Huono hb, raskaus ja veritankkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cvbn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cvbn

Vieras
Mulla nyt 35+3 ja pari kuukautta hb huidellu 96-100; ei ole noussut raudasta huolimatta ja olen aivan loppu tähän väsymykseen. En jaksa siis yhtään mitään. Voiko tällä perusteella päästä ns. veritankkaukseen? Mitä jos synnytyksen koittaessakin hb yhtä matala, onko haittaa? Mulla ehkä vielä sektio eessä perätilan takia...
sitten outoa, että kahdessa edellisessä raskaudessa hb ei ole pudonnut alimmillaan, kuin 111 ja noussut raudalla nopeasti, eipä nyt... :(

Täällä sama :( ....Lisärauta ei tunnu tehoavan sitten millään! Syön tottakai monipuolisesti niiden lisäksi mm parsakaalia ja tuoretta pinaattia yms yms yms plus vielä muut vitskut päälle! Pelkään, että miten jaksan synnytyksen jlk vai pyörtyilenkö sairaalan lattioille sit kalpeena. Esikoisen kohdalla laski myös, ja silloin olin ihan paskana synnytyksen jlk... ristiäiskuvissakin olen niiiiiiin kalpea ja vielä keskellä kesää! Näytin zombielta :( ! Nyt rv 38+5... eli jännällä odotan miten käy.

Sulta on varmaan tarkistettu verenkuva ja rautamarkkerit? Jos ne näyttää raudanpuutetta rautalisästä huolimatta niin voidaan joskus antaa suonensisäisesti sitä rautaa. Punasolujensiirtoa harjitaan varamsti vasta jos hb on alle 90 ja toki punasolut voidaan siirtää sitten juuri ennen sektiota jos huonolta näyttää

Maltofer ja sitte Floradix siihen päälle tepsi mulla jonnin verran. Matalahan tuo hemoglobiini oli koko ajan, mutta nousi sitten synnytyksen jälkeen ripeästi. Verensiirtoon liittyy riskejä, eikä ne ryhdy siihen kovin mielellään. Ite oon kerran saanu ennen synnytystä verta, mutta sain sitten vielä sen jälkeenkin, muissa selvitty omillaan vaikka olen aneeminen myös raskauksien ulkopuolella.

En oo ikinä kuullu että raskaana olevalle annettais verta. Käsittääkseni suuret riskit vauvan veren vasta-aineiden ja veriryhmän kanssa.
Jos jotai tarvii antaa, nii annetaan rautaa.
Pelkkä hb ei kerro punasolujen todellista määrää. Jos on turvotusta kovasti, niin pelkkä hb arvo "laimentuu". Punasoluja siis riittävästi, ylimääräistä nestettä liikaa. Varsinkin jos arvo on otettu vain sormenpäästä laimentaa tuo kudosneste arvoa.
Todellisempi tilanne näkyy oikeelka verikokeella.

Hei! Jos täältä palstalta sattuisi joku asiasta jotain tietämään; kävin eilen iv raudassa, laitettiin 1000mg rautaa siis suoneen. Hoitaja ei ottanut hemoglobiinia ennen operaatiota (hb verikoe otettu KAKSI vkoa aiemmin, sen mukaan mentiin..) eikä myöskään sen jälkeen! Kun kysyin, paljonko tämä nyt sitten nostaa hempparia ei myöskään osannut vastata muuta kuin että tosi hitaasti lähtee nouseemaan ja on KOLMEN viikon päästä vasta huipussaan?! Mitä?? Eli kysymys; paljonko tuollaisen 1000mg pitäisi nostaa hempparia ja missä ajassa eli missä ajassa voi odottaa että olo paranee (hb siis alimmillaann 75). Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi vastata kun hoitohenkilökunta ei... edelleenkin on touhuksissa tästä =(