Huonosti nukkuvista lapsista tulee lihavia ja levottomia *Hesarista*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JONSERED Karhunkantaja

Vieras
Huonosti nukkuvista lapsista tulee lihavia ja levottomia

Julkaistu: 23:36

Jani Kaaro

Huonosti nukkuvista lapsista tulee lihavia ja levottomia

Riittämätön unensaanti aiheuttaa ylivilkkautta

Pienten lasten yöuniin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä huonosti nukutut yöt kaksivuotiaana näkyvät lihavuutena ja ylivilkkautena kuusivuotiaana. Päiväunet eivät korvaa huonosti nukuttua yötä.

Montrealin yliopiston tutkimuksessa oli mukana yli tuhat kuusivuotiasta lasta. Tulokset osoittivat selvästi, että riittävä unen saanti on yhteydessä painon nousuun. Alle kymmenen tuntia nukkuvista lapsista 26 prosenttia oli ylipainoisia.

Sitä vastoin kymmenen tuntia nukkuvista lapsista ylipainoisia oli vain 15 prosenttia ja yksitoista tuntia nukkuvista vain kymmenen prosenttia. Unen saannin tarkastelujakso sijoittui välille 2,5-6 vuotta.

Tutkimusta johtaneen professori Jacques Montplaisirin mukaan painonnousu voi liittyä unenpuutteen aiheuttamiin hormonihäiriöihin. Riittämätön yöuni lisää näläntunnetta aiheuttavan hormonin eritystä ja toisaalta estää näläntunnetta vaimentavien hormonien eritystä. Huonosti nukkuvat lapset ovat siis nälkäisempiä kuin hyvät nukkujat.

Tutkimuksessa saatiin esille myös selvä yhteys riittämättömien yöunien ja ylivilkkauden välille. Lapsista, jotka nukkuivat 2,5-vuotiaana alle kymmenen tuntia yössä, 22 prosenttia oli ylivilkkaita kuuden vuoden iässä. Se on kaksi kertaa enemmän kuin yli kymmenen tuntia nukkuvien lasten ryhmässä.

Montplaisirin mukaan aikuisilla riittämättömät yöunet näkyvät väsymyksenä, mutta lapsilla levottomuutena ja keskittymisvaikeuksina. Hän korostaa, ettei ylivilkkaus aiheuta huonoja yöunia, vaan riittämätön unensaanti aiheuttaa ylivilkkautta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Huonosti+nukkuvista+lapsista+tulee+lihavia+ja+levottomia/1135241278486

Alkuperäinen kirjoittaja <3:
minkä verran 2-3 vuotiaan kuuluu nukkua vuorokaudessa?

Ei aavistustakaan, mutta meidän vähäuninen on kaikkein rauhallisin... Ja Mossad on siis todellakin koko ikänsä prjännyt muihin verrattuna todella vähällä unella.

... kuulostaa yksinkertaistamiselta, mutta olisiko uutisessa kuitenkin jotain perää? Pitäisi varmaan googlata se alkuperäinen juttu... Tietty aivot tarvitsevat unta kehittyäkseen, varmaan. Miten olisi turvallisuuden tunne/turvattomuus - oilisiko sekin tekijä joka vaikuttaa nisäkkään uneen? Tiedän pari ylivilkasta, jotka saivat jo vauvoina isosta omakotitalosta omat huoneet... vaikuttaisiko tämä? Olemme kivikautisia, jotka 100 000 vuotta asuivat pikku majoissa lähekkäin -> evoluution vastaista että vauvat nukkuisivat kymmenien metrien päästä vanhemmistaan, turvattomina... Nojoo, tämä on "keittiöpsykologiaa", mutta mitä mieltä olisitte tästä?

Meillä 1+ -vuotias nukkuu 1,5-2,5 h päiväunta iltapäivisin ja 12-13h yöunet (n. klo 20-20.30-8/9). Eräs tuttava sanoi että "hui, kauhean myöhään menee pikkuinen nukkumaan" - mutta totesin jo hänen ollessa vauva, että hän on aamu-uninen ja iltavirkku. Jos laitoin klo 19 nukkumaan, hän pomppi sängyssä melkein pari tuntia... joten tämä toimii nyt meillä. Ja saamme nukkua aamuisin rauhassa. Yleensa äiti nousee ensimmäisenä puuroa keittämään (olen aamuvirkku ja nykyään kärsin unettomuudesta muutenkin). Miten muilla?

meillä on hyvinnukkuvat muksut, aina olleet, molemmat n.7viikkoisesta nukkuneet 12h yöunia ja ovat silti kovin touhukkaita, ei nyt mitään adhd-tasoa ja eivät erityisen hoikkiakaan, jos eivät nyt lihaviakaan... hmmm... ristiriitaista :D

2 -vuotias tarvitsee noin 10-12 h unta.. ja ihan maalaisjärkikinhän sen sanoo että jos on nälkä / huonosti nukkunut, 2 -vuotiian uhma vaan pahenee.. (+ tietysti miten itse regoit siihen) mutta jatkakoon tyttö vielä unia jottei myöhemmällä iällä kostaudu. ;)

Meillä mennään vasta klo 22 maissa nukkumaan.. herätään yleensä kahdeksan maissa (paitsi nälkä ajoi tämän immeisen ylös nyt), mutta mitäpä väliä sillä nukkumaanmenoajalla on kun ei tarvitse hoitoon herätä. Sitten kun ajankohtaista, ehtii muutamaa kuukautta aiemmin alkaa muuttamaan rytmiä. :)

Höh, meidän lapset eivät vissiin ole lukeneet tota tutkimusta kun voivat kumota sen samantien.

Meillä isommalla on ihan virallisesti diagnosoitu ylivilkkaus ja keskittymis/ tarkkaivaisuus häiriö.

Ja hän on se hyvin nukkuva. Parivuotiaana veteli 14 tuntisia yöunia ( ei kylläkään nukkunut päikkäreitä )

Ja toi pienempi taas joka on ikänsä nukkunut huonosti kasvaa pahasti miinuskäyrillä.... Ja on oikein rauhallinen

Noh, voihan se tilanne muuttua myöhemmin ja alkaa lihoamaan ( toivottavasti edes vähän )

Luulisin, että jotain perää jutussa on, hormonitoiminnan ja lihomisen kannalta yleisesti ottaen. Ja kyllähän sen jokainen tietää, että väsynyt lapsi on levoton ja kärttyinen.

Mutta ei taaskaan kaikki ole ihan suoraviivaista. Itse olen lapsena nukkunut 12, jopa 14-15 tuntia vuorokaudessa (levottomasti kylläkin), en ole ikinä ollut ylipainoinen, pikemminkin päinvastoin ja adhd-diagnoosi on. Ja nyt aikuisena en liho, enkä nuku. Murkkuiän jälkeen lakkasi uni maistumasta.

Meillä lasten vahvuus on juuri tuo keskittymiskyky ja rauhallisuus, ja molemmat vähäunisia. ja laihoja. 9 tuntia nuppiin noin 2-vuotiaasta.

(ja päiväkodissa aikoinaan noita lapsen vahvuuksia juteltu, on siis muidenkin kuin minun mielipide)

Juupa juu. Meidän kaksi huonoiten nukkujaa, on varsinaisia hoikkeliineja. Itse nukuin lapsena todella huonosti ja kävin kontrolleissa alipainon takia. Noh tämä kuuluu sarjaan poikkeudet!

Ihanaa että välillä uutisoidaan näinkin päin! Aina syyllistetään siitä että 2v ei nuku päiväunia, mutta kun ne tunninkin päiväunet lyhensivät yöunia parilla-kolmella tunnilla, niin en nähnyt siinä mitään järkeä. Kun päiväunet jäivät, muuttuivat yöunet 12-tuntisiksi, eli 20-08. Päiväunien kanssa yöunia olisi riittänyt noin 22-08, usein meni nukahtaminen yli klo 22.

Nukkunut vaihtelevasti alle 1,5v, välillä paremmin välillä huonommin. Nyt 2v kun aloitettu pph nukkuu öisin klo 20.30-06.45 eli 10-11h yössä ja päivällä 2h. Neiti on kyllä kiukkunen iltaisin mutta luulisin että johtunee juuri aloitetusta perhepäivähoidosta ja uhmaiästä. (MINÄ ITE-IKÄ). Aika vauvanpyöreä mutta ei lihava eikä plösö. Ei tulis kuuloonkaan meillä lopettaa päikkyjä, tai että menisi aikaisemmin nukkumaan. Hyppis luultavasti voltteja sängyssä ja huutaisi. Muuten on ollut terve ja hyvin kehittynyt lapsi sekä ihan normaalin rauhallinen, lukuunottamatta poikkeustilanteita jolloin heittäytyy lattialle/maahan makaamaan ja huutaa/potkii/lyö itteään maahan=) Uskon sen kuuluvan ikään ja luonteeseen.
Ite olen ollut vauvana todella huono nukkumaan, keskittymiskyky ihan ok. Ja aina olen ollut alipainoinen. ETTÄ EI TÄÄ KOVIN SUORAVIIVAISTA OLE!
Kyllä ruoalla ja tasapainosuudella on merkitystä sekä lapsen tulevaisuuteen että terveyteen.

Siskon poika joka ollut normaali uninen vauvana, mutta nyt 8v nukkuu 7-9h yössä ja poika on muuten rauhaton ja ylivilkas. Normaali painonen on.

Kyllä nämä asiat vaihtelee..

Aikasemmin kysyttiin paljon 2v tarvitsee unta niin se vaihtelee, 11-13h on ihanne. Ja mielestäni sen ikäinen tarvitsee min. 1h maks.2h päiväunet. Jos ei ite herää, niin voihan lapsen varovasti herättää ennen klo 15 jotta rauhoittuu yöunille.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Luulisin, että jotain perää jutussa on, hormonitoiminnan ja lihomisen kannalta yleisesti ottaen. Ja kyllähän sen jokainen tietää, että väsynyt lapsi on levoton ja kärttyinen.

Mutta ei taaskaan kaikki ole ihan suoraviivaista. Itse olen lapsena nukkunut 12, jopa 14-15 tuntia vuorokaudessa (levottomasti kylläkin), en ole ikinä ollut ylipainoinen, pikemminkin päinvastoin ja adhd-diagnoosi on. Ja nyt aikuisena en liho, enkä nuku. Murkkuiän jälkeen lakkasi uni maistumasta.

on tuossa jutussa totuuttakin. Ylipainon (ja usein yötyön) ja unihäiriöitten välille on löydetty tietty syy-yhteys.

No ohhoh. Meillä 1-vuotias nukkuu 14 tunnin yöunet plus päikkärit. Ja kouluikäinenkin vielä 12 tuntia :D

Mut ne tuleekin molemmat äitiinsä... Nukkuminen on vaan niin ihanaa :)