Huppari hävisi ja samanlainen ilmestyi luokkakaverille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hupparittoman äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kerran minullekin yhden oppilaan äiti huutamaan miten kehtasin varastaa sen lapsen takin. Selvittelyjen jälkeen kyseinen akka edes ei pyytänyt anteeksi minulta. Nimittäin meidän lapsella ja sen lapsella oli samanlaiset takit, paitsi mun lapsella pari kokoa pienempi.
Ennen kun rupeat syytelemään kuka ja mitä varasti, selvitä ensin mistä lapsi sai hupparin. Valitettavasti on samanlaiset vaatteet, ja en minä ainakaan ostele vaatteita sillä perustein jos/kun toisella lapsella samanlainen niin mun lapsi ei voi käyttää sitä.

[QUOTE="vieras";29077588]Kerran minullekin yhden oppilaan äiti huutamaan miten kehtasin varastaa sen lapsen takin. Selvittelyjen jälkeen kyseinen akka edes ei pyytänyt anteeksi minulta. Nimittäin meidän lapsella ja sen lapsella oli samanlaiset takit, paitsi mun lapsella pari kokoa pienempi.
Ennen kun rupeat syytelemään kuka ja mitä varasti, selvitä ensin mistä lapsi sai hupparin. Valitettavasti on samanlaiset vaatteet, ja en minä ainakaan ostele vaatteita sillä perustein jos/kun toisella lapsella samanlainen niin mun lapsi ei voi käyttää sitä.[/QUOTE]

Tämä olisikin ihan kauhea tilanne. Muutenkaan en kyllä ole mikään räyhääjä, mutta todella noloa olisi ketään syytellä jos menisikin väärään osoitteeseen.
Pidän epätodennäköisenä ettei huppari olisi päätynyt kaverille varastamalla (kun en muutakaan teoriaa keksi), mutta eihän se varmasti mikään täysi mahdottomuuskaan ole, että sattuivat juuri samanlaisen jostain ostamaan.

En pysty todistamaan, että ovat varastaneet, eivätkä he pysty todistamaan etteivät olisi varastaneet. Syntyy vaan eipäs juupas keskustelu joka ei ratkea mihinkään.

Mie kyl likkojen kouluun unohtamat vaatteet ilman merkintöjäkin, en ees ollut huomannut osan olleen hukassa. Mut oikeesti kyllä pitäis merkata, ettei tartteis miettiä onko kenen. Meillä ei kylläkään ole mitään sellaista vaatepartta, että varkaille kelpaisi. Kun itse olin lapsi niin kaverini "varasti" minulta pikkutilpehöörejä, nuken vaatteita ym. Huomasin niitä sit heillä.

Valitettavasti moni äiti varastaa lapselleen vaatteita näistä harrasteista :(
Itse olin seuraamassa oman lapseni kenraaliharkkoja tuossa jokunen vuosi ja pikkuveljensä oli minulla mukana sylissä.
Meillä tuli niin kiire lähtö kotoa että en oikeasti huomannut että en ollut tajunnut leikata sitä hintalappua siitä mokomasta uudesta hatusta irti,
no ajattelin että olkoot ettei vaan kangas repeydy kun kerran jo istuimmekin siellä katsomossa.

Otin lapselta hatun hetkeksi pois jotta ei liian kuuma tule
ja kas kohta sitä hattua ei enään ollut missään :(
Mieheni tuli meidät sitten autolla hakemaan (kun tietenkin soitin, mihin me ilman hattua talvella)
ja sanoin kovaan ääneenkin vielä etsiväni lapseni hattua sillä ulkona oli pakkasta.
Ja ei löytynyt ei,
eräs rouva joka istui aijemmin vieressäni siirtyi yhden penkin kauemmas kun häneltäkin kyselin onko nähnyt semmoista uutta toppahattuajossa laputkin vielä kiinne jne. ei ollut muka nähnyt,
ja nosti laukkunsa sitten toiselle penkille.
No aikani pyörin ja hattua ei missään :(
Olin lähdössä ja sanoin miehellenikin että käyn vielä vaipan lapselle vaihtamassa tuolla vessassa josko hän koettaisi etsiä sen hatun jostain.
Kävikin niin että tämä toinen äiti sitten meni avustamaan omaa lastaan sinne kenraaleihin (puvustaminen)
Ja kas mieheni huomaa että kyseisen rouvan käsilaukku (semmoinen iso säkki mallinen)
oli apposen ammollaan ja mikäs se siellä kuin meidän pojan hattu
laput ja kaikki ja
ihan saman hintainen ja ihan samalla lailla oli ne hatun nyörit märkinä kuin lapseni oli niitä lutkutellut.
Isäntä otti hatun ja ei tosiaan viitsinyt isompaa haloota nostaa mutta vieläkin muistan tuon naisen/varkaan ja todellakin jos samassa paikassa ollaan niin olen oppinut että älä missään nimessä päästä edes hatustasi irti ettei tuo varas sitä ota.

Toki oikeaoppisestihan tässä kohdin kun isäntä näki hatun tuon rouvan laukussa olisi vain kuulunut soittaa poliisit.
Mutta onni onnettomuudessa kukaan ei sitten ainakaan tunnustanut nähneensä kun mieheni sen hatun tuon naisen laukusta kiskoi pois.
Oli hän jollekin vielä ääneen manannut että ei helkkari, miten minun poikani hattu voi olla toisen ihmisen käsilaukussa.
Kirjoitititko silloin tästä tapauksesta palstalle? Ainakin muistan lukeneeni.

[QUOTE="Vieras";29077338]No jo on ihmisillä pokkaa, varastaa lasten vaatteita.. Ettei kuitenkin olisi käynyt niin, että lapset jättävät vaatteitaan vahingossa ja kun joku toinen sen löytää, ottaa käyttöön omalle lapselleen?

En mitenkään jaksa uskoa, että aikuiset ihmiset VARASTAISIVAT ja vieläpä tuttujen lasten vaatteita?[/QUOTE]

Minulta on ihan kotoa kadonnut yksi vaate kun meillä oli vieraita. Vaate oli sellainen että olin sen juuri kyseisenä viikonloppuna ostanut. Etsin ihan joka paikan ja totesin että viimeinen kerta kun olen sen nähnyt oli silloin kun XXX oli meillä vieraana. Voihan olla että on ottanut vahingossa mukaansa ja hänellä on itsellään samanlainen. En ole kuitenkaan kehdannut kysyä.

[QUOTE="carelia";29077707]Kun itse olin lapsi niin kaverini "varasti" minulta pikkutilpehöörejä, nuken vaatteita ym. Huomasin niitä sit heillä.[/QUOTE]

Itsekin sain aika monta kertaa lapsena huomata että jotkut lapset on kyllä kovia varastamaan, jotenkin ilmeisesti kaikilla ei omatunto vielä nuorena juuri kolkuttele. Mä sain joskus ala-asteella usein vanhemmalta serkulta tosi hienoja kyniä ja pyyhekumeja yms. koulutarvikkeita lahjaksi ja aina ne kaikista hienoimmat varastettiin, vaikka niitä kuinka yritti varjella.

Ottaisin yhteyttä tuohon kaverin äitiin/isään ja lähtisin sitä kautta selvittelemään juttua. Jos tuntuu vaikealta niin tuo yksi vinkki siitä, että kyselee ostopaikkaa (jotta itse voisi ostaa uuden tilalle) on aika hyvä. Siinä ei ole niin selkeästi heti syyttämässä kaveria varkaudesta.

Monella varmasti menee sekaisin vaatteet ihan vahingossakin varsinkin päiväkoti-ikäisillä. Itse olen moneen otteeseen palauttanut väärän lapsen alusvaatteita, jotka hoitsut on pukenut omalle varavaatteina. Mies ei todellakaan muista lapsen kaikkia vaatteita (kun ei ole niitä ollut ostamassa) vaan pukee päälle ne mitä siinä lapsen lokerossa sattuu olemaan. Merkkihuppari tuskin kuitenkaan ihan vahingossa lähtee tokaluokkalaisen matkaan.

Suurin osa vanhemmista on kuitenkin tarkkoja tällästen juttujen kanssa eikä kannusta lapsiaan varastamiseen. Olisin itse tyytyväinen jos minuun otettaisi vastaavanlaisessa tilanteessa yhteyttä enkä itse olisi uutta hupparia huomannut. Voihan lapsi jopa piilotella sitä vanhemmiltaan. Opettajan voi olla vaikea puuttua tilanteeseen varsinkin kun huppari on hävinnyt kouluajan ulkopuolella. Toki voi toimia viestivälittäjänä jos kaverin vanhempiin ei mitenkään muuten ole mahdollista saada yhteyttä.

Mulla on tokaluokkalainen ja todellakin nimikoin hänen vaatteensa. Jos jää kouluun, on helpompaa tunnistaa omansa ja jos on vahingossa mennyt kaverille, niin kaverin äitikin tietää kenen se on.

Sinun tapauksessa tekisin kuten joku ehdotti. Juttelet kaverille että kiva huppari sulla, mistä olet saanut. Vastauksen (todennäköisesti sanoo että äiti osti) jälkeen sanot että sun lapsellakin oli just samanlainen, mutta se hukkui, etkä tiedä, mistä saisi uuden, niin tietäiskö sun äiti.Ja annatko numeron. Ja sitten vaan kysyt.

Ja otat opiksesi eli merkkaat.

[QUOTE="vieras";29077959]Mitä jos se kaverin äiti sanoo että ku me saatiin kans tää huppari lahjaks? Mitä siinä muka voi tehdä...[/QUOTE]

Pöllii sen takaisin?

Teette näin sille varkaalle
1091321.gif

[QUOTE="hulda";29077096]Minulle kävi itselleni samanlainen tapahtuma koulu aikoina,silloin kyseessä oli vain arvokkaat verkkarit.Ikinä en takaisin saanut ja nyt aikuisena olen vedenkestävällä tussilla laittanut jonkun merkin huomaamattomaan kohtaan lasteni kaliimpiin vaatteisiin(en siis pesulappuun vaan saumaan jne),näin ei kukaan voi väitää vastaan jos sattuu meidän merkillä varustettu vaate olemaan päällä.[/QUOTE]

Menetkö siis penkomaan jalasas olevien housujen sisäsaumoja, kun vastaan tulee samanlaiseset?? :D

[QUOTE="vieras";29080835]Kaukaa haettu mahdollisuus: Te olitte saaneet hupparin lahjoituksena. Mitä jos se oli tämän pojan entinen huppari ja poika puki päälleen, kun tutulta näytti?[/QUOTE]

Saatiin huppari serkkupojalta, eli ei ole kyseisen luokkakaverin vanha.

[QUOTE="Heh";29080838]Menetkö siis penkomaan jalasas olevien housujen sisäsaumoja, kun vastaan tulee samanlaiseset?? :D[/QUOTE]

Niin..Tätä jäin kanssa miettimän, että vaikka huppariin olisin laittanut minkälaisen merkinnän niin mites se oikeastaan auttaa jos huppari on tarkoituksella varastettu. En kai voi mennä kouluun ja vaatia, että poika riisuu hupparin..? Poika ei siis käy meillä koulun jälkeen jotta voisin jotenkin salaakaan tarkistaa.

[QUOTE="vieras";29080896]:attn: minua kiinnostaa, et minkä merkkinen huppari on niin erikoinen ettei sellaistavois olla luokkakaverilla? :D[/QUOTE]

En ole mikään merkkitietoinen ihminen, mutta minua valaistiin näin jälkeen päin, että tämä olisi jotenkin "merkkihuppari". En ole vastaavaan kenekään lapsen päällä törmännyt, mutta onhan niitä varmasti muillakin.

Paul Franck luki muistaakseni hihassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hupparittoman äiti;29080926:
En ole mikään merkkitietoinen ihminen, mutta minua valaistiin näin jälkeen päin, että tämä olisi jotenkin "merkkihuppari". En ole vastaavaan kenekään lapsen päällä törmännyt, mutta onhan niitä varmasti muillakin.

Paul Franck luki muistaakseni hihassa.

Ja vielä lisäisin, että oikeastaan sillä ei ole väliä minkä merkkinen huppari oli. Se ei tässä harmita. Se harmittaa, että huppari oli hyvä ja poikakin siitä tykkäsi. Kestävältäkin vaikutti. Meillä ei ole kauheasti varaa vaatteita ostella joten huppari oli mukava lahjoitus.

Se, että huppari on ehkä vähän harvinaisempi (en tiedä, kertokaa viisaammat) oli tässä nyt vaan pointtina koska on varmaan aika epätodennäköistä, että samanlainen ilmestyy heti kaverille kun toiselta häviää (vielä sama väri ja kokokin). Ei tietenkään täysin mahdotontakaan..

Yhteistyössä