Huonoja neuvoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sus"

Vieras
Tässä ollaan kohta puoli vuotta kamppailtu tytön poikkeuksellisen herkän massun kanssa. Mitään vikaa ei varsinaisesti oo löydetty (allergiaa, sairautta, rakenteellista vikaa...). Ainoostaan se, että tytön maha on tavallista herkempi. Siitä en oikeestaan oo kysymässä neuvoa, vaan...

No. On alkanu vähitellen jurppimaan neuvojen tuputtajat. Tytön oireilu kun on aiheuttanut paljon huolta ja unettomia öitä ja niistä sitten haluaisin joillekin puhua. (Siis en avaudu kaikille joka tilanteessa, eihän sitä millään voi olettaa että kaikkia kiinnostais.) Kaipaisin ennen kaikkea tukea ja mahdollisesti vertaiskokemuksia, mutta sen sijaan useimmiten tulee mitä älyttömämpiä neuvoja ihmisiltä, joilla ei oo henk.koht. kokemusta oman lapsen massuoireilusta. Ahdistavimmasta päästä on anoppi (joka on tosi ihana ihminen muuten, sydämellinen ja lämmin, mutta vähän "hörhö".) Hänellä on kaikenmoisia "new age-teorioitaan" (ilmansaasteet imeytyy äidinmaitoon ja aiheuttaa refluksia, vauvan mahakipuun ja ummetukseen auttaa kun minä ajattelen keltaista jne.), joilla hän sitten pommittaa mua ja miestäni. Ja isoäitien ikiaikaiseen tyyliin ei sitten hellitä millään, on kauheen huolissaan lapsenlapsestaan ja siitä, ettei me tehdä sitten oman lapsemme kohdalla niinkuin hänen mielestään olis hyvä. (Vähän saadaan rauhaa, kun puetaan tyttö keltaiseen tai oranssiin kun mennään mummolaan käymään.) Eipä se mun oma äitinikään ole sen tolkumpi: kun tyttöä vietiin mahaultraan kovan puklailun takia, äiti käski mun hankkiutua kissoista eroon. Kun on kuulemma tytär niille allerginen. Ei annettu kissoja pois. Nämä nyt on sieltä älyttömimmästä päästä, mutta on noita muitakin pitkälle vietyjä teorioita saanut kuulla.

Hyviä ohjeita on toki myös tullut - kaikki sellaisilta vanhemmilta, joilla on itsellään kokemusta herkkämahaisista jälkeläisistä. Mutta monesti näillä vanhemmilla on myös se kokemus ja tieto, että parhaatkaan keinot eivät aina tepsi. Valitettavasti nää tyypit on vähemmistössä.

Mitkäs on älyttömimpiä lastenhoito/-kasvatusneuvoja, mitä te ootte saaneet?

Poju oli nukkunut vastasyntyneenä 4h putkeen, kun äitini soitti. Tuli asiasta puhetta ja äippä oli ihan kauhuissaan, että pitäsköhän se herättää, ettei nälkään kuole...
Kaksi minuuttia myöhemmin soittaa mun mummo ja hänenkin kanssa tulee puhetta vauvasta (yllättäen..:D).. Sanoin, että varmaan pitää tunnin-parin päästä herätellä, jos ei ite herää.. Mummo kauhistui: nukkuvaa lasta ei IKINÄ saa herättää! Siitä tulee muuten säikky..
No, ei kauheen älyttömiä, mutta huvitti vaan, kun kaksi täysin päinvastaista ohjetta tuli muutaman minuutin sisään..:D

Lasta ei saa ekan kk:n aikana viedä kotoa mihinkään. Siitä tulee muuten levoton (romanien lapset kuulemma on levottomia ja tässä syy siihen, sanoi rakas mummoni...)

Mitäs muuta... Lapsella täytyy olla vauvankoppa ja röyhelötyyny (letkautus mun mummolta taas.. järkyttyi, kun mainitsin, että vauvan ensisänkynä voi kyttää äp-pakkausta.. Mummon mielestä oli kauheeta, että joskus lasta nukutetaan pahvilaatikossa..).. En ollu ikinä kuullukaan mistään vauvankopasta..:D

2kk vauvan pitäis saada mustaherukkamehua, ni ei tulis flunssaa..:O Taas kerran tiedonlähteenä mummoni mun.. Arvatkaa annoinko..:D

No, muitaki on ollut.. ei vaan tuu mieleen... Mummo-rakas 80v on ihana noiden neuvojensa kanssa..:D

Hölmöintä mitä olen kuullut ; lasta ei saa viedä pois kotoa (edes kauppaan) tai mihinkään missä on muita ihmisiä ennen kuin hän on täyttänyt kolme vuotta. Kaikki "nykynuorten" levottomuus, käytöshäiriöt, adhd jne johtuvat siitä, että lapsi on viety ulos liian aikaisin.
Alle kolmevuotiaalle riittää oma perhe, muita ei tarvita.
Eikä kai sitä ulkoilmaakaan, tai ulkoilua, muita lapsia tms.
Näin sanoo eläkeikää lähestyvä lapseton työkaverini.

[QUOTE="sus";23829627]No voi hyvänen aika Waahtera, minkähänlainen levoton hanttapuli se sinunkin lapsestas tulee, kun ei röyhelötyynyäkään ole! :D[/QUOTE]

Ja 3vko:n iässä vein lapsen käymään kyläilemässäkin! On kyllä tuhoon tuomittu tämä ihmistaimi nyt, ihan pilalla raukkaparka..:laugh:

En onneksi ole kovin älyttömiä saanut mutta muistan kyllä hyvin kuinka kaikki tiesi vastauksen siihen miten saan kaksoseni nukkumaan niin että saan kysynkin nukuttua. "Sun täytyy vaan laittaa ne samaan rytmiin" Niin!!! Epäselväksi jäi missä on se vipu mistä piti kääntää ja kas, samassa rytmissä!

Ja toinen mitä olen kummastellut on se kun meidän kaksosten vatsalle ei käy tavallinen maito (ei maitoallergiaa tai muuta, on tutkittu muttei mitään löydetty). Tosi monet on nyt vaan sitä mieltä että ne pitäis nyt totuttaa oikeeseen maitoon, eli tavalliseen kevytmaitoon. En mä tiedä miksi enkä nyt kyllä edes jaksa olla niin kiinnostunut että kysyisin sillä mua pidetään tän luumuilun takia jotenkin herkkänä siitä ettei mun kanssa voi puhua ruuasta.

En onneksi ole kovin älyttömiä saanut mutta muistan kyllä hyvin kuinka kaikki tiesi vastauksen siihen miten saan kaksoseni nukkumaan niin että saan kysynkin nukuttua. "Sun täytyy vaan laittaa ne samaan rytmiin" Niin!!! Epäselväksi jäi missä on se vipu mistä piti kääntää ja kas, samassa rytmissä!

Ja toinen mitä olen kummastellut on se kun meidän kaksosten vatsalle ei käy tavallinen maito (ei maitoallergiaa tai muuta, on tutkittu muttei mitään löydetty). Tosi monet on nyt vaan sitä mieltä että ne pitäis nyt totuttaa oikeeseen maitoon, eli tavalliseen kevytmaitoon. En mä tiedä miksi enkä nyt kyllä edes jaksa olla niin kiinnostunut että kysyisin sillä mua pidetään tän luumuilun takia jotenkin herkkänä siitä ettei mun kanssa voi puhua ruuasta.

Luomuilun.... Ei luumuilun

Poju oli nukkunut vastasyntyneenä 4h putkeen, kun äitini soitti. Tuli asiasta puhetta ja äippä oli ihan kauhuissaan, että pitäsköhän se herättää, ettei nälkään kuole...
Kaksi minuuttia myöhemmin soittaa mun mummo ja hänenkin kanssa tulee puhetta vauvasta (yllättäen..:D).. Sanoin, että varmaan pitää tunnin-parin päästä herätellä, jos ei ite herää.. Mummo kauhistui: nukkuvaa lasta ei IKINÄ saa herättää! Siitä tulee muuten säikky..
No, ei kauheen älyttömiä, mutta huvitti vaan, kun kaksi täysin päinvastaista ohjetta tuli muutaman minuutin sisään..:D

Lasta ei saa ekan kk:n aikana viedä kotoa mihinkään. Siitä tulee muuten levoton (romanien lapset kuulemma on levottomia ja tässä syy siihen, sanoi rakas mummoni...)

Mitäs muuta... Lapsella täytyy olla vauvankoppa ja röyhelötyyny (letkautus mun mummolta taas.. järkyttyi, kun mainitsin, että vauvan ensisänkynä voi kyttää äp-pakkausta.. Mummon mielestä oli kauheeta, että joskus lasta nukutetaan pahvilaatikossa..).. En ollu ikinä kuullukaan mistään vauvankopasta..:D

2kk vauvan pitäis saada mustaherukkamehua, ni ei tulis flunssaa..:O Taas kerran tiedonlähteenä mummoni mun.. Arvatkaa annoinko..:D

No, muitaki on ollut.. ei vaan tuu mieleen... Mummo-rakas 80v on ihana noiden neuvojensa kanssa..:D

Mun anoppi uskoo kans tuohon mustalaislapsi-juttuun, mutta sen mukaan vauva täytyy pitää kotona 3 ekaa kuukautta. Toinen mitä se jauhaa aina on että yli 6kk vauvaa ei saa imettää kun maito on muuttunu pelkäksi sokerivedeksi.

Yhteistyössä