huono omatunto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutteli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tutteli

Vieras
vauvani on 1kk vanha ja on ollut osittaisella imetyksellä. (korviketta on saanut aina, mutta ennen vain todella pieniä määriä) Minua vaivaa kauhean huono omatunto korvikkeen antamisesta. Meillä jos vauva syö pelkkää rintaa niin saattaa syödä 1,5h kerralla ja heti 10min päästä huutaa lisää ruokaa. Vauva kärsii myös hirvittävistä ilmavaivoista joihin ei mikään auta (vatsa aivan pinkeä ilmasta). Neuvolassa sanottiin, että rinnoistani ei tule tarvittavaa määrää maitoa, koska imee noin kauan ja jää nälkäiseksi. Joten en saa imettää vauvaa noin kauaa koska hän nielee kauheat määrät ilmaa ja ruokailujen välillä pitää olla ainakin 3 tuntia jotta maha saa levätä. Ohjeeksi sain, että imetän rinnat nopeasti n. 15min. ja sitten loput pullosta korviketta. Lapsi on nyt tyytyväinen ja vatsa vaivat kyllä vähän helpottaneet, mutta minulla paha mieli tuosta korvikkeesta. Saan kai heittää hyvästit haaveille täysimetyksestä?

ei välttämättä tarvitse luopua vielä täysimetyksestä! itse annoin korviketta pojallemme ekat 2kk ja sitten vasta maitoni alkoi riittämään. tuntien imetystä ja huudatusta (nälässä pitoa) se tosin vaati.. en nyt tiedä oliko kovin järkevää.. täysimetin sitten 2kk ja aloin antaa kiinteitä.

Musta tärkeintä on, että vauva on tyytyväinen. Mä joudun myös antamaan vastiketta lisämaitona imetyksen päälle 1kk vauvallemme. Ehkä olen näin jo toisen lapsen kanssa vähän armeliaampi itselleni enkä kanna asiasta syyllisyydentuntoja. Esikoista imetin kyllä puoli vuotta.

Nyt käytännön syytkin ajoivat vastikkeen antamiseen imettämisen lisäksi. Esikoinen vaatii sen verran huomiota, etten voi vain imettää ja imettää. Sillä kyllä saisi maidon riittämään, mutta en ala hampaat irvessä yrittämään kun esikoistakin pitää huomioida ja hoitaa.

Älä turhaan pode huonoa omaatuntoa. Ei se vastikekaan mitään myrkkyä ole. Mä ainakin ajattelen niin, että nyt vauva saa sekä äidinmaidon tärkeät aineet että vatsansa kunnolla täyteen.

Itse noudatin imettämisessä maalaisjärkeä. Halusin kovasti imettää ja minulle sanottiin, että mitä enemmän rinta saa imemisstimulaatiota, sitä nopeammin maitoa alkaa erittymään. Niinpä imettämiskertojen jälkeen lypsin omin käsin rintaa. Tällöin myös näin, että rinta todellakin oli jo tyhjä. Ilmeisesti kuitenkin tuo lypsäminen auttoi, koska pari viikkoa myöhemmin pääsin eroon kokonaan Tuttelista.

Ennen lypsämistä kokeilin rintapumppua, mutta se sattui imettämisestä kipeisiin rintoihini ja inhosin kaikenlaista tuttipullojen yms. keittelyä muutoinkin, joten tuo käsin lypsäminen olikin loppujen lopuksi paras keino ja vieläpä täysin ilmainen keino. Luulen, että itselläni osa syystä huonoon imetyksen käynnistymiseen oli siinä, että synnytyslaitoksella lastenhoitajat totesivat, että minulla on aika pyöreä rinnanpää ja lyhyt nänni, joten vauvalla on vaikeuksia saada pulleasta rinnasta otetta (suiposta rinnasta helpompaa imeä). Kun vauva sai voimaa imemiseen itse imemistä harjoittamalla, niin lopulta vauvakin oppii hankalammastakin rinnasta ottamaan maitoa. Ei kannata masentua, vaikka korviketta antaakin. Pääasiahan on se, että vauva on tyytyväinen ja kasvaa hyvin.

Olen imettänyt omia lapsiani korkeintaan 3kk ja iltatähteä reilun kuukauden (lääkäri suositteli korkeintaan 3kk imetystä oman terveyteni vuoksi).
Vanhin lapsistani on 17 ja nuorin kohta 1.6kk:tta ja kolme keskimmäistäkin ovat jo kouluikäisiä.
Terveenä ovat olleet lyhyestä imetyksestä huolimatta, sairastavat vuosittain normaalin nuhakuumeen ja iltatähti on ollut täysin terveenä syntymästään lähtien lukuunottamatta vauvarokkoa, allergioita ei ole heistä kellään.
Joten korvikkeesta huolimatta terveitä ovat olleet:)

Muksu on nyt vuosikas ja saanut korvikketta laitokselta lähtien imetyksen lisänä. Kerran on sairastettu flunssa ja 2kk ollut hoidossa eikä vielä kipenä... Pienikin rintamaidon määrä antaa jo vasta-aineita , joten älä turhaan pode syyllisyyttä. Ole vain iloinen, että pikkuinen voi hyvin.
VInkkejä imetykseen: Yöimetys on tärkeä maidon tuotannon kannalta, joten älä jätä sitä turhan aikaisin pois. MUISTA JUODA PALJON VETTÄ. Syö tasaisesti pieniä annoksia. Tarkista imuote ja kokeile eriasentoja. Esim meillä tykättiin masun päällä sohvalla vatsaallaan imeä.. hassu asento , mutta toimi meillä hyvin.
Tsemppiä ja iloista mieltä!

Meillä sai jo laitoksella korviketta. Oma tuotanto ei sit käynnistyny millään. Oli tosi peet fiilikset pitkään, nyt vasta alkaa pikku-hiljaa syyllisyys ja omatunto helpottaa ku 5kk menny... Tosin vieläkin alan melkein itkemään kun nään tuolla kerhoissa ym kun äitit imettää vauvojaan :o( ja kun kaikissa oppaissa vaan puhutaan miten rintamaito on tärkeetä. Neuvolassakin törmää tuohon jatkuvasti, kun nyt kiinteitä aloitellaan... Kyllä on näissä asenteissa vielä tekemistä täällä Suomessa, imettäjien mekassa...

Kokeile joka syötön jälkeen pumpata rintapumpulla(avent-käsipumppu on hyvä!) vielä tissit oikein tyhjiksi ja säästää maito vauvalle. Silloin lisääntyy maidon tulo paljon. Myls yösyöttö auttaa paljon asiaa. Muista itse juoda tosi paljon ja syödä hyvin.

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja tutteli:
kuinkahan paljon pitää paikkansa väite, että korvikevauvat sairastavat enemmän?

Minun vauvani täyttää pian vuoden ja on saanut korviketta koko ajan. Hän ei ole ollut kertaakaan sairaana, eikä ole myöskään mitään allergioita tullut(ainakaan vielä *koputtaa puuta*).

meidän poika oli korvikkeella alusta asti, kerran oli flunssa alle vuoden ikäisenä sekin mahtoi johtua ihan vilustumisesta :( 1+ ikäisenä saitastanut vauvarokon ja kerran oli kuumeeton nuha. En usko tuommoisiin löpinöihin että korvikkeen juojat sairastaisivat enemmän, mutta tottahan toki imettää kannattaa mikäli se onnistuu :)

Yhteistyössä