huono äiti olo :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sad mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sad mama

Vieras
Mulla on paha mieli ja tunnen olevani huono äiti. Mua ei koskaan lapsena otettu mukaan ruuanlaittoon tai kodinhoito hommiin ja nyt ne pitääkin sitten aikuisiällä opetella kantapään kautta. Mä haluan olla hyvä äiti, joka laittaa ruuat ja pitää kodin siistinä. Tähän mennessä onnistuu kodin kunnossapito, mut ruokaa en osaa laittaa :( Kaikenlisäksi lapset on niin nirsoja tapauksia, ettei niille tunnu mikään kelpaavan. Mun perusruokien tekokin epäonnistuu ja ne on kuulema pahoja. Anoppi laittaakin sitten herkkuruokaa ja monesti tekee mulle karhunpalveluksen laittamalla hirmu kasat ruokaa lasten mukana meille pakastetavaksi. Tietäähän se, etten osaa, mut mieluummin kaipaisin vinkkejä kun valmiita ruokia. Hävettääkin tämä enkä kellekään kehtaa sanoa. Anoppi vaan sanoo et joutaahan hän kokkaamaan ja mulla kun on työt ja koti niin pääsen helpommalla. Mä en koe niin.

En des keksi mitään ruokaa mistä alottaa, kun tiedän ettei lapsille kelpaa sitten, kun se on erimakuinen kun mihin ovat tottuneet. Sitten taas pahoitan vaan mieleni niistä haukuista ja istun loppuillan miettien miten huono äiti mä olen enkä jaksa touhuta lasten kanssa tiuskimatta.

Opinkohan mä koskaan? Mikä olis helppo ja mastuva ruoka mitä voisin kokeilla seuraavaksi ja joka maistuisi myös 4 ja 1 vuotiaille lapsosille?

Mulla sama juttu, lapsuudessa en saanut auttaa ruuanlaitossa. Mutta sitten opettelin ja ihan hyvää ruokaa teen nykyään.

Yleensä paista jotain lihaa, lisään mausteita (esim. suolaa, pippuria ja chiliä ). Lisään kermaa ja annan hautua pari minuuttia ja kastike on valmis. Kanan kanssa laitan lisäksi currya kastikkeeseen. Sitten syödään perunan ja/tai keitettyjen vihannesten kanssa jotka laitan höyrykeittimeen samalla kun teen kastiketta.

No varmasti opit!! Meidän lapset tykkää jauhelikastikkeesta ja spagetista tosi paljon! Ruskistat jauhelihan ja maustat sen (esim. suolaa ja mustapippuria), sittem heität sekaan valmiin tomaattikastikkeen, niitä saa kaupasta paljon erilaisia esim. sipuli&valkosipuli ja lorauta vaikka kermaa lopuksi. Kuumennat ja tarjoat spagetin kanssa :)

Makaronilaatikko tosiaan toimii aina. Sitä tuskin voi pilata.
Ja entäs jos kysyt suoraan anopilta, josko hän opettaisi sulle jotain ruokia?
Siitä huonoa äitiyttä varmaan melkein kaikki äidit joskus potee. Sentään yrität.
Mulla onnistuu ruuan laitto, mutta huusholli on yleensä kuin hävityksen kartano...

mulla nuo kastike+liha jutut ei onnistu ollenkaan :( makaronilaatikkoa juuri viimeksi tein ja se oli kuulema pahaa, jauhelihakastikekin on kuulema pahaa ja mummo tekee parempaa :(

Mitäs jos pyydät että anoppi auttaisi ruoanlaitossa? Pyydät että ihan kädestä pitäen näyttää miten muutama ruoka tehdään ja maustetaan niin että lapset tykkää.

mulla nuo kastike+liha jutut ei onnistu ollenkaan :( makaronilaatikkoa juuri viimeksi tein ja se oli kuulema pahaa, jauhelihakastikekin on kuulema pahaa ja mummo tekee parempaa :(

Älä ota itseesi.
Aina ei kaikki onnistu tai lapsille maistu. On munkin tuotoksia useita mennyt roskiin kun ei ole lapselle kelvannut.

Ainahan "ne mummun lihapullat" ovat parempia kuin kotona saadut.

Tuskinpa se sinun ruokasi pahaa on. Oisiko vain jotain uhmaamista lapselta. Ulkoilutat lapset oikein puhki poikki niin että on kova nälkä sisälle tullessa ja tarjoat ruuan niin eiköhän maistu! Kyllä minunkin ruokani on joskus näyttänyt kissanruualta tai ollut pahaa ja toisena päivänä sama ruoka on maistunut hyvälle. Lapset on sellasia. Mutta älä lannistu! Kyllä sinä opit! Muistat lorauttaa kastikkeisiin kermaa niin se pehmentää makua :)

Anopille olen sanonut moneen ertaan et kerropas mitä sinä siihen ja siihen ruokaan laitat, mutta se äkkiä kertoo vähän sinnepäin ja sitten selittää vaan et no eihän sinun tarvitse kun kyllähän hän... :/

Aloita tekemällä perusruuat ihan ohjeitten mukaan, ja kun osaat sen voit ruveta säveltämään. Esim. jauhelihakeitto on lasten suosiossa. Kanaa uunissa ja sen kaveriksi riisiä, kasviksia, hedelmiä, currykastike. Uunilohikin on helppo: lohifile jonka päälle laitat suolaa, sipulia ja sitruunapippuria, kermaa. Uuniin noin tunniksi, jona aikana keität perunut tms.

Ja mulla ei onnistu lihapullat vieläkään, en koskaan saa niitä niin hyviksi kuin äitini.

reseptejä kun olen netistä etsinyt, niin niitä kun on miljoona erilaista ja aina valitsen huonon :(
Olisko joku hyvä ohjekirja vaikka missä olis hyviä reseptejä, ettei tarvis aina seota netisä näitten kanssa?

reseptejä kun olen netistä etsinyt, niin niitä kun on miljoona erilaista ja aina valitsen huonon :(
Olisko joku hyvä ohjekirja vaikka missä olis hyviä reseptejä, ettei tarvis aina seota netisä näitten kanssa?

Kotiruoka-niminen keittokirja on hyvä perusopas sellaiselle, jolla ei ole ruoanlaittotaidot aivan hallussa. Tosin mun makuun ne reseptit on vähän turhan mauttomia kun tykkään mausteisesta ruoasta, joten täytyy vain muistaa maistella kokkauksen lomassa ja lisätä mausteita tarpeen mukaan.

En kyllä ole kyseistä kirjaa käyttänyt enää aikoihin, kun nykyään suurin osa uusista ruoista syntyy ihan vaan improvisoimalla tai vanhoista tutuista resepteistä soveltamalla.

[QUOTE="vieras";21960406]Kotiruoka-niminen keittokirja on hyvä perusopas sellaiselle, jolla ei ole ruoanlaittotaidot aivan hallussa. Tosin mun makuun ne reseptit on vähän turhan mauttomia kun tykkään mausteisesta ruoasta, joten täytyy vain muistaa maistella kokkauksen lomassa ja lisätä mausteita tarpeen mukaan.

En kyllä ole kyseistä kirjaa käyttänyt enää aikoihin, kun nykyään suurin osa uusista ruoista syntyy ihan vaan improvisoimalla tai vanhoista tutuista resepteistä soveltamalla.[/QUOTE]

Niin ja kyseinen kirja on siitäkin hyvä, että muistaakseni siinä opetettiin ihan säilömisen yms. juttujen perusteita, ei siis sisällä pelkästään reseptejä.

Anopille olen sanonut moneen ertaan et kerropas mitä sinä siihen ja siihen ruokaan laitat, mutta se äkkiä kertoo vähän sinnepäin ja sitten selittää vaan et no eihän sinun tarvitse kun kyllähän hän... :/

No, ehkä se on anopille sellainen juttu, että hänestä tuntuu tärkeältä että hänellä on joku osa-alue jonka hallitsee.

Oletko kysynyt ihan suoraan, että voisitko joku kerta opettaa minulle ruoanlaittoa? Kansalaisopistoillakin on kokkauskursseja, ihan alkeista, jos sellainen olisi mukavampaa kuin anopilta pyytäminen.

Eikä se niin vakavaa ole, jos juuri sinä et olekaan ruoanlaiton kanssa ihan sinut. Sinulla on sitten muita taitoja :)

kiitos kirja vinkistä! tilaankin tuon samantien :)
kavereillekaan en ole hirveästi kehdanut myöntää kuinka surkea kokki oikeasti olenkaan. Jos ruuanlaitosta tulee puhe, sanon vaan etten tykkää siitä ja vaihdan aihetta.

kiitos kirja vinkistä! tilaankin tuon samantien :)
kavereillekaan en ole hirveästi kehdanut myöntää kuinka surkea kokki oikeasti olenkaan. Jos ruuanlaitosta tulee puhe, sanon vaan etten tykkää siitä ja vaihdan aihetta.

Uskallusta ja innostusta toivottelen!

Vaikka minä en ole mikään hyvä ruuanlaittaja olen kokenut tällaisen tilanteen, sisko perheineen olivat meillä kylässä.
Siskon mies: vau, kastiketta lihan kanssa
Siskon tytär, jotain 16 v.: äiti, miten on mahdollista että xxxxx osaa tehdä ruokaa mutta sinä et?

En tiedä kumpi oli nolompi, minä vai 11 vuotta minua vanhempi siskoni.

Yhteistyössä