huono äiti olo tyhmästä asiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mä en ole tottunut antamaan lapsia hoitoon ja nyt on hirmu huono äiti olo,kun mies on reissussa pääsiäisen yli ja minä lasten kanssa. nyt mummi pyysi kolmevuotiasta tyttöä luokseebn pariksi yöksi,minä jäisin vauvan kanssa kotiin ja saisin ehkä hieman omaa aikaa kun vauva nukkuu..mutta kun tuntuu väärältä laittaa tyttö yksin mummille,ihan kun sysöisin vauvan tieltä pois.tyttö kyllä innoissaan menossa,mutta pahalle tuntuu.

olenko ainut joka on liian kiinnikasvanut lapsiin,etenkin esikoiseen vauvan tultua?? miten tätä voi helpottaa? *kyynel*

Tiesitkö, että yksi tärkeimmistä lapsen tasapainoista kehitystä ennustavista tekijöistä on se, että hänellä on ainakin yksi aikuinen, joka on kiinnittynyt häneen? On normaalia, luonnollista ja toivottavaa, että äidin on vaikea päästää lastaan luotaan. Tämä on paitsi psykologinen myös aivan biologinen ilmiö - näin taataan lapselle turva kasvaa.

Nykyään yksi iso ongelma on, että vanhemmat eivät enää kiinnity lapsiinsa. On aivan tavallista, että lapsella ei ole yhtään aikuista, joka olisi tällä tavoin kiinnittynyt häneen - ja se on riskitekijä.

On siis luonnollista, että tunnet syyllisyyttä; se kertoo, että kiintymyssuhteenne on vakaalla pohjalla. On myös ihan varmasti niinkin, että 3-vuotias pärjää mainiosti tutussa mummolassa yön tai pari - etenkin, jos sinne vielä innolla lähteekin. Itse ajattelen, että voit kääntää asiaa hänelle sillä tavoin, että korostat, kuinka esikoinen isompana tyttönä on etuoikeutettu ja SAA jo mennä mummolaan kylään, kun taas vauva ei vielä voi, vaikka haluaisikin, kun on liian pieni. Näin ei varmasti synny minkäänlaista mustasukkaisuus-/hylkäämiskokemusta. Onko sinun mahdollista hakea tyttö kesken kotiin, jos sellainen tilanne tulee? Jos näin, ilman muuta ihan huoletta voit viedä ja lepäillä itse ja nauttia vauvasta =)

Et oo yhtään huono äiti! Jokainen äiti tarvii omaa aikaa vähän ees joskus. Ja mummot on vaan mielissään kun saavat olla joskus lapsenlapsensa kanssa keskenää.

pääsen kyllä heti hakemaan jos tarve tulee,mummi asuu vain 10km päässä. paljon ovat työn kanssa aikaa yhdessä viettäneet,ulkoilleet ja käyneet hoplopissa yms,muutaman kerran ollut yökylässäkin yhden yön yli ennen vauvan syntymää. eli ovat tosi tuttuja toisilleen ja tiedän heidän pärjäävän. minusta vaan tuntuu,että jos annan luvan kahdelle yöle,itellä on vaan paha olo koko ajan. jos teen komromissin ja olkoot sen yhden yön jos haluaa.. mä en usko että tyttö itse kokisi asian niin että sysään pois vauvan tieltä,vaan se ajatus on kokonaan minun omassa päässäni :/ tai sit ei?

Entä jos teet niin, että annat tytön mennä sinne mummilaan ja alkuun ajattelet vaikka, että yhdeksi yöksi. Jos tyttö sitten itse haluaa ja kaikki menee hyvin, saa olla toisenkin. Usein juuri n. kolmen vuoden iässä lapsi selkeästi itsenäistyy niin, että ihan oikeasti haluaakin mennä jonnekin ilman äitiä ja viettää aikaa toisten tärkeiden ihmisten kanssa ihan itsenäisesti, alkaa kokeilla niitä siipiään. Toisaalta 3-vuotias on niin pieni, ettei toki voi ennakoida esim. ikävää. Ja jos ikävä yltyy isoksi, ei ole mieltä sitten pitää lasta enää poissa äidin luota. Mutta kokeilla kannattaa. Ja usko vaan minua, et todellakaan tee lasta kohtaan yhtään mitenkään väärin, jos annat hänelle ja mummille yhteistä aikaa =)