Huutolaisuus tätä päivää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Heikoimmat (lapset) annetaan halvimmalla hinnalla ostavalle.

Tätähän on ilmeisesti pph-laitos.

Aina olen kunnioittanut työtä, koska lastenhoito on raskasta. Mutta nyt kävi pitkästä ketjusta ilmi, että lähes kaikki perhepäivähoitajat ja lasten äiditkin olemme sitä mieltä, että perhepäivähoitajan oma lapsi saa tehdä mitä haluaa, häneelle on eri säännöt (saa olla eri tiloissa, herätä milloi haluaa jne)

Tiedossa on, että huutolaisuus aiheutti valtavat itsetunto-ongelmat, alkoholismia ym. lapsissa, jotka joutuivat huonoon perheeseen, jossa perheen omat lapset olivat pikkupiruja ja tekivät joka päivä selväksi, että he ovat perheen lapsia, ja huutolaiset köyhiä piruparkoja, joiden vanhemmilla ei varaa elättää näitä.

Tilannehan on sama perhepäivähoidossa, jossa oma lapsi rellesttää ja kiusaa mielensä mukaan.

Muissa sivistysvaltioissa ei ole perhepäivhoitosysteemiä olemassakaan. Lapsille on ilmainen varhaiskasvuts (leikkikoulu tai koulu) 3-4-vuotiaasta saakka. Ainoastaan suomi käyttää tällaista hoitomuotoa, jossa halvimmalla hoitava, joka siis haluaa hemmotella omaa lastaan kotona, saa samalla ottaa pari lasta siihen, että oma lapsi saa tehdä mitä haluaa.

Mielesätni sitä pitäisi joko käydä töissä tai sitten ei. Joko on lastenhoitaja ja omalla lapsella on samat säännöt kuin muilla, ja tälle tehdään selväksi, että vaikka on kotonaan, ei mitään erioikeuksia. Tai sitten hoidetaan omaa kultaa kotona. Ei niin, että otetaan pari ressukkaa siihen keittiöön oleilemaan, ja oma lapsi kulkee siinä miten tykkää.

Mitä olette mieltä? Minusta järjestelmä vastaa aivan huutolaisuussysteemiä, jos tilanne tosiaan on, ja minkä suurin osa vanhemmista tuon pph-ketjun mukaan hyväksyy, että "tottakai oma lapsi saa mennä omaan huoneeseen".

Minusta ei saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Aika mielenkiintoinen, joskin vähän kärjistetty näkökulma. Mutta oletko todella varma, että missään muualla tällaista systeemiä ei ole?

Kyllä muistelen lukeneeni lehdestä, että suomi on ainoa maa, jossa tällainen systeemi on.

nyt on pakko sanoo että joo, olen samaa mieltä. en ehkä noin rajusti että ei sais mennä huoneeseensa, mutta muuten samat säännöt hoitolapsilla kuin omilla lapsilla.

Muissa sivistysvaltioissa ei ole perhepäivhoitosysteemiä olemassakaan. Lapsille on ilmainen varhaiskasvuts (leikkikoulu tai koulu) 3-4-vuotiaasta saakka.

Tämä oli mulle ylläri. Kertoisitko lisää, missä näin on?

En itsekään välitä pph-systeemistä, olen lapsena pph:lla ollut, ja juuri niin että sillä oli omakin lapsi. Oli "meille muilla" aika rankkaa. Sama täti jatkoi hoitouraa pitkään, ja nyt kun omat lapset aikuisia, niin kaikki kehuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
nyt on pakko sanoo että joo, olen samaa mieltä. en ehkä noin rajusti että ei sais mennä huoneeseensa, mutta muuten samat säännöt hoitolapsilla kuin omilla lapsilla.

MIelestäni ei saa olla mahdollisuutta käyttää valtaa muuhun porukkaan niin, että itse poistuu kun ei enää "kiinnosta" eli tälla tavalla voi painostaa toisia. Todella väärin.
Joko koko porukka saa mennä huoneeseen tai ei kukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika mielenkiintoinen, joskin vähän kärjistetty näkökulma. Mutta oletko todella varma, että missään muualla tällaista systeemiä ei ole?

Kyllä muistelen lukeneeni lehdestä, että suomi on ainoa maa, jossa tällainen systeemi on.

Ainakin Tanskassa on perhepäivähoitoa. Muistaakseni Norjassakin.

Eikä ole varhaiskasvatus ilmaista. Päivähoito hintsusti kalliimpaa kuin Suomessa (siis Tanskassa), alle 2-vuotaiden osalta n. puolet kalliimpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Muissa sivistysvaltioissa ei ole perhepäivhoitosysteemiä olemassakaan. Lapsille on ilmainen varhaiskasvuts (leikkikoulu tai koulu) 3-4-vuotiaasta saakka.

En itsekään välitä pph-systeemistä, olen lapsena pph:lla ollut, ja juuri niin että sillä oli omakin lapsi. Oli "meille muilla" aika rankkaa. Sama täti jatkoi hoitouraa pitkään, ja nyt kun omat lapset aikuisia, niin kaikki kehuu :)

keski-euroopassa (ainakin saksa), Iso-britanniassa jne. joko on ilmainen leikkikoulu tai koulu alkaa useamman vuoden aiemmin kuin suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:

Onko sinulla todisteita? Muistelen lukeneeni, että vain suomessa, mutta ehkä oli sitten että vain pohjoismaissa?

:laugh: Anteeks mutta toi huutolaisuus vertaus on aika rankka, ja aika pahasti menee metsään. Jos siis perustana on vain se, että joitain äitejä vituttaa, kun lapsi ei saakaan tehdä kaikkea mitä muutkin.

Oma koti ja täysi oikeus olla omassa huoneessa. On se vaan niin rankkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

keski-euroopassa (ainakin saksa), Iso-britanniassa jne. joko on ilmainen leikkikoulu tai koulu alkaa useamman vuoden aiemmin kuin suomessa.

Ilmainen?

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
:laugh: Anteeks mutta toi huutolaisuus vertaus on aika rankka, ja aika pahasti menee metsään. Jos siis perustana on vain se, että joitain äitejä vituttaa, kun lapsi ei saakaan tehdä kaikkea mitä muutkin.

Ei minun lapset ole perhepäivähoidossa. Minua oikeasti säälittää nämä lapset. En ole siis omien lastn puolesta vittuuntunut, mutta vain yllättynyt siitä, että tällainen sallitaan. Kyllähän kaikki tietävät millaisia lapset ovat.

Onko sinulla todisteita? Muistelen lukeneeni, että vain suomessa, mutta ehkä oli sitten että vain pohjoismaissa?

No asutaan Tanskassa. Ehkä kelpaa...

ok. Onko aivan samanlainen kuin suomessa? omat lapset saavat olla kotona samalla kuin kotonaan jne? vai onko sinulla tarkempaa tietoa asiasta?

kunta maksaa hoitajille? vai onko niin, että perheet itse maksavat ja näin voivat vaatia halutessaan ketä hoitopaikassa on? eli onko omia vai ei?

No onko sinulla todisteita? Muistelet lukeneesi... on entäs jos tää toinenkin vastaaja muistelee lukeneensa?

Kumman tehtävä on kaivaa todisteet ja kenelle?

Voi hyvänen aika taas....

Ei minun lapset ole perhepäivähoidossa. Minua oikeasti säälittää nämä lapset. En ole siis omien lastn puolesta vittuuntunut, mutta vain yllättynyt siitä, että tällainen sallitaan. Kyllähän kaikki tietävät millaisia lapset ovat.

Ai säälittää?

Jännä miten unohtui se pph:n lapsi kokonaan, joka ei parhaimmassa tapauksessa pääsisi omaan huoneeseen 12 tuntiin...

Onhan vertaus toki kärjistetty, mutta siinä on kyllä myös hitunen ajattelemisen aihetta. Eihän pph-ryhmät ole koskaan kovin isoja, joten siinä on yleensä pari ulkopuolista lasta, jotka voivat sitten kokea itsensä ulkopuoliseksi ja sorsituksi. Ymmärrän siinä huonejutussa pointin, että jos hoitopäivä venyy hillittömän pitkäksi, niin esim. viiden jälkeen pph.n oma lapsi voisi mennä huoneeseensa, mutta ei koko päivää voi olla eri säännöt lapsilla.

ok. Onko aivan samanlainen kuin suomessa? omat lapset saavat olla kotona samalla kuin kotonaan jne? vai onko sinulla tarkempaa tietoa asiasta?

kunta maksaa hoitajille? vai onko niin, että perheet itse maksavat ja näin voivat vaatia halutessaan ketä hoitopaikassa on? eli onko omia vai ei?

Saa olla omia lapsia kotona samaa aikaan, mutta muusta en tiedä. Ja kunnan palkkaamia. Mutta en tiedä sen tarkemmin, ei käytetä kyseistä palvelua.

siis sinihammas, minä en puhunut alle 2-vuotiaista. tanskassa palkat ovat ainakin 2 kertaa suuremmat kuin suomessa, ja suomessa alle 2-vuotiaasta maksetaan sama maksu kuin 5-vuotiasta.
minä siis puhuin isompien lasten ilmaisuudesta. (3-5-vuotiaiden) Hyvin monessa maassa on ilmainen varhaiskasvatus isommille. tai koulu.

eihän päiväkodissakaan aina ole täysin samat säännöt kaikilla, toiset nukkuu päiväunet, toiset saa vaikka lukea, kunhan ovat hiljaa, toiset pääsee jonnekkin retkelle, toiset ei, (yleensä iän mukaan jaotellaan ) toiset saa olla isojen pihassa toiset pienten pihassa yms yms

onko sekään sit reilua?

Onhan vertaus toki kärjistetty, mutta siinä on kyllä myös hitunen ajattelemisen aihetta. Eihän pph-ryhmät ole koskaan kovin isoja, joten siinä on yleensä pari ulkopuolista lasta, jotka voivat sitten kokea itsensä ulkopuoliseksi ja sorsituksi. Ymmärrän siinä huonejutussa pointin, että jos hoitopäivä venyy hillittömän pitkäksi, niin esim. viiden jälkeen pph.n oma lapsi voisi mennä huoneeseensa, mutta ei koko päivää voi olla eri säännöt lapsilla.
No mulla just noita kokemuksia omasta lapsuudesta. Mutta sitten jos pph:n lapsi on jo isompi, esm. 5-v tai yli ja hoitolapset pieniä, niin ymmärrän hyvin että isompi saa mennä omaan huoneeseen tekemään isojen juttuja. Mun kokemukset on niin, että olin itse 5v ja pph:n lapsi pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
eihän päiväkodissakaan aina ole täysin samat säännöt kaikilla, toiset nukkuu päiväunet, toiset saa vaikka lukea, kunhan ovat hiljaa, toiset pääsee jonnekkin retkelle, toiset ei, (yleensä iän mukaan jaotellaan ) toiset saa olla isojen pihassa toiset pienten pihassa yms yms

onko sekään sit reilua?

Yksittäistapauksissa voi olla ongelmia, mutta näissä päiväkotitapauksissa kuitenkin yleensä lapsella on joku ryhmä, jonka osana hän voi kokea olevansa, joka toimii sitten samalla tavalla kuin hän. Eikä iän mukaan jaottelussa olekaan ongelmaa. Mutta jos kärjistetysti ajatellaan, että pph:lla on kolme omaa lasta ja vain yksi hoidokki (tai osana päivistä esim.) Niin tämä yksi on sorsittuna silloin aika yksinäinen.

Yhteistyössä