Lelut riitatilanteessa, miten vanhemmat toimivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamun pikku gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aamun pikku gallup

Vieras
Pienenpieni galluppi lelujen jakamisesta. Tilanne, jossa ollaan kylässä toisen lapsen perheen luona. Kyläpaikan perheen lapsella on kaksi pientä lelumopoa, joista toisella oma lapseni haluaisi leikkiä, siis tuon toisen pojan kanssa yhteistä leikkiä, vaan tuo kyläpaikan lapsi ei anna. Pitää molemmat itsellään.

Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Meinasin pudota pyrstölleni, kun tuo kyläpaikan poika sai vaan jatkaa leikkiään niillä kahdella mopolla ja oma poika väänsi itkua vieressä. Vanhemmat vaan myhäilivät, että tuollainen se on. Jos kyseessä olisi ollut oma poika, jonka lelut olivat, olisin joko pistänyt pojan jakamaan tai vienyt koko mopot muualle.

Mitä mieltä muut?

Ehdottaisin vaan reippaasti että jospas te lapset vuorottelisitte niillä mopoilla, että eikö olis kiva jos ajaisitte yhdessä niin olis hauskempi leikki - ja siihen tyyliin

käskisin antaa toisen lelun kaverille ja jollei suostu molemmat lelut pois

muutenkin tapana se et toisen kädestä ei viedä jos toinen leikkii jollain lelulla niillä sitten vuorotellaan se on ihan eri asia kuinka hyvin noi 2v serkukset homman ymmärtää :laugh: mutta toistaiseksi me vanhemmat ollaan pidetty homma hanskassa

Olisin ehdottomasti antanut toisen mopoista vieraille, jos tämä ei olisi pienelle kullanmurulleni sopinut niin saa sitten itse olla leikkimättä. En mä nyt heti niitä pois veis :o

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:
Ehdottaisin vaan reippaasti että jospas te lapset vuorottelisitte niillä mopoilla, että eikö olis kiva jos ajaisitte yhdessä niin olis hauskempi leikki - ja siihen tyyliin

Näin yritin tehdä, mutta eipä se poika ottanut kuuleviin korviinsakaan. Eikä vanhemmilta tullut tukea.
Minusta aika surkea oppitunti kaverin kanssa toimimisesta 4-vuotiaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Olisin ehdottomasti antanut toisen mopoista vieraille, jos tämä ei olisi pienelle kullanmurulleni sopinut niin saa sitten itse olla leikkimättä. En mä nyt heti niitä pois veis :o

Niin siis tarkoitin, että riitaa aiheuttavat lelut pois siitä leikkitilanteesta...

kyllä meillä suunnilleen kaikki tuttavapiirissä ja suvussa sanoo tuossa tilanteessa et joko molemmat leikkii niillä tai sitten ei leiki kumpikaan. eli ei onnistuisi meillä. meillä tosin lapsilla pieni ikäero joten jakaminen on lapsille siinä mielessä luonnollista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:

Niin siis tarkoitin, että riitaa aiheuttavat lelut pois siitä leikkitilanteesta...

Niin niin. Sitä mäkin tarkoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja miero:
kyllä meillä suunnilleen kaikki tuttavapiirissä ja suvussa sanoo tuossa tilanteessa et joko molemmat leikkii niillä tai sitten ei leiki kumpikaan. eli ei onnistuisi meillä. meillä tosin lapsilla pieni ikäero joten jakaminen on lapsille siinä mielessä luonnollista.

Näin minustakin normaalit ihmiset toimivat ja siksi en käsittänytkään tuota tilannetta. Opeta siinä sitten oma lapsi jakamaan lelut, kun kaveri tulee kylään, jos sama homma ei toimikaan muualla. No, onneksi meillä toimii eikä ole sen asian suhteen ollut ongelmia.

Meillä taas kävi niin, että lapsella tuli riitaa lelusta kyläilevän lapsen kanssa ja kun sopuun ei päästy niin otin lelun pois ja laitoin kaapin päälle että tästä ei tarvi enempää riidellä. Saman tien lähdin keittämään kahvia niin tämän vieraan lapsen isä oli antanut sen lelun sieltä kaapin päältä omalle lapselleen ja taas oli itku päällä. Vähän piti miettiä mitä sano ettei sanonu mitään ihan älytöntä sille isälle.

Kahdella mopolla ei voi ajaa yhtäaikaa eli oma poika olisi joutunut antamaan sen toisen kaverille .
Olisikohan noi vanhemmat sananeet samoin jos vaikkapa poika olisi lyönyt toista? Vanhemmat ei uskalla puuttua tilanteeseen koska "pelkäävät" oman lapsen reaktiota ja siitä syntyvää tilannetta :( Vanhemmuus hukassa.

No minä olisin kyllä kysynyt ja sanonut asiani ääneen. Ongelmat eivät ratkea ihmettelemällä, ne on mun mottoni.

Joo ja se on lelujen jakaminen, vaikka väkisin. Jos ei sitten enää suostu leikkimään mopolla, ei tartte. Voi mennä vaikka vinkuamaan jäähylle ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Kahdella mopolla ei voi ajaa yhtäaikaa eli oma poika olisi joutunut antamaan sen toisen kaverille .
Olisikohan noi vanhemmat sananeet samoin jos vaikkapa poika olisi lyönyt toista? Vanhemmat ei uskalla puuttua tilanteeseen koska "pelkäävät" oman lapsen reaktiota ja siitä syntyvää tilannetta :( Vanhemmuus hukassa.

Tältä usein tuntuu. Tämä poika nimittäin saa ihan kaiken, mitä pyytää. Joka kauppareissultakin ostetaan joku uusi lelu. Tuntuu, että ei haluta kuulla lapsen raivoa ja nähdä pettymystä. Mutta mitäpä sitä näin ulkopuolisena voi tehdä. Joskus kun lapsi on meillä ollut hoidossa, niin olen kyllä pistänyt kampoihin ja lapsen ilme on ollut näkemisen arvoinen, kun kaikki ei olekaan samanlaisia kuin oma äiti...

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
No minä olisin kyllä kysynyt ja sanonut asiani ääneen. Ongelmat eivät ratkea ihmettelemällä, ne on mun mottoni.

;)

Samaa mieltä kanssasi. Mutta kun kyse on satunnaisista tuttavista, tilanne on hieman vaikea. Siis antaa kasvatusohjeita. Jos olisikin hyvä kaveri tai sukulainen, niin antaisin kyllä kuulua hieman eri tavalla...

Mulla on eräs kaveri, joka toimii kuin ap:n kuvaamat vanhemmat. Olen kerran ilmoittanut kuuluvaan ääneen, että "jos et sinä 'Matti' anna 'Pekan' katsoa leluja, niin ei 'Pekka' varmaankaan halua enää tulla sun luoksesi kylään leikkimään" ja usein tässä vaiheessa se lapsi on alkanut yhteisleikkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs sitten tilanne, että teillä on vieraita, joiden lapsi haluaa lainata (siis viedä ihan kotiinsa) jotain leluja ja oma lapsi ei halua niitä antaa lainaan?

ei meillä niitä tärkeimpiä lainata eteenpäin. jakaminen on eri asia. kyllä meiltä leluja on mennyt lainaan, mutta ei uusimpia eikä lapsille täkeimpiä.

Entäs sitten tilanne, että teillä on vieraita, joiden lapsi haluaa lainata (siis viedä ihan kotiinsa) jotain leluja ja oma lapsi ei halua niitä antaa lainaan?

Lainaaminen kotiin ja leikkiminen vieraisilla ovat kaksi eri asiaa. Meillä ei tunneta sellaista tilannetta, että toisen leluja lainattaisiin kotiin. Ne jäävät aina leikkipaikkaan. Piste. Oli kyse meistä tai muista.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Lainaaminen kotiin ja leikkiminen vieraisilla ovat kaksi eri asiaa. Meillä ei tunneta sellaista tilannetta, että toisen leluja lainattaisiin kotiin. Ne jäävät aina leikkipaikkaan. Piste. Oli kyse meistä tai muista.

Joo, tiedän kyllä että leikkiminen ja lainaaminen ovat eri asioita, mutta pistin tuon kysymykseni nyt vaan tähän ketjuun kun se tuli tässä samalla mieleen. Miten sitä sitten kehtaa sanoa tuolle vieraalle, että meiltä ei leluja lainailla?

Yhteistyössä