Huuto.netistä: seuraako verottaja tienestejäni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Huuto.netissähän on omalla sivulla se myydyt tuotteet -kohta, jossa kerrotaan kuinka monta tuotetta on myynyt ja mitä tienannut. Olisin kysellyt, että seurataanko niitä euromääriä siellä huuto.netissä? Kappalemääriähän seurataan ja kun 100 menee rikki niin muuttuu tehomyyjäksi. Itse olen vältellyt tuota tehomyyjä-titteliä, mutta tienestejä on tähän mennessä kertynyt 3000€. Pelottaa että verottajalle ilmoitetaan ne tulot ja joudun maksamaan niistä veroa.

Myyn siis käytettyä tavaraa omasta kaapistani, jota olen ostanut halvemmalla/ samalla hinnalla ulkomailta tai kirpputoreilta. En siis myy uutta tavaraa.

Tavanomaisen koti-irtaimiston myynnistä saatu voitto on verovapaata tuloa, jos omaisuus on ollut omassa tai perheen käytössä. Verovuodessa 5000 euron ylittävä osa koti-irtaimiston luovutusvoitoista on verotettavaa tuloa.

On huomattava, että aika paljon saa myydä, että saisi noin paljon voittoa, eli 5000 euroa. Sillä ei ole merkitystä, onko tavara käytetttyä vai käyttämätöntä, kunhan se on ostettu omaan käyttöön. Uutta tavaraa on voitu käyttää esim. kerran ja se on sitten myyntitermein uusi, mutta verotuksellisesti kuuluu koti-irtaimistoon. Lisäksi tavaraa voi käyttää vaikka pitämällä sitä tunnin koristeena kirjahyllyllä, jolloin se on verotuksellisesti käytettyä.

Ap kertoi, että tienestejä on kertynyt 3000 euroa. On huomattava, että kyseessä on tuskin myyntivoitto, vaan myynnin kokonaismäärä. Koti-irtaimisto, kuten vaatteet, huonekalut ja elektroniikka myydään useimmiten tappiolla.

Yhteistyössä