Huutiksessa usein lukee esim vähän kulahtaneesta talvihaalarista että "kakkoshaalariksi tai tarhakäyttöön".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tietyyn hintarajaan asti tämä periaate pitää paikkansa. Mutta jos takki maksaa 500 ja housut 300 = 800 ja käyttöiäksi lasketaan 10 vuotta niin sadan euron tuulipukuja voi ostaa lähes joka vuosi ennen kuin kustannukset ovat samat. Käytännössä 100 euron puku kestää noin kolme vuotta joten niitä tarvitaan noin 3 kpl kymmenessä vuodessa jolloin kustannukset ovat kolmasosa huippukalliiden merkkien kustannuksista. Tietty jos on lähdössä Himalajalle 2 kk leirille niin varusteiden on oltava tarkasti suunniteltu jokaiselta yksityiskohdaltaan ja huippuluokkaa mutta katuköyttö ja puistossa tai lähimetsässä ulkoilu on ihan eri asia käyttötarkoitukseltaan.

Sadan euron tuulipuku ei kestä vettä eikä se istu. Eikä se hengitä, jos siinä on joku "kalvo". 500e takin saa alesta, joten se ei sitä oikeasti maksa. Vaivaa hakea puku on vähemmän, kuin ostaa uusi 2-3 vuoden välein. Ja ekologisempaa sekä joskus se 500e puku on tehty euroopassa kun sadan euron tuulipuku kiinassa...

[QUOTE="ninni";22015353]no meillä on kakkoshaalari tarhassa mutta ei se tarkoita sitä etteikö se olis hyvä lämmin ja kosteutta hylkivä. Meillä on nätimpi haalari kotona ja se vähän rumempi tarhassa vaikka uutena sekin ostettin. Ja voin sanoa et harmittais jos olis se hienompi tarhaan viety koska ekan kuukauden aikana (Lassietecin haalari) niin repes kiipeilytelineessä hihasta ja on takamuksesta kulahtanut koska on niin kovalla käytöllä siellä. tarhatätikin sanoi ettei kannata tuoda uutta sen nirhauman takia koska meidän poika on kuulemma niin menevä että tulis siihen uuteenkin nopeasti jotain kulumaa että hyvin menee sillä nykyiselläkin haalarilla...[/QUOTE]

Miten te sitten kotona ulkoilette, jos ainoastaan pk:ssa saadaan haalariin aikaiseksi nirhauma, reikiä, kulumaa ja tahroja?Vai onko kotona ulkoilu = kaupungilla tepastelua ja kaiken "vaatteille vaarallisen" välttämistä?
Ja mäkin suosittelisin satsamaan vahvemman kankaiseen pukuun, juurikin vaikka corduraan. Ei meidän poika ole cordura pukuun juurikaan kulumaa aikaiseksi saanut, vaikka kotonakin silla betoniliuskalla on pyllymäkeä laskenut :)

Itselläni on sadan euron tuulipuku eikä se nyt ihan heti läpi kastu ellei nyt ihan kaatamalla sada. Sillä on ikääkin jo lähemmäs kymmenen vuotta mutta viime aikoina se on ollut vähemmällä käytöllä. Mutta jos haluaa täysin vedenpitävän niin 200-300 eurolla saa jo hyvän. Itselläni on myös sellainen ja se on ollut jo viisi vuotta ollut aktiivisessa käytössä ja edelleen rankkasateen pitävä. Kohta teksi mieli vaihtaa jo ihan vaihtelun vuoksi. Hengittävyyden puolesta siinä ei ole isoa eroa ensiksi mainittuun perustuulipukuun.

Mua ihmetyttää se kun sanotaan että päiväkodissa lapset ulkoilee paljon enemmän. Meillä esikoinen aloittaa päivähoidon kohta ja juuri katselin aikataulua, jonka mukaan siellä ulkoillaan klo 9.30-11. Seuraavan kerran sit 3 jälkeen iltapäivällä, mutta silloin me haetaan lapsi jo pois. Eli 1,5 tuntia ulkoilua. Mun mielestä se ei oo kovin paljoo, me ollaan vapaapäivinä helposti 3 tuntia putkeen ulkona, eli päikkyyn laitan huoletta se "kakkoshaalarin"...

[QUOTE="vieras";22015042]Mä just tänään totesi puistossa että olin ainut jolla lapset kirppiskamppeissa - syynä kyllä se että meillä ne paremmat puvut ovat pesussa jotta saadaan huomenna hoitoon puhtaat vaatteet.

Kaikilla muilla oli ticketiä, POPia, Reimatecciä ja joo yksi lassie. Vanhemmat seisoskeli hiekkiksen reunalla aika pitkälti Haglöfsin tamineissa. Alkoi melkein naurattaa kun tajusin miten merkkivaatteet ovat niin tärkeitä - itselläkin oli se haglöfsin tuulipuku päällä.

Mutta mun mielestä tolleen puistoon tai hiekkalaatikolle voi hyvin pukea jotain muutakin kuin viimeisen päälle trendikästä, kun olennaista on se että lapsi pysyy lämpimänä ja kuivana.[/QUOTE]
Ihan tavallisia vaatteita nuo kaikki. Eiköhän sekin ole tärkeetä, että aikuisetkin pysyy lämpiminä ja kuivina.

Niis ja its maksoin alessa tuosta kuoripuvusta jotain 150 €, tuulipuku oli jotain 50 € alessa.

No mäkin oon maksanut tuosta halvasta kuoripuvusta saman verran tai vähemmän alessa. Istuvuus ei oo mikään erityinen ja hengittävyys ei ole goren veroinen. Toki paljon järkevämpi kuin tuo vanhemmilta saamani Prismaversio, joka ei ole mistään kotoisin. Mutta on alesta ostetut 160e Haglöfsin housut (goret) ovat parhaimmat (istuvuus, kestävyys ja pidennetyt lahkeet). Ei noissa edullisissa ole näitä saatavissa. Ja viime kesänä löytyi alesta uusi goretakkikin ja on se ihan eri juttu kuin tuo peruskalvotakki, kestävyyttä pitäisi olla nyt myös repunkantoon, mitä tuossa halvassa ei ole...

No, useimmat aikuiset eivät osta niinkään vaatteita vaan imaginääristä itseään. Siis jos mä oon melkein-freerider-ja-kalliokiipeilijä ainakin mieleltäni. Mun ulkoiluni on jotenkin niin paljon enemmän kuin tuon vanhassa McKinleyssa taapertavan. Ihan samaa settiä kuin vaikkapa wanna-be-valokuvaajilla (monilla kalliimmat vehkeet kuin oikeilla kuvaajilla) tai vaikkapa itsensä iPhonella bopo-luokkaan ostavalla hipsterillä. Mutta aina kai näin on tehty: yritetty lisätä kulttuurista pääomaa pukeutumisella ja samastumalla itseään vähän "parempaan" luokkaan. Ja samallla tavalla vanhoihin keittiönverhoihin pukeutuva toimii tavallaan.

Kuka laittaa tuulipukua tai muuta vastaavaa ulkoilua päällensä? En minä ainakaan.En edes tiedä mitään näistä puvuista. "on köyhilläkin jotain kahisevaa...-tuulipuku" :D
Lapselle ostetaan hyviksi kehuttuja pukuja ja niitä pidetään joka paikassa. Lisäksi ostan mielellään puvun, jonka voi rumpukuivata ja ei tarvi mitää kakkospukua ostaa. Illalla pesee, niin aamulla taas puhdasta =)

Alkuperäinen kirjoittaja nikitön;22014919:
Önhan nuita valituksia kuultu, kun pkssa on kuivauskaapilla pilattu uus kosteussuojahaalari tai se tuliterä T2H onkin saanut hihaansa maaliläiskän pkn vastamaalatusta aidasta ja mammat marisee kuka korvaa. Jos tilanne on se, että itku tulee jos uusi haalari saa siipeensä niin tämmönen vähän kulahtanut on varmaan sitten parempi pk-haalariksi.

Häh? :O
Miksi sitten ostaa haalari joka on liian kallis omalle kukkarolle likaantumaan, eihän siinä ole mitään järkeä?! Ei kai nyt sentään?

Häh? :O
Miksi sitten ostaa haalari joka on liian kallis omalle kukkarolle likaantumaan, eihän siinä ole mitään järkeä?! Ei kai nyt sentään?

Tästä oli pitkä ketju :) Mutta joo, meillä pentu saa leikkiä ihan rauhassa, mutta kyllä minäkin nostaisin kulmakarvoja, jos jonkun AIKUISEN tekojen takia vaatteet menevät pilalle. Rapatessa saa roiskua, mutta ei ulkopuolisten päälle. Mutta opin minäkin, että 80% vain harmittelee itsekseen ja maali ei haittaa käyttöä vaikka omassa takissa olisi.

Tästä oli pitkä ketju :) Mutta joo, meillä pentu saa leikkiä ihan rauhassa, mutta kyllä minäkin nostaisin kulmakarvoja, jos jonkun AIKUISEN tekojen takia vaatteet menevät pilalle. Rapatessa saa roiskua, mutta ei ulkopuolisten päälle. Mutta opin minäkin, että 80% vain harmittelee itsekseen ja maali ei haittaa käyttöä vaikka omassa takissa olisi.

Olen vielä "poikanen" näissä jutuissa kun esikoinen hurjat 3,5kk joten uusia juttuja vielä :D

Mä olen kokeillut sekä sitä merkkivaatetta tarhassa, että sitä "kakkoshaalaria". Tarhassa tietty käytiin tuo keskustelu haalarin kosteudenpitävyydestä ja uskoivat ettei kuriksia tarvita.

Tästä meillä seurasi kyllä sitten hurja kurashow lapsen autoon tullessa. Se määrä ei nimittäin ihan pyyhkimällä lähde joten mä totesin sen kakkoshaalarin ja kurikset meidän tarhassa paljon paremmaksi vaihtoehdoksi.

Mä en ainakaan pue lapsia haalareihin kun lähdetään kaupungille, tms. Enkä kyllä ymmärrä miksi aikuisillakaan on tuulipuvut kaupungilla ( tai no jooh, pitähän niitä kalliita pukuja sada pidettyä jossain ) mutta jokainen tavallaan...

Päiväkotiin ja pihalle laitan ne ykkösulkoiluvermeet ( olen todennut Travallen superremun parhaaksi ) eikä niiden likaantuminen haittaa. Päiväkodissa tykkäisivät laittaa siihen päälle vielä kurahousut, koska moni muu pelkää likaantumista. Mitä järkeä ostaa kallis kosteussuojapuku jos päälle laitetaan vielä kurikset :snotty: Käyttömukavuuden takia mä olen puvun ostanut, että ei tarvitse olla niillä hiostavilla kuriksilla..

Pakkasilla pitää mielestäni tarhassakin olla hyvät lämpimät puvut, mutta noi huonommat haalarit pistetään tarhakäyttöön kurakeleillä. Sielä kun joka tapauksessa pistävät kurahousut haalarin päälle, niin mitä turhaa laittaa hienoa vedenpitävää haalaria.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22015240:
Tätä mä ihmettelen, että jollain haalarilla pröystäillään. Siis ei kai kukaan normaalijärkinen ylpeile kaupassa jollain HAALARILLA, joka on tarkoitettu ulkoilukäyttöön. Sama kuin mä ostaisin jonkun Peak Performancen toppapuvun ja menisin Helsingin keskustaan shoppailemaan jonnekin Laura Ashleyyn että hei kattokaa ku mulla on uus toppapuku. Ei, kyllä mä sonnustautuisin silloin Burberryn trenssitakkiin, niin kyllä lapsetkin, jos olisi :D

Mun kaveri ostaa aina 3 lapselleen reimatecin asut kauppapuvuksi ja tarhassa ja kotona muksuilla on lotta&lassihaalari päällä, ettei kalliit reimatecit tärvelly.mä en oikein ymmärrä sen ajatuskulua, selvästi sille on tärkeintä että saa näytellä kalliita vaatteita taijotain. meillä taas reimatecit on piha/tarhahaalarina ja kauppareissuille on ostettu halvemmat puvut ilman kosteussuojaa.

Yhteistyössä