteistyössä