Huoneistoalaltaan 135m2 talo liian pieni 5-henkiselle perheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me olemme nyt tehneet lopullisen päätöksen tuon tulevan talomme koon suhteen. Arkkitehti viilasi vielä khh, ph ja s -osastoa meille sopivammaksi (nyt se on just hyvä!) ja lopullinen huoneistoala on 136 neliötä, kerrosala 150 neliötä. Ja oon ihan varma, että pärjäämme.

Seuraavaksi pitää ruveta miettimään lämmitysmuotoa (kaukolämpö ei mahdollinen).

[QUOTE="just";22369924]
Mutta.. en ole koskaan ymmärtänyt sitä ajattelutapaa, että "kun nyt kerran rakennetaan, niin tehdään sitten riittävästi tilaa". Jokainen neliö maksaa, siis ihan jokainen. Jos on budjetti, niin sillä saa tietynkokoisen talon. Piste.[/QUOTE]

Tottakai jokainen neliö maksaa. Mutta minä ajan takaa sitä, että silloin kun rakentaa, rakentaa sen sopivasti eikä liian niukasti. Se tulee kuitenkin harmittamaan jälkikäteen ja sen laajentaminen vasta tuleekin maksamaan, jos siihen joutuu.

Käytännöllisyyttä kannattaa ajatella, monet haaveilevat mm. jättikeittiöstä, mutta olen nähnyt monen monta epäonnistunutta ratkaisua. Minusta pitää hellalta päästä niin jääkaapille kuin vesipisteellekin muutamalla askeleella. Suurin kummastuksen aiheeni useimmissa talomalleissa on se, että kylmälaitteet asetetaan joko uunin tai astianpesukoneen tai jopa varaavan takan viereen :o Ei voi mitenkään olla energiataloudellista laittaa kylmälaitteita lämpimämpään paikkaan.

"Ainakin noi teidän huoneet on tosi pieniä! Toisekseen mun laskelmien mukaan siitä puuttuu työhuone tai vierashuone tai molemmat. Minne majoitatte vieraat jos teillä sellasia käy?
Ehdottaisin isompia huoneita ja ees yks ylimääränen huone vieraita tai muuta oleskelua varten.."

:O no huhhuh hei.. Naurettavaa minun mielestäni tuollainen. Vieraat saa kyllä painua hotelliin, jollei jokin väliaikainen ratkaisu heille kävisi.
Mielestäni tuo talo meinaan kuulostaa hyvältä, ja ihan riittävältä =)
Minä en ainakaan jotain vierashuonetta ajattelisi asuntoa valkattaessa.. ei vieraiden tarvitse meidän kattomme alla yöpyä, ja jos yöpyy, niin varmasti löytyy joku kiva ratkaisu.

Yhteistyössä