Huoneistoalaltaan 135m2 talo liian pieni 5-henkiselle perheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
Niin, mitä olette mieltä?

Talo olisi 5h+k+s, yhdessä tasossa, suorakaiteen mallinen. Huoneistoala 135 neliötä, kerrosala 149 neliötä. Yläkerta kylmää putkikäyttöullakkoa. Olohuone reilut 33 neliötä, keittiö reilut 21 neliötä, kolme makkaria noin 10-11 neliötä, neljäs makkari reilut 12 neliötä. Vaatehuone 4,2 neliötä, kodinhoitohuone 11,5 neliötä (sis. toisen wc:n), pesuhuone 4,4 neliötä, sauna 4,2 neliötä, wc 2,9 neliötä. Eteinen reilut 8 neliötä.

Mulla olisi kuvakin tuosta pohjasta, mutta en oikein handlaa sen liittämistä tähän niin, etteivät meidän nimemme siinä näkyisi...

Meistä tuntuu, että pärjäisimme oikein hyvin, mutta ympärillä riittää "kokeneita" epäilijöitä. On kuulemma liian pieni talo meidän 5-henkiselle perheellemme (joka ei enää tästä kasva). me haluaisimme välttää hukkaneliöitä ja tuo suunniteltu pohja vaikuttaa tosi tehokkaalta tilankäytöltään. Asumme tällä hetkellä noin 90 neliöisessä rt-asunnossa ja ihan hyvin olemme tässäkin pärjänneet.

Meillä 100 neliöö kuudelle hengelle että repikää siitä ja totta tosiaan hyvin ollaan mahduttu vaikka joskus sitä toivoisi hieman omaakin tilaa mutta sitten voi mennä vaikka ulos :)

Riippuu pohjakaavasta ja siitä mitä tarpeita asetatte talolle (haluatteko minkä kokoisen kodinhoitohuoneen, tarvitsetteko vaatehuoneita, yms) miten toimiva talo olisi teidän perheelle.

Meidän 5 henkinen perhe asuu nyt 120m2 talossa. Mutta pohja ei ole kaikilta ratkaisuiltaanjärkevä, vaan hukkaneliöitä ja toimimattomia tiloja on paljon. Joten me emme tähän taloon sovi. Olemme katsellee uutta taloa ja välillä vastaan on tullu yli 200m2 talo 4 makuuhuoneella ja silti se on ollut täysin sopimaton ja vielä huonompi kuin nykyinen.

Itse tiedätte parhaiten mitä tarvitsette. Pyytäkää epäilijöiltä kunnon perusteet, mitkään 'musta tuntuu' perustelut ei riitä :)

Kuulostaa oikein hyvältä ja ihan riittävän tilavalta!

Me asuttiin 3 vuotta 78 neliön talossa 5-henkisenä perheenä (sitäkin ennen asuimme siinä kahden lapsen kanssa, mutta sit piti muuttaa kun perhe taas kasvoi) ja ihan hyvin pärjättiin =) Riippuu paljolti siitä miten tilat on suunniteltu, ja kunhan kaappitilaa on riittävästi! Teillä vissiin voi jotain säilöä ullakollekin?

Se riippuu ihan siitä asunnon pohjasta, siis miten huoneet on sijoiteltu. Meitä on 4 henkeä ja 136 neliöö. Myönnän että meillä on ns hukkaneliöitä lapsperheen näkökulmasta. Jos väliseinät ottais pois ja siirtelis oikeisiin paikkoihin niin sisätilat riittäis hyvin. Kokonaisala meillä on 186 (muistaakseni) mutta varastotilaa sais olla paljon enemmän.

Yksikerroksinen talo on tuntuvasti tilavamman tuntuinen mitä kaksikerroksinen, joten 135 neliöä yhdessä kerroksessa vastaa lähestulkoon 170 neliötä kahdessa kerroksessa.

Kyllä nuo teidän kaikki huoneet vaikuttaisi ihan mukavan kokoisilta ja tuonne käyttöullakolle saa kätevästi esimerkiksi kausikamoja säilytykseen. Mä en näe syytä, miksette tossa pärjäisi. Harmi ettet saa pohjakuvaa laitettua tähän.

Makuuhuoneiden määrä ja sijoittelu mun mielestä ratkaisee toiminnallisuuden. Ei teidän perheen tarpeita voi tietää muut kuin te itse.

Minusta tuo kuulostaa siltä että siinä on makuuhuoneita tarpeeksi, miltä se talo itsestäsi vaikutti? Sinähän siellä asuisit eivätkä kaverisi.

Musta kuulostaa varsin hyvältä, varsinkin jos on vielä järkevä pohja. Miun mielestä on tosi fiksu olla ostamatta ylimääräisiä neliöitä. Mites säilytystilat? Onko ulkorakennusta/varastoa? Toimiiko ullakko säilytystilana? Siitähän se monasti jää kiinni. Elämiseen itse ei sitä tilaa niin paljoa tarvitse, mutta tavara tuppaa viemään aimo osan. Toki pienet säilytystilat tekee sen että tavaroita on karsittava tasaisin väliajoin/ sitä ei voi hankkia liikaa.

Meillä 140 neliötä ja perheen koko 5. Hyvin mahdutaan kun neliöt on käytetty viisaasti ja pohja on tosiaan toimiva. Tahdoimme tehdä talosta sopivan meidän tarpeisiin, eikä mitään ylisuurta taloa, jossa hukkatilaa olis paljon ja tietty siivottavaakin siinä sivussa :D Niin ja siis yhdessä tasossa on, koko talon mittanen käyttöullakko ja iso lämmin 70 neliön autotalli...

Kiitti vastauksista!

Siis joo, käyttöullakolle voi säilöä juurikin esimerkiksi noita mainittuja kausikamoja. Meillä on hehtaarin tontti, joten rakennamme myös tilavahkon autotalli/-katos+varasto -rakennuksen sekä mahdollisesti jossain vaiheessa myös kesäsaunan.

Ja emme me ole saaneet mitään kunnon perusteluja (perustelut ovat tyyliä "meilläkin on 180 neliötä, kyllä te vähintään saman kokoisen tarviitte") sille, että tuo olisi meille liian pieni. Nuo henkilöt tuntuvat takertuvan noihin neliöihin, vaikka ovat heti perään todenneet, että vaikuttaa hyvin toimivalta se talon suunniteltu pohja.

Meillä neliöitä 136 / 174, Makkareita on 4, joista yksi iso, kaksi normikokoista ja yksi pieni. Perheessä 5 henkilöä. Sopivan kokoinen talo ja neliöt ovat tehokkaasti käytössä.

Hyvä ajatus tuo hukkaneliöiden välttäminen. Kannatan.
Tod.näk. tulette hyvin toimeen moisessa. Tosin kannattaa huomioida lasten varttmisen myötä (ehkä mahdollisesti) tuleva suurempi oman tilan tarve.

Tilan suunnitelu ja toimivuus ovat avainasemassa. Tuo käyttöullakkokin merkitsee paljon säilytystilana. Edelleen olennaista on autotalli ja sen yhteydessä olevat varastotilat ja niiden toimivuus (pyörät, ajoneuvot, urheilu-/liikuntavarusteet yms.) ja yleensökin erilaiset aputilat.

Olette ehkä kaukolämmössä (tai sähkölämmitys), jolloin mikään "pannuhuonekaan" ei syö neliöitä tuosta kerrosalasta.

Hyvältähän tuo kuulostaa. Ilmeisesti lapsia kolme? Eli jokaiselle oma huone, ihan passelin kokoisetkin vielä ja vanhemmille vähän isompikin. Mä kyllä kelpuuttaisin :D Kannattaa muistaa että ne ylimääräiset neliöt tuntuu heti lämmityslaskussakinl, vaikka ihanan avaraa olisikin. Kunhan säilytystila mielestänne riittää niin ostaisin.

[QUOTE="vieras";22368709]Makuuhuoneiden määrä ja sijoittelu mun mielestä ratkaisee toiminnallisuuden. Ei teidän perheen tarpeita voi tietää muut kuin te itse.

Minusta tuo kuulostaa siltä että siinä on makuuhuoneita tarpeeksi, miltä se talo itsestäsi vaikutti? Sinähän siellä asuisit eivätkä kaverisi.[/QUOTE]

Me olemme itse rakentamassa tuon talon, eli kyseessä on arkkitehdin meille rukkaama pohjaratkaisu. Kolme makuuhuonetta on talon toisessa päässä ja neljäs (meidän) taas toisessa päässä.

Mun mielestä pohja vaikuttaa tosi hyvältä. Meille oleskelutilojen koko on tärkeintä ja tuossa suunnitelmassa olohuoneen ja keittiön (osittain samaa tilaa) yhteiskooksi tulee reilut 54 neliötä. Makkaritkin ovat meille riittävät kokoisia. Minusta kh:kin on kohtuullisen kokoinen, samoin ph ja sauna (oikeastaan ne ovat suorastaan ruhtinaalliset nykyiseen verrattuna). Nykyiseen 90 neliön asuntoomme (4h+k+s) kaipaisimme lähinnä kodinhoitohuonetta ja yhtä makuuhuonetta lisää. En todellakaan näe syytä siihen, miksi emme pärjäisi 135neliön talossa. Sitä vaan alkaa epäillä itseään, kun tarpeeksi vierestä jankutetaan, ettei voi riittää...

Ainakin noi teidän huoneet on tosi pieniä! Toisekseen mun laskelmien mukaan siitä puuttuu työhuone tai vierashuone tai molemmat. Minne majoitatte vieraat jos teillä sellasia käy?
Ehdottaisin isompia huoneita ja ees yks ylimääränen huone vieraita tai muuta oleskelua varten..

Meillä on nyt reilu 150m2 ja meillä on myös 5 henkinen perhe, hyvin on mahduttu. Meillä kyllä on makuuhuoneet isompia kuin tuossa teidän versiossa, vastaavasti taas olohuone hivenen pienempi. Nyt vanhimmat lapset maailmalla ja muutetaan pienempään, koska huoneita on ihan liian paljon meidän tarpeisiin. Hyvällä pohjalla yksitasoratkaisuna tila riittää hyvin.

Yhteistyössä